advies skigebied volgende winter

Ik vraag niet gemakkelijk advies over een skigebied omdat dit nu eenmaal heel persoonlijk is,maar deze keer ga ik het toch doen,vooral omdat ik met de zoekfunctie op de site niet verder geraak.
We zijn de afgelopen 20 jaar in verschillende skigebieden in Oostenrijk geweest, altijd leuke vakanties gehad maar ik wil nu eens op zoek naar een skigebied dat hopelijk ongeveer alles heeft wat ik zoek.
Vorige week zijn we in Lermoos geweest, we waren daar al 2 keer eerder geweest en hebben ons daar zeker altijd vermaakt. Skigebied is natuurlijk klein maar op zich stoort ons dat niet zo erg. We zaten in een fantastisch appartement met een groot terras op het zuiden,wat wil je meer met het weer dat we gehad hebben. Het leuke aan Lermoos is dat je ook in het dorp terrasjes in de zon vindt.
Het enige wat me daar stoort is het gebrek aan voldoende berghutten.Er zijn er 4 waarvan eentje op maandag gesloten is.Het was er zo druk dat we meestal van pure ellende naar beneden skieden en in het dorp of op het appartement gingen eten.
De skigebieden waar we tot nu toe de leukste berghutten gevonden hebben waren Saalbach-Hinterglemm en het skigebied van Westendorf. In Saalbach vond ik het dan weer jammer dat het dorp altijd in de schaduw ligt en Westendorf vond ik te “uitbundig” :D
Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een plaats waar er nog gezellige berghutten te vinden zijn,niet enkel zelfbedieningsrestaurants en waar je bij mooi weer zoals afgelopen week een groot deel van de dag in het zonnetje kan vertoeven zowel op de berg als in het dorp.Après ski is minder belangrijk, wel gezellig iets kunnen drinken na de laatste afdaling maar geen dronken luidruchtige bende.
We blijven voorlopig gebonden aan de schoolvakanties dus een rustig skigebied vinden is een utopie,maar we zijn de drukte al jaren gewend dus dat stoort ons minder. We willen liefst niet meer dan 900km rijden, Lermoos is voor ons 735km en Saalbach ongeveer 900km,dus ergens daartussen.
Heeft iemand ervaring met de andere dorpen van Skiwelt Wilder Kaiser of het skigebied van Saalbach? Of gewoon iets helemaal anders wat aan mijn beschrijving voldoet? :)

Wij zijn vorige week voor het eerst in Obertauern geweest. (= carnavalsweek)
Wat echt opviel, nergens echte drukte niet bij liften en niet in restaurants.
Denk, omdat dorp in midden ligt en er veel liften en restaurants zijn.
Wij hebben andere jaren dikwijls ook eerst dat en dan weer die restaurant bezocht omdat alles altijd vol zit.
Weet niet wat jullie afstand naar daar is, maar is ons goed bevallen daar.

net ff gekeken op routeplanner, is 948km dus valt nog te overwegen.Ligt het ver van de snelweg?

Zo’n 35-40 minuten van de snelweg over prima wegen.

Als je dan toch al in die buurt gaat zoeken, en Lermoos groot genoeg was:
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Katschberg/St. Michael in Lungau.

Dorfgastein voldoet eigenlijk aan al je wensen!

Serfaus een optie? Wel redelijk druk, zeker in schoolvakantieweken, en misschien groter dan je zoekt, maar wel voldoende gezellige en goede eettentjes. Zelfbedieningsvreetschuur is er ook, maar die kun je prima links laten liggen. Hoe de apres-ski is weet ik niet, maar zon op balkon, was er zeker.
Zelf vond ik Kirchberg ook mooi, en ook daar voldoende hutten op de berg, maar het is wel alweer 7 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was.

Serfaus een optie? Wel redelijk druk, zeker in schoolvakantieweken, en misschien groter dan je zoekt, maar wel voldoende gezellige en goede eettentjes. Zelfbedieningsvreetschuur is er ook, maar die kun je prima links laten liggen. Hoe de apres-ski is weet ik niet, maar zon op balkon, was er zeker.
Zelf vond ik Kirchberg ook mooi, en ook daar voldoende hutten op de berg, maar het is wel alweer 7 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was.

Suuski op 09 mrt 2022 10:56

Serfaus had ik zelf ook al bekeken maar vooral de Fernpas in de schoolvakantie houdt me toch wel tegen.Aangezien de meeste accomodaties in de schoolvakantie enkel van zaterdag tot zaterdag te boeken zijn zit je daar altijd verplicht in de vreselijke drukte en dat wil ik mijn man niet aandoen,die wordt daar behoorlijk chagrijnig van dus eigenlijk wil ik ook mezelf dat niet aandoen :)
Kirchberg had mijn dochter ook al goeie dingen over gehoord dus dat ga ik toch eens bekijken.

Serfaus had ik zelf ook al bekeken maar vooral de Fernpas in de schoolvakantie houdt me toch wel tegen.Aangezien de meeste accomodaties in de schoolvakantie enkel van zaterdag tot zaterdag te boeken zijn zit je daar altijd verplicht in de vreselijke drukte en dat wil ik mijn man niet aandoen,die wordt daar behoorlijk chagrijnig van dus eigenlijk wil ik ook mezelf dat niet aandoen :)
Kirchberg had mijn dochter ook al goeie dingen over gehoord dus dat ga ik toch eens bekijken.

Elsvr op 09 mrt 2022 11:12

Via Bregenz en de Arlbergtunnel omzeil je de Fernpas ( al hebben we daar vorige week zaterdag op de heenweg ook 2 uur stil gestaan vanwege een ongeluk, maar die pech heb je niet elk jaar).

Wij zijn zowel in Lermoos als in Saalbach geweest. Afgelopen vakantie in Nauders. Dit is zeer bevallen. Leuke berghutten, zon, niet te groot of te druk. Alleen wel iets verder dan de gestelde 900km. Echter makkelijk aan te rijden via Bregenz. Dus je hoeft de fernpass niet te nemen

Voor Corona 3 jaar op rij naar Montafon geweest.(Apartement in Schruns)
Daarvoor 2x naar de ZupspitzArena (Lermoos, Biberwier, Ehrwald, Berwang)
Dus ken beide wel.

In Silvretta Montafon zijn grote restaurants (Nova Stoba) met zelfbediening en bediening (Bella Nova).
Maar je kan er vaak wel vaak rustig eten eenmaal je je eten hebt.
Er zijn ook wel kleinere gezellige hutten te vinden
Wij proberen steeds het spitsuur te vermijden door iets vroeger of gewoon later te eten.
Als je aan skilessen vastzit, kan je dat niet natuurlijk.

Maar op basis van de restaurants en afstand (geen bergpassen) kan ik Montafon zeker aanraden.

Zillertal een optie misschien? verschillende gebieden met dezelfde pas, van groot naar klein. Meerdere leuke plekjes/hutten waar je prima kan zitten… ook in de drukke voorjaarsvakantie plek genoeg, zeker als je een beetje buiten de spitsuren komt. Aan te rijden via de snelweg of achenpass.

Wellicht Sankt Johann in Tirol. Is ons erg goed bevallen en ook wij hebben al heel veel gebieden gehad in Oostenrijk. Het perfecte gebied bestaat volgens mij niet, want overal zou je iets op kunnen aanmerken heb ik zelf gemerkt. Maar het is een gemoedelijk niet te groot gebied en de drukte viel ons in 2020 mee tijdens de carnavals vakantie.

Misschien is Schladming-Dachstein iets voor jullie.

Serfaus een optie? Wel redelijk druk, zeker in schoolvakantieweken, en misschien groter dan je zoekt, maar wel voldoende gezellige en goede eettentjes. Zelfbedieningsvreetschuur is er ook, maar die kun je prima links laten liggen. Hoe de apres-ski is weet ik niet, maar zon op balkon, was er zeker.
Zelf vond ik Kirchberg ook mooi, en ook daar voldoende hutten op de berg, maar het is wel alweer 7 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was.

Suuski op 09 mrt 2022 10:56

Serfaus redelijk druk? veel drukker dan Serfaus ga je het niet vinden in het hoogseizoen. Werkelijk de volledige infrastructuur daar barst in het hoogseizoen uit zijn voegen wegens overbevolking.

Born to Ride

Silvretta Montafon. Ga verder het dal in, Gaschurn / Sankt Gallenkirch. Voor iedere fase in je leven heeft het gebied wat te bieden. Ik kom er al 55 jaar, dus kan het weten.Er staat bij skigebieden bij wintersport.nl een goede beschrijving van dit gebied.

Ik weet niet vanaf waar je vertrekt in Nederland, maar wij rijden vanuit zuid west Drenthe 1034 km naar de Italiaanse Dolomieten. Ik wil liever geen reclame maken, maar wij gaan niet in de schoolvakanties. In dit gebied vind je met 1200 km piste volgens mij alles wat je zoekt. Leuke plaatsen zijn Ortisei, St Christina, Selva Wolkenstein. Dolomitisuperski.com

Als ik de km’s zo zie dan gok ik dat je uit omgeving Eindhoven komt :-). Dan kan ik bovenstaande reactie alleen maar bevestigen: ga naar de Dolomieten !!! Check de afstand, men spreekt er Duits, de pistes liggen overvol met terrassen, de koffie is super, de taartjes betaalbaar… de apres ski is niet uitbundig, maar gezellig in diverse bars en restaurantjes…. Ik denk ca 925 km rijden vanaf Eindhoven via Fernpass en Innsbruck…

Paulr

Niet TE veel reclame maken voor de dolomieten hé jongens ;-) vind het wel ok dat de meeste toeristen blijven steken in Oostenrijk :-p

Als ik de km’s zo zie dan gok ik dat je uit omgeving Eindhoven komt :-). Dan kan ik bovenstaande reactie alleen maar bevestigen: ga naar de Dolomieten !!! Check de afstand, men spreekt er Duits, de pistes liggen overvol met terrassen, de koffie is super, de taartjes betaalbaar… de apres ski is niet uitbundig, maar gezellig in diverse bars en restaurantjes…. Ik denk ca 925 km rijden vanaf Eindhoven via Fernpass en Innsbruck…

Paulr op 09 mrt 2022 19:43 Inderdaad niet ver van Eindhoven maar aan de andere kant van de grens 😊 We zijn een tweetal keer naar de Kronplatz geweest,geweldig om te skiën maar jammer dat je weinig of geen accomodaties aan de liften vindt. Voor de rest ken ik daar eigenlijk niet echt iets.

Klopt, aan de Kronplatz is dat lastig… in het centrum van Selva liggen veel accommodaties aan of dichtbij een van de pistes omdat de oefenweide midden in het dorp ligt en je vanuit meerdere plekken een kabinebaan kan pakken. Of kijk eens in Corvara en dan met name Colfosco: bijna allemaal aan of dichtbij de lift. Ik weet echter niet of daar het kindergebied gunstig ligt…

Paulr

Een berghut is toch een sober, praktisch gebouw, vaak moeilijk bereikbaar, waar men kan tegen een kleine vergoeding kan schuilen/overnachten?

Een berghut is toch een sober, praktisch gebouw, vaak moeilijk bereikbaar, waar men kan tegen een kleine vergoeding kan schuilen/overnachten?

dubbleD op 09 mrt 2022 23:13

Mijn excuses, bergrestaurants dus…

St Johann in Tirol heeft alles wat je zoekt.
Niet te groot, niet ver rijden, op elke hoek van de piste een gezellige berghut, en stuk voor stuk gezellige tentjes met bediening en geen grote vreetschuren.
Niet skiers kunnen vrijwel overal komen met lift of auto stukje berg op rijden. Mooi zwembad in dorp met glijbanen, leuke winkels en goede restaurants. En aan elke afdeling een leuke tent om af te sluiten zonder drukke apreski.
Het enige nadeel is dat het laag is, dus rond de feestdagen kan veel sneeuw nog wel eens een dingetje zijn, en dan is de zon op al optijd achter de berg. Het voordeel is week dat je vanaf de gondel de skibus kunt pakken naar zowel: ellmau(skiwelt) steinplatte, en fieberbrunn.

Wij zijn vorige week voor het eerst in Obertauern geweest. (= carnavalsweek)
Wat echt opviel, nergens echte drukte niet bij liften en niet in restaurants.
Denk, omdat dorp in midden ligt en er veel liften en restaurants zijn.
Wij hebben andere jaren dikwijls ook eerst dat en dan weer die restaurant bezocht omdat alles altijd vol zit.
Weet niet wat jullie afstand naar daar is, maar is ons goed bevallen daar.

GeJe op 08 mrt 2022 16:29

Het is ook een lekker voordelige bestemming.

The older I get, the better I was

Als je dan toch al in die buurt gaat zoeken, en Lermoos groot genoeg was:
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Katschberg/St. Michael in Lungau.

FORZAM op 08 mrt 2022 16:51

Kan deze onderschrijven! Ben er eens geweest in de kerstvakantie en eens in de voorjaarsvakantie, de drukte valt in beide weken heel erg mee. Er zijn heel veel leuke hutten en het is nooit te ver weg. Met de skipas kun je de Katschberg, Grosseck/Speiereck en Fanningberg op en de gratis skibus brengt je overal heen, rijdt vaak. Veel leuke hutten! Vooral de panormahut op de Grosseck/Speiereck is aan te raden.

St Johann in Tirol heeft alles wat je zoekt.
Niet te groot, niet ver rijden, op elke hoek van de piste een gezellige berghut, en stuk voor stuk gezellige tentjes met bediening en geen grote vreetschuren.
Niet skiers kunnen vrijwel overal komen met lift of auto stukje berg op rijden. Mooi zwembad in dorp met glijbanen, leuke winkels en goede restaurants. En aan elke afdeling een leuke tent om af te sluiten zonder drukke apreski.
Het enige nadeel is dat het laag is, dus rond de feestdagen kan veel sneeuw nog wel eens een dingetje zijn, en dan is de zon op al optijd achter de berg. Het voordeel is week dat je vanaf de gondel de skibus kunt pakken naar zowel: ellmau(skiwelt) steinplatte, en fieberbrunn.

Heeren89 op 10 mrt 2022 08:13

Ik zie dat er bovenaan in het gebied enkel rode pistes zijn,zijn deze nog gemiddeld van moeilijkheidsgraad of eerder naar donkerder rood?

Hier worden (goede) suggesties gegeven voor Oostenrijk. Idd bv Obertaueren aan te bevelen. Maar wat dacht je van Chatel (Fr)? Is via Morgins (Zwitserland) te bereiken, en vanuit Nijmegen ~850Km, redelijk ‘dichtbij’. Wel super groot gebied, Franse berg restaurants, etc… Zelf hou ik het eigenlijk ook liever bij Oostenrijk de laatse tijd. Binnenkort naar Vorderlanersbach, in de buurt van Hintertux, maar met het skigebied van Mayerhofen naast de deur.
Succes met je keuze…!
Wim

Ik heb wat werk te doen nu met alles eens rustig naast elkaar te leggen :)

Wij zijn zowel in Lermoos als in Saalbach geweest. Afgelopen vakantie in Nauders. Dit is zeer bevallen. Leuke berghutten, zon, niet te groot of te druk. Alleen wel iets verder dan de gestelde 900km. Echter makkelijk aan te rijden via Bregenz. Dus je hoeft de fernpass niet te nemen

snowy1978 op 09 mrt 2022 11:55

Nauders ja, heel leuk. Bij slecht weer lekker rodelen.
En je kan met je skipas de grens met Italië over (slechts enkele kms) skiën op de heerlijke pistes van Schöneben/Haideralm.

Bla, bla, bla.

@Elsvr De rode pistes in St. Johann zijn nergens echt moeilijk. Wel kan het er in de vakantieperiodes druk zijn bij de hutten.

Overweeg anders eens serieus Haus im Ennstal/Schladming of Grosseck-Speiereck. Die laatste is zelfs uit te breiden met Obertauern en Mauterndorf is goedkoper dan op de berg.

Plaats een reactie