ijzige pistes anders bij natuursneeuw vs kunstsneeuw ... en nog wat andere vraagjes.

Was dit weekend in San Martino di Castrozza en was onaangenaam verrast. Beetje raar dat ik daar nog nooit had geskied want 't is op 50 min rijden van waar we in 't weekend wonen (zelfde als Alleghe/Civetta of San Pellegrino/Alpe Lusia). Reden is simpel, mijn vriendin skied er niet graag (oudere en trage liften) en minder goede piste preparatie (volgens haar).

Soit eenmaal aan 't skien kon ik dat wel wat beamen. De eerste paar runs was de aangevroren corduroi nog ok, maar na een uurtje of 2 waren de meeste steilere pistes helemaal afgeschraapt met op sommige stukken gewoon ijs (geen harde sneeuw). Wat niet hielp is dat mijn skis relatief bot waren en dat een vriend van ons erg hard “op zijn plaat” ging juist voor mij op een erg steile piste (40-44°). Dat kroop in mijn hoofd, en ik begon te skieen als een oude moeder. Normaal zoek ik dan gewoon een lijn waar afgeschraapte sneeuw bij elkaar is geskied, maar die was quasi niet te vinden. Mijn vriendin hakt overal door, maar 't plezier was bij mij toch wat minder en ik was eigenlijk blij dat we rond een uur of 2 stopte voor een lange lunch.

Als niet ervaren skier begon mijn hersen pan wat te malen op de terug rit naar huis. Ik had niet veel sneeuw kanonnen zien staan in San Martino (in tegenstelling tot de meeste andere superdolomiti skigebieden) en vroeg me af of natuur sneeuw vs kunst sneeuw een invloed heeft op hoe ijzig een piste kan worden?

In de meeste gebieden heb ik al ijzige pistes gezien maar meestal zijn er dan corridors met harde sneeuw of ijs, terwijl er aan de zijkanten of in 't midden wat losse sneeuw is. De orientatie vd piste speelt ook een rol (zuid meer moguls, zachte sneeuw in de namiddag, noord meer harde sneeuw/ijzig). Alleen was 't gewoon erg slecht zowel op een steile zuid georienteerde als een quasi noord georienteerde pistes.

Dus speelt de sneeuw een rol of is 't gewoon de meteo (zacht waardoor dooi tijdens piste preppen en daarna vriezen)?

Als laatste een kleine vraag over techniek en ijs. Waar let ik best op? Vriendin zegt… basics basics, always the same basics ;-) Dus goede houding richting dal, separatie boven vs onderlichaam, druk op dal ski en bochten afmaken? Makkelijker gezegd dan gedaan met wat angst in 't hoofd en een paar pistes boven de 35° zonder losse sneeuw stroken om wat meer in comfort naar beneden te skieen.

Pistes boven de 40 zie je zelden ;) Maar goed de combinatie steil en ijs kan best naar zijn. Pisterandjes bieden vaak toch wel een klein beetje losse sneeuw om gevoelsmatig niets meer grip te houden.

Vooral: gewicht op die dalski houden, desnoods in het begin veel traverseren en gedurende de lijn weer een paar meter afzakken. Bochten desnoods gewoon beginnen met een ploeg, gewicht op buitenski. Parallel volgt dan vanzelf weer wanneer je je weer wat zekerder voelt.

En verder: slijpen dat spul als je weet dat deze omstandigheden er min of meer asn zit te komen. Als je daar woont/veel op de latten staat, koop een leuk slijpertje, koste een paar centen, maar in 5 minuten zijn ze scherper dan in welke shop ook ;). Als je het spul hebt liggen, slijp je in de praktijk gewoon vaker.

Voor de puristen: met de hand kan ook prima natuurlijk maar kost gewoon echt wel meer tijd (en ik kreeg ze met de hand nooit zo scherp als nu, ook een kwestie van tijd eigenlijk)

Succes!

Edwin van Riel

Ik heb in Martino overigens ook ervaringen met de slechtste sneeuw en preparatie die ik in de Dolomieten heb gezien, al blijf ik het altijd heel lastig vinden of dat het is, of gewoon de omstandigheden.

Ik denk overigens dat het ook daar veel kunstsneeuw is, misschien zijn het van die verrijdbare kanonnen die nu ergens in de opslag staan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat betreft de techniek op ijs vindt ik de volgende you tube filmpje wel goed:


(Wel in het Duits)

Ik heb in Martino overigens ook ervaringen met de slechtste sneeuw en preparatie die ik in de Dolomieten heb gezien, al blijf ik het altijd heel lastig vinden of dat het is, of gewoon de omstandigheden.

Ik denk overigens dat het ook daar veel kunstsneeuw is, misschien zijn het van die verrijdbare kanonnen die nu ergens in de opslag staan?

Roy83 op 01 mrt 2022 07:28

Ben content dat ik niet de enige ben die dat vond (dat de piste omstandigheden in San Martino niet optimaal zijn/waren) ;-) Je hebt wel een punt qua verrijdbare kanonnen, maar meestal zie je dan nog wel de aansluitpunten (electriciteitskastjes/water connectie) boven de sneeuw uitsteken.

Soit goed leermoment wel ;-) misschien ben ik gewoon verwend in de dolomieten qua piste preparatie.

Slechtste is overigens nog steeds relatief :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Pistes boven de 40 zie je zelden ;) Maar goed de combinatie steil en ijs kan best naar zijn. Pisterandjes bieden vaak toch wel een klein beetje losse sneeuw om gevoelsmatig niets meer grip te houden.

Vooral: gewicht op die dalski houden, desnoods in het begin veel traverseren en gedurende de lijn weer een paar meter afzakken. Bochten desnoods gewoon beginnen met een ploeg, gewicht op buitenski. Parallel volgt dan vanzelf weer wanneer je je weer wat zekerder voelt.

En verder: slijpen dat spul als je weet dat deze omstandigheden er min of meer asn zit te komen. Als je daar woont/veel op de latten staat, koop een leuk slijpertje, koste een paar centen, maar in 5 minuten zijn ze scherper dan in welke shop ook ;). Als je het spul hebt liggen, slijp je in de praktijk gewoon vaker.

Voor de puristen: met de hand kan ook prima natuurlijk maar kost gewoon echt wel meer tijd (en ik kreeg ze met de hand nooit zo scherp als nu, ook een kwestie van tijd eigenlijk)

Succes!

evr66 op 01 mrt 2022 07:16

Wat bedoel je met slijpertje vs met de hand? Slijpertje als in iets machinaal? Ik wax en slijp zelf mijn ski’s, heb 2 hoeken (98 en 97 graden), plus een variabele hoek, een paar metaal vijlen en een paar diamant vijlen. Had het wat minder in 't oog gehouden omdat ik de laatste tijd meer op mijn andere skis had geskied, dus zal ze voor de volgende ski dag (zondag) een beurt geven.

Qua techniek, bedankt voor de tips. Wat is het voordeel van ploegen in deze omstandigheden? Heb 't nog niet voorgehad, dat ik dacht dit is te steil of ijzig dat ik moet ploegen?

Qua steilte van pistes heb je ws gelijk. Da’s objectief moeilijk te meten en qua knikkende knieen erg subjectief (je eigen ervaring, omstandigheden,etc). Ik gebruik meestal volgende site.
https://openskimap.org/?obj=fe23672242ed56e7684d47e9c09a820b…

Die verbindingspiste mag dan misschien geen 44° zijn, maar ze is naar mijn gevoel wel steiler dan een aantal zwartes die ik regelmatig doe (piavac in alpe lusia, olympia/labyrint in Cortina, Holzriese in Sesto).

Af en toe geeft ie rare waarden aan (bv forcella rossa in Cortina die echt pittig steil is, maar geloof nooit zo steil als wordt aangegeven = 63°, dat is niet meer skibaar, geloof nooit dat iets boven 45° skibaar is, uitzonderlijk misschien de red bull pro’s) !!
https://openskimap.org/?obj=f7d198991f895c21a2ad3c7f97de4efd…

Langs de andere kant geeft het wel een goed idee van relatieve steilte…bv harakiri in Mayerhofen is toch redelijk spot on. Vind het ook een leuke tool om relatieve zwaarte van een gebied / pistes in te schatten, pistes die relatief vlak zijn met 1 steile muur vs pistes die over de hele lengte misschien iets minder steil zijn, maar wel lang steil blijven.
https://openskimap.org/?obj=aa648f9b29242cb4ed3ff868ab9cb683…

Deze op sateliet gebasserde steiltes kloppen zeker voor de maximale waardes van geen kant, simpel. En hoe meer deze hellingen langs geulen, couloirs en abryupte hellingen zitten hoe slechter de metingen vaak zijn.

30-35° is al echt heel erg steil voor een harde zwarte piste. Langere meetbare stukken van 45° kom je zelden / nooit tegen op zwarte pistes. Het gevaar bij een val zou vele te groot worden.

Click. Click. Peace

ik geloof dat ik dat ook aangeef Rogier ;-)

Ik heb wel gemerkt dat het verschil tussen vers geslepen ski’s en ski’s die al een dag of 4/5 op ijzige pistes aan het werk zijn behoorlijk groot is… Sommige mensen zullen zeggen ‘Goh wat een nieuws’ maar ik had nooit echt vergelijk (ski’s slijpen aan begin van vakantie en bij terugkomst weer). Maar het was een verschil van ‘deze pistes zijn gekkenwerk totaal geen grip’ naar de volgende dag lekker schaven. Dus eens met de opmerkingen; zijn de condities ijzig: extra slijpbuurt.

Ski’s slijpen is zeer belangrijk, zeker op steile ijzige pistes. Dat is basic.
En voor de rest: zelfvertrouwen hebben. Zonder die beide vermijd je best dergelijke pistes.

Ik ben nu in de Kitzbüheler Alpen met mijn monoski bezig. Dat wil zeggen druk zetten op de bergkant ipv dalski. Pistes zijn ook zeer ijzig, zeker in de morgen. Maar door goed onderhoud snijdt mijn plank mooi in het ijs.

Succes nog.

One ski, more fun.

Deze op sateliet gebasserde steiltes kloppen zeker voor de maximale waardes van geen kant, simpel. En hoe meer deze hellingen langs geulen, couloirs en abryupte hellingen zitten hoe slechter de metingen vaak zijn.

30-35° is al echt heel erg steil voor een harde zwarte piste. Langere meetbare stukken van 45° kom je zelden / nooit tegen op zwarte pistes. Het gevaar bij een val zou vele te groot worden.

Rogier op 01 mrt 2022 13:10

vallen is niet moeilijk, stoppen wel ;)

Edwin van Riel

Pistes boven de 40 zie je zelden ;) Maar goed de combinatie steil en ijs kan best naar zijn. Pisterandjes bieden vaak toch wel een klein beetje losse sneeuw om gevoelsmatig niets meer grip te houden.

Vooral: gewicht op die dalski houden, desnoods in het begin veel traverseren en gedurende de lijn weer een paar meter afzakken. Bochten desnoods gewoon beginnen met een ploeg, gewicht op buitenski. Parallel volgt dan vanzelf weer wanneer je je weer wat zekerder voelt.

En verder: slijpen dat spul als je weet dat deze omstandigheden er min of meer asn zit te komen. Als je daar woont/veel op de latten staat, koop een leuk slijpertje, koste een paar centen, maar in 5 minuten zijn ze scherper dan in welke shop ook ;). Als je het spul hebt liggen, slijp je in de praktijk gewoon vaker.

Voor de puristen: met de hand kan ook prima natuurlijk maar kost gewoon echt wel meer tijd (en ik kreeg ze met de hand nooit zo scherp als nu, ook een kwestie van tijd eigenlijk)

Succes!

evr66 op 01 mrt 2022 07:16

Wat bedoel je met slijpertje vs met de hand? Slijpertje als in iets machinaal? Ik wax en slijp zelf mijn ski’s, heb 2 hoeken (98 en 97 graden), plus een variabele hoek, een paar metaal vijlen en een paar diamant vijlen. Had het wat minder in 't oog gehouden omdat ik de laatste tijd meer op mijn andere skis had geskied, dus zal ze voor de volgende ski dag (zondag) een beurt geven.

Qua techniek, bedankt voor de tips. Wat is het voordeel van ploegen in deze omstandigheden? Heb 't nog niet voorgehad, dat ik dacht dit is te steil of ijzig dat ik moet ploegen?

Qua steilte van pistes heb je ws gelijk. Da’s objectief moeilijk te meten en qua knikkende knieen erg subjectief (je eigen ervaring, omstandigheden,etc). Ik gebruik meestal volgende site.
https://openskimap.org/?obj=fe23672242ed56e7684d47e9c09a820b…

Die verbindingspiste mag dan misschien geen 44° zijn, maar ze is naar mijn gevoel wel steiler dan een aantal zwartes die ik regelmatig doe (piavac in alpe lusia, olympia/labyrint in Cortina, Holzriese in Sesto).

Af en toe geeft ie rare waarden aan (bv forcella rossa in Cortina die echt pittig steil is, maar geloof nooit zo steil als wordt aangegeven = 63°, dat is niet meer skibaar, geloof nooit dat iets boven 45° skibaar is, uitzonderlijk misschien de red bull pro’s) !!
https://openskimap.org/?obj=f7d198991f895c21a2ad3c7f97de4efd…

Langs de andere kant geeft het wel een goed idee van relatieve steilte…bv harakiri in Mayerhofen is toch redelijk spot on. Vind het ook een leuke tool om relatieve zwaarte van een gebied / pistes in te schatten, pistes die relatief vlak zijn met 1 steile muur vs pistes die over de hele lengte misschien iets minder steil zijn, maar wel lang steil blijven.
https://openskimap.org/?obj=aa648f9b29242cb4ed3ff868ab9cb683…

Asterino op 01 mrt 2022 12:59

Ik gebruik sinds een paar maanden een razortune slijper. Niet goedkoop, wel een geniaal ding. Slijp meerdere keren per week, gaat me anders gewoon te veel tijd kosten of ik doe het gewoon niet dus ;)

Klein stukje even richting ploeg drukken kan net dat moment vertrouwen geven dat je nu blijkbaar mist (je geeft zelf al aan dat het vermoedelijk in je hoofd zit).

Qua steilheid heeft Rogier alles wel gezegd. steady 35 graden op flink zwart is (geprepareerd) echt wel de max wat je tegenkomt. Offpiste wordt het een ander verhaal.

Ik heb wel gemerkt dat het verschil tussen vers geslepen ski’s en ski’s die al een dag of 4/5 op ijzige pistes aan het werk zijn behoorlijk groot is… Sommige mensen zullen zeggen ‘Goh wat een nieuws’ maar ik had nooit echt vergelijk (ski’s slijpen aan begin van vakantie en bij terugkomst weer). Maar het was een verschil van ‘deze pistes zijn gekkenwerk totaal geen grip’ naar de volgende dag lekker schaven. Dus eens met de opmerkingen; zijn de condities ijzig: extra slijpbuurt.

Gerwin op 01 mrt 2022 16:12 [@gerwin](/profiel/gerwin) met harde pistes doe ik het eigenlijk om de dag even kort.
Edwin van Riel

Hey Edwin,

Lijkt me een handig ding zo’n slijper, maar iets te duur voor mijn noden. Ik hou het bij handmatig slijpen en tunen, alleen moet ik 't dan natuurlijk wel doen ;-)

Qua ploeg, tja ik denk niet dat bocht in ploeg initieren mij meer vertrouwen zal geven op een zwarte steile ijzige piste, eerder 't omgekeerde vrees ik. Zit/zat gewoon in 't kopje… zeker door een goede vriend die erg goed skiet op zijn bek te zien gaan en doorschuiven, dat in combo met dan zelf wat meer backseat te gaan zitten, en geen afgeschraapte sneeuw vinden aan de zijkant. Ga me volgende keer proberen te houden aan de basics, gewicht op dal ski, bocht niet forceren, angulatie van lichaam.

Tja steilte… ik weet wat voor mij steil aanvoelt, maar dat is super subjectief ;-) Misschien is 't ook wel zoiets als die ski tracker apps en max snelheid, iedereen denkt dat ie veel sneller/steiler skiet dan ie in werkelijkheid doet :-p

Ik gebruik sinds een paar maanden een razortune slijper. Niet goedkoop, wel een geniaal ding. Slijp meerdere keren per week, gaat me anders gewoon te veel tijd kosten of ik doe het gewoon niet dus ;)

Gerwin op 01 mrt 2022 16:12 [@gerwin](/profiel/gerwin) met harde pistes doe ik het eigenlijk om de dag even kort.
evr66 op 01 mrt 2022 19:42 [@evr66.](/profiel/evr66) Dat lijkt een behoorlijk geniaal ding te zijn zeg. Is dat echt zo ‘kluns’-proof als deze Amerikanen in de instructie video me willen doen laten geloven?

*bericht bewerkt door RK65 op 02 mrt 2022 21:09

Pfff wat een gedoe om te doen tijdens de vakantie. Ik pak gewoon om de dag een vers snowboard uit de tas. Veel makkelijker. 😁😁

Übung macht den meister!!!

Deze op sateliet gebasserde steiltes kloppen zeker voor de maximale waardes van geen kant, simpel. En hoe meer deze hellingen langs geulen, couloirs en abryupte hellingen zitten hoe slechter de metingen vaak zijn.

30-35° is al echt heel erg steil voor een harde zwarte piste. Langere meetbare stukken van 45° kom je zelden / nooit tegen op zwarte pistes. Het gevaar bij een val zou vele te groot worden.

Rogier op 01 mrt 2022 13:10

vallen is niet moeilijk, stoppen wel ;)

evr66 op 01 mrt 2022 19:33

Uhu… of vallen en stoppen en dan vanuit stilstand terug beginnen glijden… da’s toch de definitie van steil! De man kan met moeite terug stoppen door zijn skistok punten in de sneeuw te drukken.

Ook als je op de grond ligt goed druk houden op de dalski dus

Ik gebruik sinds een paar maanden een razortune slijper. Niet goedkoop, wel een geniaal ding. Slijp meerdere keren per week, gaat me anders gewoon te veel tijd kosten of ik doe het gewoon niet dus ;)

Gerwin op 01 mrt 2022 16:12 [@gerwin](/profiel/gerwin) met harde pistes doe ik het eigenlijk om de dag even kort.
evr66 op 01 mrt 2022 19:42 [@evr66.](/profiel/evr66) Dat lijkt een behoorlijk geniaal ding te zijn zeg. Is dat echt zo ‘kluns’-proof als deze Amerikanen in de instructie video me willen doen laten geloven?
RK65 op 02 mrt 2022 21:08

Korte antwoord ja. Lange antwoord ja zeker

Edwin van Riel

Deze op sateliet gebasserde steiltes kloppen zeker voor de maximale waardes van geen kant, simpel. En hoe meer deze hellingen langs geulen, couloirs en abryupte hellingen zitten hoe slechter de metingen vaak zijn.

30-35° is al echt heel erg steil voor een harde zwarte piste. Langere meetbare stukken van 45° kom je zelden / nooit tegen op zwarte pistes. Het gevaar bij een val zou vele te groot worden.

Rogier op 01 mrt 2022 13:10

vallen is niet moeilijk, stoppen wel ;)

evr66 op 01 mrt 2022 19:33

Uhu… of vallen en stoppen en dan vanuit stilstand terug beginnen glijden… da’s toch de definitie van steil! De man kan met moeite terug stoppen door zijn skistok punten in de sneeuw te drukken.

Asterino op 02 mrt 2022 22:59

Als je op een piste vanwege ijs vanuit stilstand gaat glijden moet er simpelweg meer druk op die (dus wel scherpe) dalski. Stokken zijn hier niet voor.

Edwin van Riel

@asterino als je op 40+ graden ijs valt en schuift moet je of een picked hebbennof geduld en geluk. Been there. 270hm lager vlakte de piste voldoende uit. Dat ik maar 1 ski nog asn had, maakte het niet eenvoudiger. Geen ervaring die ik een ander toewens.

Edwin van Riel

Meer druk op je dalski als je op je kont ligt (zoals in het filmpje) is wat moeilijk lijkt me ;-)

Zelfs met een pickel/ijsbijl moet je bij 45° plus snel reageren, als je niet direct draait, de punt engageert en er gewicht op zet, terwijl je tegelijkertijd je knieen opheft zodat je stijgijzer punten niet kunnen haken, ben je quasi verloren. Dit wel zonder skis, maar gewoon klimmen.

Ik gebruik sinds een paar maanden een razortune slijper. Niet goedkoop, wel een geniaal ding. Slijp meerdere keren per week, gaat me anders gewoon te veel tijd kosten of ik doe het gewoon niet dus ;)

Gerwin op 01 mrt 2022 16:12 [@gerwin](/profiel/gerwin) met harde pistes doe ik het eigenlijk om de dag even kort.
evr66 op 01 mrt 2022 19:42 [@evr66.](/profiel/evr66) Dat lijkt een behoorlijk geniaal ding te zijn zeg. Is dat echt zo ‘kluns’-proof als deze Amerikanen in de instructie video me willen doen laten geloven?
RK65 op 02 mrt 2022 21:08

Korte antwoord ja. Lange antwoord ja zeker

evr66 op 03 mrt 2022 00:03

Dankjewel @evr66.
Als zelfs iemand die nooit zelf aan onderhoud doet dit kan… is het vooruitzicht van ’dagelijks’ scherpe ski’s wel erg aantrekkelijk.
Na zo’n slijpbeurt aan de slag met wax, of wordt de was laag niet aangetast 🤷‍♂️

Zeker even waxen daarna. Quick fix: Vola liquid wax. Na het slijpen even vochtige doek over belag om viezigheid weg te halen. 1 of 2 x met een doekje met liquid wax er over en niks meer aan doen 😉

Edwin van Riel

Regelmatig de bramen eraf halen is een goed idee. Maar iedere dag een volledige slijpbeurt lijkt me dan weer niet zo verstandig.

Dan komt het moment dat je niets meer hebt om te slijpen, wel heel erg snel dichterbij.

Tenzij je thuis moet rechtvaardigen waarom het nodig is dat je ALWEER nieuw materiaal moet kopen 😆

*bericht bewerkt door Onnem op 27 mrt 2022 21:12

The older I get, the better I was

Regelmatig de bramen eraf halen is een goed idee. Maar iedere dag een volledige slijpbeurt lijkt me dan weer niet zo verstandig.

Dan komt het moment dat je niets meer hebt om te slijpen, wel heel erg snel dichterbij.

Tenzij je thuis moet rechtvaardigen waarom het nodig is dat je ALWEER nieuw materiaal moet kopen 😆

Onnem op 27 mrt 2022 21:11

Valt mee, je Haalt vrijwel niets af. Plaatje afkomstig uit manual. T hangt een beetje van de ski af ook. In de poeder geloof ik het wel. Is de sneeuw minder/harder, vaker slijpen. Maar bv sl latten die ik echt wel na 3 of 4 uur gebruik. Skiet gewoon lekkerder als het spul scherp is

null

*bericht bewerkt door evr66 op 27 mrt 2022 21:20

Edwin van Riel

Zeker even waxen daarna. Quick fix: Vola liquid wax. Na het slijpen even vochtige doek over belag om viezigheid weg te halen. 1 of 2 x met een doekje met liquid wax er over en niks meer aan doen 😉

evr66 op 27 mrt 2022 19:41

Dank @evr66, ik ben overtuigd.
Op die manier waxen is te doen. Ik was even bang dat ik nog een complete mobiele werkplaats (zoals bij autorally’s) achter me aan kon laten rijden 🙄.

Goed scherp zetten (88/87 graden), polijsten en daarna elke dag bijhouden met een diamantvijl. En dan er op vertrouwen dat je grip zal hebben op het ijs en gewoon gaan. Die razortune ziet er vet uit, maar da’s echt wel next level.

Goed scherp zetten (88/87 graden), polijsten en daarna elke dag bijhouden met een diamantvijl. En dan er op vertrouwen dat je grip zal hebben op het ijs en gewoon gaan. Die razortune ziet er vet uit, maar da’s echt wel next level.

Hupla op 30 mrt 2022 13:44

@evr66 is ook next level🥶

*bericht bewerkt door Piefke op 30 mrt 2022 14:21

LA NORMA😍☃️

Goed scherp zetten (88/87 graden), polijsten en daarna elke dag bijhouden met een diamantvijl. En dan er op vertrouwen dat je grip zal hebben op het ijs en gewoon gaan. Die razortune ziet er vet uit, maar da’s echt wel next level.

Hupla op 30 mrt 2022 13:44

@evr66 is ook next level🥶

Piefke op 30 mrt 2022 14:20

😆 😆 😆

Die ook geen zn (meer) heeft om iedere dag 3 paar ski’s met een diamandvijltje na te lopen als we met de familie op pad zijn. Gemak dient de mens. Sl latjes worden hier 2x per week gebruikt (en geslepen) vrijwel het hele jaar door mom maar een zijstraat te noemen. Nu zijn ze gewoon iedere keer vlijmscherp binnen 2 minuten, geslepen en gewaxed in 5 ;).

Edwin van Riel

Voor de liefhebbers, zo gaat dat ongeveer. Goed 3 minuten per ski en ze zijn gewoon weer top:

Edwin van Riel

Plaats een reactie