Overschat jij jezelf?

Nee, ik overschat mijzelf niet
Ik kan gewoon nog niet alleen op stap met de zitski
Hulp nodig bij het instappen van de lift, en vooral als ik op mijn snuffert lig kom ik niet zelfstandig omhoog
En dat gebeurt nog al eens

Ik weet dat een bezoek aan de rollerbaan je zelfoverschatting flink reduceert. In de sneeuw gaat het best goed, de welbekende “ik kom overal beneden” maar op de rollerbaan was het de 1e 6 lessen toch echt pizzapunten.

De eerste dagen in de sneeuw daarna kon ik echter wel voelen dat de techniek stukken beter was geworden.

Zou ik ook over opscheppen hoor.
Ik zal dan meteen even opscheppen over mijn Amerikaanse vrouw, die kan ook echt veel beter sneeuwscooter rijden dan ik.
😂

Slim op 15 feb 2022 16:09

Ik kan gelukkig een stuk beter skiën dan mijn Braziliaanse vriendin. Echter zou dat ooit nog kunnen veranderen.
Wat betreft dansen is die kans andersom echter 0%

Ik onderschat mezelf juist altijd. Geef altijd aan dat ik niveau 4 heb. Dan kan het alleen maar meevallen.

RFKANGOO op 15 feb 2022 17:09

Hmm of het mee of tegenvalt hangt dan natuurlijk nog steeds van het getoonde niveau af 😉

Edwin van Riel

Ik ben op m’n 19e begonnen met skiën (ben nu 45). Ik heb niveau 6 en vind dat wel best. Ik kom overal fatsoenlijk naar beneden en heb altijd mijn snelheid onder controle. De laatste 8 jaar ofzo ben ik bijvoorbeeld niet meer gevallen. Het grootste gevaar op de piste is het niet onder controle hebben van snelheid en daar is voldoende techniek voor nodig. Vaak is het dus een gevolg van een gebrek aan techniek en je eigen grenzen niet kennen of niet respecteren. Deels zal dat zelfoverschatting zijn deels onwetendheid en/of een vorm van risico-onderschatting.

Demtsjenko op 15 feb 2022 10:24

Wow, 8 jaar niet gevallen? Maar volgens mij heeft dit niet zozeer met over- of onderschatting te maken maar met risico nemen. Als je grenzen opzoekt, dan val je wel eens. Maar als je jezelf reeel inschat, dan weet je ook dat het kan gebeuren.

En een vriendin die heel goed is op de indoorbaan?

Pino op 15 feb 2022 16:54

Mag ook, voor de bonuspunten graag eerst een filmpje ter beoordeling, die zie je weinig meer tegenwoordig 😉

evr66 op 15 feb 2022 17:11

Filmpjes zijn zoooooo confronterend.

Ja , ik overschat mezelf flink. Ik ga sneller dan 80 % wat er over de piste glijd. Moet wel goed zijn toch. Of overmoedig.

Wow, 8 jaar niet gevallen? Maar volgens mij heeft dit niet zozeer met over- of onderschatting te maken maar met risico nemen. Als je grenzen opzoekt, dan val je wel eens. Maar als je jezelf reeel inschat, dan weet je ook dat het kan gebeuren.

Martin7182 op 15 feb 2022 17:23

Of andere omstandigheden. Ben zelf pas nog op 1 zondag 2 x op mijn neus gegaan. Reden erg simpel, nieuwe ski’s uitgeprobeerd (veel stijver, grotere radius) en dan een slalom parcourtje proberen of te ver naar achter hangen bij het nemen van korte bochten op een steile zwarte… ;-) Ik ga toch nog af en toe spectaculair onderuit hoor, en ben niet de grootste risico nemer.

De eerste keer dat ik in Oostenrijk ging skiën ben ik vooral door mijn toenmalige schoonfamilie overschat. Ik had veel langlauf-ervaring en 1 keer op een blauwe piste gestaan, dus na 3 dagen les, dachten ze dat ik best met hun mee kon van een rode piste af. Dat was geen goed idee, beseften zij ook, dus maar snel weer terug naar blauw.

Tegenwoordig ben ik heel erg voorzichtig. Wordt toch een dagje ouder, of komt dat omdat ik kinderen heb?

De eerste keer dat ik in Oostenrijk ging skiën ben ik vooral door mijn toenmalige schoonfamilie overschat. Ik had veel langlauf-ervaring en 1 keer op een blauwe piste gestaan, dus na 3 dagen les, dachten ze dat ik best met hun mee kon van een rode piste af. Dat was geen goed idee, beseften zij ook, dus maar snel weer terug naar blauw.

Tegenwoordig ben ik heel erg voorzichtig. Wordt toch een dagje ouder, of komt dat omdat ik kinderen heb?

Zo herkenbaar dit, ben zelf ook nog voorzichtiger geworden sinds ik kinderen heb. Helaas ben ik daar een beetje in doorgeschoten waardoor ik mezelf nu juist onderschat en übervoorzichtig ski. Technisch gezien weet ik dat ik overal naar beneden kom (mede dankzij regelmatig privéles en flink aantal lessen op de rollerbaan) maar de snelheid wordt naarmate de jaren vorderen aanzienlijk minder. Teveel in mijn hoofd aan het skiën.

Suuski op 15 feb 2022 18:05

….vooral door mijn toenmalige schoonfamilie overschat…. en 1 keer op een blauwe piste gestaan, dus na 3 dagen les, dachten ze dat ik best met hun mee kon van een rode piste af. Dat was geen goed idee, beseften zij ook, dus maar snel weer terug naar blauw.

Suuski op 15 feb 2022 11:05

Dat zie je zo vaak. In allerlei sporten. Ik heb er ook altijd moeite mee.
Zo heb ik eens een een bevriend gezin mee genomen, en tegen de moeder van die familie gezegd: “nee, deze piste is wel zwart (dat komt bij ons na blauw, in N.Amerika is geen rood), maar is eigenlijk gewoon blauw, alleen zit er een 20m steil stukje buckelpiste in, maar maar dat valt heel erg mee.”

Wat ik vergeten was, dit was was midden April. Toen mijn gezin het de dag er voor deed, in de middag, was het lekker slushy, en dus ook voor een wat mindere skier, niet te eng.
Maar nu de volgende ochtend, met dat andere gezin met ons mee, waren het natuurlijk keiharde ijsbulten…. 🤦‍♂️

Ik onderschat mezelf juist altijd. Geef altijd aan dat ik niveau 4 heb. Dan kan het alleen maar meevallen.

RFKANGOO op 15 feb 2022 17:09

Hmm of het mee of tegenvalt hangt dan natuurlijk nog steeds van het getoonde niveau af 😉

evr66 op 15 feb 2022 17:12

Veel minder dan een 4 zal het niet snel worden hoor. 😊
Het is meer dat je zo snel een rare naam krijgt als je overal gaat zeggen dat je niveau 8 of 9 hebt. 😊

Übung macht den meister!!!

Zo herkenbaar dit, ben zelf ook nog voorzichtiger geworden sinds ik kinderen heb. Helaas ben ik daar een beetje in doorgeschoten waardoor ik mezelf nu juist onderschat en übervoorzichtig ski. Technisch gezien weet ik dat ik overal naar beneden kom (mede dankzij regelmatig privéles en flink aantal lessen op de rollerbaan) maar de snelheid wordt naarmate de jaren vorderen aanzienlijk minder. Teveel in mijn hoofd aan het skiën.

Suuski op 15 feb 2022 18:05
Mijtje op 15 feb 2022 18:36

Herkenbaar. Vrienden zeggen dat ik technisch netter ski dan zij, maar ze kennen niemand die zo langzaam gaat.

En een vriendin die heel goed is op de indoorbaan?

Pino op 15 feb 2022 16:54

Mag ook, voor de bonuspunten graag eerst een filmpje ter beoordeling, die zie je weinig meer tegenwoordig 😉

evr66 op 15 feb 2022 17:11

Filmpjes zijn zoooooo confronterend.

Pino op 15 feb 2022 17:27

Filmpje van vriendin natuurlijk hè, da’s beter te doen 😉 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 15 feb 2022 20:11

Edwin van Riel

En een vriendin die heel goed is op de indoorbaan?

Pino op 15 feb 2022 16:54

Mag ook, voor de bonuspunten graag eerst een filmpje ter beoordeling, die zie je weinig meer tegenwoordig 😉

evr66 op 15 feb 2022 17:11

Filmpjes zijn zoooooo confronterend.

Pino op 15 feb 2022 17:27

Filmpje van vriendin natuurlijk hè, da’s beter te doen 😉 😉

evr66 op 15 feb 2022 20:10

Ook van Pino zelf natuurlijk voor het vergelijk, die is toch onherkenbaar in z’n pak🥶

LA NORMA😍☃️

Mss de vriendin van asterino in een Pino-pak een idee? 😉

Edwin van Riel

Ik ben erg competitief aangelegd met sporten. Met voetbal had ik dat al, met hardlopen ook en sinds ik een half jaar een mountainbike heb, wil ik daar ook steeds meer uithalen. Maar als je met een paar ervaren gasten meefietst, dan weet je dat er nog héél veel te trainen is.

Gelukkig ben ik naast competitief, ook voorzichtig ingesteld. Ik zal niet snel grote risico’s nemen. Ik hou ook niet van hele hoge snelheden. De kids gaan me op snelheid allang voorbij op de ski’s. Ik ga niet vaak sneller dan 40 km/u. Dan raak uit mijn comfort zone.

Met mountainbiken is dat bij mij niet anders. Met 25-30 km/u op een vlak bospaadje gaat nog wel, maar sommigen gaan veel harder naar beneden op de heuveltjes. Dan knijp ik toch altijd in de remmen om controle te houden. Maar nu ik al maanden ca 100 km/week fiets, krijg ik meer techniek, meer vertrouwen en meer controle. Dus durf ik ook sneller naar beneden.

Waarschijnlijk kan ik dus ook gewoon niet goed genoeg skiën om comfortabel harder dan 40 km/ te gaan. Maar hé, who cares… ik heb er veel plezier in.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Of andere omstandigheden. Ben zelf pas nog op 1 zondag 2 x op mijn neus gegaan. Reden erg simpel, nieuwe ski’s uitgeprobeerd (veel stijver, grotere radius) en dan een slalom parcourtje proberen of te ver naar achter hangen bij het nemen van korte bochten op een steile zwarte… ;-) Ik ga toch nog af en toe spectaculair onderuit hoor, en ben niet de grootste risico nemer.

Asterino op 15 feb 2022 18:04

Voor mij is dat hetzelfde als risico nemen; je gaat op zoek naar grenzen van jezelf of het materiaal. Het is pas zelfoverschatting als je ten onrechte denkt dat je iets kan.

Ik kwam onderstaand artikel tegen.
En de uitslag verbaast me eigenlijk helemaal niet. https://www.destentor.nl/binnenland/nederlandse-skier-is-vaa…

Persoonlijk denk ik ook dat ik redelijk netjes en gecontroleerd de piste af kom. Maar daar zullen anderen waarschijnlijk anders over denken. Wel heb ik het idee dat ik altijd mijn snelheid onder controle heb, maar technisch is er nog een hele hoop bij te schaven.

Hoe zie jij jezelf?

AdiDassler op 15 feb 2022 08:41

Hey Dutch Wintersporters

This is not an exclusive Dutch thing …

I would not bash yourselves up about it …

This applies to nearly every Nation or to the Vacationer who only manages to Ski for their 1 or 2 weeks a season…

We get the Machos (dreamers) from everywhere…

Take Skiers out their comfort zone … they soon fall apart :-)

Have fun

Arlberg

Ik ben op m’n 19e begonnen met skiën (ben nu 45). Ik heb niveau 6 en vind dat wel best. Ik kom overal fatsoenlijk naar beneden en heb altijd mijn snelheid onder controle. De laatste 8 jaar ofzo ben ik bijvoorbeeld niet meer gevallen. Het grootste gevaar op de piste is het niet onder controle hebben van snelheid en daar is voldoende techniek voor nodig. Vaak is het dus een gevolg van een gebrek aan techniek en je eigen grenzen niet kennen of niet respecteren. Deels zal dat zelfoverschatting zijn deels onwetendheid en/of een vorm van risico-onderschatting.

Demtsjenko op 15 feb 2022 10:24

Wow, 8 jaar niet gevallen? Maar volgens mij heeft dit niet zozeer met over- of onderschatting te maken maar met risico nemen. Als je grenzen opzoekt, dan val je wel eens. Maar als je jezelf reeel inschat, dan weet je ook dat het kan gebeuren.

Martin7182 op 15 feb 2022 17:23

Dat klopt zeker… ik heb 16 jaar geleden op m’n 30e een kunstheup gekregen. Na zeven maanden stond ik weer op de latten, maar waar ik eerder veel risico nam (behoorlijk veel snelheid, sprongen, etc.) is dat vanaf die tijd logischerwijs wel afgenomen. Ik ben nu meer een cruiser die het af en toe toch niet kan laten om te knallen… maar alles binnen m’n grenzen… en dan val je wel heel veel minder… ik vraag me zelfs af of ik het nog kan… vallen…

Is jezelf overschatten erg? Ik doe het misschien ook wel maar ik ski puur ontspannend en doe geen gekke dingen op de piste. Een belangrijker vraag om te beantwoorden: is het ski gedrag gelijk aan het niveau van de overschatting?

gemiddelde Nederlander: Ik ski best goed. Ik ski ook al 10+ jaar.

ook de gemiddelde Nederlander: meestal ski ik rood en blauw. Zwart vind ik een beetje te heftig.

Ik verbaas me al lange tijd dat veel mensen zo weinig ski les nemen tegenwoordig.
Hooguit 1 week en soms zelfs maar 1 dagje les en het dan wel geloven!!
Veel mensen gaan met een groepje meer ervaren mensen mee en die gaan dan wat lesgeven.
En ja, ik heb de indruk dat vooral NL zo ingeburgerd is geraakt.
Naast techniek en veiligheid, doe je jezelf een enorm plezier met de ontwikkeling die je krijgt door lesnemen.

QmaartenQ op 15 feb 2022 11:17

Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Ga lekker 3x op de band staan in Nederland vooraf aan de vakantie. Of neem een paar lesjes op een indoor baan. Goed voor techniek, goed voor conditie en spieren. En veel meer plezier op de vakantie.

Is jezelf overschatten erg? Ik doe het misschien ook wel maar ik ski puur ontspannend en doe geen gekke dingen op de piste. Een belangrijker vraag om te beantwoorden: is het ski gedrag gelijk aan het niveau van de overschatting?

Skietewilly op 17 feb 2022 08:08

Ja dat is erg.
Als je jezelf overschat ben je een risico voor jezelf en voor anderen. Als je jezelf overschat moet je meer op jezelf letten en kun je minder goed rekening houden met de mensen om je heen.

Iedereen is als beginner gestart op de piste. Als je met jouw eerste pizzabocht of eerste parallelbocht bezig bent heb je geen oog voor het 4-jarige kindje naast je dat (ook) niet om zich heen kijkt. Dat is ook helemaal niet erg. Maar sommige mensen groeien verder, leren zichzelf kennen. Sommige mensen niet en die blijven alleen op zichzelf letten omdat ze dingen doen die net te hoog gegrepen zijn (= overschatting). Jij mag zelf bepalen of je bij de eerste of tweede groep hoort.

gemiddelde Nederlander: Ik ski best goed. Ik ski ook al 10+ jaar.

ook de gemiddelde Nederlander: meestal ski ik rood en blauw. Zwart vind ik een beetje te heftig.

SwissQuality op 17 feb 2022 10:02

Dat is toch prima. In ieder geval geen zelfoverschatting, anders hadden ze die zwarte ook wel gepakt.

De NL ers, die zeggen ik kan goed skiën, die neem ik met een pak zout. Ik denk dat er maar een heel klein select groepje is in NL die dat werkelijk mag zeggen en het ook daadwerkelijk zijn. Pisteurs, oa ESF leraren of leraressen,of instructeurs met minimaal Statlich, lokale berggeiten en WC deelnemers die kunnen goed skiën. De rest is voor mij een middelmatige skiër. Ik ben zelf ook een middelmatige skiër, ondanks meer dan 100 weken in de sneeuw te zijn geweest, de clinics, de privé lessen en de trainingen in NL en Oostenrijk die ik heb gevolgd om beter te worden. Ik kan leuk skiën en doe er veel aan om beter te worden, maar goed zal ik nooit meer worden.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 17 feb 2022 12:33

Dat ligt natuurlijk maar precies aan je referentiekader en de definitie van goede skiër.

Dat ligt natuurlijk maar precies aan je referentiekader en de definitie van goede skiër.

franksplinter op 17 feb 2022 12:34

Exact, veel forumleden hier zijn denk ik als je het gemiddelde niveau in Nederland bekijkt als goede skiers. Maar als je naar de wereldbekertop kijkt is Maarten Meiners maar een matige skier.

Born to Ride

Dat referentiekader is voor het merendeel van de mensen natuurlijk ernstig vertroebeld, omdat zij normaalgesproken bijna uitsluitend omringd zijn door andere vakantiegangers en eerste of tweedejaars skileraren en op zaterdag, als er bij mooi weer wat meer lokale shredders onderweg zijn, in de auto zitten. Ik kan ook niet zo snel een andere sport verzinnen, waarbij men massaal het eigen niveau zo verkeerd inschat.

Dat komt natuurlijk doordat er qua voetbal, tennis, fitness, wielrennen enzovoorts een veel beter referentiekader beschikbaar is dan op een gemiddelde skidag (je kijkt toch vooral naar andere mensen ter vergelijk, niet objectief naar je vaardigheden). Ik bedoel als je op het voetbalveld gaat staan met mensen die 20 keer in hun leven tegen een bal hebben getrapt, dan waan je je als vijfde klasse onderbond speler natuurlijk een ware superster.

*bericht bewerkt door Shane op 17 feb 2022 14:18

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie