Huren van ski (welk type)

Hallo,
als ik ski’s wil huren moet ik altijd aangeven of het voor beginner, gevorderde of expert is. Of not erger van 3* tot zelfs 7* (zijn dus nog meer gradaties dan beginner , gevorderde en expert).
Nu is er nogal een groot prijsverschil in latten voor beginners (of 3*) en expert (7*) en alles er tussenin.
Er zijn mensen in onze groep die eigenlijk wel kunnen skiën maar wel een beetje naar hun portefeuille kijken.
Dus ik vroeg mij af wat is de impact als je bv beginners latten zou bestellen voor iemand die al heel gevorderd is.
Omgekeerd ben ik eigenlijk ook wel benieuwd, wat gebeurt er als je latten bestelt boven je niveau?

Alvast 1 verduidelijking van de winkel zelf. Het lijkt erop als je ski’s huurt boven je niveau dit alvast geen kwaad kan, ik zou zeggen, dus als je intermediate bent kan het zeker geen kwaad als je ski’s voor expert huurt.
Intermediate and expert are both good skis for intermediate Skiers, the expert skis are just more stable when you are going faster.

Nu nog de impact te weten komen als je ski’s (latten voor beginner) huurt maar eigenlijk is je niveau advanced/expert?

Mwoah, het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat voor skies je huurt. Van een expert wordt verwacht dat ie weet wat ie het liefst onder zijn voeten heeft en wat ie gaat doen. Een slalomski voor korte bochten skiet echt anders dan een all-mountainski voor als je met een gids off-piste wilt en een raceski weer anders.
Zolang je goed kunt aangeven wat je met de skies gaat doen, zal het waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaken wanneer je als intermediate skier kiest voor een expert ski. En waarschijnlijk hebben ze de echte High-end skis niet in de verhuur, want mensen die op dat niveau skien hebben meestal hun eigen sets.

Beginnersski’s zijn niet gemaakt om heel hard op te gaan, Ze kunnen dan gaan flapperen ( al beweren sommigen hier dat dat aan de techniek ligt en niet aan een te slappe ski). Maar als je niet te zwaar bent en niet van plan bent op keihard zwarte pistes af te knallen, zullen ze vast ook wel voldoen.
Maar de ski’s die de skiverhuurder aanprees als “Kijk deze is roze met bloemetjes, die is perfect voor dames”, heb ik toch na twee uurtjes al omgeruild voor een iets stabielere ski.

*bericht bewerkt door Suuski op 17 feb 2022 12:11

Over het niveau van skiën en huurski’s is ooit een topic over geweest: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5678/wanneer-ben-j…

*bericht bewerkt door Anki op 17 feb 2022 12:35

Plaats een reactie