Jamaicaanse skiër op de Spelen. Knap of flop?

Zo af en toe komt er een exoot voorbij op de spelen. Zo ook deze jamaicaanse skiër Benjamin Alexander. Als eerste skiër ooit uit Jamaica mag hij meedoen.
Maar of hij er thuishoort? Oordeel zelf.

Zijn achtergrond: centen verdiend als Londense DJ en sinds 2016 op ski’s. Maar de weg naar de spelen is vrij dubieus: https://skiracing.com/how-to-bend-the-rules-and-qualify-for-…

Hij was beter dan bijvoorbeeld de twee Belgen die meededen.

1 minuut en 9 seconden langzamer dan de winnaar. Wtf doet die gozer daar. Gewoon verbannen dat soort ‘atleten’. Net als die vrouw 4 jaar geleden in halfpipe, dat sloeg ook helemaal nergens op. Ik zou me regelrecht kapot schamen met zo’n prestatie

Freeride = Life

Wat eigenlijk het verbazendste is aan dit filmpje is dat het sneeuwt!

1 minuut en 9 seconden langzamer dan de winnaar. Wtf doet die gozer daar. Gewoon verbannen dat soort ‘atleten’. Net als die vrouw 4 jaar geleden in halfpipe, dat sloeg ook helemaal nergens op. Ik zou me regelrecht kapot schamen met zo’n prestatie

Arnie777 op 13 feb 2022 17:21

Tsja, hij is wel de beste skiër van Jamaica ;-)

En waarom zou hij niet mogen doen en uitkomen voor zijn land?! Wat een beperkte en hautaine normgeachten hier. Meedoen is belangrijker dan winnen, Pierre de Coubertin.

Dit is toch gaaf, het is een individuele sport, hij zit niemand in de weg. (Het zou wat anders zijn in een wielrenwedstrijd of een relais oid).

Dit is toch juist mooi, en zonder kleerscheuren zo’n helling afkomen en geen poortjes missen is al heel wat.

Click. Click. Peace

Gewoon cool dit. Dat hij het aandurft en ervoor gaat. Niet iedereen hoeft voor een medaille te gaan. Ik kan hier wel van genieten. Met zwemmen ook wel eens gezien op de OS. Geweldig, die passie van deze mensen. En ze schamen zich er niet voor, genieten volop.

Ik vind het al knap dat hij heelhuids beneden komt op een geprepareerde wedstrijdpiste. Schijnt nog niet zo makkelijk te zijn.
Natuurlijk is het hartstikke leuk dat ook de mindere goden een kans krijgen maar waar leggen we de grens? Nu komt deze skiër nog redelijk safe naar beneden maar wat als hij ook op de afdaling uit gaat komen?
Aan de andere kant zijn er veel betere atleten die niet mee mogen doen omdat ze in het verkeerde land geboren zijn.
Zo moet je in Nederland minimaal medaille kandidaat zijn of met hoge uitzondering worden aangewezen anders kun je het wel vergeten. En misschien zijn er in Oostenrijk wel 100 atleten die beter zijn maar niet mogen omdat het land al aan z’n max zit.

Übung macht den meister!!!

En waarom zou hij niet mogen doen en uitkomen voor zijn land?! Wat een beperkte en hautaine normgeachten hier. Meedoen is belangrijker dan winnen, Pierre de Coubertin.

Frank66 op 13 feb 2022 17:58

Omdat hij geen deuk in een pakje boter skiet. Dit heeft niks met sport te maken. Het is niet zo dat hij jaren getraind heeft om zijn doel te bereiken. Meer een stunt om zonder enige vaardigheid deel te nemen ten koste van echte sporters. Dat past niet echt in de olympische gedachte.

@RFKANGOO
Sterker, dankzij de dubieuze kwalificatie neemt hij (en nog een paar van deze vakantieskiers) de plek in van echte sporters.

@RFKANGOO
Sterker, dankzij de dubieuze kwalificatie neemt hij (en nog een paar van deze vakantieskiers) de plek in van echte sporters.

Hessel op 13 feb 2022 18:45

Dat kun je ook zeggen van een heleboel niet Nederlandse schaatsers.

Maar dan moeten de regels aangepast worden. En dat is niet de fout van deze meneer.

Click. Click. Peace

Enne, heeft niet zo vakantie Wielrenster afgelopen jaar een gouden medaille gewonnen bij het wielrennen ;-) door een communicatie fout bij de rest van de dames.

Dat is bij een technische sport als wintersport wat lastiger.

DAT landen met veel kwaliteit hardere toelatings eisen hebben lijkt me logisch en onoverkoombaar. Die gaan ook met een ander idee naar de spelen.

Click. Click. Peace

@RFKANGOO
Sterker, dankzij de dubieuze kwalificatie neemt hij (en nog een paar van deze vakantieskiers) de plek in van echte sporters.

Hessel op 13 feb 2022 18:45

Dat kun je ook zeggen van een heleboel niet Nederlandse schaatsers.

Maar dan moeten de regels aangepast worden. En dat is niet de fout van deze meneer.

Rogier op 13 feb 2022 19:00

Ik zit even snel te kijken maar vind geen enkele schaatser die op 150% van de snelste tijd binnen komt.
En natuurlijk als de regels zo zijn dat deze beste man op de olympische spelen de reuze slalom mag skiën dan ben ik de laatste die zegt dat hij dat niet moet doen.
Maar ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om hier toch bepaalde regels aan te stellen. En dan niet enkel op basis van FIS punten want die zijn gewoon te koop blijkt al vaker. (Kijk maar naar Vanessa Mae https://nos.nl/artikel/2003232-vanessa-mae-speelt-vals-voor-…) Maar eerder iets van een bepaalde klassering halen tijdens de world cup.

Übung macht den meister!!!

@Rogier bedoel je Anna Kiesenhofer? Die zou ik toch geen vakantierijder durven noemen.
In ieder geval is het wel iemand die haar sport serieus neemt en niet bij wijze van spreken met zijwieltjes de olympische race rijdt.

De kwalificatieregels zijn voor het skiën op de spelen niet heel hoog (160 fis punten) maar zelfs daar kwamen deze deelnemers niet in de buurt. Totdat ze bij last minute wedstrijdje alsnog “regelden”.
Dat koste andere landen een aantal startplekken, maar die hebben ze teruggekregen vanwege het karakter van die kwalificatierace.

Als deze man de spelen had gehaald door daadwerkelijk die fis punten bij elkaar te skiën zou ik het kunnen waarderen. Maar zoals het nu is gegaan is het wel triest.

Prachtig zo’n deelname. Valt in dezelfde categorie als Eddie the Eagle en Eric Moussambani. Genieten!

@RFKANGOO
Sterker, dankzij de dubieuze kwalificatie neemt hij (en nog een paar van deze vakantieskiers) de plek in van echte sporters.

Hessel op 13 feb 2022 18:45

Dat kun je ook zeggen van een heleboel niet Nederlandse schaatsers.

Maar dan moeten de regels aangepast worden. En dat is niet de fout van deze meneer.

Rogier op 13 feb 2022 19:00

Ik zit even snel te kijken maar vind geen enkele schaatser die op 150% van de snelste tijd binnen komt.
En natuurlijk als de regels zo zijn dat deze beste man op de olympische spelen de reuze slalom mag skiën dan ben ik de laatste die zegt dat hij dat niet moet doen.
Maar ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om hier toch bepaalde regels aan te stellen. En dan niet enkel op basis van FIS punten want die zijn gewoon te koop blijkt al vaker. (Kijk maar naar Vanessa Mae https://nos.nl/artikel/2003232-vanessa-mae-speelt-vals-voor-…) Maar eerder iets van een bepaalde klassering halen tijdens de world cup.

RFKANGOO op 13 feb 2022 19:21

Wat ik hiermee bedoel is dat je in nederland zo een blik schaatsers kan open trekken die makkelijk veel betere tijden rijdt dan de laatste schaatsers. Hebben zij dan meer recht daar te staan?

Verder dat regels eerlijk moeten zijn, mee eens. Maar wat eerlijk is is soms best lastig met allerlei haken en ogen.

Click. Click. Peace

@RFKANGOO
Sterker, dankzij de dubieuze kwalificatie neemt hij (en nog een paar van deze vakantieskiers) de plek in van echte sporters.

Hessel op 13 feb 2022 18:45

Dat kun je ook zeggen van een heleboel niet Nederlandse schaatsers.

Maar dan moeten de regels aangepast worden. En dat is niet de fout van deze meneer.

Rogier op 13 feb 2022 19:00

Ik zit even snel te kijken maar vind geen enkele schaatser die op 150% van de snelste tijd binnen komt.
En natuurlijk als de regels zo zijn dat deze beste man op de olympische spelen de reuze slalom mag skiën dan ben ik de laatste die zegt dat hij dat niet moet doen.
Maar ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om hier toch bepaalde regels aan te stellen. En dan niet enkel op basis van FIS punten want die zijn gewoon te koop blijkt al vaker. (Kijk maar naar Vanessa Mae https://nos.nl/artikel/2003232-vanessa-mae-speelt-vals-voor-…) Maar eerder iets van een bepaalde klassering halen tijdens de world cup.

RFKANGOO op 13 feb 2022 19:21

Wat ik hiermee bedoel is dat je in nederland zo een blik schaatsers kan open trekken die makkelijk veel betere tijden rijdt dan de laatste schaatsers. Hebben zij dan meer recht daar te staan?

Verder dat regels eerlijk moeten zijn, mee eens. Maar wat eerlijk is is soms best lastig met allerlei haken en ogen.

Rogier op 13 feb 2022 19:35

Het probleem voor Nederland is dat we gewoon teveel goede schaatsers hebben. In andere landen zijn er maar een handje vol die op een fatsoenlijk niveau schaatsen. Ik heb er verder ook geen probleem mee dat je per onderdeel of per discipline maar een x aantal deelnemers per land mag uitzenden.

Übung macht den meister!!!

Pas maar op. Stel je laat het max aantal deelnemers per land los en wij als Nederland mogen op basis van gereden tijden meer mensen aan de schaatsstart laten komen, dan zijn bepaalde afstanden binnen no time niet meer olympisch. De kijkende wereldburger zit niet te wachten op een veredeld Nederlands kampioenschap. Eenzelfde discussie ook al met veldhockey. Te weinig mondialiteit, altijd dezelfde landen aan de top, en gelijk discussie om Olympische status in te trekken. Dan heb ik liever bij skiën nu zo’n tropische figurant.

Prachtig zo’n deelname. Valt in dezelfde categorie als Eddie the Eagle en Eric Moussambani. Genieten!

eric.steijvers op 13 feb 2022 19:34

Dat is toch vragen om ongelukken? Ik denk dat we er voor moeten waken dat de olympische spelen niet een soort van rariteitenkabinet gaat worden.

Übung macht den meister!!!

Prachtig zo’n deelname. Valt in dezelfde categorie als Eddie the Eagle en Eric Moussambani. Genieten!

eric.steijvers op 13 feb 2022 19:34

Dat is toch vragen om ongelukken? Ik denk dat we er voor moeten waken dat de olympische spelen niet een soort van rariteitenkabinet gaat worden.

RFKANGOO op 13 feb 2022 19:54

Dat zijn ze nog lang niet. Toch?

Click. Click. Peace

@Rogier bedoel je Anna Kiesenhofer? Die zou ik toch geen vakantierijder durven noemen.

In vergelijking met de Nederlandse rensters daar wel.

In ieder geval is het wel iemand die haar sport serieus neemt en niet bij wijze van spreken met zijwieltjes de olympische race rijdt.

De kwalificatieregels zijn voor het skiën op de spelen niet heel hoog (160 fis punten) maar zelfs daar kwamen deze deelnemers niet in de buurt. Totdat ze bij last minute wedstrijdje alsnog “regelden”.
Dat koste andere landen een aantal startplekken, maar die hebben ze teruggekregen vanwege het karakter van die kwalificatierace.

Dat wist ik niet. Dat is apart

Als deze man de spelen had gehaald door daadwerkelijk die fis punten bij elkaar te skiën zou ik het kunnen waarderen. Maar zoals het nu is gegaan is het wel triest.

Hessel op 13 feb 2022 19:32

Maar niet van hem, maar van de regels.

Click. Click. Peace

Soort van Eddie the Eagle figuur, ik miste alleen een fel geel pak😂

Ik kijk liever naar Maarten Meiners, 18e top prestatie!

*bericht bewerkt door Gerjon op 13 feb 2022 21:37

Leuk toch, eens wat anders. Hij laat vooral zien hoe absurd goed (veel) anderen zijn. Just my 2c

Serieus, je wil toch winnen? Deze man heeft niks te zoeken op deze spelen. Het is een absolute wanvertonigng om zo iemand naar beneden te laten gaan. Meedoen is zeker niet belangrijker dan winnen. Die gedachte doet de olympische droom ten onder gaan. Ik vind het persoonlijk echt niet kunnen dat dit soort mensen via een achterweg in de regels toch kunnen starten. Wanvertoning

Freeride = Life

En waarom zou hij niet mogen doen en uitkomen voor zijn land?! Wat een beperkte en hautaine normgeachten hier. Meedoen is belangrijker dan winnen, Pierre de Coubertin.

Frank66 op 13 feb 2022 17:58

Omdat hij niet goed genoeg is om op dit podium to mogen skiën? Lijkt mij vrij logisch…

Freeride = Life

Dit is toch gaaf, het is een individuele sport, hij zit niemand in de weg. (Het zou wat anders zijn in een wielrenwedstrijd of een relais oid).

Dit is toch juist mooi, en zonder kleerscheuren zo’n helling afkomen en geen poortjes missen is al heel wat.

Rogier op 13 feb 2022 18:18

Nee, dit is een verschrikking. Eat te denken van al die atleten die geen dubbel paspoort hebben en vele malen beter zijn dan deze gast.

Het is echt niet zo moeilijk om een slalom course te skiën en meer dan 1 minuut langzamer te zijn. Dat kan de bovengemiddelde vakantie skiër uit nederland ook

Freeride = Life

Nu heb je ff 2 minuten extra de tijd om een bakkie te zetten of een biertje te pakken…

Bij de meeste sporten zijn alle deelnemers buiten de top 10 geen echte kanshebbers dus dan kunnen we die ook wel thuis laten.

Leuk dat deze man mag meedoen en een hele ervaring voor deze Jamaicaan… Misschien wordt er nog wel een keer een film van gemaakt😉

🏂

Het is echt niet zo moeilijk om een slalom course te skiën en meer dan 1 minuut langzamer te zijn. Dat kan de bovengemiddelde vakantie skiër uit nederland ook

Arnie777 op 14 feb 2022 00:40

Dat zou wel eens kunnen tegenvallen, tenzij we een héél andere interpretatie hebben van wat “bovengemiddeld” betekent 😉.

Zonder mij uit te spreken over de zin of onzin van het aanwezig zijn van toeristen op de Olympische spelen (of de zin van de spelen zonder meer), denk ik dat de grote meerderheid van vakantieskiërs uit de lage landen hun tanden zouden stukbijten om een WC-niveau wedstrijdpiste in die omstandigheden in 150% van de tijd van de winnaar beneden te komen zonder èèn van de pakweg 60 poortjes te missen.

Dat denk ik ook…

Zo slecht deed deze man het geeneens.

Totales Vollidiot

Ik waardeer dit wel. Een land dat hun beste skiër naar de OS stuurt. Als je dit gaat tegenhouden kan geen enkel land rond de evenaar mee doen aan de OL. Ik hoop dat hij ervan geniet. Wel even anders dan onze kandidaten die heen vliegen, hun ding doen en weer terug gaan. De OL waren ooit bedoeld om landen te verbroederen. Het credo was niet de overwinning, maar deelname.

Plaats een reactie