Snowboarden pijn help!

Hoi ik ben 17 jaar ik ben nu in oostenrijk op wintersport en ik snowboard al zon 7 jaar alleen de laatste keer wintersport is 2 jaar geleden daar ging alles goed en nooit problemen ergens mee gehad. Maar nu ben ik op de derde dag en de eerste dag ging goed alleen klein beetje pijn aan mn benen maar ik dacht dit hoort erbij op de 2e dag kreeg ik zoveel pijn in mijn voeten en onderbenen dat ik niet meer verder kon snowboarden ik nog nog geen 10 meter verder zonder zoveel pijn het voelt alsof mijn voeten en onderbenen afsterven of er niet genoeg bloed komt ik heb goede schoenen daar ligt het niet aan en ik heb al steunzolen die helpen niet ik heb goede sokken dat werkt ook niet en mijn techniek is goed. Het ligt er hoogstwaarschijnlijk aan dat er niet genoeg bloed in mijn benen komt waardoor ik een knellend of afstervend gevoel heb. Valt hier iets aan te doen of wat Kan ik er aan doen? Ik ben echt ten einde raad kom net weer van de piste maar het werkt gewoon niet teveel pijn wat kan ik nu doen?

Doe je zelf de schoenen en/ of bindingen te strak?
Gezien het 2 jaar geleden is: zijn het nieuwe schoenen die je alleen nog in de winkel aan hebt gehad? Wellicht terug gaan en kijken wat ze verder voor je kunnen betekenen?
Techniek is goed zeg je, maar kan het zijn dat je met 2 jaar ertussen misschien toch weer een lesje kunt nemen?
Laatste puntje dat ik nog kan bedenken: kan het zijn dat je nu je 17 bent, je kuiten relatief wat dikker zijn en je schoenen voor heren hebt? Ik kan bijvoorbeeld echt geen heren schoenen aan, daarvan is de schacht te hoog, waardoor het boven echt te strak zit, terwijl het beneden vrij los is. (Ga er vanuit dat Nina je naam is).

Zomaar een paar ideeën, misschien kun je er wat mee!

*bericht bewerkt door Tiny-M op 01 mrt 2022 12:53

Ik zou eens kijken of je een dag andere schoenen kunt huren. Kost relatief weinig maar misschien heb je er veel profijt van…

Misschien staat je high back niet goed. Ik kan de mijne op 4 standen zetten en als ik ze meer achterover zet krijg ik meer pijn aan mijn voeten.
Daarnaast heb ik ook ervaring met de dikte van de sokken. Heb ooit eens geprobeerd om met wandelsokken te boarden. Ook pijn aan mijn voeten. Dus toen gewoon weer “skisokken” gebruikt.
Daarnaast heb je misschien je straps te strak staan. Te strak is nooit goed.
En anders even naar een speciaalzaak voor advies.

Er vanuit gaande dat het niet aan jou en je schoenen ligt kom je bij het volgende stukje techniek, je bindingen.
Gebruik je dezelfde bindingen als twee jaar geleden of zijn deze anders en wellicht anders afgesteld, sommige mensen zijn erg gevoelig op de highback afstelling (meer of minder vorlage) .
Verder zou je even kunnen checken of je straps goed zitten (een nose strap niet over je voet spannen maar over de neus van je schoen) heb zelfs wel eens gezien dat de linker binding aan de rechterkant zat en andersom.
Mocht dit het allemaal niet oplossen dan even een dagje andere schoenen huren om dat uit te sluiten.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Vreemd, zeker voor snowboard schoenen die doorgaans velen malen comfortabeler zijn dan skiboots…wat voor type schoenen heb je en wat voor sluiting?
Ik heb zelf een fastlace sluiting van burton die je als het ware met een upper en lower zone apart van elkaar kan aantrekken om het zo veel mogelijk naar wens vast te maken.
Een boa schoen met slechts 1 draaiknop voor het vast maken kan dit effect veroorzaken als je het te strak vast zet om je wreef vlakte strakker te krijgen en waardoor je, je voet als het ware gaat afknellen.
Hoe staan je voeten er nu voor, heb je al constant pijn of echt enkel en alleen als je in je boots zit?
Het probleem klinkt in ieder geval voornamelijk als een knelling van de onderbeen/voet en geen verzuring nog directe spierpijn d.m.v. een verkeerde beweging.
Mocht de maat en de ruimte van je schoen nog voldoende zijn dan moet je kijken of je de schoen wat losser vast kan zetten en kijken wat voor speling je hebt met je bindingen

Vreemd, zeker voor snowboard schoenen die doorgaans velen malen comfortabeler zijn dan skiboots…wat voor type schoenen heb je en wat voor sluiting?
Ik heb zelf een fastlace sluiting van burton die je als het ware met een upper en lower zone apart van elkaar kan aantrekken om het zo veel mogelijk naar wens vast te maken.
Een boa schoen met slechts 1 draaiknop voor het vast maken kan dit effect veroorzaken als je het te strak vast zet om je wreef vlakte strakker te krijgen en waardoor je, je voet als het ware gaat afknellen.
Hoe staan je voeten er nu voor, heb je al constant pijn of echt enkel en alleen als je in je boots zit?
Het probleem klinkt in ieder geval voornamelijk als een knelling van de onderbeen/voet en geen verzuring nog directe spierpijn d.m.v. een verkeerde beweging.
Mocht de maat en de ruimte van je schoen nog voldoende zijn dan moet je kijken of je de schoen wat losser vast kan zetten en kijken wat voor speling je hebt met je bindingen

Freerider op 01 mrt 2022 15:06

En toch kan het veel verschil maken hoor. Ik had 3 jaar geleden nieuwe schoenen gekocht welke in de winkel heerlijk zaten. Tijdens een lang weekend Oostenrijk had ik na een paar uur boarden veel pijn aan de voeten, hoe los (of vast) ik ze ook deed. Na 3 dagen was de lol er wel af en ben ik bij thuiskomst terug gegaan naar de winkel waar ik ze gekocht had en heb ik ze daar mogen omruilen voor een andere schoen. Maandje later een week op wintersport gegaan en geen centje pijn meer gehad sindsdien…

  • KNIP -
Ninasaj op 01 mrt 2022 12:41

Hoe’st nou? Al een oplossing kunnen vinden?

Een boa schoen met slechts 1 draaiknop voor het vast maken kan dit effect veroorzaken als je het te strak vast zet om je wreef vlakte strakker te krijgen en waardoor je, je voet als het ware gaat afknellen.
Hoe staan je voeten er nu voor, heb je al constant pijn of echt enkel en alleen als je in je boots zit?

Freerider op 01 mrt 2022 15:06

Ik had dit probleem ook. 1 boa werkt niet voor mij. Ik heb een hoge wreef en de druk werd zo groot dat de zenuw die er boven overheen liep, geïrriteerd raakte. Ik kreeg pijn in mn tenen, voet en onderbeen, kon bijna niet meer lopen. Uiteindelijk overgeschakeld op een ander type schoen (nitro crown) en dat is écht mn redding geweest.

Denk dat de topicstarter naar het ziekenhuis is om de voet te amputeren haha :P @Harm zoiets overkomt mijn vrouw nou ook altijd iets kopen wat toch niet goed blijkt te zijn ;)
Ik heb dat echt nog nooit gehad gelukkig :D, maar het is wel heel erg vervelend als je materiaal hebt wat niet goed is!
Ik heb nu Burton Ion Leather snowboots die je in een oventje kunt opwarmen en dan strak aan kunt doen om de schoen naar je voeten de vormen…echt dolblij met deze schoenen die de prijs dubbel en dwars waard zijn! @G11ling
Ik heb het Boa contructie op de boots van vrienden gezien maar slechts een voor beide oppervlakte gaf me al vraagtekens, beide zone’s kunnen afstellen is in mijn ogen de enigste beste optie.

*bericht bewerkt door Freerider op 02 mrt 2022 14:53

Puber in de groei vraagt zich af waarom de situatie twee jaar terug anders is dan nu…

Zaken wegstrepen omdat ze twee jaar terug wel voor mekaar waren is niet handig om het probleem of combinatie van problemen te achterhalen.

Begin helemaal bij de basis (bindingen neutraal, zooltjes eruit, schoenen vast maar niet te strak, techniek onder de loep, etc).

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Er zijn ook schoenen met dubbel boa, dus voor lower en upper zone. De Burton Ions die jij hebt maar dan in de boa uitvoering hebben dit ook gewoon. Heb zelf ook Ions met speedlace. Top schoenen!

Herkenbaar probleem. Daarom zweer ik bij veterschoenen. Onderkant lekker losjes, kan zeker een vinger onder mijn veters doen. Dubbel knoopje erin voordat je naar de haakjes gaat. Vanaf de haakjes wat strakker zodat het genoeg ondersteuning bied maar niet te strak zit. In 2020 had ik ondanks geen veranderingen van snowboard en schoenen wederom veel pijn. Naar de winkel gegaan, uitleg gegeven en besloten de schoenen te houden en een nieuw boardje te kopen die stabieler is op hogere snelheid.

Vreemd, zeker voor snowboard schoenen die doorgaans velen malen comfortabeler zijn dan skiboots…wat voor type schoenen heb je en wat voor sluiting?
Ik heb zelf een fastlace sluiting van burton die je als het ware met een upper en lower zone apart van elkaar kan aantrekken om het zo veel mogelijk naar wens vast te maken.
Een boa schoen met slechts 1 draaiknop voor het vast maken kan dit effect veroorzaken als je het te strak vast zet om je wreef vlakte strakker te krijgen en waardoor je, je voet als het ware gaat afknellen.
Hoe staan je voeten er nu voor, heb je al constant pijn of echt enkel en alleen als je in je boots zit?
Het probleem klinkt in ieder geval voornamelijk als een knelling van de onderbeen/voet en geen verzuring nog directe spierpijn d.m.v. een verkeerde beweging.
Mocht de maat en de ruimte van je schoen nog voldoende zijn dan moet je kijken of je de schoen wat losser vast kan zetten en kijken wat voor speling je hebt met je bindingen

Freerider op 01 mrt 2022 15:06

Ik heb burton schoenen met het boa systeem 1 draaiknop ik heb andere schoenen gehuurd deze hadden ook een draaiknop en het probleem was niet verholpen. Nu heb ik dc schoenen met veters geprobeerd het probleem is inderdaad weg! Dankjewel voor je hulp helaas heb ik op de 4e dag mijn arm gebroken. Dus heb ik nu in totaal maar heel even kunnen boarden maar toch bedankt!

Puber in de groei vraagt zich af waarom de situatie twee jaar terug anders is dan nu…

Zaken wegstrepen omdat ze twee jaar terug wel voor mekaar waren is niet handig om het probleem of combinatie van problemen te achterhalen.

Begin helemaal bij de basis (bindingen neutraal, zooltjes eruit, schoenen vast maar niet te strak, techniek onder de loep, etc).

Sneeuwbaard op 02 mrt 2022 16:57

Ik ga ongeveer 3 keer per jaar naar een indoor hal in bottrop duitsland ook de afgelopen jaren. Ik heb dit probleem nooit gevoeld en ook deze wintersport de eerste dag niet veel van gemerkt alleen aan het einde van de dag. Hierdoor sloot ik uit dat het aan mijn techniek lag (wat ook zo is). Ik kon dus niet weten dat op langere termijn de schoenen niet goed meer zouden zitten en gingen afknellen ik heb nu andere schoenen met veters nu is het probleem verholpen.

helaas heb ik op de 4e dag mijn arm gebroken. Dus heb ik nu in totaal maar heel even kunnen boarden maar toch bedankt!

Ninasaj op 04 mrt 2022 13:49

Ai, dat is spijtig. Veel sterkte daarmee!

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik heb de burton moto boots met het speedzone veter systeem. Deze hebben een upper en lower zone. De onderste zone lichtjes vast zetten, de bovenste zone stevig aantrekken. Dit is voor mij de ideale manier om geen pijn in de voeten te hebben. Met boa of gewone veters was dit veel lastiger te regelen.

Born to Ride

Fijn dat t is opgelost Nina. Beterschap met je arm, maar gelukkig kan je t komende seizoen zonder pijn de piste weer op.

Plaats een reactie