Waarom een helm op wintersport?

Waarom een helm dragen op wintersport? Is volop in het nieuws geweest en de hoofdreden is dus het voorkomen van hoofdletsel.

En inderdaad; hoofdletsel is een groot risico op wintersport, door al die helmen tijdens wintersport vertoef je op de berg tussen duizenden ‘in hun eigen wereldje vertoevende lotgenoten’. Steeds meer inclusief hun favoriete muziek en het gedrag lijkt steeds meer op dat van de doorsnee voetganger in de stad die z’n facebook of insta moet updaten. Geen enkel benul van hun omgeving.

Logisch want ze zijn beschermd tegen hoofdletsel en dat ze voor anderen een gevaar zijn zal ze een zorg zijn.
Zeker ook in de rij bij de gondel of onderweg naar de piste, ski op de schouder, schreeuwen naar de ski-maat, want je verstaat elkaar haast niet door die helmen en het geschreeuw van al die andere helmdragers. Lekker rond kijken waar je ander ski-maat blijft en ondertussen met je ski’s al die hoofden om je heen ff aantikken.

Oh ja , de helm is ook handig wanneer je op je kop valt tijden boarden of skiën.

Maar geef gerust toe dat je het eigenlijk doet om geen koude oortjes te krijgen en gelijk beschermd bent tegen het debiele gedrag van vele andere helm dragende. Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 21 feb 2022 09:51

Haha, slecht geslapen Frans?

Goedemorgen Frans,

Wat is nu je punt?

Een van de jongens in onze groep ging afgelopen vakantie in Gerlos op zijn plaat. Hij ging niet eens zo hard maar wel achterover en had bij thuiskomst nog steeds hoofdpijn. 3 weken rust en donkere kamers verder is hij er van af, maar ben maar blij dat je een helm op hebt in zo’n situatie.

Heb ook niet het idee dat een helm het zicht en gehoor zo extreem beperkt eigenlijk. Muziek hoeft van mij ook niet maar kan mezelf er ook niet zo druk om maken, daar is het in de bergen te mooi voor.

Inderdaad Frans, slecht geslapen:). Helm werkt prima en met de kerst viel ik uit stilstaand om mijn hoofd en knalde bij een bergrestaurant door gladde houten vlonder op mijn hoofd en was ik blij dat ik mijn helm op had…inderdaad ook handig tegen koude oren…overigens Michael Schumacher had de pech dat hij met zijn helm op een steen belande en als hij geen helm op had gehad was hij er misschien niet eens meer, ook wel eens die documentaire gezien van die Amerikaanse snowboarder die vlak voor de Olympische spelen in de halfpipe een smak maakte (zonder helm) en jaren moest knokken om uit een rolstoel te komen…voor kinderen van een bepaalde leeftijd is gelukkig een helm verplicht, snap overigens niet dat de verzekering het niet verplicht of lokaal, overigens Frans als je niks hoort kan je ook dat schuim bij je oren verwijderen maar heb je wel koude oren:)…ik heb ook wel eens iemand met paardrijhelm zien skiën, ziet er niet uit maar dan kan je alles horen (je oren zijn namelijk niet bedekt)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 18 feb 2022 10:57

@Gerjon, omvallen? Met Atomic ski’s??

ik ski sinds 1975 en heb dat dus jaren gedaan zonder helm. Toen kwam snowboarden er bij en dat was voor “coole” mensen. De ski merken kwamen wat jaren later met het “antwoord”, carve skis. Daar kon ook “coole” marketing mee gedaan worden en sindsdien is het percentage snowboarders op pistes omlaag gegaan. Naast dat de attitude van een aantal skiers nu dus ook anders is er ook een andere techniek voor skien, het carven. Aan de ene kant ben ik daar blij om, want echte bochten maken in plaats van je skis vanuit je heupen aan de achterkant heen en weer duwen met je voeten tegen elkaar (wat wij snowcampen noemden) is wat mij betreft een verbetering.

Carven ten opzichte van slippend een bocht door is mooier om te zien, maar brengt wel wat meer snelheid met zich mee, zeker als je je bocht niet goed afmaakt en alles onder controle houdt. Dat betekent dat er nu met hogere snelheden over de pistes geraasd wordt dan voorheen. Oftewel, meer bescherming nodig… en als je naar oostenrijk gaat… het apres-ski is tegenwoordig de hele dag door, wat meer dronken mensen op de piste tot gevolg heeft. Dus nog meer bescherming nodig.

Ik ski zelf voorzichtiger met een helm, want een helm beperkt het zicht (voor mij). Maar tegelijkertijd ga ik niet meer zonder helm skien, want de pistes zijn nu anders dan vroeger en daar moet je in mee gaan, simpel genoeg.

@DrPhil, ja goeie ook met een X9 val ik wel eens op ijs vanuit stilstaand en op een gladde houten vloer (zonder alcohol):)…had gisteren die Stoeckli’s SX in mijn handen bij Daka, die waren toch wel ook wel echt mooi…:).

Overigens is mijn ervaring dat de Scandinaviërs als eerste een helm droegen in Oostenrijk, nu valt het echt op als iemand geen helm op heeft en ik hoor en lees dat in Frankrijk de meeste skileraren niet eens en helm dragen…

Viel ons idd op in Frankrijk dat de ski leraren met helm een uitzondering waren…

Tja, vroeger helm = semi-pro = die zullen wel regelmatig vallen met de stunts die ze doen
nu zonder helm in FR = semi-pro = met hun ski-niveau zullen ze wel nooit vallen.

Ik denk dat het bij ESF ook wel een macho-dingetje is en dat ze schrik hebben om onterecht uitgelachen te worden in de kleedkamer.

Er zijn trouwens wel ESF monitors die er 1 dragen, maar het is in de praktijk nog steeds een minderheid.
Op de officiël website valt trouwens wel op dat alle fotos nu van monitors zijn met een helm op (de filmpjes om de proeven voor te doen zijn wel systematisch zonder helm).

Glide on!

Waarom deze post??

chreeuwen naar de ski-maat, want je verstaat elkaar haast niet door die helmen en het geschreeuw van al die andere helmdragers. § FransL op 18 feb 2022 09:38

Dat komt niet door die helm, maar door het “IKNTS syndroom” waar ze aan lijden.
Daardoor lopen ze in het dagelijkse leven met oordoppen in en gebruiken ze een skihelm waar die dingen ook in zitten.
Want stel je voor dat je het geluid van een zingende merel zou horen, of gewoon de wind, of gewoon . . . niets.

Ligt dus niet aan de helm, maar aan de drager er van.
Waarmee de stelling dat de zwakste schakel meestal een mens is, maar weer eens wordt onderbouwd.

Rob

Hahaahahha

die FransL is niet op z’n achterhoofd gevallen:)

Leuk die reacties,
TheHenk vroeg wat is nu je punt. dit dus:
– Oh ja, de helm is ook handig wanneer je op je kop valt tijdens boarden of skiën.–
– Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant–
DUS!
Voel je je aangesproken: doe er wat mee.
voel je je niet aangesproken: doe er niets mee.

No hard feelings people, enjoy the snow!

nog steeds zonder hou niet van het gevoel op mijn hoofd

Na lang zonder… sinds 2 jaar geleden met.
Voordeel is dat ik nu met mijn (oude) gehoorapparaten in durf te skiën. Was even zoeken naar een helm waar dat past maar is gelukt. Kan ik tenminste horen wat ze allemaal zeggen onderweg.
Gewicht, totaal geen issue. Dat ding weegt echt bijna niets.

Vroeger altijd zonder.

Paar jaar terug door een windvlaag een stoeltjes lift tegen mijn helm gehad. Helm kon gelijk de container in. Zonder helm was het waarschijnlijk niet goed afgelopen. Had nu al behoorlijk hoofdpijn.
Offpiste al helemaal altijd met helm…

Leuk die reacties,
TheHenk vroeg wat is nu je punt. dit dus:
– Oh ja, de helm is ook handig wanneer je op je kop valt tijdens boarden of skiën.–
– Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant–
DUS!
Voel je je aangesproken: doe er wat mee.
voel je je niet aangesproken: doe er niets mee.

No hard feelings people, enjoy the snow!

FransL op 21 feb 2022 09:00

Of je plaatst niet zo’n onzinnige post met allemaal aannames over mensen om 98% van de wintersporters weg te zetten als idioten. Flikker op met je hard feelings.

beetje trollpost maar om toch maar ff serieus te reageren:

2x aangeskiet, toen was de helm toch fijn. Wel minder fijn misschien voor de persoon die tegen mij aan knalde. Maar eigen schuld.

Vriendin is ook aangeskied door iemand zonder controle. Zaten netjes aan de zijkant van de piste, kwam zo onze lesgroep inknallen. Ski’s first. schade: Een diepe kras in de helm van de ski-staalkant. Zonder helm was dat een héél stuk minder fraai geweest.

Dus niet eens zozeer voor eigen vallen (al ook daarvoor) maar ook tegen anderen.

En ja, die lekkere warme oortjes zijn toch wel fijn!

Leuk die reacties,
TheHenk vroeg wat is nu je punt. dit dus:
– Oh ja, de helm is ook handig wanneer je op je kop valt tijdens boarden of skiën.–
– Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant–
DUS!
Voel je je aangesproken: doe er wat mee.
voel je je niet aangesproken: doe er niets mee.

No hard feelings people, enjoy the snow!

FransL op 21 feb 2022 09:00

Of je plaatst niet zo’n onzinnige post met allemaal aannames over mensen om 98% van de wintersporters weg te zetten als idioten. Flikker op met je hard feelings.

WouterB op 21 feb 2022 22:08

Relax……de sneeuw is veel te mooi om geïrriteerd te zijn….

Totales Vollidiot

Ik draag een helm omdat anderen zich overschatten.

Het is een stuk drukker op de piste dan in de jaren '70 en '80. In die periode droeg mijn vader geen autogordel, rookte mijn moeder een lekkere menthol in de auto terwijl ik met mijn broer en zus op een te volle achterbank zaten. Winterbanden was geen optie en de Simca had geen ABS (wel roestvorming). De kachel (geen airco) stond op blazen en mijn moeder veegde de condens van de voorruit met zo’n raar zeempje…Ze had een kaart op schoot om te navigeren en als we een verkeerde afslag namen, was de sfeer echt super. File info kwam over de radio (mijn vader moest de zender handmatig opzoeken) en we moesten dan stil zijn. Want file betekende een nog langere rit…

Op de piste was het lekker rustig. Geen helm nodig. De skibril had enkel (plastic) glas en besloeg altijd. Als het koud was en sneeuwde werd alles nat. Ik had geen thermokleding dus als je doorweekt was, was het koud. Stoeltjesliften hadden geen kap en als het waaide werd het nog kouder. Skischoenen kwamen tot net boven de enkel. Als je hard viel, brak je je enkel. En je ski’s zaten aan je enkels vast dmv een bandje. Geen rem op de binding. Dus bij diezelfde val, slingerde je ski’s mee.

Met andere woorden: tijden veranderen. We letten meer op veiligheid en comfort.

*bericht bewerkt door JaapD op 22 feb 2022 09:47

Leuk die reacties,
TheHenk vroeg wat is nu je punt. dit dus:
– Oh ja, de helm is ook handig wanneer je op je kop valt tijdens boarden of skiën.–
– Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant–
DUS!
Voel je je aangesproken: doe er wat mee.
voel je je niet aangesproken: doe er niets mee.

No hard feelings people, enjoy the snow!

FransL op 21 feb 2022 09:00

Of je plaatst niet zo’n onzinnige post met allemaal aannames over mensen om 98% van de wintersporters weg te zetten als idioten. Flikker op met je hard feelings.

WouterB op 21 feb 2022 22:08

Relax……de sneeuw is veel te mooi om geïrriteerd te zijn….

Kdtl op 22 feb 2022 07:38

Dan nog blijft het een onzinnig topic… :p

vraag mij dan af of jullie dan ook allemaal een helm dragen op de fiets ?

vraag mij dan af of jullie dan ook allemaal een helm dragen op de fiets ?

seppe3 op 22 feb 2022 14:01

Dit is een drogredenering/whataboutism. Ik heb geen fietshelm. Maar dat wil niet zeggen dat het niet beter zou zijn om er wel een te dragen.

Ik haal met fietsen geen hoge snelheden, en in principe is de ondergrond nooit echt glad als ik op de fiets stap, dus het risico op ongelukken is een stuk lager dan tijdens het skiën.
Overigens zie eigenlijk amper wielrenners of mountainbikers rijden zonder helm, dus de meeste fietsers gebruiken een helm zodra het risico groter wordt.

vraag mij dan af of jullie dan ook allemaal een helm dragen op de fiets ?

seppe3 op 22 feb 2022 14:01

Ik drag een fietshelm op mijn mountainbike. Niet omdat ik denk dat ik wordt aangefietst, maar omdat ik er minder ervaren in ben en er soms takken laag hangen.

vraag mij dan af of jullie dan ook allemaal een helm dragen op de fiets ?

seppe3 op 22 feb 2022 14:01

Ja, op de racefiets en op de MTB zeker… Maar zoals hierboven wordt gezegd is dat zinloos whataboutism…

vraag mij dan af of jullie dan ook allemaal een helm dragen op de fiets ?

seppe3 op 22 feb 2022 14:01

Mijn zoontje zeker, en zou er weinig op tegen hebben om er ééntje te dragen.
14.000 kinderen per jaar komen op de eerste hulp bij (eenzijdige) fietsongelukken (38 per dag). En 2000 moeten opgenomen met ernstig letsel.

Volwassenen zijn trouwens ook niet vrij, 123.000 mensen (2018) op de SEH, waarvan 66.000 met ernstige verwondingen. En nee, niet oudjes, maar juist vooral 12-19, 18-27 en 50-59 jaar oud.

Als je het over overschatting van kunnen hebt, en onderschatten van risico’s (gaat niet vaak mis, maar áls het mis gaat) dan zouden we dezelfde discussie kunnen houden over fietsen.

Los daarvan: Op de fiets halen de meeste mensen die 20 net aan, 25 met een electrische fiets. Wie veel harder fietst draagt al een helm (wielrenners, MTB). Op de piste haal je die snelheden met 2 vingers in je neus.

beetje trollpost maar om toch maar ff serieus te reageren:

2x aangeskiet, toen was de helm toch fijn. Wel minder fijn misschien voor de persoon die tegen mij aan knalde. Maar eigen schuld.

Vriendin is ook aangeskied door iemand zonder controle. Zaten netjes aan de zijkant van de piste, kwam zo onze lesgroep inknallen. Ski’s first. schade: Een diepe kras in de helm van de ski-staalkant. Zonder helm was dat een héél stuk minder fraai geweest.

Dus niet eens zozeer voor eigen vallen (al ook daarvoor) maar ook tegen anderen.

En ja, die lekkere warme oortjes zijn toch wel fijn!

Waah op 21 feb 2022 23:54

Even een vraagje, is de helm dan ook netjes vervangen? Na een serieuse impact is het advies steevast de helm te vervangen ivm. onzichtbare schade.

*bericht bewerkt door Joy85 op 22 feb 2022 15:09

beetje trollpost maar om toch maar ff serieus te reageren:

2x aangeskiet, toen was de helm toch fijn. Wel minder fijn misschien voor de persoon die tegen mij aan knalde. Maar eigen schuld.

Vriendin is ook aangeskied door iemand zonder controle. Zaten netjes aan de zijkant van de piste, kwam zo onze lesgroep inknallen. Ski’s first. schade: Een diepe kras in de helm van de ski-staalkant. Zonder helm was dat een héél stuk minder fraai geweest.

Dus niet eens zozeer voor eigen vallen (al ook daarvoor) maar ook tegen anderen.

En ja, die lekkere warme oortjes zijn toch wel fijn!

Waah op 21 feb 2022 23:54

Even een vraagje, is de helm dan ook netjes vervangen? Na een serieuse impact is het advies steevast de helm te vervangen ivm. onzichtbare schade.

Joy85 op 22 feb 2022 15:05

Jep, harde klap betekend nieuwe helm. Heb dus al een aantal versleten… Mits het een harde klap op het hoofd is. Niet elke keer aangeskied, was een klap op het hoofd. Dus ja, die wordt vervangen ja. Zo duur hoeven ze ook niet te zijn. Heb nu eentje van Decathlon met MIPS voor destijds 59 euro. Maar voor 99 euro heb je er nu ook eentje met MIPS wat dus extra veilig is.

*bericht bewerkt door Waah op 22 feb 2022 15:44

ik ski sinds 1975 en heb dat dus jaren gedaan zonder helm. Toen kwam snowboarden er bij en dat was voor “coole” mensen. De ski merken kwamen wat jaren later met het “antwoord”, carve skis. Daar kon ook “coole” marketing mee gedaan worden en sindsdien is het percentage snowboarders op pistes omlaag gegaan. Naast dat de attitude van een aantal skiers nu dus ook anders is er ook een andere techniek voor skien, het carven. Aan de ene kant ben ik daar blij om, want echte bochten maken in plaats van je skis vanuit je heupen aan de achterkant heen en weer duwen met je voeten tegen elkaar (wat wij snowcampen noemden) is wat mij betreft een verbetering.

Carven ten opzichte van slippend een bocht door is mooier om te zien, maar brengt wel wat meer snelheid met zich mee, zeker als je je bocht niet goed afmaakt en alles onder controle houdt. Dat betekent dat er nu met hogere snelheden over de pistes geraasd wordt dan voorheen. Oftewel, meer bescherming nodig… en als je naar oostenrijk gaat… het apres-ski is tegenwoordig de hele dag door, wat meer dronken mensen op de piste tot gevolg heeft. Dus nog meer bescherming nodig.

Ik ski zelf voorzichtiger met een helm, want een helm beperkt het zicht (voor mij). Maar tegelijkertijd ga ik niet meer zonder helm skien, want de pistes zijn nu anders dan vroeger en daar moet je in mee gaan, simpel genoeg.

meul op 18 feb 2022 10:59

Meul, iedereen recht op zijn eigen mening en inzichten, maar ik ben toch even benieuwd naar een helm die je zicht beperkt? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Kun je me dat uitleggen?

Pray for Snow!

beetje trollpost maar om toch maar ff serieus te reageren:

2x aangeskiet, toen was de helm toch fijn. Wel minder fijn misschien voor de persoon die tegen mij aan knalde. Maar eigen schuld.

Vriendin is ook aangeskied door iemand zonder controle. Zaten netjes aan de zijkant van de piste, kwam zo onze lesgroep inknallen. Ski’s first. schade: Een diepe kras in de helm van de ski-staalkant. Zonder helm was dat een héél stuk minder fraai geweest.

Dus niet eens zozeer voor eigen vallen (al ook daarvoor) maar ook tegen anderen.

En ja, die lekkere warme oortjes zijn toch wel fijn!

Waah op 21 feb 2022 23:54

Even een vraagje, is de helm dan ook netjes vervangen? Na een serieuse impact is het advies steevast de helm te vervangen ivm. onzichtbare schade.

Joy85 op 22 feb 2022 15:05

Jep, harde klap betekend nieuwe helm. Heb dus al een aantal versleten… Mits het een harde klap op het hoofd is. Niet elke keer aangeskied, was een klap op het hoofd. Dus ja, die wordt vervangen ja. Zo duur hoeven ze ook niet te zijn. Heb nu eentje van Decathlon met MIPS voor destijds 59 euro. Maar voor 99 euro heb je er nu ook eentje met MIPS wat dus extra veilig is.

Waah op 22 feb 2022 15:43

Omdat dit topic toch al alle kanten ingaat: Van MIPS is niet bewezen dat het daadwerkelijker veilig is: https://helmets.org/mips.htm

beetje trollpost maar om toch maar ff serieus te reageren:

2x aangeskiet, toen was de helm toch fijn. Wel minder fijn misschien voor de persoon die tegen mij aan knalde. Maar eigen schuld.

Vriendin is ook aangeskied door iemand zonder controle. Zaten netjes aan de zijkant van de piste, kwam zo onze lesgroep inknallen. Ski’s first. schade: Een diepe kras in de helm van de ski-staalkant. Zonder helm was dat een héél stuk minder fraai geweest.

Dus niet eens zozeer voor eigen vallen (al ook daarvoor) maar ook tegen anderen.

En ja, die lekkere warme oortjes zijn toch wel fijn!

Waah op 21 feb 2022 23:54

Even een vraagje, is de helm dan ook netjes vervangen? Na een serieuse impact is het advies steevast de helm te vervangen ivm. onzichtbare schade.

Joy85 op 22 feb 2022 15:05

Jep, harde klap betekend nieuwe helm. Heb dus al een aantal versleten… Mits het een harde klap op het hoofd is. Niet elke keer aangeskied, was een klap op het hoofd. Dus ja, die wordt vervangen ja. Zo duur hoeven ze ook niet te zijn. Heb nu eentje van Decathlon met MIPS voor destijds 59 euro. Maar voor 99 euro heb je er nu ook eentje met MIPS wat dus extra veilig is.

Waah op 22 feb 2022 15:43

Omdat dit topic toch al alle kanten ingaat: Van MIPS is niet bewezen dat het daadwerkelijker veilig is: https://helmets.org/mips.htm

jannie20 op 22 feb 2022 21:16

In dat artikel gaat het over een fietshelm, wat een totaal ander soort helm is. Dat is roepen dat een integraal helm niet je kin beschermt, want een skihelm beschermt je kin ook niet bij een val.

De test methode die men gebruikt is nogal simpel… En de directeur geeft ook aan wel significant onderzoek te hebben waarin blijkt dat het wel iets toevoegd. En in het artikel geven ze zelfs toe dat een helm die sluitender is als een fietshelm het systeem wel werkt (een American football helm).

Appels en peren, zeg maar.

EDIT: Sterker, het "onderzoek van SNELL was helemaal niet gericht op het bewijzen of niet bewijzen van MIPS. Enkel op het zoeken naar een goede test methode voor helmtesten. Ze geven zelf aan dat je er geen conclusie uit moet halen of MIPS wel of niet werkt.

That said: heb je nips absoluut nodig? Nee vast niet. Zeker op de piste waarbij je hoofd vaak niet “haakt” zoals een stroeve weg dat wel doet zal het misschien minder uitmaken. Belangrijkste is een helm. Eenieder die wel eens een klap heeft gemaakt met helm op zijn hoofd zal dat kunnen vertellen ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 22 feb 2022 22:00

Plaats een reactie