Waarom een helm op wintersport?

Ik kan me niet herinneren (lol) wanneer ik het laatst onderuit gegaan ben maar vind een helm gewoon comfortabel en warm. Ik heb nog een Salomon helm met ingebouwde audio die ik gebruik als ik solo ski, dat is naast de muziek ook fijn om direct te horen als de telefoon gaat.

Stop er maar mee mensen, dit gaat nu nergens meer over.
Trollpost of niet, mijn issue was: Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant.

Doei!

Stop er maar mee mensen, dit gaat nu nergens meer over.
Trollpost of niet, mijn issue was: Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant.

Doei!

FransL op 23 feb 2022 08:16

Maar ik denk dus dat je misschien tot inzicht moet komen dat je betoog dus niet helemaal klopt. Veel mensen hier dragen de helm wel degelijk voor de veiligheid.

dit gaat nu nergens meer over.

FransL op 23 feb 2022 08:16

Volgens mij was dat al zo vanaf bericht 1.
Snap nog steeds niet wat je bedoelt met MIJN gedrag in de situatie waarin IK me onschendbaar voel.

Welke situatie? Welk gedrag?

Meul, iedereen recht op zijn eigen mening en inzichten, maar ik ben toch even benieuwd naar een helm die je zicht beperkt?
Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Kun je me dat uitleggen?

nickcolaris op 22 feb 2022 20:55

Heel simpel. Begin zonder helm, kijk rond. Zet helm op, merk dat je de helm ziet in de randen van je gezichtsveld… conclusie, je ziet minder in de periferie.

Daarnaast is er ook minder ruimte om je goggles te positioneren, dus het kan nog meer invloed hebben.

Hoe het ook is, ik ben tijdens het skiën met helm me bewust van verminderd zicht, dus ben ik iets voorzichtiger. Hoe dat voor anderen werkt is aan hen. :)

@meul net even getest met twee verschillende helmen (Poc Skull en Plusmax Plusair). Geen verschil in gezichtsveld. Een helm zou het gezichtsveld ook niet moeten beperken, de ruimte bij de ogen is ook groot genoeg. Geen idee waarom dat in jouw geval wel zo is.

Toen ik in 2001 weer begon met skiën, heb ik gelijk een helm opgezet.
Waarom, eenvoudig ik heb niet al te beste ogen
Links een zicht van 5% en voor rechts een bril
Dus gewoon voor mijn eigen veiligheid een helm op

@meul is dit toevallig je helm?

null

Want anders snap ik echt niet welk zicht wordt beperkt. Zijwaarts bij een normale helm zeker niet. Misschien dat je de rand bovenaan ziet? Maar zolang er geen mensen uit de lucht vallen is dat natuurlijk geen issue.

Wat betreft minder ui te voor je skibril: daarom pas je altijd de skibril met je helm. Om te kijken of het wel compatible is…

null

Of mischien aangepast modelletje helm nodig? 🙃

Oh grappig.
Ik kan mijn schouders zien zonder míjn hoofd te draaien.
Met een helm dus zeker niet.
En gingen jullie vroeger of nu skaten, fietsen, joggen, schaatsen … met een helm of andere bescherming?
En wie valt er nu op zijn hoofd. Of beschermt deze niet met zijn armen. DARWIN

Spijtig dat Volvo geen patent op hun autogordels heeft genomen. Het zou rustig zijn op de baan met al die broekschijt…

*bericht bewerkt door monoskito op 23 feb 2022 21:54

null

Nee dit is hem😂😂😂, ik heb serieus iemand met een paardrijhelm zien skiën😂😂 krijg je wel koude oren van😂😂🤣🤣

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 feb 2022 22:04

Ik heb net als @Hessel een POC Skull. Dat ding is gemaakt om te racen, dus harde schaal die over de oren past en ver vooruit komt (nodig voor FIS certificatie).

Net getest, en ik kan een streepje van de zijkant in de periferie waarnemen (zien is een groot woord), als ik mijn ogen helemaal naar links of rechts beweeg. Ter vergelijking: ik zie 10x zoveel neus 🙃.

Als een skihelm zonder opzij te kijken waarneembaar is in je perifeer zicht, is ofwel de helm te groot, ofwel heb je een waanzinnig breed perifeer zicht.

Je kan veel redenen verzinnen om geen helm te dragen, maar dat hij je zicht zou beperken lijkt me wel heel onwaarschijnlijk.

Ter vergelijking: ik zie 10x zoveel neus 🙃.

Morzel op 23 feb 2022 22:18

🤣🤣🤣🤣🤣

I can stick uphill ice, on my saucer...

Meul, iedereen recht op zijn eigen mening en inzichten, maar ik ben toch even benieuwd naar een helm die je zicht beperkt?
Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Kun je me dat uitleggen?

nickcolaris op 22 feb 2022 20:55

Heel simpel. Begin zonder helm, kijk rond. Zet helm op, merk dat je de helm ziet in de randen van je gezichtsveld… conclusie, je ziet minder in de periferie.

Daarnaast is er ook minder ruimte om je goggles te positioneren, dus het kan nog meer invloed hebben.

Hoe het ook is, ik ben tijdens het skiën met helm me bewust van verminderd zicht, dus ben ik iets voorzichtiger. Hoe dat voor anderen werkt is aan hen. :)

meul op 23 feb 2022 13:35

Niet om het 1 of ander, maar m’n goggles beperken qua dat betreft meer dan m’n helm.
Heb al een keer iemand gehad die op me was geknald, was erg blij met m’n helm.

Heel simpel. Begin zonder helm, kijk rond. Zet helm op, merk dat je de helm ziet in de randen van je gezichtsveld… conclusie, je ziet minder in de periferie.

meul op 23 feb 2022 13:35

Net getest, zonder bril zie ik een klein beetje van mijn helm, maar zelfs een zonnebril beperkt het gezicht meer dan de helm. Goggle (XL) al helemaal.

Frans deze is ook mooi😂😂

null

Frans deze is ook mooi😂😂

null

Gerjon op 24 feb 2022 00:03

Wel geinig voor de apres-ski 🤪

Misschien dat je de rand bovenaan ziet? Maar zolang er geen mensen uit de lucht vallen is dat natuurlijk geen issue.

Waah op 23 feb 2022 20:11

Nu ook goed zicht voor uit de lucht vallende skiërs…

null

Ik heb recent een vizierhelm aangeschaft, veel beter zicht, je kijkt niet meer tegen de randen van je skibril aan. En een helm die het zicht belemmert? Lijkt me sterk.

Life is what happens while you were checking your phone

Stop er maar mee mensen, dit gaat nu nergens meer over.
Trollpost of niet, mijn issue was: Maar kijk ff naar je eigen gedrag in zo’n situatie waarin JIJ je onschendbaar waant.

Doei!

FransL op 23 feb 2022 08:16

Hé Frans, misschien is je aanname dat iedereen met een helm zich onschendbaar voelt niet juist? Daar weleens over nagedacht?

Oh grappig.
Ik kan mijn schouders zien zonder míjn hoofd te draaien.
Met een helm dus zeker niet.
En gingen jullie vroeger of nu skaten, fietsen, joggen, schaatsen … met een helm of andere bescherming?
En wie valt er nu op zijn hoofd. Of beschermt deze niet met zijn armen. DARWIN

Spijtig dat Volvo geen patent op hun autogordels heeft genomen. Het zou rustig zijn op de baan met al die broekschijt…

monoskito op 23 feb 2022 21:49

Huh? Staat je hoofd scheef, heb je enorme schouders of zitten je ogen aan de buitenkant van je gezicht?

Als je naar voren valt, dan gebruik je inderdaad je armen om je te hoofd beschermen. Als je naar achter valt dan is dat lastiger. Bij joggen en fietsen is de kans dat je op je achterhoofd land heel klein (bij joggen is de kans op vallen sowieso nihil), bij skaten kan je al makkelijker naar achter vallen en je ziet tegenwoordig veel kinderen een helm dragen met skaten. Bij snowboarden, en skiën is de kans dat je naar achter valt veel groter, bijvoorbeeld als je aangeskied wordt omdat één of andere sukkel zijn snelheid niet onder controle heeft, bij snowboarden kan het doordat je grip verliest.

Als je je schouders kan zien in je perifere zicht zou ik serieus wat aan je houding doen! Borst vooruit, schouders naar achteren…

En zoals gezegt: als je achterover valt, valt er weinig te beschermen met je handen. En ook voorover moet je maar de tijd hebben en de kracht kunnen opvangen.

Maar je zegt het zelf al: DARWIN! Misschien draagt daarom tegenwoordig iedereen een helm. Wie het niet doen hebben al lang een Darwin Award gewonnen.

En als Volvo een patent had genomen op de autogordel waren er inderdaad minder druk geweest op de piste. Want we zouden een stuk minder mensen hebben gehad ;-). En grappig genoeg waren de kamikaze-piloten dan de eerste geweest die er niet meer waren geweest.

Misschien komt het juist door de autogordel dat er zoveel kamikaze-piloten zijn ;-)

Plaats een reactie