De techniek achter wintersport

Aangezien ik persoonlijk helemaal gek ben op techniek ben ik benieuwd of iemand goede kanalen weet om een kijkje dieper achter de schermen te nemen bij bedrijven die de techniek achter wintersport attributen maken en dan bij voorkeur in het Nederlands of Engels. Of wat nog mooier zou zijn, dat er vanuit deze website artikels/docu’s over gemaakt worden.

Zeker gezien de zomer vrij rustig is kunnen zulke docu’s misschien juist goed in de zomer gemaakt worden, aangezien bij deze bedrijven dan de productie gewoon doorgaat.

Een kijkje bij een pistenbully producent zoals:

  • Kassbohrer
  • Prinoth

Een liftproducent zoals:

  • Leitner
  • Doppelmayr
  • Poma

Een maker van besneeuwingsinstallaties zoals:

  • Technoalpin
  • Demaclenko
  • Sufag

Een willekeurig ski/snowboard merk.

Of desnoods bijvoorbeeld bij de fameuse producent van skisokken, Falke in het Sauerland.

Als er mensen nog aanvullingen hebben hoor ik het graag.

Niet alle bedrijven zullen zich (diep) in de keuken laten kijken, maar ook een klein deel van de achtergrond zou al heel mooi zijn.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 feb 2022 12:02

Born to Ride

Formule 1 auf Eis - DOKU - PistenBully:

@Rogier86 Die had ik hier een tijdje geleden op het forum al gepost. Dat is ook 1 van de redenen dat ik dit topic aanmaak.

Born to Ride

👍

Een stukje over ski constructie bij een kleinere custom ski shop lijkt me heel interessant. Die zullen vermoedelijk ook wat toegankelijker zijn dan de grote jongens. In Nederland heb je SLS als één van de weinigen (of de enige?) in de lage landen.

@Hupla de Powfinder snowboards zijn/worden ook in Nederland ontworpen, ik weet alleen niet precies waar de productie is.

Born to Ride

@Hupla de Powfinder snowboards zijn/worden ook in Nederland ontworpen, ik weet alleen niet precies waar de productie is.

Matthias123 op 07 feb 2022 15:37

Deze werden de laatste keer dat ik er over geinformeerd ben gemaakt in Japan. Dit omdat ze daar beter met Bamboe konden werken dan bij de europeesche fabrikanten.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 07 feb 2022 15:47

Übung macht den meister!!!

@Hupla de Powfinder snowboards zijn/worden ook in Nederland ontworpen, ik weet alleen niet precies waar de productie is.

Matthias123 op 07 feb 2022 15:37

Deze werden de laatste keer dat ik er over geinformeerd ben gemaakt in Japan. Dit omdat ze daar beter met Bamboe konden werken dan bij de europeesche fabrikanten.

RFKANGOO op 07 feb 2022 15:40

Een trip naar Japan zal de redactie ook niet erg vinden, maar dat zal wel een beetje kostbaar zijn voor een docu voor de website denk ik ;)

Born to Ride

Weet iemand hoe het begin en einde van de kabel van bijvoorbeeld de stoeltjeslift aan elkaar wordt “geknoopt”?
Ik heb al menig ritje in de lift naar de kabel zitten kijken die aan de andere kant naar beneden gaat maar nooit iets kunnen zien.
Wat voor verbinding het ook is, het zal altijd voor een verdikking van de kabel zorgen en daar kan geen stoeltje op geklemd worden…

@dubbleD
Ik heb in 2017 foto’s gemaakt van het in elkaar vlechten van de kabel (épissure) voor de TC Moraine in Val Thorens. https://www.flickr.com/photos/skifan/37285414326/in/photostr… en volgende

bon ski

Dank je wel Skifan! Dus toch vlechten…
Maar dat zal toch enige verdikking geven in de kabel, ik blijf voorlopig nog even kijken😄
Supermooie fotoreportage!

@dubbleD “Seilspleißung” is hier het toverwoord (Edit: zoals skifan hierboven al heeft aangegeven). In een van de magazines (ik geloof de Alpendiamanten) heb ik een artikel geschreven over het bouwproces van een nieuwe skilift. Daarin staat ook een korte beschrijving van het spleißproces, maar misschien is dat inderdaad nog wel eens leuk om van dichtbij te documenteren.

*bericht bewerkt door Henri op 28 feb 2022 21:49

Plaats een reactie