Overschat jij jezelf?

Ik kwam onderstaand artikel tegen.
En de uitslag verbaast me eigenlijk helemaal niet. https://www.destentor.nl/binnenland/nederlandse-skier-is-vaa…

Persoonlijk denk ik ook dat ik redelijk netjes en gecontroleerd de piste af kom. Maar daar zullen anderen waarschijnlijk anders over denken. Wel heb ik het idee dat ik altijd mijn snelheid onder controle heb, maar technisch is er nog een hele hoop bij te schaven.

Hoe zie jij jezelf?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 15 feb 2022 14:24

Niet lullen, skiën!!!

Ik ben een ervaren skiër, maar dat wil niet zeggen dat ik goed ski. Ik weet dat ik een aantal dingen mezelf verkeerd heb aangeleerd, maar dat krijg je er nu toch niet meer uit, dus laat me maar lekker glijden en genieten.
Voordeel van ervaring is dat ik wel heel goed risico’s kan inschatten. Gekke dingen die ik vroeger wel deed, doe ik niet meer (schansjes, funpark etc). Grootste risico blijft een pannenkoek die zichzelf overschat en mij omver skiet

Beetje vertekenend beeld wordt hier geschetst. Alsof alleen nederlandse beginnende skiers krukken zijn:

“Vierentachtig Nederlandse skiërs werden daar bevraagd naar hun vaardigheden en gevraagd om vervolgens naar beneden te skiën langs een aantal plekken waar skileraren de skivaardigheid ook een cijfer gaven”

Als je alleen nederlandse skiers in een onderzoek opneemt zal de conclusie nou eenmaal niet zjin dat belgische/deense/engelse beginners krukken zijn.

Ik weet niet of dat overschatten meer bij Nederlanders voorkomt. Maar ik denk wel dat vooral mannen zichzelf net even wat beter inschatten dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Niet lullen, skiën!!!

@4frank2 het onderzoek gaat toch ook enkel over Nederlandse skiers? Er wordt geen enkele verwijzing gemaakt naar skiers uit andere landen. Dus je kunt dan alleen concluderen dat de gemiddelde Nederlandse skier aan zelfoverschatting leidt.

Overigens zie je dat ook vaak terug in de gevraagde skiadviezen hier op het forum.

Het stond vanmorgen in het AD, en het onderzoek, voor zover je dat representatief kunt noemen, bevestigd wel mijn instinct: dat veel skiërs zichzelf overschatten en daarom minimaal les nemen.
Fijn dat skiën gedemocratiseerd is en voor veel mensen bereikbaar is, maar de veiligheid op de piste, door mensen die les niet nodig vinden, heeft er onder te lijden.

@4frank2 het onderzoek gaat toch ook enkel over Nederlandse skiers? Er wordt geen enkele verwijzing gemaakt naar skiers uit andere landen. Dus je kunt dan alleen concluderen dat de gemiddelde Nederlandse skier aan zelfoverschatting leidt.

Overigens zie je dat ook vaak terug in de gevraagde skiadviezen hier op het forum.

Hessel op 15 feb 2022 09:56

Het is meer een opmerking over de presentatie in de krant (AD dus):

“Nederlandse skiër is vaak een kruk op de piste, maar denkt zelf van niet”

Met zo’n kop suggereer je dat het special NL skiers zijn (en misschien klopt dat ook wel), terwijl niet naar andere landen gekeken is. Eigenlijk gewoon een een clickbait header.

Ik ben op m’n 19e begonnen met skiën (ben nu 45). Ik heb niveau 6 en vind dat wel best. Ik kom overal fatsoenlijk naar beneden en heb altijd mijn snelheid onder controle. De laatste 8 jaar ofzo ben ik bijvoorbeeld niet meer gevallen. Het grootste gevaar op de piste is het niet onder controle hebben van snelheid en daar is voldoende techniek voor nodig. Vaak is het dus een gevolg van een gebrek aan techniek en je eigen grenzen niet kennen of niet respecteren. Deels zal dat zelfoverschatting zijn deels onwetendheid en/of een vorm van risico-onderschatting.

Met zo’n kop suggereer je dat het special NL skiers zijn (en misschien klopt dat ook wel), terwijl niet naar andere landen gekeken is. Eigenlijk gewoon een een clickbait header.

4frank2 op 15 feb 2022 10:05

Je voelt je echt wel persoonlijk aangesproken 😉.

Verder hoeft het inderdaad geen zuiver Nederlands fenomeen te zijn, al mag het wel vermeld worden dat Nederlanders doorgaans geen gebrek hebben aan zelfvertrouwen, en dat vaak graag laten merken aan niet-Nederlanders 🙃.

Is het niet vooral lastig voor niet Nederlanders die vanuit hun cultuur geacht worden bescheiden te zijn maar zich stiekem vaak beter voelen dan de Nederlanders ;).

Nu serieus: ik geloof er niets van dat dat puur Nederlands is. Ik denk dat als je al wat wil generaliseren dat je vooral een man/vrouw verschil zult vinden. Dat is niet alleen met skiën zo, ook bij autorijden vindt een overgrote meerderheid zichzelf een betere chauffeur dan gemiddeld denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Samenvatting van het artikel: de meerderheid van de mannen overschat zichzelf wel eens. Is er nog nieuws? 😁

Mijn indruk is toch dat de gemiddelde Nederlandse wintersporter een stuk beter skiet vergeleken wintersporters uit andere landen. Hoe dat komt weet ik niet, maar het valt me elke keer weer op.

Ik vind het een onderzoek van niks. Stemmingmakerij.
Natuurlijk klopt het.
Maar dit onderzoek kun je in elk land uitvoeren en dan komt er hetzelfde uit, tenzij het in de cultuur van een land zit om bescheiden te zijn. Vraag naar de rijvaardigheid en laat het dan beoordelen door een rij-instructeur, vraag naar de kookkunsten en laat het beoordelen door een kok of vraag naar de prestaties in bed en vraag het aan een sekswerker, of laat je opvoedkundige vaardigheden eens beoordelen door een expert. Ik denk dat de beoordeling van die vaardigheden tegenvallen bij wat de persoon er zelf van vindt… (ik laat even in het midden wat ik van mijn eigen prestaties vind 😜)

Het enige nuttige uit dit artikel is de conclusie dat de “net geen beginner meer” de gevaarlijkste categorie is… nu nog kwantificeren wanneer je net niet meer in deze categorie valt.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik weet wel vrij goed wat ik kan en wat ik niet kan. Ik denk dat ik best wel aardig kan snowboarden, maar hoe goed dat gekwalificeerd wordt is altijd relatief.

Ik ski een 6-tje denk ik op de bekende schaal. Maar als ik afgelopen week zie hoe om mij heen op hoog niveau geskied werd door 80% van de andere piste gebruikers in Italië geloof ik wel dat wij met onze 1 a 2 weken per jaar onszelf een te grote broek aan trekken (een kleine groep uitgezonderd). Een ritje de Marmolada af was wel even een lesje in nederigheid, maar gelukkig ontzettend mooi.

Ik verbaas me al lange tijd dat veel mensen zo weinig ski les nemen tegenwoordig.
Hooguit 1 week en soms zelfs maar 1 dagje les en het dan wel geloven!!
Veel mensen gaan met een groepje meer ervaren mensen mee en die gaan dan wat lesgeven.
En ja, ik heb de indruk dat vooral NL zo ingeburgerd is geraakt.
Naast techniek en veiligheid, doe je jezelf een enorm plezier met de ontwikkeling die je krijgt door lesnemen.

Ik ben een risicoprofiel :-).
Maar soms lijkt het wel alsof je jezelf moet overschatten in de skiverhuur omdat ze er ook vanuit gaan dat je dat doet.
“Ben je een goede skier?”
“Nou nee, gemiddeld ongeveer”
“Hier is een absolute beginnerski, alsjeblieft”.

Ze weten wel wat ze doen, denk ik ;-).

Ik ben een risicoprofiel :-).
Maar soms lijkt het wel alsof je jezelf moet overschatten in de skiverhuur omdat ze er ook vanuit gaan dat je dat doet.
“Ben je een goede skier?”
“Nou nee, gemiddeld ongeveer”
“Hier is een absolute beginnerski, alsjeblieft”.

Ze weten wel wat ze doen, denk ik ;-).

skivr op 15 feb 2022 13:09

zeker een punt. als het kan, ga op een rustig moment en laat even een heel kort filmpje van jezelf zien. seconde of 15 is genoeg denk ik ;).

Edwin van Riel

Ik geloof niet dat het gebonden is aan nationaliteit hoor… alhoewel ik 't graag anders zou beweren als belg (af en toe een pook geven aan de noorderburen en visa versa is toch altijd leuk)! Maar eerder, dat ski instructie (vooral prive) geld kost en dat het voor velen al snel goed genoeg is. Daar is opzich niets mis mee, maar dan komt overschatting er weer bij kijken.

Bijvoorbeeld mijn verhaal van die mensen uit Kentucky die bovenaan forcella rossa staan, met letterlijk jeans aan en gehuurde skis voor 1 dag, zonder enige vorm van ski ervaring ;-)

Zoals al aangegeven zijn we allemaal slachtoffer van overschatting (zie donning-kruger effect). We zijn allemaal niet goed in alles dus waar sommige (volgens het artikel velen) hier op ski vlak slachtoffer van zijn, zullen ook sommige ski experten op dit forum her last van hebben, alleen dan bij iets anders… ik zeg maar iets cocktails shaken of golf :-)

null

Ik zelf overschatte mijzelf ook lichtjes (typisch mannelijk) op ski vlak, tot ik erg met de neus op de feiten werd geduwd toen ik voor de eerste keer ging skien met mijn Italiaanse vriendin, die per toeval of logisch (want woont in de dolomieten) vanaf 3 jaar skied en competitie gedaan heeft. Als je dan haar vrienden ontmoet op de piste, wordt het helemaal duidelijk dat ik eigenlijk niet meer ben dan een beginner :-) Het positieve is wel dat dit mij heeft aangezet om mijzelf te verbeteren ;-)

Er is hier een spreekwoord “nordmenn er født med ski på beina”. Letterlijk vertaald: “noren worden geboren met skies aan” (ik moet er niet aan denken…) Betekenis: heel veel noren vinden dat ze goed kunnen skien. Wat er op neer komt dat hier in Noorwegen echt niet één Noor op skiles gaat. Dat doen alleen toeristen. En ja, dat zie je ook terug op de piste: papa’s die zelf nauwelijks verder komen dan een pizzapunt bocht gaan met hun kids de kinderpiste op… Vrees dat Noren zich echt veel erger overschatten dan de gemiddelde NLer.

Er zijn hier naar mijn beleving weinig mensen bezig met skitechniek. Degenen die dat wel interessant vinden, hebben vaak een achtergrond van racen. En de echte ski-nerds gaan vaak een stapje verder dan de piste…

Ik geloof niet dat het gebonden is aan nationaliteit hoor… alhoewel ik 't graag anders zou beweren als belg (af en toe een pook geven aan de noorderburen en visa versa is toch altijd leuk)! Maar eerder, dat ski instructie (vooral prive) geld kost en dat het voor velen al snel goed genoeg is. Daar is opzich niets mis mee, maar dan komt overschatting er weer bij kijken.

Bijvoorbeeld mijn verhaal van die mensen uit Kentucky die bovenaan forcella rossa staan, met letterlijk jeans aan en gehuurde skis voor 1 dag, zonder enige vorm van ski ervaring ;-)

Zoals al aangegeven zijn we allemaal slachtoffer van overschatting (zie donning-kruger effect). We zijn allemaal niet goed in alles dus waar sommige (volgens het artikel velen) hier op ski vlak slachtoffer van zijn, zullen ook sommige ski experten op dit forum her last van hebben, alleen dan bij iets anders… ik zeg maar iets cocktails shaken of golf :-)

null

Ik zelf overschatte mijzelf ook lichtjes (typisch mannelijk) op ski vlak, tot ik erg met de neus op de feiten werd geduwd toen ik voor de eerste keer ging skien met mijn Italiaanse vriendin, die per toeval of logisch (want woont in de dolomieten) vanaf 3 jaar skied en competitie gedaan heeft. Als je dan haar vrienden ontmoet op de piste, wordt het helemaal duidelijk dat ik eigenlijk niet meer ben dan een beginner :-) Het positieve is wel dat dit mij heeft aangezet om mijzelf te verbeteren ;-)

Asterino op 15 feb 2022 13:29

Hahaha, ik dacht al, waar blijft die vriendin in deze reactie van je, begon me bijna zorgen te maken. Gelukkig kwam het 3 regels voor het einde nog goed 😉

Edwin van Riel

Hahahaha touché Edwin ;-)

Toen ik drie jaar geleden dacht ook wel even de schansjes en trucjes in het kinderland te kunnen nemen (kijk papa eens!) heeft uiteindelijk mijn reisverzekering mijn skipas mogen betalen. Daarna wist ik genoeg.

?? 2023

@4frank2 het onderzoek gaat toch ook enkel over Nederlandse skiers? Er wordt geen enkele verwijzing gemaakt naar skiers uit andere landen. Dus je kunt dan alleen concluderen dat de gemiddelde Nederlandse skier aan zelfoverschatting leidt.

Overigens zie je dat ook vaak terug in de gevraagde skiadviezen hier op het forum.

Hessel op 15 feb 2022 09:56

Het is meer een opmerking over de presentatie in de krant (AD dus):

“Nederlandse skiër is vaak een kruk op de piste, maar denkt zelf van niet”

Met zo’n kop suggereer je dat het special NL skiers zijn (en misschien klopt dat ook wel), terwijl niet naar andere landen gekeken is. Eigenlijk gewoon een een clickbait header.

4frank2 op 15 feb 2022 10:05

Tja een clickbait header, bij het AD en andere kranten van die groep is dat tegenwoordig gewoon het algemene niveau. Ze hebben de Telegraaf als grootste roddelkrant van het land keihard ingehaald en zijn een echte pulpkrant geworden, vergelijkbaar met wat slechte Engelse tabbloids.

OT Ik denk dat overschatting op de skies vaak voorkomt, maar dat is denk ik een algemeen iets. Overal in de maatschappij zie je namelijk overschatting van het kunnen tegenkomen dus waarom zou dat op de piste anders zijn. Daar heeft afkomst trouwens bitter weinig mee te maken.

Het begint al op de basisschool dat ouders heel veel moeite hebben met bijvoorbeeld zittenblijf of niveau advies van de leerkracht, het moet altijd hoger, hoger dan goed is voor het kind. Kinderen slaan dit op en reflecteren dit gedrag later weer op zichzelf.

Born to Ride

Hahahaha touché Edwin ;-)

Asterino op 15 feb 2022 07:41

Zou ik ook over opscheppen hoor.
Ik zal dan meteen even opscheppen over mijn Amerikaanse vrouw, die kan ook echt veel beter sneeuwscooter rijden dan ik.
😂

Ik weet dat ik net zo’n hele goede skiër ben (qua techniek dan, qua plezier wel), maar ik ben ook vrij voorzichtig uitgevallen, dus ik zet al lang de rem er op (rutschen, spitzenkehren ed) voordat het gevaarlijk wordt.

En inderdaad, van de boxen en rails blijf ik maar weg.

*bericht bewerkt door Slim op 15 feb 2022 16:12

Ik weet dat ik een aardige snowboarder ben.

Of dat zelfoverschatting is, vind ik zelf lastig te beoordelen ;-)

Maar heb dan ook genoeg les gehad. Daar zit misschien wel het verschil.

*bericht bewerkt door Waah op 15 feb 2022 16:24

Waar is die schaal te vinden?
Waarschijnlijk sta ik rond de 2 op een schaal van 0 tot 10, maar op de rollenbaan voel ik me weer een absolute prutser/beginner.
Nee, mijn Strava tijden zijn niet representatief voor mijn kunde, meer voor mijn onbenulligheid.

Waar is die schaal te vinden?
Waarschijnlijk sta ik rond de 2 op een schaal van 0 tot 10, maar op de rollenbaan voel ik me weer een absolute prutser/beginner.
Nee, mijn Strava tijden zijn niet representatief voor mijn kunde, meer voor mijn onbenulligheid.

Pino op 15 feb 2022 16:23

;) https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

Oh ja, een goed skiënde opa of andere (verre) verwant levert 2 bonusniveau’s op (1 indien aangetrouwd) hahaha

*bericht bewerkt door evr66 op 15 feb 2022 16:45

Edwin van Riel

En een vriendin die heel goed is op de indoorbaan?

Ik onderschat mezelf juist altijd. Geef altijd aan dat ik niveau 4 heb. Dan kan het alleen maar meevallen.

Übung macht den meister!!!

En een vriendin die heel goed is op de indoorbaan?

Pino op 15 feb 2022 16:54

Mag ook, voor de bonuspunten graag eerst een filmpje ter beoordeling, die zie je weinig meer tegenwoordig 😉

Edwin van Riel

Plaats een reactie