Vignet nodig CH voor rit naar Grand Massif? (via Geneve?) of via A40 (FR) rijden?

Google maps leidt mij op mijn route naar Grand Massif (Samoëns) dwars door Geneve. Andere optie is over de A40 en niet door Geneve. Maar met het oog op de drukte zaterdag 19 feb en alle Parijzenaren op de A40, wat is wijsheid?
Daarbij zegt google maps dat ik voor het stukje Zwitserland géén Vignet nodig heb, maar ViaMichelin zegt dat ik dat wél nodig heb. Heeft iemand ervaring met deze rit en heeft iemand tips voor ons?

*bericht bewerkt door Angie-ski op 09 feb 2022 17:00

Snelweg zwitserland betekent vignet nodig.
Qua drukte weet ik het niet, de drukte uit Parijs komt allemaal lamgs dezelfde weg, maar vanuit Zwitserland zal het ook niet heel rustig zijn. Het laatste stuk na Geneve is dezelfde route.

Reken op beide routes files, maar ik denk dat je de route over Zwitserland langer in de file staat dan over Frankrijk. Op de peages gaat het nog wel, totdat je het laatste stuk afbuigt richting Aix en Chamonix.

Overigens raar dat google maps geen tol aangeeft voor Zwitserland, want daar is standaard tol voor de snelwegen en kom je vanaf de Duitse autobahn niet binnen zonder tol te betalen.

Ik heb niet de tip maar wil wel even inhaken op ‘door Zwitserland rijden’.
Ik heb het 1x gedaan heen en terug omdat ik een Zwitsers vignet had op de toenmalige vervangende auto.

Vond het een drama, zo heel hard kan je helaas niet meer doorrijden op vele plekken in Duitsland. Ik dacht echt, auto van de zaak en trappen maar. Dat viel enorm tegen door de toen enorm veel Baustelle. Inmiddels is in de avond vele wegen voorzien van maximum snelheden dus het lekker opschieten in Duitsland was er niet bij. Dan ben je dus voor je gevoel lekker op weg en dan komt Zwitserland.

Tergend langzaam en ik vond het enorm vermoeiend om continu bezig te zijn met snelheid. Stuk tussen Metz en Nancy is ook verschrikkelijk echter Flitsmeister en Waze doen het voortreffelijk. De filedruk hangt veelal samen met de weersomstandigheden en de families die veelal overdag wensen te rijden of rond 10:00uur vanuit hun overnachtingshotel weer de weg opgaan.

Ik ga altijd buiten de vakanties om en ik ben een nachtrijder. Je moet dat kunnen maar ik kan mij niet voor de geest halen in de file te hebben gestaan dan verplicht achter sneeuwschuivers met 60km/u rijden. Voordeel het reed prima door, weg was weer schoon en in vergelijking tot het rijden in Zwitserland vond ik het echt meer opschieten.

Geen idee waar je woont maar ik rijd altijd via de Ardennen vanuit het midden van NL naar de grote bekende Franse gebieden.
Het stukje Zwitserland waar jij het over hebt is mij niet helemaal duidelijk. Wij hebben echt de meren gezien. Mooi maar in de nacht zie je er niets van en het houdt alleen maar op.

@hessel Stuk CH is volgens mij een N-weg, geen autobahn

klopt. Schiet niet op.> @hessel Stuk CH is volgens mij een N-weg, geen autobahn

Angie-ski op 09 feb 2022 17:01

Voor de duidelijkheid, als ik vanuit Amsterdam naar Grand Massif rijd, ga ik links langs meer van Geneve, dus FR-CH-FR.
In Duitsland komen we niet.
;-)

Neem effe routeplanner en dan zie je toch dat je beter RECHTS langs Genève rijdt ( in je rijrichting dan vanuit het N).
Zo deden wij 't altijd.

Dan kom je CH NIET tegen.

Born to run. B.S.

Hoe kom je dan enkel door Geneve? Heb je “tolwegen vermijden” aan staan? Want google maps zou je anders niet door centrum geneve sturen.

Via Michelin punt nl zegt mij dat als optie, ook google maps geeft die optie, met en zonder tolkosten aangevinkt

Plaats een reactie