Wanneer beste vertrekken

Dit onderwerp gaat over de bestemming Niederau

Goede morgen,

Wij vertrekken volgende week voor het eerst tijdens de voorjaarsvakantie naar Tirol… we willen er graag op zaterdag de 19e aankomen, zondag is helaas geen optie…vrijdag ook nog niet … tenzij vrijdag/zaterdag nacht.

Iemand tips hoelaat te vertrekken? We wonen vlakbij de grens bij Roermond.

Is het slimmer voor de file te rijden of erna, rond welk tijdstip is de drukte bij München een beetje geweken?

Veel vragen, maar voor ons heel nieuw ivm een voorjaarsvakantie waarin wij normaal nooit zouden gaan :-)
Ps… dat er altijd wel ergens een file kan staan begrijp ik… maar ik heb het echt over het grootste knelpunt bij München waar ik iedereen altijd over hoor .
Thnx alvast !

*bericht bewerkt door Dee1982 op 11 feb 2022 08:44

Hallo,

hier vind je alvast enkele insteken, veel succes :-)
https://www.wintersport.be/weblog/bericht/3172/hoe-laat-vert…

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Op zulke dagen is het rond munchen altijd wel druk de hele dag door. Persoonlijk zou ik over de 7 in duitsland rijden en munchen links laten liggen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Als je de tijd ervoor hebt, vrijdag al vertrekken en een overnachting ergens pakken, het liefst voorbij of in de buurt van Munchen. Dan heb je op zaterdag genoeg tijd om op je eindbestemming aan te komen en hoef je je niet druk te maken om de drukte die er dan altijd wel is. Als je perse in 1 dag wilt rijden, dan zou ik gewoon zo vroeg mogelijk vertrekken.

Wij rijden vanuit bergen op zoom jaarlijks naar Niederau in de voorjaarsvakantie.
Vertrekken altijd op vrijdagavond en mikken op ca half zeven op zaterdagochtend aankomst ingegeven door het idee dat we uiterlijk om 5 uur München voorbij willen zijn.
Ik reken altijd met gemiddeld 100km/u (voor ons ca 900km, dus 9 uur) en kom iha redelijk uit.
Route: A3, omdat ik dan niet meer na hoef te denken waar ik af moet slaan tot we bij München zijn. Meestal wel hoop wegwerkzaamheden op A3 helaas.

Ps. wij hebben wel de luxe dat we s ochtends vroeg het pension in kunnen en in de lobby kunnen rusten (ongeacht hoe laat we aankomen)

Na jaren ervaring kan ik zeggen; ben Munchen uiterlijk 5.30 voorbij. Dit jaar lukt dit ons niet, dus wordt waarschijnlijk pas rijden op zaterdag. Iemand ervaring met achter de files aanrijden? Wat is geschikt tijdstip vanuit Brabant bezien? Uurtje of 11?

@Djoosen
met de A3 bedoel je dus langs Neurenberg (bovenkant Duitsland). Idd ik rij steeds langs Neurenberg maar heb er nu nog eens google maps op nagekeken en idd heel veel wegwerkzaamheden :-( Hopelijk is het vlot doorrijden? Wat ik zeker niet wil is langs Stuttgart passeren, kan soms erger zijn dan Munchen.

@Djoosen
met de A3 bedoel je dus langs Neurenberg (bovenkant Duitsland). Idd ik rij steeds langs Neurenberg maar heb er nu nog eens google maps op nagekeken en idd heel veel wegwerkzaamheden :-( Hopelijk is het vlot doorrijden? Wat ik zeker niet wil is langs Stuttgart passeren, kan soms erger zijn dan Munchen.

Gerrit op 11 feb 2022 15:52

Klopt.
Wij rijden eigenlijk altijd via aken, frankfurt, wurzburg, nurnberg. En dan afzakken naar munchen. (Tenzij google maps echt grote tijdsverschillen geeft)
Rijdt ondanks de werkzaamheden eigenlijk het rustigst, ook omdat ik niet hoef na te denken waar ik af moet slaan.
En met enige hulp van Flitsmeister 😉

Op vrijdag 27 jan 2022 rond de middag vertrokken aan de Belgische kust richting Kronplatz, via Genk - Aken - Frankfurt am Mein -Neurenberg - Munchen - Kufstein. En idd hier en daar kleine werkzaamheden maar nergens hinder gehad. Verleden week zaterdag teruggekomen van Italie via Kufstein en zo de A3 Neurenberg enkel file gehad door een ongeval iets voorbij Munchen (kleine 20min). Woensdag 23 feb terug naar Italie via dezelfde route. Terugkomen op 6 maart zal wellicht ook via deze route lopen.

@djoosen> Wij rijden vanuit bergen op zoom jaarlijks naar Niederau in de voorjaarsvakantie.

Vertrekken altijd op vrijdagavond en mikken op ca half zeven op zaterdagochtend aankomst ingegeven door het idee dat we uiterlijk om 5 uur München voorbij willen zijn.
Ik reken altijd met gemiddeld 100km/u (voor ons ca 900km, dus 9 uur) en kom iha redelijk uit.
Route: A3, omdat ik dan niet meer na hoef te denken waar ik af moet slaan tot we bij München zijn. Meestal wel hoop wegwerkzaamheden op A3 helaas.

Ps. wij hebben wel de luxe dat we s ochtends vroeg het pension in kunnen en in de lobby kunnen rusten (ongeacht hoe laat we aankomen)

Djoosen op 11 feb 2022 12:56

Super fijne info, onwijs bedankt ! Ik denk dat dus rond 00.00/01.00 uur vertrekken voor ons het beste is … en op zaterdag gewoon even lekker rustig aan doen…

Op zulke dagen is het rond munchen altijd wel druk de hele dag door. Persoonlijk zou ik over de 7 in duitsland rijden en munchen links laten liggen.

Snowball op 11 feb 2022 10:33

Want de fernpass is zo lekker rustig bedoel je?
Op zaterdagen in het hoogseizoen is alles druk in zuid Duitsland en Oostenrijk tussen 10 en 16u.

Dus of vertrek vroeg en zorg dat je eind van de ochtend op je bestemming bent, of vertrek na 10u 's morgens en kom pas 's avonds aan.

Je kunt vanaf Heidelberg ook nog de 6 naar Nurnberg rijden. Recent met een bus geweest en chauffeur gaf aan dat dit een rustige route met weinig hoogte verschil is. Iets om maar wel positief voor brandstof gebruik. Zelf nooit gereden. Je moet nog wel via Munchen.

Wij rijden de laatste jaren lekker relaxed achter de drukte aan. Komen vanaf Hillegom, dus heel vroeg vertrekken heeft niet zoveel zin. Wij gaan zaterdags rond 8 uur rijden en zijn dan 'Savonds tussen 6 en 8 uur op plaats bestemming. Geen gebroken nachten, geen drukte en zondags uitgerust aan de eerste skidag beginnen. Terug skiën wij zaterdag nog tot een uurtje of 3. En rijden dan na de drukte naar huis. Kun je toch 7dgn skiën zonder drukte en files (weersomstandigheden en ongelukken daargelatwn)

En wij komen vanuit iets ten zuiden van Hillegom en hebben het op de crocus-zaterdagen altijd “gewoon” gedaan. Om een uur of 2-3 's nachts vertrekken en dan maar zien hoe ver we komen tot we in de Stau staan. Dan accepteren en rustig doorrollen. En dan zijn we zo rond een uur of 3 's middags wel ter plekke hoor (en dan nog wel een dal verder ook - maar de laatste paar kilometer zijn denk ik voor ons veel makkelijker want we logeren in Reith en dat is maar een paar minuten vanaf de snelweg).
Nu niet meer gebonden aan de crocus dus dit jaar vrijdag-vrijdag gedaan (gisteren weer thuis) en dat ging als een tierelier op de snelweg. Heerlijk ontspannen en ook nog eens ongelofelijk rustig op de pistes en bij de liften.

Wij gaan a.s. woensdag om middernacht vanuit regio Venlo. Plan is om via de 61 te rijden en op donderdagmorgen al op de piste te staan. We kunnen met zijn vieren om de beurt rijden, dus we slapen in de auto wel wat als we niet achter het stuur rijden.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

2 weken geleden geleden via Neurenberg heen gereden , terug via Stuttgart. Een wereld van verschil. Via Neurenberg heb je beduidend meer werkwegzaamheden.

Plaats een reactie