Advies gevraagd voor slechte skiester

Hoi,

ik ben een vrouw en ik ski nu ongeveer 4 jaar en dan drie weken per jaar.
Ik heb 2 beginnerscursussen gedaan, aantal lessen op de rollenbaan, en aantal x priveles.

Ik heb eigen skies, rossignol famous in 156.
Ik ben 168.

Het punt is dat het me na al het oefenen nog steeds niet lukt om te skiën. Ik heb er geen plezier in , ik ben bang om te vallen. Ik durf geen snelheid te maken. Ik krijg de techniek niet onder de knie.
Wat ik nu echt vervelend vindt worden, omdat mijn kinderen niet meer op skiles hoeven dus leuk met hun vader overal heen kunnen en ik dus steeds alleen beneden of in de skiles ben.

Ik ben alleen maar aan het remmen en heb de hele (blauwe) piste nodig om bochten te maken. Bochten maken gaat me ook niet makkelijk afgaat.
En daarbij vindt ik het doodeng als het ijzige sneeuw is.

Nu ga ik over 2 weken weer naar Oostenrijk en wil er nu nog 1 keer echt voor gaan. Want anders hang ik mijn skies aan de wilgen. Ik hoef echt niet van rode pistes en keihard. Maar ik zou gewoon heel graag makkelijk en ontspannen een blauwe piste afkomen.en zonder te vallen.

Ik wil dus weer huurski’s gaan proberen.
Welke ski’s zouden jullie aanraden en welke lengte?
Ik wil een ski die het mij makkelijker maakt om het goed te leren, me een beetje helpt zeg maar. vergevingsgezind.

Iedereen om mij heen zegt dat ik naar de 145 moet. Is dat zo?
Dat ik het daar beter op kan leren en makkelijker de bochten in kan.
Ik met zeggen dat die 156 ook best lang is voor mn gevoel. Ik raak altijd in de knoop in de bochten.

Ik heb al eens een dag geprobeerd op een atomic cloud 9 in 149. maar toen was het hele slechte sneeuw dus durfde ik nog niet echt te skiën en kan ik er dus niet veel van zeggen
Ik denk ook dat die cloud 9 voor mij te moeilijk is.
Zou een cloud 8 iets voor mij zijn ? Die is toch meer voor beginners?

Het klinkt eerder alsof je gebaat bent bij skiles voor mensen met angst. In Zoetermeer hebben ze zo’n lesgroep meen ik.
Andere ski’s zullen je niet zo snel helpen, want er is niets mis met die Rossignol Famous (2, 4 of heb je zelfs de 6?). Qua lengte zou het prima moeten passen, tenzij je een kilo of 45 weegt. Er zit wat rocker in de punt, dus de ski is effectief al korter.

Aanvulling. Die curus zal je niet snel genoeg helpen voor over twee weken. Misschien een idee om dit jaar niet echt te gaan skiën, maar lekker te wandelen, terrasje te pakken, langlaufen en bij mooi weer een paar blauwe pistes te proberen een ochtendje?
Waar gaat de reis heen?

Hoe ging het op de rollerbaan?
Is je probleem angst? Durf je de bocht niet in te zetten, of krijg je je ski niet rond? Als je niet durft is die angstcursus idd een goed idee. Als je je ski niet goed kunt draaien, gaat het misschien helpen om een kortere te nemen. En als je niet te zwaar bent, en je gaat alleen van blauw, dan lijkt me een beginnersski geen probleem.
Hoe zitten je schoenen? Heel veel mensen skien op te grote schoenen en dat helpt ook niet met bochten maken. Als je rechtop staat moeten je tenen de voorkant raken, en loskomen als je door je knieen gaat. Ook qua breedte moet je voet niet in de schoen kunnen bewegen.

Het voordeel van huurski’s is dat je die ook gewoon kunt omwisselen om iets anders te proberen. Dus vraag om die cloud 8, probeer ook eens een uit de Joy serie van head.

En anders acepteren dat je misschien geen skier bent? Hoe sta je tegenover het proberen op een snowboard?

Na een heftige val op een steil stuk(zonder blessure, maar wel een end doorgegleden) was ik ook wat angstig, maar door de lessen op de rollerbaan wist ik precies wat ik fout gedaan had. Hard ga ik niet meer, en of ik ooit weer een zwarte piste af durf weet ik niet. Maar juist door de rollerbaanoefening kan ik weer prima bochtjes maken. Vanwege een niet ski-gerelateerde knieblessure ook op wat kortere skies dan voor mijn lengte zou kunnen. Maar snelheid goed onder controle kunnen houden makt dat ik zonder angst ski, behalve bij weinig zicht, want dan durf ik de ski niet te laten glijden en ben ik ook alleen maar aan het remmen. Dus bij slecht weer lekker koffiedrinken.

*bericht bewerkt door Suuski op 17 feb 2022 11:07

Wat een gedoe joh! Ik zou haast zeggen: beschouw jezelf als een beginner en huur dan passend materiaal.
Skiën kan zo leuk zijn, maar ‘t is ook best angstig, zeker voor iemand die in zijn hoofd blijft zitten. (Ja, daar heb ik ervaring mee).
Wat ik een goeie tip vind, en vaak toepas: geef jezelf complimenten tijdens het skiën! Ik zal mijn innerlijke dialoog eens even op papier zetten:

Ah, een fijne blauwe. Eens even kijken hoe anderen eraf komen. Kijk, dat is een mooie lijn. Goed Startplätze zoeken nu. Oh, fijne sneeuw. Voelt goed onder m’n skiën. En afzet. Dat valt niet tegen. Daar komt een bochtje aan. Even opletten nu. Goh, dat viel niet tegen, wat een fijne sneeuw trouwens. En het zonnetje schijnt zo lekker. Ah, volgende bochtje, die gaat vast weer lekker. Yep, weer gedaan.

Ik klets mezelf dus naar beneden met positieve bevestiging. Ik ben niet bezig met alles verdergegaan dan 15 seconden. Ik blijf in het moment en probeer mijn gedachten niet af te laten dwalen. Misschien heb je er wat aan.

By the way, ik ski sinds mijn 10e, ben nu 46 en heb heel veel les gehad. Maar ik zie mezelf nog steeds als een beginner met heel veel ervaring, mijn risico-analyse is gewoon wat voorzichtiger dan van anderen.

Neem even contact op met Henry Franse van skiexperience.nl e-mail henry@skiexperience.nl of info@skiexperience.nl
Ze hebben speciale lessen voor dit soort situaties. Weet niet wat er mogelijk is op deze korte termijn, maar niet geschoten, altijd mis.

Edwin van Riel

Klinkt als met name een angst probleem waardoor je op slot schiet. Daar aan ineens andere ski’s niet voor helpen. Er is zeker wel aan te werken, maar over 2 weken lijkt mij wat te hoog gegrepen. Als je dat nu als doel stelt, dan is de kans op falen nogal groot. Dus ik vraag mij af of je die strijd nu met jezelf aan moet gaan…

Paar ideeën voor over 2 weken:
-niet skieën: (sneeuwschoen)wandelen is ook leuk. Boek mee, naar de spa. 't Is vakantie! Evt op afgesproken punten samen lunchen op de piste.
-priveles nemen: docent hier op uitzoeken. En rustig opbouwen
-groepsles nemen: zou ik niet doen in jouw geval.
-geen les nemen. Leg je geen druk op. Geniet van 't mooie weer en de groene piste.

Voor daarna:
-https://www.skiexperience.nl/onze-experiences/skien-zonder-angst
-veel rolband lessen

Ik had precies hetzelfde 10 jaar geleden. Die angst voor snelheid maken en steile of ijzige stukken belemmerde me enorm, waardoor ik er echt geen plezier in had. De zwangerschappen/kleine kinderen waren een goed excuus om jaren niet te hoeven skiën. Dit jaar gaat de jongste ook op skiles waardoor ik in theorie ook weer zou kunnen skiën. Maar ik moet er niet aan denken! Ik geniet enorm van de vrije uurtjes, mooie sneeuwwandelingen, een kop koffie in de ligstoel bij de piste, kijken bij de skilessen. Wij zorgen wel altijd dat we een groter skigebied kiezen waar ik ook met de gondel bij een bergrestaurant kan komen, en we lunchen bijna elke dag samen. Een skigebied met een restaurant met terras en een kinderoefenweide in het dorp vind ik het leukst, dan heb je overdag iets te zien. En als het slecht weer is dan ga ik zwemmen of uitgebreid in bad in het hotel. Ik heb ook wel eens een sneeuwschoenwandeling gemaakt met een gids via de lokale VVV. Ontzettend leuk en best pittig!

Ik hoop dat het je lukt om het plezier in het skiën te vinden, en anders toch een manier vindt om te genieten van de wintersport.

Niet-skiënde wintersporter en mama van 2 kids. Geïnteresseerd in alles over wintersport met kinderen

Rollerbaan, rollerbaan, rollerbaan. En niet een paar lessen, maar neem volgend jaar gewoon een abonnement voor een aantal maanden.
Wij hebben twee x een winterabonnement gedaan en we doen nog steeds iedere keer een paar lessen voordat we naar de sneeuw gaan.
Op de rollerbaan zitten we al een aantal jaren op het hoogste niveau, in de sneeuw zie je dat niet altijd (slecht weer, buckels, enz.). Maar we hebben genoeg bagage om met deze omstandigheden om te gaan.
Inmiddels zijn we 60+ en we genieten nog steeds iedere vakantie.

Wij zijn trouwens pas begonnen met skiën na ons 40ste.

*bericht bewerkt door Noblesse op 17 feb 2022 12:02

Misschien een hele gekke vraag, maar wat vind je leuk aan skiën? Als ik je verhaal zo lees vind je het vooral jammer dat je niet de hele dag met je gezin mee op kan. En dat is natuurlijk ook jammer, maar wellicht is een insteek zoals Jessika voor jou wel beter, genieten van andere zaken en pak dan af en toe een paar pistes met je gezin mee. Bijv. Als zij een tochtje maken haak jij na de lunch af en ga je daarna iets doen voor jezelf waar je wel van geniet. Of spreek ergens voor de lunch af en maak daar dan een mooie wandeling omheen. Je bent niet verplicht om de hele dag alles samen te doen, ook voor jou moet het als vakantie voelen!

Ik denk een hele goede tip van @evr66 en mocht het hier niet lukken dan kun je het op de skischool ter plekke ook aangeven voor wat priveles. Je hebt dan namelijk juist een vergevorderde leraar nodig, want het is heel moeilijk om een dergelijke angst te overwinnen. Zo’n leraar kan ook het standaard protocol loslaten en je wat handvaten geven om ietsje meer gang te durven maken en vooral met de skipunten naar beneden durven te skien (dat maakt alles makkelijker), bijvoorbeeld door je een goede stopbocht aan te leren. Het probleem is namelijk meestal dat de angst ervoor zorgt dat je direct van de ene in de andere bocht wilt gaan, om maar geen snelheid te maken. En dat kan simpelweg niet. Op een kortere ski van 145 gaan skien, kan in elk geval helemaal geen kwaad en ik zou het zeker proberen. Alle kleine beetjes kunnen je helpen bij wat extra zelfvertrouwen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Inderdaad zou ik zeggen, kies de dagen, de tijden en de psites waar je gaat skiën goed uit. De ene groene of blauwe piste is de andere niet.
Probeer de drukke momenten te vermijden, en de slechte sneeuw omstandigheden. Ook is een brede piste beter dan een smalle van dezelfde steilheid.
Concreet betekent dit meestal laat omhoog (na de eerste ochtend golf), late lunch (zodat jij op de piste bent als iedereen zit te lunchen), en op tijd naar beneden (voor die laatste drukte en voordat alles is afgeschraapt).
Ter plekke privé les met zeer ervaren instructeur, liesfst een wat oudere, dat geeft toch vaak het idee dat ze het wat rustiger aan doen dan een jongere. En vraag die instructeur dan om een ‘tochtje’ voor je uit te tekenen op de piste kaart, dat je dan de volgende (middag)dag samen met je gezin kunt doen.

Verder, zekere geen hele dagen alpine skien.

En inderdaad, kortere ski’s helpt, omdat die nu eenmaal makkelijker te roteren zijn. Vooral psychologisch helpt dit.
Ook een ski met redelijk wat tip-, en liefst ook tail-rocker*, helpt daarbij, maar dat is vaak moeilijk te vinden in beginners ski’s.

En als laatste, zoals @Suuski zei, nog eens het schoenen punt:
Zitten ze overal goed strak? Heb je op maat gemaakte inleg zooltjes er in?

En daarmee verwant, hoe sta je op de ski’s?
Zoek een flauw stukje mooie sneeuw (baby helling of zo) en glij recht naar beneden. Loop terug omhoog en kijk naar je spoor:
Zijn de sporen vlak, of zijn de binnen- of buitenkanten van de skisporen dieper in de sneeuw gedrukt?
Als het je niet lukt om relaxed de ski vlak te krijgen, dan gaat het altijd super moeilijk blijven om te skiën.
Dit kan vaak met schoen of binding werk verholpen worden:
Valgus(naar binnen) vallende voetnoot, X-of O- benen, dat soort dingen.

Je zou ook nu al naar een echt goede bootfitter in NL kunnen gaan om die daar naar te laten kijken.

null

Ik denk trouwens helemaal niet dat je een slechte skiër bent! Je vindt het gewoon lastig om de controle los te laten en je te laten gaan, omdat je bang bent dat er dan dingen gebeuren die je niet meer in de hand hebt.
Je bent een beginner die het moeilijk vind om te ervaren dat er niks engs gebeurt als je rustig een bochtje draait.

Helemaal met superskier eens!

Ik denk trouwens helemaal niet dat je een slechte skiër bent! Je vindt het gewoon lastig om de controle los te laten en je te laten gaan, omdat je bang bent dat er dan dingen gebeuren die je niet meer in de hand hebt.
Je bent een beginner die het moeilijk vind om te ervaren dat er niks engs gebeurt als je rustig een bochtje draait.

Superskier op 17 feb 2022 17:13

Nu heb ik Elsa van Frozen in mijn hoofd:"Let it Goooo…, Dank daarvoor(not).

*bericht bewerkt door Suuski op 17 feb 2022 17:30

Het klinkt eerder alsof je gebaat bent bij skiles voor mensen met angst. In Zoetermeer hebben ze zo’n lesgroep meen ik.
Andere ski’s zullen je niet zo snel helpen, want er is niets mis met die Rossignol Famous (2, 4 of heb je zelfs de 6?). Qua lengte zou het prima moeten passen, tenzij je een kilo of 45 weegt. Er zit wat rocker in de punt, dus de ski is effectief al korter.

Bennie op 17 feb 2022 10:42

Ik heb idd de famous 6.

*bericht bewerkt door WillemJ op 20 feb 2022 07:53

Hoe ging het op de rollerbaan?
Is je probleem angst? Durf je de bocht niet in te zetten, of krijg je je ski niet rond? Als je niet durft is die angstcursus idd een goed idee. Als je je ski niet goed kunt draaien, gaat het misschien helpen om een kortere te nemen. En als je niet te zwaar bent, en je gaat alleen van blauw, dan lijkt me een beginnersski geen probleem.
Hoe zitten je schoenen? Heel veel mensen skien op te grote schoenen en dat helpt ook niet met bochten maken. Als je rechtop staat moeten je tenen de voorkant raken, en loskomen als je door je knieen gaat. Ook qua breedte moet je voet niet in de schoen kunnen bewegen.

Het voordeel van huurski’s is dat je die ook gewoon kunt omwisselen om iets anders te proberen. Dus vraag om die cloud 8, probeer ook eens een uit de Joy serie van head.

En anders acepteren dat je misschien geen skier bent? Hoe sta je tegenover het proberen op een snowboard?

Na een heftige val op een steil stuk(zonder blessure, maar wel een end doorgegleden) was ik ook wat angstig, maar door de lessen op de rollerbaan wist ik precies wat ik fout gedaan had. Hard ga ik niet meer, en of ik ooit weer een zwarte piste af durf weet ik niet. Maar juist door de rollerbaanoefening kan ik weer prima bochtjes maken. Vanwege een niet ski-gerelateerde knieblessure ook op wat kortere skies dan voor mijn lengte zou kunnen. Maar snelheid goed onder controle kunnen houden makt dat ik zonder angst ski, behalve bij weinig zicht, want dan durf ik de ski niet te laten glijden en ben ik ook alleen maar aan het remmen. Dus bij slecht weer lekker koffiedrinken.

Suuski op 17 feb 2022 11:00

Ik weet niet of het probleem echte angst is, ik heb meer het gevoel dat ik het gewoon niet kan. Het me niet lukt en dat ik daardoor onzeker wordt . En ik hou niet van snelheid. Maar misschien is angst toch wel het probleem, ik las in een van de reacties ook over de controle verliezen, en dat klopt wel.
Alhoewel ik ook echt m’n ski niet goed kan draaien. Dus daarom hoop ik dat ik een kortere ski zou kunnen helpen.

Ik ga 2 weken naar Oostenrijk en wil dan weer daar in een klasje op les. En dacht dan met huurski,s .
In de lengte 140-145 zoiets. Dus echt stuk koeterden ik nu heb. Om te kijken of ik dan wel lekker de bocht in draai en wat zekerder op de skies sta.

Welke ski uit de joy serie zou jij aanraden?

Rollerbaan, rollerbaan, rollerbaan. En niet een paar lessen, maar neem volgend jaar gewoon een abonnement voor een aantal maanden.
Wij hebben twee x een winterabonnement gedaan en we doen nog steeds iedere keer een paar lessen voordat we naar de sneeuw gaan.
Op de rollerbaan zitten we al een aantal jaren op het hoogste niveau, in de sneeuw zie je dat niet altijd (slecht weer, buckels, enz.). Maar we hebben genoeg bagage om met deze omstandigheden om te gaan.
Inmiddels zijn we 60+ en we genieten nog steeds iedere vakantie.

Wij zijn trouwens pas begonnen met skiën na ons 40ste.

Noblesse op 17 feb 2022 11:59

Ja, ik heb toen 2 lessen oude rollerbaan gehad en dat ging best goed. Misschien dat ik dat van het najaar wel ga doen ja of zo n angstcursus. Bedankt

Ik denk een hele goede tip van @evr66 en mocht het hier niet lukken dan kun je het op de skischool ter plekke ook aangeven voor wat priveles. Je hebt dan namelijk juist een vergevorderde leraar nodig, want het is heel moeilijk om een dergelijke angst te overwinnen. Zo’n leraar kan ook het standaard protocol loslaten en je wat handvaten geven om ietsje meer gang te durven maken en vooral met de skipunten naar beneden durven te skien (dat maakt alles makkelijker), bijvoorbeeld door je een goede stopbocht aan te leren. Het probleem is namelijk meestal dat de angst ervoor zorgt dat je direct van de ene in de andere bocht wilt gaan, om maar geen snelheid te maken. En dat kan simpelweg niet. Op een kortere ski van 145 gaan skien, kan in elk geval helemaal geen kwaad en ik zou het zeker proberen. Alle kleine beetjes kunnen je helpen bij wat extra zelfvertrouwen.

Shane op 17 feb 2022 12:34

In de kerstvakantie heb ik een dag les gehad van een hele fijne ervaren leraar. Ging best aardig en hij zei ook dat ik het echt niet zo slecht deed.
Alleen toen gingen we op een gegeven moment over de blauwe piste en waren het allemaal buckles en ellende en toen werd ik half aangeskied en viel ik 2 s. Dus toen was ik het helemaal kwijt . Zo vervelend.

De dagen erna heb ik toen niet meer geskied omdat ik dan excuses ga verzinnen, van slechte sneeuw, te ijzig enz

Inderdaad zou ik zeggen, kies de dagen, de tijden en de psites waar je gaat skiën goed uit. De ene groene of blauwe piste is de andere niet.
Probeer de drukke momenten te vermijden, en de slechte sneeuw omstandigheden. Ook is een brede piste beter dan een smalle van dezelfde steilheid.
Concreet betekent dit meestal laat omhoog (na de eerste ochtend golf), late lunch (zodat jij op de piste bent als iedereen zit te lunchen), en op tijd naar beneden (voor die laatste drukte en voordat alles is afgeschraapt).
Ter plekke privé les met zeer ervaren instructeur, liesfst een wat oudere, dat geeft toch vaak het idee dat ze het wat rustiger aan doen dan een jongere. En vraag die instructeur dan om een ‘tochtje’ voor je uit te tekenen op de piste kaart, dat je dan de volgende (middag)dag samen met je gezin kunt doen.

Verder, zekere geen hele dagen alpine skien.

En inderdaad, kortere ski’s helpt, omdat die nu eenmaal makkelijker te roteren zijn. Vooral psychologisch helpt dit.
Ook een ski met redelijk wat tip-, en liefst ook tail-rocker*, helpt daarbij, maar dat is vaak moeilijk te vinden in beginners ski’s.

En als laatste, zoals @Suuski zei, nog eens het schoenen punt:
Zitten ze overal goed strak? Heb je op maat gemaakte inleg zooltjes er in?

En daarmee verwant, hoe sta je op de ski’s?
Zoek een flauw stukje mooie sneeuw (baby helling of zo) en glij recht naar beneden. Loop terug omhoog en kijk naar je spoor:
Zijn de sporen vlak, of zijn de binnen- of buitenkanten van de skisporen dieper in de sneeuw gedrukt?
Als het je niet lukt om relaxed de ski vlak te krijgen, dan gaat het altijd super moeilijk blijven om te skiën.
Dit kan vaak met schoen of binding werk verholpen worden:
Valgus(naar binnen) vallende voetnoot, X-of O- benen, dat soort dingen.

Je zou ook nu al naar een echt goede bootfitter in NL kunnen gaan om die daar naar te laten kijken.

null

Slim op 17 feb 2022 14:44

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga dat van dat hellingkje proberen.

Heb je tips welke beginnerski tip en tailrocker heeft? Dan kan ik die gaan proberen.

Als je aangeeft Anfänger te zijn (beginner), dan krijg je eigenlijk altijd wel zo’n kort gerockered exemplaar mee. En als ze met relatief lange komen vraag je een maatje kleiner. Geef dus bij de verhuur echt aan dat je beginner bent en wat angst hebt. Eerlijkheid loont.

En zoals je vertelt ben je dus duidelijk bang om controle te verliezen en zit er een heel sterke blokkade in je hoofd die je vertelt dat je het niet kan. Wel eens last van faalangst gehad? Helemaal herkenbaar voor velen, en met geduld en liefde zeker wel te tackelen.

Gun jezelf een leuke vakantie, en maak volgende week het skiën tot bijzaak. Er zijn er genoeg hier die dat getipt hebben en dat ook zo doen. Ga genieten van de bergen en ga alleen de latten op als je er een goed gevoel bij hebt. Er is niemand anders dan jezelf die je verplicht hele dagen te gaan. (Ik ben zeer ervaren, en was op één van mijn laatste skitrips heel moe. Ben toen maar enkele uren per dag met mijn vriendin gaan skiën. Vond het eigenlijk wel heerlijk zo)

Rollerbaan, rollerbaan, rollerbaan. En niet een paar lessen, maar neem volgend jaar gewoon een abonnement voor een aantal maanden.
Wij hebben twee x een winterabonnement gedaan en we doen nog steeds iedere keer een paar lessen voordat we naar de sneeuw gaan.
Op de rollerbaan zitten we al een aantal jaren op het hoogste niveau, in de sneeuw zie je dat niet altijd (slecht weer, buckels, enz.). Maar we hebben genoeg bagage om met deze omstandigheden om te gaan.
Inmiddels zijn we 60+ en we genieten nog steeds iedere vakantie.

Wij zijn trouwens pas begonnen met skiën na ons 40ste.

Noblesse op 17 feb 2022 11:59

Erg kort door de bocht… Dit lijkt me meer angst gerelateerd en dat los je niet op op de rollerbaan.
Ik denk dat privé les terplaatse het best gaat helpen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Eens, gewoon heel rustig beginnen en wat langzamer opbouwen. Start op het gemak in de oefenweide, gewoon alles heel kalm asn en wellicht pak je een paar dagen later een leuke groene of blauwe. Niet iedereen hoeft na 2 weken zogenaamd gecontroleerd een rode piste af te komen 😉

Edwin van Riel

Mij klinkt het alsof je gewoon te hard je best doet en dat het daarom niet lukt.
Een sport moet na een tijdje een automatisme worden, wanneer je te hard met de techniek bezig bent lukt dat niet.
Je kan het vergelijken met een taal: als je je heel hard concentreert op de grammatica, en absoluut geen enkele fout wil maken, lukt het niet om een vlot gesprek te voeren. Op het moment dat je je concentreert op de inhoud komen de correcte zinnen vanzelf. En maak je eens een foutje dan stoort dat niemand.
Je zou eens kunnen proberen een shortski te doen op een heel rustig moment en dan mooie groene en blauwe pistes doen zonder jezelf de druk op te leggen van ‘goed’ te moeten skiën, gewoon rustig naar beneden hobbelen en genieten van de omgeving.
Heel veel kans dat plots de puzzelstukjes op hun plaats vallen en dat je soepel de berg afkomt.

Ben je al geweest en hoe ging het?

Ik ben ook benieuwd hoe het gegaan is @WillemJ

sneeuw witje en de 7 bergen

Ondanks dat er hier al veel is gezegd, wil ik hier toch nog iets toevoegen: je hoeft je ski’s niet te draaien, je ski’s draaien vanzelf bij de juiste beweging: voor de bocht druk vooral op je dalski, dan ga je als het ware met beide voeten uit je skischoenen omhoog en je je zult zien je ski’s draaien om de bocht. Daarna gewicht op de nieuwe dalski. Je ski’s moet je niet willen omdraaien, het gaat om de beweging. En idd schoenen die niet strak genoeg zitten helpen daar niet bij. 'sOchtends je schoenen aan en een half uurtje later op de piste nog even strakker zetten als je voeten wat kouder zijn. Gewoon laten lopen dus die ski’s en concentreren op de beweging ( knieën buigen naar het dal kijken omhoog komen en weer diep zitten). Succes😊

Anne Marie

Plaats een reactie