keuzehulp voor weekendje skien: Serfaus Fiss Ladis of Skiwelt (Ellmau, Soll Brixen im thale)

Hallo wintersporters,
Wij gaan met 4 vrienden volgende week vrijdag de 18e een lang weekend naar de sneeuw. Ik ga sinds langer tijd weer proberen te skien ipv snowboarden. Ik dacht zelf om een keer naar de Skiwelt te gaan (bomen/tochten) maar SFL lonkt ook. 2 voorwaarden; beginnende skiers 2x (maar de andere 2 zijn ervaren skiers). En het moet niet te ver van NL zijn qua reistijd.
Ik vraag me af wat we beter kunnen doen SFL of Skiwelt en dan met name ook met het oog op de sneeuwkwaliteit en voor beginners? Wat denken jullie? Met beide gebieden heb ik geen ervaring en meestal gaan wij halverwege maart dus dan kiezen we voor hogere gebieden (Ischlg, Solden, etc)

Beide ken ik. Beide leuk. Maar beide best druk (krokusvakantie begint dan)
SFL heeft toch wel wat meer mooie pistes,

Maar skiwelt is ook tof hoor. Je kunt niet verkeerd kiezen….

*bericht bewerkt door Kdtl op 06 feb 2022 20:02

Totales Vollidiot

Ken alleen Fiss, dat is TOP.
(maar idd drukte)

andere tips in verband met drukte. We hebben op zich niet veel wensen, omdat we al blij zijn dat we nog even kunnen gaan.
Tips voor rustigere gebieden die voor een 2 beginners en 2 gevorderden leuk zijn.
Helaas staat de datum vast anders was ik eerder of later gegaan…

Ik zou zelf in de krokus geen van beide kiezen maar dan naar ischgl gaan, lijkt drukker, maar door veel betere liften minder druk. Prijs is als je 't ff uitzoekt niet zo duur als mensen zeggen + dat de sneeuw in ischgl Samnaun gewoon beter is, door ligging.

*bericht bewerkt door BBijlsma op 06 feb 2022 20:43

vaak bun ie te bang

Beide uitstekend, dus zeer lastige keuze.

Ik zou mij voor de sneeuwhoogte de komende weken niet veel zorgen maken. In januari naar SFL geweest en in maart gaan we ook nog een week die kant op. De sneeuwkwaliteit is daar uitstekend en voor alle niveaus is het gebied mijns inziens daar goed. Inmiddels zijn we daar een keer of vijf geweest, zowel met een dik pak sneeuw alsook groene lagergelegen delen. In beide gevallen waren de pistes prima in orde. Meer dan de helft van de piste km’s in het gebied is daar rood, maar zowel rond Fiss als Serfaus zijn ook een aantal goed begaanbare blauwe pistes. Alleen tegen het einde van de dag zijn deze lager gelegen (dal)afdalingen wat minder voor beginners. Dit geldt toch vaak wel voor meer skigebieden. Ik heb geen ervaring met Skiwelt. Mocht je naar SFL gaan, maak dan wel een bewuste keuze naar welk dorp je gaat, daar zit namelijk qua sfeer/ambiance wel wat verschil tussen. Succes met kiezen en in ieder geval veel plezier!

Ik zou zelf in de krokus geen van beide kiezen maar dan naar ischgl gaan, lijkt drukker, maar door veel betere liften minder druk. Prijs is als je 't ff uitzoekt niet zo duur als mensen zeggen + dat de sneeuw in ischgl Samnaun gewoon beter is, door ligging.

BBijlsma op 06 feb 2022 20:42

begrijp ik zeker. Ischgl zijn we al 2x geweest en is inderdaad top. Maar ik dacht vanwege mijn beginnen ski skills beter een gebied zoeken dat beter geschikt is voor beginners… Nu twijfel ik toch weer, vooral wat je zegt dat de in Ischgl de liften goed aan kunnen…

Bij Skiwelt kun je nog een beetje spelen met noord en zuid hellingen.
De dalafdaling naar Brixen is standaard een drama :-)
Vanaf de kant van Westendorf is deze juist standaard helemaal super.

Als het erg koud is ga je juist de zuid hellingen kiezen. Als het wat warmer is vermijd je deze juist weer.

Gebied is beetje onhandig qua liften, pistes etc. Maar dat heb je na een dag of twee wel door. Dan kun je mooi tochtjes maken waarbij je steeds de dalafdalingen naar de verschillende dorpjes pakt.

Wat ik me nog voor de geest kan halen van SFL was de “nord seite” waar een aantal pistes helemaal super lagen te zijn :-)
Maar bijv. de tocht naar de Masnerkopf was ronduit saai… En druk.
Frommesabfahrt is gewoon lekker. Echt wel een erg mooi gebied hoor dat SFL…

Totales Vollidiot

Overweeg ook eens Mellau Damüls voor een shortski. Iets rustiger in de krokus dan bijv SkiWelt of SFL en ook nog eens dichterbij.

Met echte beginners zou ik kiezen voor Skiwelt, maar voor een weekendski misschien zelfs nog eerder voor Fugen/ Spieljoch of Hochfugen. Dat is waarschijnlijk ook minder druk tijdens de Krokus.
Als de “beginners” een rode afdaling aankunnen (en dan niet alleen die in Zoetermeer)dan is SFL een optie.
Mijn ervaring is dat mensen die al jaren skieen al snel onderschatten hoe lastig een piste is, wat het skiplezier van de beginners niet ten goede komt.

Ik had SFL ook in de planning staan voor 17-20 februari met 4 personen. Echter daar kon ik geen geschikte accommodatie vinden voor deze periode in Serfaus of Fiss. Alleen in Ladis was nog iets beschikbaar, maar daar wilden we niet zitten.

Afgelopen week uiteindelijk iets geboekt in Saalbach. Dat is een groot gebied en daar zijn ook veel blauwe pistes. Omdat we een absolute beginner bij ons hebben, is dat wel zo handig…

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

En ook Skicircus (wat een naam trouwens :-() is leuk maar best druk in die periode…

Persoonlijk zou ik denk ik SHFL>SFL>skiwelt denken.
Maar in alledrie de gebieden zou ik me prima kunnen vermaken. Ook incl beginners.

Totales Vollidiot

Ik zou beide gebieden persoonlijk vermijden tijdens de schoolvakantieperiode. Veel te druk.

Vooral als beginner is dat niet prettig skiën. Bovendien zijn de pistes aan het begin van de middag al kapotgeskied of bij warmer weer veranderd in buckelpistes met natte sneeuwhopen.

Kies voor een kleiner onbekender gebied, bijvoorbeeld in Vorarlberg. Al die kilometers kan je in een lang weekend toch nooit maken.

Ben in beide gebieden geweest. Ik zou voor Skiwelt gaan. Vind dit gebied een stuk gezelliger. Meer hutten, meer beschutting, meer dorpen en typisch Oostenrijks. SFL is ook wel leuk voor de gevorderde skiër. De meeste pistes in SFL liggen boven de boomgrens en hierdoor vond ik het af en toe een beetje een ongezellige kale vlakte. Je kan ver kijken, pistes zijn doorgaans breed maar hierdoor zie je vaak als je boven staat het einde van de piste al. Zeker niet omdat de pistes kort zijn, maar door het gebrek aan bomen. En echt knusse authentieke hutten in SFL? Dan moet je goed zoeken.
Het feit dat je in de meest sneeuwzekere periode gaat skiën zou ik juist gebruiken om naar een van de lagere gelegen gebieden te gaan. Veel leuker naar mijn mening, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Beide skigebieden zijn behoorlijk groot en eigenlijk te groot om in een weekend te bekijken, zeker met twee minder ervaren skiërs in je gezelschap. De grootte hoef je dus niet mee te wegen denk ik.

Ben in beide gebieden geweest. Ik zou voor Skiwelt gaan. Vind dit gebied een stuk gezelliger. Meer hutten, meer beschutting, meer dorpen en typisch Oostenrijks. SFL is ook wel leuk voor de gevorderde skiër. De meeste pistes in SFL liggen boven de boomgrens en hierdoor vond ik het af en toe een beetje een ongezellige kale vlakte. Je kan ver kijken, pistes zijn doorgaans breed maar hierdoor zie je vaak als je boven staat het einde van de piste al. Zeker niet omdat de pistes kort zijn, maar door het gebrek aan bomen. En echt knusse authentieke hutten in SFL? Dan moet je goed zoeken.
Het feit dat je in de meest sneeuwzekere periode gaat skiën zou ik juist gebruiken om naar een van de lagere gelegen gebieden te gaan. Veel leuker naar mijn mening, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Beide skigebieden zijn behoorlijk groot en eigenlijk te groot om in een weekend te bekijken, zeker met twee minder ervaren skiërs in je gezelschap. De grootte hoef je dus niet mee te wegen denk ik.

Bas. op 07 feb 2022 12:47

Hoi! Jij benoemt precies waarom ik eigenlijk een naar de Skiwelt te gaan… Ik heb nu alleen een acco gevonden in Serfaus en misschien een optie voor Sheffau am Wilder Kaiser. Mmm lastig.

Iemans ervaring met Sheffau am Wilder Kaiser? (of dus Serfaus). Beide zal goed zijn, dus luxe keuze! Dank allemaal in ieder geval al voor de tips en meningen!

Scheffau is een uitstekende optie om skiwelt te ontdekken! Ellmau idem dito. Je zou ook kunnen kijken naar brixen im thale vanaf daar heb je uitstekende verbindingen naar söll, scheffau en Westendorf. Voor beginners is de dalafdaling naar brixen (rood) niet aan te raden aan t eind van de dag. Vanuit Westendorf de rode kantleralm afdaling naar brixen is super!

Ik had SFL ook in de planning staan voor 17-20 februari met 4 personen. Echter daar kon ik geen geschikte accommodatie vinden voor deze periode in Serfaus of Fiss. Alleen in Ladis was nog iets beschikbaar, maar daar wilden we niet zitten.

Afgelopen week uiteindelijk iets geboekt in Saalbach. Dat is een groot gebied en daar zijn ook veel blauwe pistes. Omdat we een absolute beginner bij ons hebben, is dat wel zo handig…

lve op 07 feb 2022 10:31 heb ik ook voor gekeken, maar is iets verder rijden dacht ik. Veel plezier! Ps zoeken naar acco valt niet mee, dus beloofd druk te worden ;-)

Scheffau is een uitstekende optie om skiwelt te ontdekken! Ellmau idem dito. Je zou ook kunnen kijken naar brixen im thale vanaf daar heb je uitstekende verbindingen naar söll, scheffau en Westendorf. Voor beginners is de dalafdaling naar brixen (rood) niet aan te raden aan t eind van de dag. Vanuit Westendorf de rode kantleralm afdaling naar brixen is super!

Tycho87 op 08 feb 2022 21:39

enige acco is in Sheffau in optie. Of dus Serfaus. Dank in ieder geval. Ik neig naar Sheffau ;-)

Als beginner zit je in Scheffau wel goed als je SkiWelt wil ontdekken. Een ervaren skiër kan het hele gebied wel in 1 dag rond, maar als beginner kun je 1 dag richting Itter/Hopfgarten en terug, 1 dag richting Ellmau en terug en zelfs Westendorf is goed te bereiken (mits de Brixen dalafdaling oké is qua sneeuw). Lekker centraal en veel blauw rondom het bergstation van Scheffau.

A (mits de Brixen dalafdaling oké is qua sneeuw).

Stanro op 09 feb 2022 11:22

Das niet erg vaak :-)

Totales Vollidiot

Als beginner zit je in Scheffau wel goed als je SkiWelt wil ontdekken. Een ervaren skiër kan het hele gebied wel in 1 dag rond, maar als beginner kun je 1 dag richting Itter/Hopfgarten en terug, 1 dag richting Ellmau en terug en zelfs Westendorf is goed te bereiken (mits de Brixen dalafdaling oké is qua sneeuw). Lekker centraal en veel blauw rondom het bergstation van Scheffau.

Stanro op 09 feb 2022 11:22

Thanks Stanro voor de tips! En qua sneeuw lijkt het wel goed te komen met de sneeuwval, veel zin in!

Plaats een reactie