Gebied (voorkeur Oostenrijk) sfeervol dorp / max 950 km vanaf Dord / hoger gelegen ivm periode

Goedemorgen,

Wij willen tussen 5 en 19 maart ergens nog een weekje gaan skiën.
Ben op zoek naar een leuk gebied max 900/950 km vanaf Dordrecht, maar minder km is beter uiteraard, en als dit allemaal niet te vinden is binnen deze afstand, dan zullen we het bij moeten stellen en wel iets meer kilometers moeten maken, ook geen ramp.

Voorkeur voor Oostenrijk, Frankrijk ofzo zou ook mogelijk zijn, maar is gezien de afstand lastig denk ik.

Eisen gebied:

  • Sfeervol dorp (liefst nog wit)

  • Geen hautain skigebied (heb geen zin in het Marbella of Ibiza van de Alpen)

  • Afwisseling in pistes het liefst, dus van alles wat, makkelijk / moeilijk.

  • Liefst wat hoger gelegen ivm periode waarin we willen gaan.

  • Leuk dorp / gebied, voor iemand die zelf niet skiet of board (wil misschien wel wat lessen gaan proberen maar heeft 0 ervaring)

  • Het hoeft geen uitbundige apres ski te hebben maar sfeervolle horeca waar eventueel een klein feestje gebouwd wordt zou leuk zijn.

  • Accomodatie het liefst zo dicht mogelijk bij de piste (ski in ski out zou ideaal zijn maar miss wat teveel gevraagd)

  • Liefst een dorp ook wat hoger gelegen (kans op sneeuw onderin wat groter), anders zit de niet skier in een volledig groene wereld en wil lekker dat wintersport gevoel mee geven.

  • Accomodatie maakt ons niet zoveel uit, staan voor alles open: Appartement / huisje of hotel
    Tips omtrent nette accomodaties zijn mooi meegenomen.

We gaan met zijn 3en, en zijn in de 30 en 1 dochter van 12 jaar.

Normaal ging ik altijd naar Flachau (voor ons 1025 km rijden), maar dit was met mijn ex-man in de voorjaarsvakantie altijd, nu dus iets later en wil graag een ander gebied proberen en ook minder km maken eigenlijk.

Wie heeft leuke tips?

*bericht bewerkt door Desiree2 op 23 feb 2022 10:15

Zelf had ik al een klein lijstje gemaakt:

Oberstdorf / Mittelberg (Kleinwalsertal): + Afstand + Sfeervol + Alle moeilijkheidsniveaus
- niet hoog genoeg? / groen dorp? - Misschien wat saai qua apres ski oid

Konigsleiten: + Sfeervol + apres ski + Wit dorp?
- Afstand - Prijsniveau? - Bereikbaarheid dorp (flinke klim)

De rest kwam ik ook tegen als tips:
Tux
Mittelberg (Tirol)
Ischgl (Hoog prijsniveau, wat chique, een Ibiza vd alpen)
Solden (prijzig)
Obertauern
Saalbach

Serfaus-Fiss-Ladis misschien een optie?

Als je voordelig (bijna) ski in ski out in Oostenrijk wilt is het de moeite eens te kijken naar een accommodatie in de wijk “innerwald” in Sölden.
Daar zit je vlakbij de gaislachkogelbahn en de dalafdaling en savonds kun je nog met het innerwald rail liftje naar het dorp.

*bericht bewerkt door bram82 op 23 feb 2022 11:19

Misschien is Damüls een optie? Dat ligt op 1400 meter hoogte en op 900 km rijden

Als je voordelig (bijna) ski in ski out in Oostenrijk wilt is het de moeite eens te kijken naar een accommodatie in de wijk “innerwald” in Sölden.
Daar zit je vlakbij de gaislachkogelbahn en de dalafdaling en savonds kun je nog met het innerwald rail liftje naar het dorp.

bram82 op 23 feb 2022 11:17

Ben je zelf eens in Solden geweest in die periode? Heb gekeken voor Innerwald, weinig beschikbaarheid maar ben beetje Solden aan het afstruinen nu.

Königsleiten of Serfaus/Fiss. Liggen beiden hoog dus nog grote kans op een wit dorp.

Als je voordelig (bijna) ski in ski out in Oostenrijk wilt is het de moeite eens te kijken naar een accommodatie in de wijk “innerwald” in Sölden.
Daar zit je vlakbij de gaislachkogelbahn en de dalafdaling en savonds kun je nog met het innerwald rail liftje naar het dorp.

bram82 op 23 feb 2022 11:17

Hoe is de Innerwald in deze periode? Ben je er zelf eens geweest loop van maart? Ben nu aan het kijken, weinig vrij tussen 5.03 en 19.03, of heel duur (Euro 2500) voor een appartement, en we zijn maar met 3 personen. Eind maart zijn er al meer mogelijkheden.

*bericht bewerkt door Desiree2 op 23 feb 2022 13:01

Sölden voldoet niet aan criterium sfeervol

Ichgl voldoet niet aan criterium niet-hautain.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Königsleiten of Serfaus/Fiss. Liggen beiden hoog dus nog grote kans op een wit dorp.

Helga op 23 feb 2022 12:39

Serfaus-Fiss-Ladis misschien een optie?

Suuski op 23 feb 2022 11:15

Hebben jullie ervaringen met Serfaus / Fiss in maart?

Konigsleiten ben ik ook aan het kijken, maar zit al behoorlijk vol óf schreeuwend duur wat nog vrij is.

*bericht bewerkt door Desiree2 op 23 feb 2022 13:05

Serfaus/Fiss is in maart nog goed te doen, de dorpen en het skigebied liggen hoog genoeg.Vanaf half maart geen garantie meer op witte dorpjes. Serfaus is wel van de uitbundige apres-ski (in zoverre daar dit jaar sprake van is), bij Fiss is dit een stuk minder. Fiss is sfeervoller, Serfaus is levendiger.

Innerwald is een hoger gelegen wijk in Sölden, weinig sfeervol maar wel met apres-ski mogelijkheid, en tot half maart nog goed aangesloten op de pistes (bijna ski-in, ski-out). Vanaf half maart worden hier de pistes slechter en is het de vraag of de stoeltjeslift vanuit Innerwald naar de Gaislachkogel nog in bedrijf is.

Tip van Alex0 is ook een goede mogelijkheid, Damüls is minder kilometers rijden, is zeer sneeuwzeker, afwisselend en ook in maart nog gewoon wit.

Serfaus/Fiss is in maart nog goed te doen, de dorpen en het skigebied liggen hoog genoeg.Vanaf half maart geen garantie meer op witte dorpjes. Serfaus is wel van de uitbundige apres-ski (in zoverre daar dit jaar sprake van is), bij Fiss is dit een stuk minder. Fiss is sfeervoller, Serfaus is levendiger.

Innerwald is een hoger gelegen wijk in Sölden, weinig sfeervol maar wel met apres-ski mogelijkheid, en tot half maart nog goed aangesloten op de pistes (bijna ski-in, ski-out). Vanaf half maart worden hier de pistes slechter en is het de vraag of de stoeltjeslift vanuit Innerwald naar de Gaislachkogel nog in bedrijf is.

Tip van Alex0 is ook een goede mogelijkheid, Damüls is minder kilometers rijden, is zeer sneeuwzeker, afwisselend en ook in maart nog gewoon wit.

SkiZuid op 23 feb 2022 13:11

Damuls klinkt ook heel goed, ziet er mooi uit ook. Alleen denk niet dat hier iets van gezelligheid is als in apres ski ofzo? Verder is het een heel goede optie!!

Königsleiten of Serfaus/Fiss. Liggen beiden hoog dus nog grote kans op een wit dorp.

Helga op 23 feb 2022 12:39

Heb wel wat leuke opties gevonden, wel vanaf 12 maart t/m 02 april voornamelijk. Is dit goed te doen in Konigsleiten?

Kuhtai? 892km.
Obergurgl, 923km. Allebei hoog en ski in ski out.

Obergurgl en Hoghgurgl niet druk wel wat duurder, met Solden als uitwijk mogelijkheid met de zelfde skipas.

*bericht bewerkt door ruudsan op 23 feb 2022 16:31

Obergurgl inderdaad.

Is de afstand werkelijk zo belangrijk? De reistijd is imo vaak veel vermoeiender. 1000, waarvan 50 door de bergen of 700 waarvan 200 door de bergen, ik weet het ondertussen wel ;-)

*bericht bewerkt door DavidW op 23 feb 2022 21:10

Fiss goede keuze.

Obergurgl inderdaad.

Is de afstand werkelijk zo belangrijk? De reistijd is imo vaak veel vermoeiender. 1000, waarvan 50 door de bergen of 700 waarvan 200 door de bergen, ik weet het ondertussen wel ;-)

DavidW op 23 feb 2022 21:09

Ben er inmiddels achter dat de afstand niet heel veel uitmaakt nee… haha

Obergurgl ga ik even in verdiepen, maar wel pittige prijzen de accommodaties die ik tot nog toe ben tegen gekomen.

In die week moet het wel mogelijk zijn in Obergurgl iets te vinden wat een beetje betaalbaar is lijkt me.

Ik ben er een paar weken geleden een dagje geweest en het skigebied viel me heel erg tegen. Er stond helemaal geen wind maar toch gooiden ze gewoon 50% dicht. Een schande.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Misschien handig om een referentie te hebben voor je accomodatiebudget @desiree2

Misschien handig om een referentie te hebben voor je accomodatiebudget @desiree2

Bennie op 24 feb 2022 10:04

Dat ligt er heel erg aan wat we er voor terug krijgen…
Inprincipe wil ik max Euro 2250,- uitgeven aan accomodatie
(wij zijn met 2 volwassenen, 1 kind en héél misschien 1 hond, maar is nog niet zeker).

Maar er zijn appartementen die vind ik persoonlijk te duur voor wat je krijgt ook al valt het binnen het budget, dan kan de ligging goed zijn maar Euro 1600,- voor zeer oude meuk heb ik geen zin in.
Maar hebben we ontbijt erbij en/of halfpension, is het een hotel, of meer faciliteiten dan wil je er natuurlijk meer aan uitgeven.

De periode is trouwens iets bijgeschaafd ivm werk, wordt zaterdag 19.03 t/m 26.03 zoals het er nu uit ziet.
Gelet op de periode zo eind maart en andere eisen, denk ik dat de volgende gebieden goed aansluiten bij wat wij willen op volgorde van populariteit bij ons, ik denk dat in deze 4 gebieden de kans op veel sneeuw, een wit dal/dorp heel groot is en dat het goed en mooi skiën is, voor beginners tot gevorderden en dat er veel piste kilometers zijn.

  1. Konigsleiten ook top, lijkt me een gezellig dorp, leuke horeca, fijne pistes, alleen de weg er naartoe is wel een ding denk ik?
  2. Damuls lijkt mij echt top, ligging van accomodaties is ook super, enige minpunt is dat er miss erg weinig te beleven valt qua horeca?
  3. Ischgl heel mooi gebied, lijkt me goed skiën daar, en heeft veel accomodaties bij liften, maar wel prijzig en chique
  4. Obergurgl - is miss wel heel duur / en wat chique? Maar wel sneeuwzeker!

Hoe zit het met deze gebieden qua drukte? Er zijn in de week van 19.03 t/m 26.03 geen schoolvakanties bij ons / Duitsland / België / Frankrijk / Engeland en Zwitserland. Maar kan me voorstellen dat de hoogtes van deze gebieden en de zekerheden misschien nog veel volk trekken?

Over de volgende twijfel ik heel erg en denk niet dat die aansluiten…

  1. Solden - lijkt mij een leuk gebied, maar ik denk niet eind maart? Denk dat Solden niet voldoet aan wit dorp / sneeuw in dal etc eind maart, dan moet je zijn in Hochsolden en dat is maar een heel klein gebiedje qua accomodaties?!
  2. Serfaus / Fiss - ik lees veel wisselende dingen over de hoeveelheid sneeuw in dal / dorpen in maart, ben bang dat de kans groot is dat er enkel nog witte stroken piste naar beneden lopen en de rest groen is…

*bericht bewerkt door Desiree2 op 24 feb 2022 10:40

https://www.walisgaden.at/damuels/skigebiet/heikes-schirmbar…
ik weet niet of er nog plek is. Maar Walisgaden in Damuls is wel erg leuk. Eigen schirmbar. Je wordt met de sneeuwscooter naar de accommodatie gebracht.

Wanneer een geschikt skigebied wordt gezocht in de bovenvermelde periode rekening houdende met alle verschillende eisen, dan blijven er geen geschikte kandidaten meer over.

Belangrijk om te weten is dat deze periode één van de rustigste weken (zoniet de rustigste) van het gehele winterseizoen is en de prijzen daarmee in overeenstemming zijn. Met het opgegeven budget (of lichtjes verhoogd) zou je probleemloos een goede accommodatie met halfpension én een uitgebreide skipas moeten kunnen boeken. Advies is dan ook om (mits enige flexibiliteit) het aanbod van verscheidene touroperatoren eens na te gaan. Het boeken van een last-minute skivakantie afhankelijk van de sneeuwomstandigheden behoort ook tot de mogelijkheden.

Om iets dieper in te gaan op de laatste reactie:

  • Met Königslieten heb ik geen ervaring (hoewel daar op zeer korte termijn verandering in komt), maar dat belet me niet om het aan te stippen als een eenvoudig bereikbare bestemming.

  • Met Damüls heb ik in een gelijkaardige periode alleen maar positieve ervaringen. Eenvoudig bereikbaar, maar sneeuwzeker skigebied. Door de week is het er bijzonder rustig, maar tijdens het weekend kunnen er meer (lokale) dagjesmensen aanwezig zijn. De nederzetting Damüls is idyllisch, maar bestaat voornamelijk uit hotels en appartementen. Het zwaardere après-skigeweld zal je hier zeker niet treffen, reken op een lokale schirmbar links of rechts. De skipas is eveneens geldig is de nabijgelegen skigebieden van Faschina-Fontanella, Diedamskopf en Warth-Schröcken.

Mocht je geïnteresseerd zijn en daarvoor open staan, kan ik eventueel nog enkele gebieden uit Zwitserland aanbevelen.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 24 feb 2022 13:09

Ik ben eigenlijk naar hetzelfde op zoek maar dan in Zwitserland. Heeft iemand daar nog tips voor?

Als het witte dorp geen keiharde eis is, kun je op soelden.com echt wel prima accomodaties aan het inner/ausserwald/seestrassegebied vinden. Dat sluit echt wel aan de eisen aan en ik vind dat één van de fijnste periodes om daar te zijn.
Damüls is echt niet zo saai als je denkt, maar wel beperkt levendig.
Schladming is dan niet wit (Rohrmoos dan ook niet), maar wel iets verder rijden en echt ook top dan, evenals Obertauern.
Königsleiten is via Mittersill door middel van twee eenvoudige bergpassen te bereiken, maar bedenk wel dat je anderhalf uur binnenwegen rijdt. En bij Chalet.nl moet er wel iets binnen budget te vinden zijn.

Ik ben eigenlijk naar hetzelfde op zoek maar dan in Zwitserland. Heeft iemand daar nog tips voor?

lvdo op 24 feb 2022 22:07
  • Sankt Moritz, hooggelegen en immer sneeuw in het dal tot ongeveer half april. Drie verschillende skigebieden met elk een eigen karakter én een perfecte pistenpreparatie. De uitzichten met enkele vierduizenders en twee bevroren meren zijn ook bijzonder mooi.

  • Val d’Anniviers: drie hooggelegen goede skigebieden in één van de meest authentieke en pittoreske dalen van de Alpen. De skigebieden van Zinal en Grimentz werden met elkaar verbonden en zijn recentelijk gemoderniseerd. Het gedeelte van Saint-Luc/Chandolin is zeer zonnig en biedt prachtige vergezichten. Een accommodatie zoek je bij voorkeur in Saint-Luc of Chandolin, daar geniet je (in tegenstelling tot Zinal of Grimentz) tot laat van de zon.

Buiten mijn eigen ervaring zou je eventueel kunnen kijken naar Arosa/Lenzerheide (met verblijf in Arosa), Davos of Verbier.

Ik ben eigenlijk naar hetzelfde op zoek maar dan in Zwitserland. Heeft iemand daar nog tips voor?

lvdo op 24 feb 2022 22:07

Als ski-in/ski-out een flexibele eis is past Saas-Fee wat mij betreft ook wel op dat lijstje.

Ik ben eigenlijk naar hetzelfde op zoek maar dan in Zwitserland. Heeft iemand daar nog tips voor?

lvdo op 24 feb 2022 22:07

Samnaun is ons vorig jaar erg goed bevallen! En voor Zwitserse begrippen niet duur!

Al eens naar Kleinwalsertal gekeken? Zelf meerdere malen half maart in Mittelberg geweest, altijd een wit dorp en ski in ski out is daar wel te vinden voor een betaalbare prijs. Riezlern is een wat levendiger dorp met ook wat gezellige apres ski sfeer. Geen wilde bedoeling, wel gezellig. Het gebied ligt hoog genoeg voor die periode en is behoorlijk sneeuw zeker.

Goedendag allen,

Bedankt voor alle tips en leuke reacties.

We hebben onze keus gemaakt, het wordt Konigsleiten!! De treintickets zijn ook al geboekt!! Zin in!!
Ik ga samen met mijn dochter.

Nu nog even kijken hoe we het beste van station Jenbach naar Konigsleiten komen.

*bericht bewerkt door Desiree2 op 02 mrt 2022 17:14

Goedendag allen,

Bedankt voor alle tips en leuke reacties.

We hebben onze keus gemaakt, het wordt Konigsleiten!! De treintickets zijn ook al geboekt!! Zin in!!
Ik ga samen met mijn dochter.

Nu nog even kijken hoe we het beste van station Jenbach naar Konigsleiten komen.

Desiree2 op 02 mrt 2022 17:14

Met de Zillertaler Bahn en dan de bus vanaf zell am Ziller?

Plaats een reactie