Jamaicaanse skiër op de Spelen. Knap of flop?

Mooi artikel @Hessel , heel interessant! Ik vraag me nu vooral af hoeveel Cristian Javier Simari Birkner (de man met 231 WC starts en 34 punten) gecasht heeft om dit Jamaicaanse feestje mogelijk te maken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zag een keer een WK race in St. Anton en week daarna heb ik dezelfde piste gepakt maar bleek toch wel stuk steiler als ik gedacht had…
Tijdens een interview met Eurosport klaagt hij dat hij nog wat “stijfjes” is na zijn race en dat hij de flexibiliteit mist van de cracks:).
https://www.eurosport.com/alpine-skiing/beijing-2022/2022/wi…

Ik heb me ooit kostelijk vermaakt met Eddie the eagle ,prachtig

Heel eerlijk gezegd, heb ik er niet zoveel moeite mee (De selectieprocedures voor de Spelen, zijn sowieso krom). Ik denk niet dat er een echte medaille kandidaat kwalificatie is ontzegd en de boodschap die hij uitdraagt is ook veel waard voor de sport. Minimaal net zo inspirerend voor het Britse skien als de overwinning van Ryding afgelopen maand. Ik bedoel, dit zijn toch mooie woorden:

“But I want people to understand that you don’t have to come from wealth, you don’t have to be of a certain ethnicity, and you don’t even have to be born near mountains. I had none of the things that a normal ski racer has and I speak to you today as an Olympian who made history.

“So – get your kids out there, take them to the Milton Keynes Snozone, take them to a dry slope near you. Winter sports are for everyone and they’re so much fun.

“There’s so much discipline that these young ski racers have – I’m in awe of that. My kids, if I have any, will definitely be ski racers even if they don’t compete, just to understand the discipline of the sport.”

I can stick uphill ice, on my saucer...

In dezelfde wedstrijd is een skiër uit India voorlaatste geworden. De enige (!) deelnemer aan de OS voor zijn land, dat toch 1,3 miljard inwoners telt. De man komt weliswaar uit Kasjmir en is opgegroeid in de bergen, dus dat voordeel heeft hij.
In een interview na afloop van zijn race zei hij dat hij hoopte dat miljoenen van zijn landgenoten zijn race hadden gezien en geïnspireerd zouden raken door wat hij deed.
Dat is de Olympische gedachte en maakt het voor mij ook leuker om te kijken.

Vind het wel grappig! Geeft toch spijs aan 't leven, 't moet niet allemaal zo serieus zijn! Beetje cool runnings gevoel.

Toch leuk dat landen die helemaal in bepaalde sporten helemaal geen traditie hebben toch participeren? Belgie heeft geen schaats achtergrond op de lange baan en we moesten het hebben van “import nederlanders” (Bart Veldkamp), maar we hebben nu toch een topper/semi topper met Bart Swings. Hetzelfde met hockey, 15 jaar geleden bestond Belgie niet als hockey land, en nu is het mannen team regerend wereld en olympisch kampioen (met dank aan de Nederlandse competitie en coaching).

Vraag me af of er soms toch geen effect is in landen waar een bepaalde sport niet de traditie is, wanneer iemand toch de olympische spelen haalt, ik geloof het wel. Niet alleen interesse vanwege de jeugd, maar ook middelen, wat in top sport toch meestal maakt of een land competitief is of niet. In belgie had je het clijsters/henin effect in tennis of nu bij hockey. Maar bv ook in een groot land als Italie had je duidelijk een alberto tomba effect.

@Shane hij weet zijn stunt inderdaad leuk te marketen

Ik vind het alleen maar leuk. Als de regels zo zijn ingericht dat hij mag uitkomen voor zijn land, dan geef ik hem groot gelijk dat hij het doet.

Verbazingwekkend dat hij heelhuids beneden is gekomen, in die tijd, zonder poortjes te missen.
Dat de OL hiervan een rariteitenkabinet worden vind ik een beetje een drogreden: hoeveel mensen zullen nu daardwerkelijk de moeite nemen om zich in te schrijven zonder dat ze prof sporter zijn?

Ik denk trouwens dat het nog vreselijk moeilijk is om hem na te doen als toerist.

Leuk om te zien hoe een gewone sterveling dat soort parcours naar beneden komt. Doet het nog helemaal zo slecht niet uiteindelijk. Geen (top)sport, maar dit toont net aan hoe waanzinnig die ski-atleten zijn.

Het erge van dit soort deelnemers (en de regels van het IOC) is dat vaak andere worden uitgesloten.
Neem afgelopen zomer het windsurfen. Heb je 2 Nederlanders die het hele jaar bij bina alle wedstrijden 1 en 2 zijn, mag er maar eentje naar de spelen.
Je wilt toch sowieso de top 10 of zo van je sport erbij hebben ongeacht afkomst en dan aangevuld met andere.

Het erge van dit soort deelnemers (en de regels van het IOC) is dat vaak andere worden uitgesloten.
Neem afgelopen zomer het windsurfen. Heb je 2 Nederlanders die het hele jaar bij bina alle wedstrijden 1 en 2 zijn, mag er maar eentje naar de spelen.
Je wilt toch sowieso de top 10 of zo van je sport erbij hebben ongeacht afkomst en dan aangevuld met andere.

Togi op 14 feb 2022 15:28

De kwalificatie eisen zijn zoals ze zijn.
Dat er iemand uit Eritrea of Madagascar meedoet, soit. Maar die hebben zich wel volgens de regels gekwalificeerd. Zijn ook niet de snelste, maar gaan er wel voor.
Dat er clowns meedoen zoals deze ex-DJ of in het verleden Vanessa Mae die voor zichzelf een kwalificatie regelen, is anti-sport. Maar natuurlijk wel goed voor hun insta…

Zo kan het ook (spelen 2018):

Arnie777 op 14 feb 2022 00:37

En waarom zou hij niet mogen doen en uitkomen voor zijn land?! Wat een beperkte en hautaine normgeachten hier. Meedoen is belangrijker dan winnen, Pierre de Coubertin.

Frank66 op 13 feb 2022 17:58

Omdat hij niet goed genoeg is om op dit podium to mogen skiën? Lijkt mij vrij logisch…

Arnie777 op 14 feb 2022 00:37

Als dat het criterium zou zijn doen er per wedstrijd hoogstens 6 tot 10 skiërs mee…
Het gros van de deelnemers zal nooit op het podium komen.

*bericht bewerkt door Hans- op 14 feb 2022 20:21

Prachtig zo’n deelname. Valt in dezelfde categorie als Eddie the Eagle en Eric Moussambani. Genieten!

eric.steijvers op 13 feb 2022 19:34

Door Eddie the Eagle hebben ze bij het schansspringen wel de eisen aangepast. Zag dat pas toevallig in een documentaire over Gerrit Konijnenberg. Hij kon hierdoor vier jaar later niet meedoen.
Maar wat heb ik in 1988 genoten van Eddie !!!

Peter Pos

Wat een zure reakties staan hier soms tussen zeg. Dit is toch het verhaal wat juist ook de niet-fervente-wintersportkijker verleid om te kijken? Of de sport uit te proberen?
Hoe ben je zelf enthousiast geraakt voor de wintersport? Wat waren jullie voorbeelden?
Zo’n man trekt de aandacht, dus ook de aandacht naar de sport.
Er zijn in elke sport maar een handvol echte winnaars, en zonder de rest is er geen wedstrijd of competitie mogelijk. Je hebt mindere goden nou eenmaal nodig. En natuurlijk zal deze man niet over 4 jaar op een Olympisch podium staan. Boeiend… ik denk dat de wedstrijd niet interessanter wordt als hij vervangen zou zijn geweest door Oostenrijker nummer 11.

Plaats een reactie