Vaccinatie Frankrijk

Hallo, mijn partner is in juni gevaccineerd met Jansen, eind december boosterprik met Moderna.
Op 5 maart reizen we naar La Plagne. Nu hoorde ik gisteren op het nieuws dat in Frankrijk nog een extra boosterprik gevraagd wordt als je met Jansen gevaccineerd bent. Zelf vind ik er nergens iets van terug. Kan iemand me helpen ? Alvast bedankt.

Kun je niet gewoon de TAC Verif app downloaden en je QR code scannen? Wordt die groen, dan zit je goed… :)

De prik na Jansen is voor de Fransen geen booster, en daarom maar 4 maanden geldig. Je hebt nu nog geen booster nodig.

Skiën met Janssen?? Heeft de ‘tousanticovid’ app gelijk?

Ik dacht te mogen skiën in Frankrijk eind feb. maar
waar het fout gaat is in de app ‘tousanticovid’.
Daarin heb ik al mijn bewijzen gescand en die zijn goed behalve Janssen die wordt daar inderdaad afgekeurd.

  • Janssen van 30/05/21
  • Moderna 28/12/21
  • Covid positief geweest en herstelbewijs geldig vanaf 17/02/22 (vandaag)

In ‘tousanticovid’ onder de knop (app op Engels gezet) ‘Wallet & PASS+’ kun je al je ingevoerde bewijzen combineren en zo zien of je in aanmerking komt voor de ‘Pass Vaccinal’. Dat lijkt de plaats te zijn waar de combinatie van bewijzen goed genoeg is en je skiën mag.

Ik heb elke combinatie geprobeerd bij PASS+ maar ik krijg geen ‘Pass vaccinal’. En ik mag eind maart pas een booster 😢. Dus zelfs ziek geweest 2 weken geleden, en dat zou gelijk staan aan 1 prik.

Ik heb uit het forum hier de tip gekregen om de ‘TAC Verif app’ te gebruiken, maar die lijkt alleen maar te controleren of je individuele QR geldig is en ik daar wel groen krijg op m’n booster van eind december en herstelbewijs dat vandaag geldig is geworden. Janssen wordt daar inderdaad ook afgekeurd.

Wie oh wie weet of ‘tousanticovid’ gelijk heeft en/of ook ervaring ermee?

*bericht bewerkt door beek9999 op 17 feb 2022 17:29

Is vandaag dag 11 of dag 12? Als dag 11, probeer het morgen nog eens.

Ja, daar is inderdaad mijn hoop op gevestigd. Zowel in de NL en FR app staat er ‘geldig vanaf 17/02/22’.

Ik laat sowieso morgen wat weten. 🤞 🤞 .

Dus, alleen een Moderna prik van eind '21 betekent dan dat alle Janssen’s taxi naar Frankrijk mogen spelen?? Niemand die dat weet?

*bericht bewerkt door beek9999 op 17 feb 2022 17:46

Dat heb ik nog nergens gehoord. Wel dt je na die 2e prik 7 dagen wachttijd hebt voordat je pas vaccinale weer geldig is, en dt ie maar voor 4 maanden geldig is, omdat de Fransen die prik zien als het voltoien van je oorspronkelijke vaccinatiecyclus en niet als booster. De meeste Nederlanders hebben eind december hun 2e prik gehad en kunnen dus tot eind april in Frankijk skien.

Ik schrik hier van …
We hebben deze anticovid app en ik dacht dat de code van de booster (3/3) voldoende zou zijn maar ik lees nu dat PASS+ ook actief moet zijn, die krijg ik echter niet actief.
Wat moeten wij nu precies laten zien bij de liften?
De skipassen hebben wij al wel in huis!

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik schrik hier van …
We hebben deze anticovid app en ik dacht dat de code van de booster (3/3) voldoende zou zijn maar ik lees nu dat PASS+ ook actief moet zijn, die krijg ik echter niet actief.
Wat moeten wij nu precies laten zien bij de liften?
De skipassen hebben wij al wel in huis!

Dree op 17 feb 2022 19:59

Volgens mij is de corona check app op internationaal voldoende. Het lijkt me niet de bedoeling dat je voor elk land een andere app miet downloaden.
Ik heb net even de proef op de som genomen en met de tac verif de internationale QR code gescand en dat was prima.

linda

@linda5;
Net ook geprobeerd
“Indique que le résultat du contrôle est VALIDE”
Dus lijkt goed te komen.
De Pass+ uit de anticovid app is volgens mij alleen voor als je positief bent geweest.
Ik laat het rusten en ga mij voorbereiden op de reis 😄

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik wil natuurlijk niemand bang maken, en ben juist ook op zoek naar antwoorden in deze nare en rare tijd.

Misschien is de PASS+ uit anticovid app gewoon niet ingesteld op ‘niet-fransozen’. In het bos van regels en uitzonderingen had ik gehoopt dat de onzekerheid weggenomen zou kunnen worden. En een franse app die zegt “pass vaccinal OK” zou zeer welkom zijn geweest.

We gaan via een kennis van een kennis van… iemand met franse familie proberen in te schakelen. Hopenlijk worden we wat wijzer.

*bericht bewerkt door beek9999 op 17 feb 2022 20:56

Ik zat met dezelfde vraag voor mijn vrouw. Zelf heb ik ook de Janssen vaccinatie uit mei 2021 en de Moderna booster uit december 2021 net als haar, maar ik heb ook een herstelbewijs uit januari 2022 (!) en dat heeft zij (nog …) niet.

Dat leverde gisteren ineens ook weer wat onverwachte stress op na de uitspraken van minister Kuipers over een extra booster voor Janssen-vaccinaties tbv Duitsland én Frankrijk.
Maar dit vond ik vanochtend op de website van het Franse Consulaat in Amsterdam onder de FAQ:

Vraag: Ik heb het Janssen/ Johnson & Johnson-vaccin gehad; kan ik op of na 15 december 2021 naar Frankrijk reizen als ik geen boosterprik heb gehad?

Antwoord: Ja. Uw gezondheidspas is in dat geval nog steeds geldig voor reizen naar Frankrijk. Maar hij is niet meer geldig voor toegang binnen Frankrijk tot gezondheidspasplichtige locaties en evenementen: vanaf 15 december 2021 verplichten de Franse autoriteiten iedere persoon die het Jansssen-vaccin heeft gehad, ongeacht zijn leeftijd, tot het nemen van een RNA-boosterprik binnen 2 maanden na de toediening van het Janssen-vaccin, indien die persoon in Frankrijk toegang wil krijgen tot gezondheidspasplichtige locaties en evenementen (cafés, restaurants, …). Dus, kort samengevat: de pas blijft, ook zonder booster, geldig voor reizen naar Frankrijk, maar een RNA-boosterprik is nodig om binnen Frankrijk toegang te krijgen tot gezondheidspasplichtige locaties of evenementen.

Als u de boosterprik verkrijgt binnen die termijn van 2 maanden, blijft uw gezondheidspas geldig zonder onderbreking. Als u hem na verloop van die termijn verkrijgt, kan de geldigheid van uw gezondheidspas weer worden hersteld na een wachttijd van 7 dagen.
(dit stuk hierboven stelde mij eigenlijk gerust voor mijn vrouw, zodat ook zij een skipas kan kopen ter plaatse en de liften en horeca in kan)

Als u de boosterprik niet heeft gehad, heeft u twee alternatieven als u toegang wilt hebben tot gezondheidspasplichtige locaties en evenementen: u toont het negatieve resultaat van een PCR- of antigeentest die hoogstens 24 uur voordien is afgenomen of u toont een herstelbewijs, dat wil zeggen: het positieve resultaat van een PCR- of antigeentest die ten minste 11 dagen en minder dan 6 maanden voordien is afgenomen.

Link: https://amsterdam.consulfrance.org/COVID-FAQ-CONTACT-MET-HET…

Ik neem aan dat deze info van het consulaat wel klopt en ook anderen hier gerust zal stellen.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Mijn snowboard compagnon (>18j) is in nagenoeg dezelfde situatie als de topic starter: J&J vaccin (1) in juni 21, boosterprik met Pfizer op 5 jan22. Zijn internationale QR code gisteren gecheckt met de TAC verif app, en krijg “VALIDE” (groen).
Volgens de Franse regels is die Pfizer de 2e prik, en die is 4 maand geldig (7 dagen na toediening).
Ik heb dat statement (nog booster nodig voor Frankrijk) ook gehoord in het VRT nieuws, maar denk niet dat dat correct was.

*bericht bewerkt door Videast op 17 feb 2022 21:46

Wat is het nut van die TAC (tousanticovid) app?

De Nederlandse coronacheck app, en dan de internationale QR code, is toch voldoende?

Waarom nog een extra app en je bewijzen importeren, is toch alleen extra gedoe en kans dat er iets mis gaat?

*bericht bewerkt door Onnem op 18 feb 2022 00:18

The older I get, the better I was

Het is handig voor die mensen die een booster in Frankrijk hebben gehaald toen dat in Nederland nog niet kon, want in de Nederlandse app kunnen geen buitenlandse prikken gezet worden.
En buitenlandse apps geven vaak duidelijk aan of en tot wanneer een vaccinatie of herstelbewijs nog geldig is. In je Nederlandse app staat niet dat je vaccinatie in Frankrijk maar 4 maanden geldig is als je niet bent geboosterd of als je eerste prik Jansen was.

Mijn snowboard compagnon (>18j) is in nagenoeg dezelfde situatie als de topic starter: J&J vaccin (1) in juni 21, boosterprik met Pfizer op 5 jan22. Zijn internationale QR code gisteren gecheckt met de TAC verif app, en krijg “VALIDE” (groen).
Volgens de Franse regels is die Pfizer de 2e prik, en die is 4 maand geldig (7 dagen na toediening).
Ik heb dat statement (nog booster nodig voor Frankrijk) ook gehoord in het VRT nieuws, maar denk niet dat dat correct was.

Videast op 17 feb 2022 21:37

Ja dit wordt weer zeer complex allemaal. Ik zit ongeveer in dezelfde situatie:
mei 2021 Janssen
December 2021 Pfizer (uit nood in frankrijk) , geldig tot 12 april
Dus volgens de GGD heb ik alleen nog maar Janssen gehad, willen ze ook niet aanpassen. Eerste week januari op wintersport geweest in frankrijk.
29 januari 2022 covid herstelbewijs gehad, geldig tot 20 mei.
Maar dat herstelbewijs is in franse app maar vier maanden geldig.
Dus als ik van de zomer op vakantie wil dan moet ik nu nog 2 prikken wil ik de Nederlandse app kunnen gebruiken. Men is echt knettergek, dit wordt een soort toeslagen affaire met wat minder gevolgen natuurlijk. Maar het is een malle molen van bureaucratie.

Laten we maar hopen dat die hele QR er snel uit is.

Nog even de beloofde terugkoppeling (voor wat het waard is!?!). Zojuist geprobeerd in TAC (is dus tousanticovid) --bedankt @Onnem!–

Volgens de TAC app heb ik géén juiste combinatie voor de Pass Vaccinal en mijn herstelbewijs is nu meer dan 24 uur geldig.

Veel is al geregeld, dus we gaan gewoon en zien wel wat er ter plaatse gebeurt. Als bij de skiliften (of in de shop bij kopen/afhalen) de TAC Verif app wordt gebruikt komt het goed.

Als iemand uit ervaring (na 15 feb. jl.) weet hoe het er werkelijk aan toe gaat daar, hou ik me ten zeerste aanbevolen.

*bericht bewerkt door beek9999 op 18 feb 2022 08:56

Dit is de meest recente info die ik kon vinden en nog even deel, maar ik kan er geen wijs uit. De combinaties waarbij men wel een Pass Vaccinal krijgt.
https://faq.tousanticovid.gouv.fr/kb/guide/fr/pass-un-outil-…

Ik hoop nog op de via via Franse info die eea gaat proberen uit te zoeken. Ik laat het verder los.
Groet iedereen en hopenlijk veel skiplezier!!!

*bericht bewerkt door beek9999 op 18 feb 2022 08:57

Ik zit met een soort gelijk probleem als de topicstarter. De informatie die er over te vinden is is niet altijd eenduidig, compleet of het is gewoon onduidelijk.
Het antwoord van het Franse consulaat op de FAQ is inderdaad geruststellend. In onderstaande link staat een uitleg die overeenkomt en ook gerust stelt.
Door het antwoord op die FAQ en dit stuk tekst concludeer ik het volgende:
mRNA prik na Janssen is Booster. Als die 2e prik binnen 2 maanden gedaan wordt blijft je pas geldig. Haal je hem later dan die 2 maanden dan moet je 7 dagen wachten en dan is je pas weer geldig. Daarna is de booster onbeperkt geldig
https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A15471…

null

*bericht bewerkt door Spookie op 19 feb 2022 16:48

Spookie

Ook op deze site van het consulaat staat het vrij duidelijk.
https://amsterdam.consulfrance.org/Covid-19-Reizen-naar-Fran…

Spookie

Ook op deze site van het consulaat staat het vrij duidelijk.
https://amsterdam.consulfrance.org/Covid-19-Reizen-naar-Fran…

Spookie op 19 feb 2022 17:13

Het klopt helaas niet wat je schrijft over de booster na Janssen. In Frankrijk heb je met Janssen nl drie prikken nodig voor je pass vaccinal (voor horeca, skiliften etc): na 4-8 weken een mRNA-vaccin (de dose additionelle) en vervolgens na 3-4 maanden nog een mRNA-vaccin (de dose de rappel oftewel booster). Een enkele prik na Janssen is voor de pass vaccinal maar vier maanden geldig.
Haal je de tweede prik na 8 weken, dan duurt het 7 dagen voordat je pass weer geldig is.

Voor het DCC (om Frankrijk in te reizen) volstaat een enkele prik met een mRNA-vaccin. Daar gaat de info op de site van de ambassade over.
https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A15318…

null
null

Hier staat het nog wat duidelijker: https://www.gouvernement.fr/la-dose-de-rappel-pour-les-perso…
Wat hier nog mist, is dat sinds 15 februari de tweede prik 4 maanden geldig is ipv 7. Heb je na die tweede prik een booster, dan blijft je pass vaccinal onbeperkt geldig. Maar met één extra prik (wat we in NL als booster zien en wat in FR de tweede dosis is) is dat dus nog maar maar 4 maanden.

null
null

Dit geeft denk ik mooi het probleem weer: Overal staat het net weer iets anders, dus blijft het vaag. Ik vraag me af of er überhaupt iemand is binnen het Franse ministerie van volksgezondheid die het wel snapt…

Dus je moet een derde prik hebben als je Janssen in eerste instantie hebt gehad. Die wordt helaas (nog) niet gegeven in Nederland (behalve voor de kwetsbaren).
Maar begrijp ik het dan wel goed dat na die 2e prik je vaccinatie-pas 4 maanden geldig is?

Spookie

Dit geeft denk ik mooi het probleem weer: Overal staat het net weer iets anders, dus blijft het vaag. Ik vraag me af of er überhaupt iemand is binnen het Franse ministerie van volksgezondheid die het wel snapt…

Dus je moet een derde prik hebben als je Janssen in eerste instantie hebt gehad. Die wordt helaas (nog) niet gegeven in Nederland (behalve voor de kwetsbaren).
Maar begrijp ik het dan wel goed dat na die 2e prik je vaccinatie-pas 4 maanden geldig is?

Spookie op 19 feb 2022 23:10

Het staat niet overal net iets anders, het is vooral het onderscheid tussen wat je nodig hebt om het land in te komen en wat er nodig is voor activiteiten (horeca en skiliften bv) wat het verwarrend maakt.
Na die tweede prik (dus een Nederlandse booster) is je pass vaccinal (voor activiteiten) idd vier maanden geldig.
En het klopt dat die 3e prik in NL (nog) niet wordt gegeven en dat dat in het buitenland problemen oplevert. Iets vergelijkbaars speelde begin december, toen een enkele dosis Janssen in FR ineens niet meer voldoende was en in NL nog niet geboosterd werd.
Voor inreizen zijn er Europese regels (en daarvoor kun je dus met 1x Janssen terecht), maar wat landen aanvullend vragen voor activiteiten mogen ze zelf bepalen. En daar zitten dus onhandige verschillen in, omdat het ene land een extra prik eist die in het andere land helemaal niet wordt gegeven. Met Janssen ben je in dat opzicht ‘de sjaak’ in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

Krijg je na die tweede prik corona, dan wordt dat in Frankrijk trouwens ook als booster gezien en is je pas onbeperkt geldig.

Ik weet het echt niet meer en ben er goed ziek van. Je zou zeggen van wel, als je de tekst leest. Maar net zoals hier in NL en DE gaan ze echt niet met jou rustig je certificaten doornemen en ook nog even discuseren waarom jij gelijk denkt te hebben. Er wordt gewoon een appje gebruikt die ‘OK’ of ‘Not OK’ aangeeft voor de Pass Vaccinal check. De vraag is welke? Als ze Tac Verif gebruiken is bij mij zowel de Moderna van eind december als mijn herstelcertificaat ‘groen’. Maar dat zijn individuele checks, dus per QR!!! Als ze de PASS+ check vanuit de TAC app willen zien, ben ik gewoon de sjaak, want welke van de 3 combinaties ik ook probeer (1x Janssen eind mei, 1x moderna eind dec. en een herstelbewijs van 2 weken geleden), ik krijg geen ‘Pass Vaccinal’ in de TAC app, alleen: “Error bla bla bla… this combination is refused by the Pass+ service”

Dus, Janssen is verlopen dat klopt. Ik heb echter wel een 2e (Moderna) in dec. gehad (in FR dus gèén booster status), maar de teksten suggereren dat je dan weer veilig zou zijn (na 7 dagen wachttijd). Ook heb ik als bonus nog een herstelbewijs dat als extra prik zou tellen. Dus heb ik 2 geldige en 1 ongeldig certificaat in TAC. Maar bij elkaar heb ik géén 3 geldige certificaten en de vraag is dus: Moeten het er dan toch altijd 3 zijn voor de Pass Vaccinal? Zie de screenshot hieronder die verwijst naar de situatie vanaf 15 februari.

null

Computers liegen niet, alleen de programmeur kan een fout hebben gemaakt. Dan komt er hopenlijk een update van TAC die de ‘Janssen regel’ wel goed beoordeelt.

*bericht bewerkt door beek9999 op 20 feb 2022 00:40

Ik weet het echt niet meer en ben er goed ziek van. Je zou zeggen van wel, als je de tekst leest. Maar net zoals hier in NL en DE gaan ze echt niet met jou rustig je certificaten doornemen en ook nog even discuseren waarom jij gelijk denkt te hebben. Er wordt gewoon een appje gebruikt die ‘OK’ of ‘Not OK’ aangeeft voor de Pass Vaccinal check. De vraag is welke? Als ze Tac Verif gebruiken is bij mij zowel de Moderna van eind december als mijn herstelcertificaat ‘groen’. Maar dat zijn individuele checks, dus per QR!!! Als ze de PASS+ check vanuit de TAC app willen zien, ben ik gewoon de sjaak, want welke van de 3 combinaties ik ook probeer (1x Janssen eind mei, 1x moderna eind dec. en een herstelbewijs van 2 weken geleden), ik krijg geen ‘Pass Vaccinal’ in de TAC app, alleen: “Error bla bla bla… this combination is refused by the Pass+ service”

Dus, Janssen is verlopen dat klopt. Ik heb echter wel een 2e (Moderna) in dec. gehad (in FR dus gèén booster status), maar de teksten suggereren dat je dan weer veilig zou zijn (na 7 dagen wachttijd). Ook heb ik als bonus nog een herstelbewijs dat als extra prik zou tellen. Dus heb ik 2 geldige en 1 ongeldig certificaat in TAC. Maar bij elkaar heb ik géén 3 geldige certificaten en de vraag is dus: Moeten het er dan toch altijd 3 zijn voor de Pass Vaccinal? Zie de screenshot hieronder die verwijst naar de situatie vanaf 15 februari.

null

Computers liegen niet, alleen de programmeur kan een fout hebben gemaakt. Dan komt er hopenlijk een update van TAC die de ‘Janssen regel’ wel goed beoordeelt.

beek9999 op 20 feb 2022 00:30

Allereerst: jij zit eind feb gewoon goed met je Janssen van juni en je Moderna van december. Die is nl 4 maanden geldig. Hetzelfde geldt voor je herstelbewijs, dus jij hebt gewoon tot half juni een pass vaccinal. Je hebt alleen geen recht op een onbeperkt geldig herstelbewijs en daar is die knop Pass+ voor. Logisch dus dat die een foutmelding geeft, want je voldoet niet aan de voorwaarden voor een Pass+ met onbeperkte geldigheid.
Het schemaatje dat je gepost hebt (wanneer heb ik een booster nodig voor onbeperkte geldigheid en wanneer telt mijn herstelbewijs daarvoor mee) gaat nl niet op voor Janssen-klanten (er staat nl ‘hors Janssen’ boven). En er moeten 3 maanden tussen vaccinatie en infectie zitten en dat is bij jou niet het geval.

Geen zorgen dus, je kunt eind feb gewoon naar Frankrijk. Je krijgt obv je vaccinaties en herstel alleen geen onbeperkt geldige pass vaccinal en zal dus - als je bv in de zomer naar FR wilt - een extra vaccinatie nodig hebben.

@Jorien83 : dank je wel voor het mee zoeken en mee lezen.
De Fransen hebben het naar mijn idee onnodig ingewikkeld gemaakt met al die verschillende settingen, aangepaste termijnen, verschillende passen. Maar goed; de conclusie is gelukkig wel dat je na een prik weer 4 maanden overal gebruik van maken en dus ook van de skiliften.
Dan moet ik mijn vakantie een week vervroegen. Ik zou 26 maart gaan en ben op 29 november geboosterd (2e prik na Janssen), dus zou ik halverwege mijn vakantie in de problemen komen.

Spookie

@Jorien83 : dank je wel voor het mee zoeken en mee lezen.
De Fransen hebben het naar mijn idee onnodig ingewikkeld gemaakt met al die verschillende settingen, aangepaste termijnen, verschillende passen. Maar goed; de conclusie is gelukkig wel dat je na een prik weer 4 maanden overal gebruik van maken en dus ook van de skiliften.
Dan moet ik mijn vakantie een week vervroegen. Ik zou 26 maart gaan en ben op 29 november geboosterd (2e prik na Janssen), dus zou ik halverwege mijn vakantie in de problemen komen.

Spookie op 20 feb 2022 09:02

Die is dan idd tot 29 maart geldig. Als je nog niet geboekt hebt en vervroegen een optie is, dan is dat idd de conclusie.

Maar je zou ook je vaccinatie in Frankrijk kunnen halen, tijdens je vakantie. In de meeste wintersportdorpen kan dat gewoon (vaak bij de apotheek). Vaak staat er informatie over testen en vaccineren op de website van het gebied/de plaats, en anders kun je via doctolib.fr een locatie zoeken en een afspraak maken. Check wel even vantevoren of ze ook niet-Fransen vaccineren, want dat wil nog wel eens verschillen.

@Jorien83: Ook dankjewel 👍.

Deze ✅️ had ik even nodig. De regels veranderen steeds en als er iets op het internet gezet wordt door een individu of zelfs een consulaat, blijft het wel voor ‘altijd’ staan, maar het heeft natuurlijk geen eeuwige geldigheid.

En eerlijk is eerlijk, Frans is niet mijn sterkste taal.☺️

@Jorien83: Ook dankjewel 👍.

Deze ✅️ had ik even nodig. De regels veranderen steeds en als er iets op het internet gezet wordt door een individu of zelfs een consulaat, blijft het wel voor ‘altijd’ staan, maar het heeft natuurlijk geen eeuwige geldigheid.

En eerlijk is eerlijk, Frans is niet mijn sterkste taal.☺️

beek9999 op 20 feb 2022 09:57

Graag gedaan!

@Jorien1983 Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Wat ik me nog wel afvroeg is of er nog een maximale periode zit tussen de eerste Janssen prik en de 2e mRNA prik? Of is dat niet relevant en zit je altijd goed als je korter dan 4 maanden geleden gevaccineerd bent?

Spookie

Plaats een reactie