Weer Brixental - Ellmau

Goedemiddag,

Wij vertrekken 13 maart voor een paar daagjes naar Ellmau. Nu wordt het wat warmen (zie foto) is dit te warm voor een goede piste conditie?

Ik lees graag jullie ervaringen :)

null

Als je van lekker zachte pistes houdt is het heerlijk weer. Alleen grote kans dat de lagere pistes echt waterskiën worden in de vroege middag.

Bedankt voor je snelle reactie. We twijfelen hierdoor misschien, we kunnen ook naar Hoghfugen gaan, hoogste punt is 600M hoger. Denk je dat dit veel betere kwaliteit sneeuw is?

600 meter scheelt bijna 4 graden in temperatuur, dus als je die optie hebt dan zou ik dat zeker doen. Het is wel zo dat het de afgelopen dagen erg koud is geweest, er zit dus nog best wel wat kou als buffer in de onderlaag. Maar later op de dag en zeker later in de week zal je het zeker merken,

De bergen in het Brixental zijn niet ongekend hoog dus je hebt vast wat last van de hitte. Maar heel slecht zal het vermoedelijk niet zijn.

Let wel op, als je oversteekt naar de zuidkant (Brixen) dan ga je skiën in een halve meter slush. Die kant wil je niet op, tenzij je oversteekt richting Kirchberg of Westendorf.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 09 mrt 2022 09:29

Qua hoogte zit je in Hochfügen wel beter, maar met de ligging van de pistes weet ik niet of je daar veel beter af bent. Het grootste deel van de pistes daar ligt op het oosten en dus 's ochtends al vol in de zon. In Skiwelt heb je juist meer pistes op het noorden en westen, die dus pas later (of niet) vol in de zon komen te liggen.

Het is dus de vraag of hoogte of oriëntatie van de pistes belangrijker is, iemand enig idee?

Qua hoogte zit je in Hochfügen wel beter, maar met de ligging van de pistes weet ik niet of je daar veel beter af bent. Het grootste deel van de pistes daar ligt op het oosten en dus 's ochtends al vol in de zon. In Skiwelt heb je juist meer pistes op het noorden en westen, die dus pas later (of niet) vol in de zon komen te liggen.

Het is dus de vraag of hoogte of oriëntatie van de pistes belangrijker is, iemand enig idee?

ThomasG op 06 mrt 2022 20:53

Ja hoor, die durf ik inmiddels wel aan te gaan na 8 weken en een stuk of 25 skigebieden hier te hebben bezocht; oriëntatie is voor het goed blijven van pistes belangrijker dan temperatuur. Op het zuiden worden zelfs midden/ hoog gelegen pistes nu al een stuk minder terwijl lage pistes op het noorden vrij lang goed blijven.

Overigens is vooruitboeken half maart Skiwelt nooit een goede optie als je niet van slush houdt, hooguit last minute als de condities goed zijn. Nog lager gelegen (grote) gebieden dan Skiwelt zijn er niet. Nou is het de afgelopen 2 weken ijzig koud en daarvoor is een aardig pak sneeuw gevallen dus veel beter ga je het niet vaak krijgen half maart in Skiwelt. Overigens zal het Westendorf deel gok ik de beste sneeuw hebben, net iets hoger en ook m.n. noord oriëntatie.

Als je toch weinig slush wilt; zoek gebieden met veel noord oriëntatie en/of beduidend hoger. Bv Schladming, Hochkönig (veel noord) of Sölden, Ischgl, Koningsleiten, St Anton/Lech, Obertauern (hoger)

*bericht bewerkt door Amelm op 06 mrt 2022 21:16

Plaats een reactie