mondkapje na 5 maart Oostenrijk

Goedemorgen,

Wij gaan zaterdag 5 maart de sneeuw opzoeken in Oostenrijk.
Nu hebben wij in de groep een discussie of je in de liften wel of geen mondkapje op hoeft.

Sommige sites zeggen van wel, andere zeggen weer dat het niet hoeft en alleen moet in essentiële openbare ruimtes zoals banken, supermarkten, musea enzovoorts.

Wie heeft het verlossende antwoord?

Alvast bedankt.

Gr
Bart

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 mrt 2022 09:00

Ben Op dit moment in Oostenrijk en in alle liften draagt iedereen een FFP2 mondkapje, maar ene gebied gaat hier mogelijk wat soepeler mee om dan de andere maar regels zijn helder…

Ben Op dit moment in Oostenrijk en in alle liften draagt iedereen een FFP2 mondkapje, maar ene gebied gaat hier mogelijk wat soepeler mee om dan de andere maar regels zijn helder…

Mischa op 01 mrt 2022 11:28

Want het is nu na 5 maart…

Ik durf het ook niet 100% zeker te zeggen, in principe worden de liften geloof ik als OV gezien. Maar of het dan ook weer alleen voor gondels geldt?

Bedankt voor je reacties.
Ja ik weet dat het nu nog met mondkapje is.

Maar vanaf zaterdag zijn er weer versoepelingen. En de discussie is in de groep is dus echt of het in de lift nog verplicht is of niet.

Dit ook i.vm. het aanschaf van speciale mondmaskers en ook de bevestiging voor in je ski helm.

Hopelijk weet iemand het wel 😊

Ik zou voor dat beetje geld het risico niet lopen dat je terug wordt gestuurd bij een lift. Paar FFP2 maskers en wat haakjes voor je helm (of wellicht nog fijner, FFP2 met extra lange elastieken die zelfs over je helm kunnen). Denk dat we het over nog geen 20 euro hebben. Daar ga je jezelf toch niet mee in het ongewisse houden? Allemaal stress om niets, zonde. Veel plezier!

*bericht bewerkt door HN65 op 01 mrt 2022 11:50

ik zou me daar niet al te druk om maken. Bij de liften heb je nog wel eens een norse man staan die je erop wijst maar daar houdt het ook mee op. Voor de grote gondels (8-150p) is het wel verplicht, en aan te raden want iedereen die in elkaars nek staat te hoesten en proesten is ook niet heel fijn. Stoeltjesliften zou ik gewoon je buff dragen of je FFP2 masker er tussen doen zodat je niet elke keer vast hoeft te maken. We zijn nog steeds in de buitenlucht dus dan valt het allemaal wel mee.
Veel plezier alvast!

Twee forse knopen op de bandjes van je helm naaien, mondmaskertje er achter haken in de lift en weer er af als je gaat skiën, geen centje pijn en 0 moeite en kosten. Je kunt het voor het skiën gewoon naar beneden trekken, hoef je ook je handschoenen niet uit te doen.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik trek hem aan de onderkant los, knoop beide einden aan elkaar vast en dat zit prima en eenvoudig, na 5 maart geen aanpassingen voor wat betreft mondkapjes volgens mij…

Ik trek hem aan de onderkant los, knoop beide einden aan elkaar vast en dat zit prima en eenvoudig, na 5 maart geen aanpassingen voor wat betreft mondkapjes volgens mij…

Mischa op 01 mrt 2022 13:34

Er zijn nogal wat aanpassingen qua kapjes vanaf dan, maar vraag is dus of dat ook voor liften geldt.

Hey Dutch Wintersporters

Ski Lifts are considered Public Transport in Austria…

Even after March 5th

For your own safety & for other passengers it does not take much effort to wear one in an enclosed situation (Gondolas, Cable Cars)

Stores like BIPA sell them very cheap for 0.79cents each

Arlberg

Twee forse knopen op de bandjes van je helm naaien, mondmaskertje er achter haken in de lift en weer er af als je gaat skiën, geen centje pijn en 0 moeite en kosten. Je kunt het voor het skiën gewoon naar beneden trekken, hoef je ook je handschoenen niet uit te doen.

Leon100 op 01 mrt 2022 13:23

Een normaal formaat knoop werkt ook goed hoor.

Ik pas de tip van Arjen toe. Werkt goed en geen pijn achter de oren.

Ook zillertal arena zegt op de website: liften zijn OV, en dus ook na 5 mrt mondkapjesplicht

Wordt pas op 5 maart beslist welke versoepelingen ze gaan doorvoeren. Dus is nog koffiedik kijken… Neem gewoon voldoende mondkapjes mee. Al is het maar om je zelf gerust te voelen tijdens het aanschuiven in grote massa’s.

One ski, more fun.

Ben ook wel benieuwd wat er vanaf de te veranderd. Ik vind het nu al niet zo goed gaan. In januari in SFL droeg iedereen een kapje en werd er ook strak op gewezen. Nu hier in SHLF draagt ongeveer 50% een mondkapje, af en toe wordt er iets over geroepen maar dat is gaande de week een steeds grotere zeldzaamheid. Ook op terrassen nauwelijks en eind van de middag de après-ski laten we het maar helemaal niet over hebben.

Denk dat iedereen er al redelijk zat van is. Ik moet ook zeggen dat ik me de eerste vier dagen redelijk goed aan heb gehouden maar voel hierdoor ook steeds minder de neiging

*bericht bewerkt door marklit op 02 mrt 2022 22:00

Ben ook wel benieuwd wat er vanaf de te veranderd. Ik vind het nu al niet zo goed gaan. In januari in SFL droeg iedereen een kapje en werd er ook strak op gewezen. Nu hier in SHLF draagt ongeveer 50% een mondkapje, af en toe wordt er iets over geroepen maar dat is gaande de week een steeds grotere zeldzaamheid. Ook op terrassen nauwelijks en eind van de middag de après-ski laten we het maar helemaal niet over hebben.

Denk dat iedereen er al redelijk zat van is. Ik moet ook zeggen dat ik me de eerste vier dagen redelijk goed aan heb gehouden maar voel hierdoor ook steeds minder de neiging

marklit op 02 mrt 2022 21:43

Goed om te lezen!

In Voralberg (waar ik nu ben), zijn ffp2 mondkapjes verplicht. Ook na 5 maart. Mondkapjes in het ov blijven sowieso verplicht ( net als in Nederland).
Op dit moment kom je zonder mondkapje niet boven. Zelfs bij de stoeltjeslift is men streng.

De clips om ze aan je helm te maken verkopen ze hier gewoon onder bij de kassa waar je ook skipas koopt. 5 euro. En kapjes bij de spar, goedkoper dan in NL

FFP2 is verplicht bij alle liften, stoeltjes, gondels en cabines. Vorige week in Oostenrijk waren er weer heel wat medelanders die de regels niet volgden ondanks aanwijzingen van het personeel. Resultaat: mijn dochter en ik hebben beide Corona opgelopen. Conclusie: draag die kapjes gewoon, wel zo sociaal…

Kitzbuhel geeft aan dat vanaf morgen in open liften geen mondkapje meer nodig is!
https://www.kitzski.at/preview.newsletter?PreviewToken=MNHrj…

Kitzbuhel geeft aan dat vanaf morgen in open liften geen mondkapje meer nodig is!
https://www.kitzski.at/preview.newsletter?PreviewToken=MNHrj…

Daffie op 04 mrt 2022 14:14

Hauser Kaibling ook op hun Insta. Denk dat het blijkbaar toch overal zal vervallen? Of misschien verschilt het nog per deelstaat?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ischgl heeft ook op de website bevestigd dat je geen mondkapje meer op hoeft in de gondel of skilift!

Lekker voor iedereen die nog gaat!

Yes, morgen een dag (deels) zonder mondkapje, advies is het FFP2 masker wel te dragen in gesloten liften, skibus etc

Ab 5. März entfällt die Maskenpflicht im Skibetrieb, in den Restaurants und in der Hotellerie.
Die Verpflichtung zum Tragen einer FFP2-Maske bleibt im Skibus und bei dessen Haltestellen erhalten.
Weiters gilt eine Empfehlung zum Tragen einer FFP2-Maske in geschlossenen Räumen und Liftanlagen.

*bericht bewerkt door Gerjon op 04 mrt 2022 19:37

Voor Serfaus-Fiss-Ladis vervalt na 5 maart ook geheel de maskerplicht in de skigebieden, inclusief ALLE liften en in de U-bahn in Serfaus!!
Eindelijk weer gezond verstand ; )
Zie de site www.serfaus-fiss-ladis.at

Ria

Ben Op dit moment in Oostenrijk en in alle liften draagt iedereen een FFP2 mondkapje, maar ene gebied gaat hier mogelijk wat soepeler mee om dan de andere maar regels zijn helder…

Mischa op 01 mrt 2022 11:28

Vandaag, 5 maart, geen mondmaskerplicht meer in Grossarl.

Mbt het Voralberg: geen maskerplicht meer in de liften en in de horeca.

Heerlijke laatste dag vandaag in SHLF, prachtig weer en GEEN mondkapjes!!

Neukirchen am großvenediger alleen nog mondkapjes in de supermarkt!! Liften skibus apres ski zijn mondkapjes vrij👍

Wij net terug van Ischgl. Tot vrijdag diende je nog een mondmasker te dragen, maar vanaf zaterdag verviel het volledig.

Wow, wat een mooi nieuws :)

Heel mooi! Dat wordt een groot zonnig feest

Gang is alles

Plaats een reactie