Cash Only - Nur Bar

Collega’s,

Net terug van een weekje Sölden, was fantastisch, was ook onze 2de reis naar Oostenrijk,
voorheen voornamelijk Frankrijk of Italië gedaan. Wat ons voornamelijk vrij snel duidelijk was dat overal! maar dan bijna overal enkel cash aanvaard werd. De supermarkt in het dorp kon de kaart aanvaarden, alles wat horeca betreft was betalen met kaart echt wel een NO-GO.

Dat ze in skigebieden wel fan zijn wat briefjes in plaats van een registreerde transactie begrijp ik volledig, maar gewoon zelfs geen kaart aanvaarden is wel heel straf!

Dat het helemaal niet kan, kom je in Oostenrijk in mijn ervaring niet zo heel veel meer tegen.

Wel zie ik regelmatig dat je een toeslag van een euro (of 2) betaalt als je met kaart wil betalen. Misschien is het abonnement op de pinautomaat heel duur (kan ik me eigenlijk niet voorstellen). De enige andere reden die ik kan bedenken is dat ze een deel van de verliezen van vorig seizoen willen goedmaken door een deel van de dagomzet af te romen, personeel de overuren zwart uitbetalen etc.

*bericht bewerkt door rcpk op 16 feb 2022 09:45

Ik herken me hier niet zo in. Ik ben afgelopen zomer en afgelopen kerst in Solden geweest en kon bijna overal met kaart betalen. Soms moet je een minimaalbedrag besteden. Dus een kopje koffie moet cash, maar de lunch kan met kaart.

uit mijn hoofd cash:
-Gampe Alm
-Gampe Thaya
-Stable Alm (minimumbedrag van EUR25)
-Bradkartoffelhutte
-Heidealm

In januari naar Sankt Anton geweest en overal met kaart kunnen betalen zonder problemen. Voor het geval dat toch altijd wel 2-400 cash op zak mee, je weet maar nooit…

Alleen aan de kant van de Rendlbahn, een hutje halverwege de dalafdaling een bordje bij de ingaan Nür Bar. Echter wanneer mensen moeilijk deden kwam het pinapparaat onder de toonbank vandaan…

www.youtube.com/AutomotiveMike

Collega’s,

Net terug van een weekje Sölden, was fantastisch, was ook onze 2de reis naar Oostenrijk,
voorheen voornamelijk Frankrijk of Italië gedaan. Wat ons voornamelijk vrij snel duidelijk was dat overal! maar dan bijna overal enkel cash aanvaard werd. De supermarkt in het dorp kon de kaart aanvaarden, alles wat horeca betreft was betalen met kaart echt wel een NO-GO.

Dat ze in skigebieden wel fan zijn wat briefjes in plaats van een registreerde transactie begrijp ik volledig, maar gewoon zelfs geen kaart aanvaarden is wel heel straf!

maximdesmet op 16 feb 2022 09:23

Zugspitz-arena: overal pinnen

In Garmisch-partenkirchen was het over Nür Bar, in de “Apres-ski” (zitten zonder muziek) moest ik laten zien dat ik echt geen cash meer bij me had. Toen bleek er ergens opeens 1 pin apparaat te zijn en mocht ik geheimzinnig pinnen.

Grootste nadeel daar was dat alle pinapparaten in een bank zitten, deze sloten allemaal om 17:00 en gingen pas om 09:00 open…

ik draag dus een pet

Wat raar, heb eigenlijk zelden cashgeld op zak maar eigenlijk nooit problemen met kaart betalingen (Oostenrijk/Italie). Alleen dat je minimaal 8 EUR moet uitgeven ofzo :).

In Italië is het wel jammer dat je geen ‘fooi’ mag geven via de pin (dus het bedrag ophogen). Iets met fraude…

Saalbach-Hinterglemm (vorige week), bijna allemaal met kaart (ook op de piste). Alleen soms voor het betalen van het appartement willen ze nog wel eens cash vragen…

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

In januari in espace diamant eigenlijk alleen maar met bankkaart betaald. Vorige week in montafon ook alleen maar met de bankkaart betaald. Ik weet cash is king maar betaal bijna nooit meer met cash.

Oostenrijk loopt nog niet bepaald voorop met digitale transacties; de kosten per transactie zijn nog fors te noemen in vergelijking met Nederland.
in Nederland zijn meerdere collectieve afspraken, waardoor pin transacties slechts een schijntje kosten.

In Oostenrijk daarentegen, zijn er contracten waarbij de transactiekosten tussen de 15 en 45 cent liggen OF een bepaald % van de transactie. Procentuele afdracht kennen ze ook op b.v. Mastercard en VISA.

Echter… tja, geen geregistreerde omzet, dat is waar veel zaken nou eenmaal goed op gaan in Oostenrijk.
Zonder dit geld, had Oostenrijk niet bestaan denk ik … (althans groot gedeelte Apres Ski niet, zie b.v. de Hofstadl met zijn imperium…)

“In Italië is het wel jammer dat je geen ‘fooi’ mag geven via de pin (dus het bedrag ophogen). Iets met fraude…”
Sowieso is het niet gebruikelijk in Italie om fooi te geven. En als je dat dan via kaart wil doen, dan raken ze compleet verward. Dat is in ieder geval mijn ervaring in het Aosta dal.

En wat betreft Oostenrijk, de kosten voor digitale transacties liggen daar inderdaad een stuk hoger. Dus als ondernemer snij je direct in je marge als je betaling via kaart laat gaan. En het bedrag per transactie lijkt laag, maar paar duizend keer in de week maal die kosten is pure gemiste winst.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Sinds corona hebben veel gelegenheden hun pinapparaat weer verstopt. Meer zwart geld, minder inkomsten op papier en dus meer coronasteun.

Die transactiekosten zullen toch niet het probleem zijn? In een beetje bekend skigebied betaal je 3,50 voor een warme choco (zonder drank erin), op dat soort marges zijn die transactiekosten toch gerommel in de marge? Ik kan me niet voorstellen dat het voor 99% met de belastingaangifte (in de breedste zin van het woord) te maken heeft…

Overigens kan je op veel plekken gewoon met kaart betalen. In de zomer 2020 moest ik in Hauser Kaibling naar beneden en afgelopen jaar alleen bij 1 tentje in Filzmoos (we hadden wel gepind, maar helaas zat dat in de verkeerde jaszak). Verder overal gewoon met de kaart mogelijk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die transactiekosten zullen toch niet het probleem zijn? In een beetje bekend skigebied betaal je 3,50 voor een warme choco (zonder drank erin), op dat soort marges zijn die transactiekosten toch gerommel in de marge? Ik kan me niet voorstellen dat het voor 99% met de belastingaangifte (in de breedste zin van het woord) te maken heeft…

Roy83 op 16 feb 2022 13:00

Ik ken de tarieven niet exact, maar ik weet wel dat Nederland altijd een van de goedkoopste systemen heeft gehad op gebied van transactie kosten, daarom dat je in NL ook overal en nergens apparaten zag staan terwijl omringende landen er helemaal niets van moest hebben.

Het blijft natuurlijk een gekke discussie met betrekking tot pin-transacties en cash geld. Wij als NL’ers zijn hier zo aan gewend, dat we dit van zelfsprekend vinden en dit ook verwachten in het buitenland.

In veel landen geldt nog steeds cash=king. Wie zijn wij als NL’ers om hier wat van te vinden en onze gewoontes te dirigeren aan de desbetreffende landen?

Zie het een beetje als de EU, waarbij de Noordelijke landen een hele andere arbeidsethos hebben dan de Zuidelijke landen. Onze ethos kan je gewoon niet verplichten aan anderen.

www.youtube.com/AutomotiveMike

Het wisselt per gebied en hut. Sommige hutten doen alleen aan cash. Waar dit (zo werd mij uitgelegd) met name was vanwege de beroerde mobiele verbindingen in het berggebied. Ik heb daarom ook altijd wat cash op zak.

Bergen + Sneeuw = ❤

Het wisselt per gebied en hut. Sommige hutten doen alleen aan cash. Waar dit (zo werd mij uitgelegd) met name was vanwege de beroerde mobiele verbindingen in het berggebied. Ik heb daarom ook altijd wat cash op zak.

Nelis op 16 feb 2022 15:11

Ja vanwege de beroerde mobiele internetverbinding in het berggebied, maar vervolgens hebben ze wel een vlekkeloze wifi in diezelfde hut. Het heeft 3 redenen dat ze alleen cash willen, waarvan 2 hele grote redenen en een kleine reden. Reden 1: zwart geld, reden 2: nog meer zwart geld, reden 3: ze moeten een klein bedrag per transactie afdragen.

Born to Ride

Het wisselt per gebied en hut. Sommige hutten doen alleen aan cash. Waar dit (zo werd mij uitgelegd) met name was vanwege de beroerde mobiele verbindingen in het berggebied. Ik heb daarom ook altijd wat cash op zak.

Nelis op 16 feb 2022 15:11

Ja vanwege de beroerde mobiele internetverbinding in het berggebied, maar vervolgens hebben ze wel een vlekkeloze wifi in diezelfde hut. Het heeft 3 redenen dat ze alleen cash willen, waarvan 2 hele grote redenen en een kleine reden. Reden 1: zwart geld, reden 2: nog meer zwart geld, reden 3: ze moeten een klein bedrag per transactie afdragen.

Matthias123 op 16 feb 2022 15:13

Tsja ik weet het niet. Ik vind dat je erg veel aannames doet wbt zwart geld. De transactie kosten vind ik aannemelijker.

Bergen + Sneeuw = ❤

Het wisselt per gebied en hut. Sommige hutten doen alleen aan cash. Waar dit (zo werd mij uitgelegd) met name was vanwege de beroerde mobiele verbindingen in het berggebied. Ik heb daarom ook altijd wat cash op zak.

Nelis op 16 feb 2022 15:11

Ja vanwege de beroerde mobiele internetverbinding in het berggebied, maar vervolgens hebben ze wel een vlekkeloze wifi in diezelfde hut. Het heeft 3 redenen dat ze alleen cash willen, waarvan 2 hele grote redenen en een kleine reden. Reden 1: zwart geld, reden 2: nog meer zwart geld, reden 3: ze moeten een klein bedrag per transactie afdragen.

Matthias123 op 16 feb 2022 15:13

Zoals eerder aangegeven pinnen is vaak mogelijk al dan niet zonder eigen bijdrage. Maar ik denk dat er ook genoeg Nederlanders zijn die het wel interessant vinden om hier alles cash te betalen.

Het wisselt per gebied en hut. Sommige hutten doen alleen aan cash. Waar dit (zo werd mij uitgelegd) met name was vanwege de beroerde mobiele verbindingen in het berggebied. Ik heb daarom ook altijd wat cash op zak.

Nelis op 16 feb 2022 15:11

Ja vanwege de beroerde mobiele internetverbinding in het berggebied, maar vervolgens hebben ze wel een vlekkeloze wifi in diezelfde hut. Het heeft 3 redenen dat ze alleen cash willen, waarvan 2 hele grote redenen en een kleine reden. Reden 1: zwart geld, reden 2: nog meer zwart geld, reden 3: ze moeten een klein bedrag per transactie afdragen.

Matthias123 op 16 feb 2022 15:13

Zoals eerder aangegeven pinnen is vaak mogelijk al dan niet zonder eigen bijdrage. Maar ik denk dat er ook genoeg Nederlanders zijn die het wel interessant vinden om hier alles cash te betalen.

ruudsan op 16 feb 2022 15:30

Maar de extra bijdrage is altijd een stuk hoger dan de transactiekosten. Dat betekend dus dat er een sterker wegende reden moet zijn dan de transactiekosten, en geeft ook gelijk aan dat het wel mogelijk is en het slechte netwerk een slecht excuus is.

Born to Ride

Het blijft natuurlijk een gekke discussie met betrekking tot pin-transacties en cash geld. Wij als NL’ers zijn hier zo aan gewend, dat we dit van zelfsprekend vinden en dit ook verwachten in het buitenland.

In veel landen geldt nog steeds cash=king. Wie zijn wij als NL’ers om hier wat van te vinden en onze gewoontes te dirigeren aan de desbetreffende landen?

Zie het een beetje als de EU, waarbij de Noordelijke landen een hele andere arbeidsethos hebben dan de Zuidelijke landen. Onze ethos kan je gewoon niet verplichten aan anderen.

MdeJong91 op 16 feb 2022 13:41

Laten we het hier niet over arbeidsethos gaan hebben en of we daar wat van mogen vinden. Die discussie hoeft niet op wintersport.nl gevoerd te worden.

Click. Click. Peace

Grappig, een maandje geleden kwam dit onderwerp ook al naar voren https://www.wintersport.nl/forum/topic/526505

Het wisselt per gebied en hut. Sommige hutten doen alleen aan cash. Waar dit (zo werd mij uitgelegd) met name was vanwege de beroerde mobiele verbindingen in het berggebied. Ik heb daarom ook altijd wat cash op zak.

Nelis op 16 feb 2022 15:11

Ja vanwege de beroerde mobiele internetverbinding in het berggebied, maar vervolgens hebben ze wel een vlekkeloze wifi in diezelfde hut. Het heeft 3 redenen dat ze alleen cash willen, waarvan 2 hele grote redenen en een kleine reden. Reden 1: zwart geld, reden 2: nog meer zwart geld, reden 3: ze moeten een klein bedrag per transactie afdragen.

Matthias123 op 16 feb 2022 15:13

Tsja ik weet het niet. Ik vind dat je erg veel aannames doet wbt zwart geld. De transactie kosten vind ik aannemelijker.

Nelis op 16 feb 2022 15:27

Dit is geen aanname, dit is op basis van gesprekken met eigenaren.

In SFL afgelopen kerst overal met PIN betaald. In Zweden is het contante geld al jaren in de ban. Contant is op veel plaatsen in Oostenrijk nog altijd een optie voor korting. Afgelopen jaren diverse malen materiaal gekocht. Even bij de winkel naar buiten, pinnen en terug naar binnen. Veel makkelijker kun je ze niet verdienen.

In SFL afgelopen kerst overal met PIN betaald. In Zweden is het contante geld al jaren in de ban. Contant is op veel plaatsen in Oostenrijk nog altijd een optie voor korting. Afgelopen jaren diverse malen materiaal gekocht. Even bij de winkel naar buiten, pinnen en terug naar binnen. Veel makkelijker kun je ze niet verdienen.

Skizoeker op 16 feb 2022 20:57

Wat ik me dan afvraag: je krijgt bij dat contante afrekenen wel gewoon een factuur voor het volle bedrag?

Edwin van Riel

Saalbach-Hinterglemm (vorige week), bijna allemaal met kaart (ook op de piste). Alleen soms voor het betalen van het appartement willen ze nog wel eens cash vragen…

ReneG op 16 feb 2022 12:15

Wel, mijn eerste ervaring met Oostenrijk was ook Saalbach-Hinterglem, en daar is pinnen niet abnormaal, maar als het cash kan dan is daar wel appreciatie voor. En daardoor was ook wat verwonderd dat een skigebied als Sölden bijna geen mogelijkheid had tot pinnen. Zelfs bij een diner voor 10pers werd bij het presenteren van de rekeningen toch eerst gevraagd als we cash konden betalen ( pinnen kon, maar was geen voorkeur )

Plaats een reactie