Tips rijden op carnavalszaterdag

Beste wintersportliefhebbers,
In het weekend van 25 februari vertrekken wij naar Italie.
Normaal vertrekken wij op vrijdag al, als wij in de voorjaars/carnavalsvakantie gaan rijden. We overnachten dan bij München en rijden de laatste 2,5-3 uur dan vroeg door de dag erna. Hierdoor hebben we altijd behoorlijk filevrij kunnen reizen.
Echter dit jaar kunnen we pas op zijn vroegst op zaterdagochtend 4.00/5.00 uur vanuit Noord Brabant vertrekken. Heeft iemand ervaring met rijden op deze zaterdag en zoja wat is een aan te bevelen vertrektijd vanuit Nederland?
Ik twijfel dus tussen:

  1. Rond 5.00 uur in de ochtend
  2. Rond 12.00 uur in de middag (met gedachte achter de files aan)
    Ik hoor graag jullie ervaringen!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 10 feb 2022 19:58

Kun je ‘s avonds laat inchecken?

Voor de file uit gaat je bijna niet lukken namelijk….0500 uit Brabant betekent 1200 bij munchen.
Topdrukte.

Ik zou 1000-1100 aanhouden denk ik.
En dan nog qua verwachtingsmanagement aanhouden dat het best een lange rit kan worden……

Maar ach. Die zaterdag ben je toch al volledig kwijt aan reizen……wordt alleen wat later.

Totales Vollidiot

Achter de files aan is vaak beter dan tevergeefs voor de files uit. En accepteer dat het extreem druk wordt. Doe je niets aan, anders dan ondergaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

5.00 uur ben je echt te laat… Ik zou dan inderdaad achter de files aan rijden en kijken of je de zondag (eind van je week) erbij kunt boeken…

5.00 uur ben je echt te laat… Ik zou dan inderdaad achter de files aan rijden en kijken of je de zondag (eind van je week) erbij kunt boeken…

LouisDice op 10 feb 2022 19:58

Onze stelregel is inderdaad voor 6 uur in ochtend Munchen voorbij… maar goed dat gaat dit jaar niet helaas

Je kunt best om 5u vertrekken. Bij München via de binnenring en daarna binnendoor via de Achensee. Dan kom je weer op de snelweg bij de afrit voor het Zillertal. Zal je een hoop file schelen en is een mooie route. Ik heb dit vaker gedaan. We altijd iets eerder vertrokken vanuit Brabant maar ook dan stonden er altijd al files bij München.

Absoluut een mooie route via de Achensee maar de file bergaf ri Zillertal is ook niet best… Helemaal niet meer sinds ze alle sluiproutes via Jenbach af hebben gesloten…

wij vertrekken altijd uit Brabant omstreeks half 11. Eigenlijk nog nooit files gehad de afgelopen jaren. Onbegrijpelijk dat niet veel meer mensen dit doen. Het is echt ideaal. Meestal tegen 6’en bij Munchen. Soms rijd je dan het staartje van de files in. Dan stoppen we even om te eten. En daarna rijden we het laatste stukje. Altijd zo rond 9 uur op lokatie. De laatste zaterdag nog lekker skien, een uur of 3-4 wegrijden. Paar uurtjes rijden, hotelletje en zondagmorgen over een lege snelweg naar huis. Ski je ook nog een dag meer, die je anders in de file staat.

Vroeg vertrekken dat doen er al zoveel. Idd check of je laat in je accomodatie kan, dan kan je er het beste er achteraan rijden. Ga je om 4u s’nachts weg dan denk je de boel voor te zijn, kom je voor Munchen al in de drukte.

Maar, als je Kufstein kan vermijden (bv via Bregenz), dan kan je wel gewoon vroeg weg, als je dat wil. Dan raad ik wel de A61 aan.

Grote kans dat het dit jaar wel iets anders Al Ikm aangezien veel Duitsers na terugkomt uit Oostenrijk nog steeds in quarantaine moeten. Er Zouden veel annuleringen zijn.

*bericht bewerkt door marklit op 10 feb 2022 23:12

Grote kans dat het dit jaar wel iets anders Al Ikm aangezien veel Duitsers na terugkomt uit Oostenrijk nog steeds in quarantaine moeten. Er Zouden veel annuleringen zijn.

marklit op 10 feb 2022 23:12

Dus mogelijk rustiger?

wij vertrekken altijd uit Brabant omstreeks half 11. Eigenlijk nog nooit files gehad de afgelopen jaren. Onbegrijpelijk dat niet veel meer mensen dit doen. Het is echt ideaal. Meestal tegen 6’en bij Munchen. Soms rijd je dan het staartje van de files in. Dan stoppen we even om te eten. En daarna rijden we het laatste stukje. Altijd zo rond 9 uur op lokatie. De laatste zaterdag nog lekker skien, een uur of 3-4 wegrijden. Paar uurtjes rijden, hotelletje en zondagmorgen over een lege snelweg naar huis. Ski je ook nog een dag meer, die je anders in de file staat.

koen_ op 10 feb 2022 22:54

Ik snap je gedachte. En 2100 uur op locatie is prima!

Vind dit altijd een wat lastige discussie. Er zijn zoveel zaken buiten je invloed om die roet in je hele planning kunnen gooien. We hebben we eens 1000 km in 8 uur gereden, maar ook wel eens in 18 uur. Flexibiliteit van je aankomst scheelt veel, maar belangrijker is je eigen flexibiliteit.

Wij hebben ook geen mogelijkheid om vrijdag al te vertrekken en de nacht doorrijden vinden we allebei heel onprettig. Wij slapen een paar uur en vertrekken dan om 3 uur ofzo. En dan zien we wel. We stellen ons erop in dat het een lange trip kan worden. We hopen dat we het avondeten in het hotel halen en zou helemaal mooi zijn als we nog skies kunnen gaan huren. En anders niet. Voor ons begint de vakantie als we thuis wegrijden (zal dan al zo blij dat zijn we na 2 jaar eindelijk weer kunnen).

Ik ben ook wel benieuwd maar de drukte maar wij gaan naar Zwitserland en vertrekken vrijdag naar Basel. Zaterdag alleen nog van Basel naar Riederalp. Ik verwacht vrijdag de meeste drukte maar eigenlijk geen idee hoe het zaterdag is. We skien altijd met kerst en dan is het nooit druk op die route

Zou het op vrijdag reizen veel schelen in plaats van op de donderdag? Iemand daar ervaring mee?

Weil Schifoan is des leiwaundste...

Ik ben ook wel benieuwd maar de drukte maar wij gaan naar Zwitserland en vertrekken vrijdag naar Basel. Zaterdag alleen nog van Basel naar Riederalp. Ik verwacht vrijdag de meeste drukte maar eigenlijk geen idee hoe het zaterdag is. We skien altijd met kerst en dan is het nooit druk op die route

Michelle13 op 11 feb 2022 16:39

Kerst is in onze ervaring een stuk rustiger. Het carnavalsweekend (vrijdag en zaterdag) zijn echt heel druk

Ik ben ook wel benieuwd maar de drukte maar wij gaan naar Zwitserland en vertrekken vrijdag naar Basel. Zaterdag alleen nog van Basel naar Riederalp. Ik verwacht vrijdag de meeste drukte maar eigenlijk geen idee hoe het zaterdag is. We skien altijd met kerst en dan is het nooit druk op die route

Michelle13 op 11 feb 2022 16:39

Kerst is in onze ervaring een stuk rustiger. Het carnavalsweekend (vrijdag en zaterdag) zijn echt heel druk

Suzy op 11 feb 2022 23:01

Als je vrijdagochtend kan vertrekken; doen!! Dat hebben wij toen de kinderen klein waren vaak gedaan. We reden dan vrijwel zonder file naar bestemming in 1 keer. Donderdag zal nog rustiger zijn

Zou het op vrijdag reizen veel schelen in plaats van op de donderdag? Iemand daar ervaring mee?

Schifoan op 11 feb 2022 19:40

Zie mijn reactie hieronder op m’n eigen bericht ;) was foutje

Of ga gewoon vrijdagnacht 12.00u rijden. Ben je wel te vroeg, maar ja, mogelijk mag je al eerder in je accomodatie… Zoon is gisteravond 9 uur gaan rijden met vrienden. Stonden vanmorgen 9 uur op de piste in Zwitserland.

Tja, crocus zaterdag. En toch is het ons altijd meegevallen. Vanuit zo ongeveer het noordelijkste puntje van Z-Holland meestal rond 02:00u vertrek en dan kijken hoe ver we komen zonder file. München is gewoon een ramp maar ach, dan is het nog maar een klein stukje (na Kufstein wordt het al een stuk rustiger en dan is het nog maar 30-40 kilometer).
Dit jaar vrijdagen gereden (gisteren 11-2 teruggekomen) en dat was een verademing. De langste file stond van Amsterdam -> Den Haag maar die hebben we vermeden door de N11 te nemen.
Dit jaar verwacht ik tussen Wurzburg en Nurnberg toch wel flinke files op de topdagen (zelfs 's nachts al). Wat een lange Baustellen daar zeg. Heen niet tegengekomen want bij de kruising van A3 en A7 stond aangegeven dat er richting Nurnberg een Vollsperrung was, dus advies A7 -> Ulm en dan A6 -> Nurnberg Sud. Ging super en met 0 meter Stau de 1000km volbracht. Die weg nooit eerder gereden dus geen idee hoe het daar anders is (nu lekker rustig).
Terug iets meer problemen maar dat was pas bij Frankfurt heel kort en boven Keulen iets meer.

Beste advies? Kies een tijdstip wat bij jou past en als je in de Stau terechtkomt… tja dat gebeurt en je kunt er niets meer aan doen.

Plaats een reactie