Overhang snowboardschoenen

Hallo,

Ik heb onlangs een nieuw board gekocht alleen kom ik er net achter dat zowel mijn voor als achterkant van mijn schoenen overhangen (zie foto’s). Gaat dit een probleem vormen? Ik sta redelijk hoog op mijn bindingen en ben niet extreem gevorderd, maar zit wel op een niveau dat ik probleemloos van rode pistes af kom.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

null
null

Als het mijn board was dan zou dit wel een probleem kunnen zijn. Bij de gemiddelde snowboarder hoef je je nergens druk om te maken.
Maar ga bij jezelf maar eens na of je wel eens een bocht maakt waarbij het board zo haaks op de sneeuw komt te staan.
En mocht je tijdens het boarden toch merken dat je in de problemen komt dan kun je altijd nog je bindingen hoger zetten door een plaat aan te brengen tussen het board en de binding.

Übung macht den meister!!!

een overhang van ± 1,5/ 2 cm zou geen probleem moeten opleveren mits goed gecentreerd.
wat wel opvalt is dat je “gaspedal” heel erg ver onder je voet zit
dit kan zijn dat je bindingen te klein kunnen zijn.
ook de strap voorop gaat normaalgesproken over de neus van je schoen ipv over je bovenkant.
ik zou proberen eerst alles goed af te stellen en dan nog eens te kijken.

ikzelf heb ook overhang op mijn board, maar heb er geen last van met lesgeven/begeleiden en ook niet in het park.

Als het mijn board was dan zou dit wel een probleem kunnen zijn. Bij de gemiddelde snowboarder hoef je je nergens druk om te maken.
Maar ga bij jezelf maar eens na of je wel eens een bocht maakt waarbij het board zo haaks op de sneeuw komt te staan.
En mocht je tijdens het boarden toch merken dat je in de problemen komt dan kun je altijd nog je bindingen hoger zetten door een plaat aan te brengen tussen het board en de binding.

RFKANGOO op 16 feb 2022 17:34

jou board zaag je gewoon af an de achtekant toch😉😉

Als het mijn board was dan zou dit wel een probleem kunnen zijn. Bij de gemiddelde snowboarder hoef je je nergens druk om te maken.
Maar ga bij jezelf maar eens na of je wel eens een bocht maakt waarbij het board zo haaks op de sneeuw komt te staan.
En mocht je tijdens het boarden toch merken dat je in de problemen komt dan kun je altijd nog je bindingen hoger zetten door een plaat aan te brengen tussen het board en de binding.

RFKANGOO op 16 feb 2022 17:34

Bedankt! Dan denk ik dat het voor mij wel goed zit. Weet je waar ik deze platen kan aanschaffen? Dan neem ik ze mee voor de zekerheid.

Bedankt!

een overhang van ± 1,5/ 2 cm zou geen probleem moeten opleveren mits goed gecentreerd.
wat wel opvalt is dat je “gaspedal” heel erg ver onder je voet zit
dit kan zijn dat je bindingen te klein kunnen zijn.
ook de strap voorop gaat normaalgesproken over de neus van je schoen ipv over je bovenkant.
ik zou proberen eerst alles goed af te stellen en dan nog eens te kijken.

ikzelf heb ook overhang op mijn board, maar heb er geen last van met lesgeven/begeleiden en ook niet in het park.

franky82 op 16 feb 2022 17:54

Bedankt Franky! Oogt het als een heel erg probleem wat betreft de bindingen? Ik heb bindingen maat L en maat van de schoenen is 44.5 dus ik ging er vanuit dat dat goed was. Ik zal even kijken of ik de bindingen nog kan verstellen.

Hou er wel rekening mee dat als je de bindingen verhoogt het board heel anders zal aanvoelen. Fabrikanten doen er alles aan om de zolen van schoenen en bindingen zo laag mogelijk te krijgen met zo min mogelijk verlies van demping.

Als je een stevige bocht maakt en ‘wegschuift’ weet je het. Het zal erom hangen.

Hou er wel rekening mee dat als je de bindingen verhoogt het board heel anders zal aanvoelen. Fabrikanten doen er alles aan om de zolen van schoenen en bindingen zo laag mogelijk te krijgen met zo min mogelijk verlies van demping.

NSprotoFR op 16 feb 2022 18:50

Bedankt!

Als je een stevige bocht maakt en ‘wegschuift’ weet je het. Het zal erom hangen.

rcpk op 16 feb 2022 19:08

Bedankt. We gaan het zien. Heb alles nu goed versteld en denk dat ik er met mijn niveau wel mee wegkom.

een overhang van ± 1,5/ 2 cm zou geen probleem moeten opleveren mits goed gecentreerd.
wat wel opvalt is dat je “gaspedal” heel erg ver onder je voet zit
dit kan zijn dat je bindingen te klein kunnen zijn.
ook de strap voorop gaat normaalgesproken over de neus van je schoen ipv over je bovenkant.
ik zou proberen eerst alles goed af te stellen en dan nog eens te kijken.

ikzelf heb ook overhang op mijn board, maar heb er geen last van met lesgeven/begeleiden en ook niet in het park.

franky82 op 16 feb 2022 17:54

Bedankt Franky! Oogt het als een heel erg probleem wat betreft de bindingen? Ik heb bindingen maat L en maat van de schoenen is 44.5 dus ik ging er vanuit dat dat goed was. Ik zal even kijken of ik de bindingen nog kan verstellen.

THK1998 op 16 feb 2022 18:15

Het lijkt er op dat de schoenen niet helemaal strak met de hak achterin de binding zitten.
Sommige bindingen hebben de strap bovenop zitten sommige op de neus.
@franky82 ik heb jou nog nooit bochten zien maken dus dan maakt het niet uit dat je overhang hebt. 😉

Übung macht den meister!!!

Hou er wel rekening mee dat als je de bindingen verhoogt het board heel anders zal aanvoelen. Fabrikanten doen er alles aan om de zolen van schoenen en bindingen zo laag mogelijk te krijgen met zo min mogelijk verlies van demping.

NSprotoFR op 16 feb 2022 18:50

Dat anders aanvoelen valt reuze mee. Je gaat geen 5 cm hoger staan.
Ik durf wel te stellen dat de meeste het bij een blinde test niet eens zouden merken dat ze iets hoger staan.

Übung macht den meister!!!

Als het mijn board was dan zou dit wel een probleem kunnen zijn. Bij de gemiddelde snowboarder hoef je je nergens druk om te maken.
Maar ga bij jezelf maar eens na of je wel eens een bocht maakt waarbij het board zo haaks op de sneeuw komt te staan.
En mocht je tijdens het boarden toch merken dat je in de problemen komt dan kun je altijd nog je bindingen hoger zetten door een plaat aan te brengen tussen het board en de binding.

RFKANGOO op 16 feb 2022 17:34

Bedankt! Dan denk ik dat het voor mij wel goed zit. Weet je waar ik deze platen kan aanschaffen? Dan neem ik ze mee voor de zekerheid.

Bedankt!

THK1998 op 16 feb 2022 18:14

Ik zie ze soms wel eens bij webshops voorbij komen maar ik heb ze zelf gemaakt van snijplanken van de action. Wel rekening houden dat je langere boutjes nodig hebt. Maar ze mogen weer niet te lang zijn want dan sloop je je board.
Maar ik zou gewoon lekker zo gaan boarden. Je kan ook altijd je bindingen iets draaien zodat je minder overhang hebt.

Übung macht den meister!!!

Als het mijn board was dan zou dit wel een probleem kunnen zijn. Bij de gemiddelde snowboarder hoef je je nergens druk om te maken.
Maar ga bij jezelf maar eens na of je wel eens een bocht maakt waarbij het board zo haaks op de sneeuw komt te staan.
En mocht je tijdens het boarden toch merken dat je in de problemen komt dan kun je altijd nog je bindingen hoger zetten door een plaat aan te brengen tussen het board en de binding.

RFKANGOO op 16 feb 2022 17:34

jou board zaag je gewoon af an de achtekant toch😉😉

franky82 op 16 feb 2022 17:55

Klopt maar ik zou het niet voor iedereen aanraden.

null
null

Übung macht den meister!!!

Ik heb ook best wel overhang, maar in de praktijk helemaal geen last van. Goed centreren.

Als je niet extreem carver bent (lees Eurocarve) dan denk ik niet dat je in de problemen komt.
Ik had ook voordien een grotere overhang, heb dan bindingen iets meer graden versteld.
Nadien wanneer ik meer op carven geoefend heb mijn binding/boots iets meer naar achter gesteld.
Maar volgende nieuwe aankoop van board hou rekening met je boot size en bindings 😉

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Een centimeter of 2 kan wel hoor. Mocht je toch last ervaren dan kun je beter naar een degelijke shop gaan en je goed laten informeren.
Belangrijk is onderandere de waist width van je snowboard, als je last hebt van “heel and toe” ik het verstandig om naar een wijder board te gaan.
Snijplanken van de action onder je bindingen en prutsen met andere schroefjes is niet echt de bedoeling, en wat hierboven ook beweerd wordt dat voel je. Daar komt bij dat als je schroefje te lang is je je board kapot maakt en als je schroefje te klein is of geen borging heeft je kans hebt dat je jezelf kalot maakt. Er is 1x een binding bij mij afgebroken en dat wil je niet.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ik heb altijd met zulke overhang probleemloos geboard. Nog nooit de piste geraakt met m’n hiel of teen. Gewoon proberen en kijken of het een probleem is.
Als je ook ziet hoe verticaal dat board staat in de eerste foto dan moet je bijna met je kin op de piste liggen. In de praktijk zal het board nog iets buigen maar dan nog lijkt het me prima te doen. Het board ziet er gebruikt uit dus het lijkt me dat je het toch niet meer terug kan sturen.

Snijplanken van de action onder je bindingen en prutsen met andere schroefjes is niet echt de bedoeling, en wat hierboven ook beweerd wordt dat voel je. Daar komt bij dat als je schroefje te lang is je je board kapot maakt en als je schroefje te klein is of geen borging heeft je kans hebt dat je jezelf kalot maakt. Er is 1x een binding bij mij afgebroken en dat wil je niet.

Bobdeboarder op 17 feb 2022 08:23

Ik hoor het al. Een ervaringsdeskundige. Dan ben ik toch benieuwd wat je dan gaat voelen? Welke merken/modellen heb je zoal getest? Welke hoogtes?

Übung macht den meister!!!

Snijplanken van de action onder je bindingen en prutsen met andere schroefjes is niet echt de bedoeling, en wat hierboven ook beweerd wordt dat voel je. Daar komt bij dat als je schroefje te lang is je je board kapot maakt en als je schroefje te klein is of geen borging heeft je kans hebt dat je jezelf kalot maakt. Er is 1x een binding bij mij afgebroken en dat wil je niet.

Bobdeboarder op 17 feb 2022 08:23

Ik hoor het al. Een ervaringsdeskundige. Dan ben ik toch benieuwd wat je dan gaat voelen? Welke merken/modellen heb je zoal getest? Welke hoogtes?

RFKANGOO op 17 feb 2022 14:51

Wat je voelt zijn voornamelijk snijplanken. Ik heb zelf voornamelijk ikea en hema getest op een hoogte van 2100 meter.
Tip : Smeer olijfolie op de base om beter te glijden en misschien nog wat peper hier of daar dan snij je echt als een mes door de boter.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Snijplanken van de action onder je bindingen en prutsen met andere schroefjes is niet echt de bedoeling, en wat hierboven ook beweerd wordt dat voel je. Daar komt bij dat als je schroefje te lang is je je board kapot maakt en als je schroefje te klein is of geen borging heeft je kans hebt dat je jezelf kalot maakt. Er is 1x een binding bij mij afgebroken en dat wil je niet.

Bobdeboarder op 17 feb 2022 08:23

Ik hoor het al. Een ervaringsdeskundige. Dan ben ik toch benieuwd wat je dan gaat voelen? Welke merken/modellen heb je zoal getest? Welke hoogtes?

RFKANGOO op 17 feb 2022 14:51

Wat je voelt zijn voornamelijk snijplanken. Ik heb zelf voornamelijk ikea en hema getest op een hoogte van 2100 meter.
Tip : Smeer olijfolie op de base om beter te glijden en misschien nog wat peper hier of daar dan snij je echt als een mes door de boter.

Bobdeboarder op 17 feb 2022 16:26

Bedankt, hier kan ik wat mee. Toch fijn dat er nog nuttige inbreng is.

Übung macht den meister!!!

Het is niet stom als het er stom uitziet, maar werkt…

Een hard, doch flexibel en makkelijk te bewerken stuk kunststof onder de bindingen kan een wereld van verschil maken en laat de IKEA etc. deze nou bijna kant en klaar verkopen. Goedkoop en het werkt.

Het is ook niet waar dat fabrikanten de bindingen altijd zo laag mogelijk op het board willen. Ik heb zelf juist een voorkeur voor bindingen die wat hoger staan door een dikke baseplate. Dit geeft mij dan voldoende ruimte om met mijn maatje 43 aardige bochtjes te kunnen draaien op een regular boardje.
Voor het wat diepere carvewerk op een harde piste heb ik dan wel weer een wide versie van een snowboard nodig, of zal ik m’n bindingen wat moeten verhogen om niet te veel last te hebben van toe- en/of heeldrag.

Over het algemeen durf ik wel te stellen dat dit wel het laatste probleem is voor meeste boarders. Meestal komt men, zelfs met overhang, niet in de buurt van toe- en/of heeldrag, maar gebruikt men dat graag als excuus om het materiaal ipv de techniek de schuld te geven.

Lekker gaan boarden en je bindingen één stapje richting toe schuiven als je toch veel heeldrag hebt en andersom. Pas denken aan oplossing als het probleem (toe- én heeldrag tegelijk) je manier van boarden ernstig gaat hinderen. Meestal ben je tegen die tijd dusdanig gevorderd dat je het niet in je hoofd haalt zonder je bindingen en schoenen naar de winkel te gaan voor een nieuw board.

Edit: Op de foto’s valt me nu pas op dat je schoen ten opzichte van je bindingen heel (te) veel overhang heeft. Dit geeft mogelijk grotere problemen dan een beetje overhang ten opzichte van je board. Klopt de maat bindingen wel met je schoenmaat?

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 19 feb 2022 13:55

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie