Salomon W-Max 8 beste keus voor "slechte skiester"?

Ik ben in 1978 begonnen met skiën, maar na een ongeluk eind 2012 dacht ik dat het niet meer zou lukken.
Na revalidatie in januari 2016 toch draad weer opgepakt, ook met lessen op rollerbaan en privé les op blauwe pistes.
Gaf voldoende aanleiding voor aankoop nieuwe ski’s voor januari 2018. Met hulp van forumleden gekozen voor Salomon W Max 8, lengte 155 cm (mijn lengte 1,62, gewicht 65 kg).
(Gigi: “Jouw nieuwe 8 heeft een houten kern (betere demping en energie, voorspelbaarder ook, en stabieler dan een schuim kern). Bovendien heeft ie wat basalt-verstevigingen. Basalt maakt dat een ski heel rustig loopt, je voelt nauwelijks oneffenheden of trillingen. De ski heeft ook een sidewall over het grootste deel van de lengte, waardoor je goede grip hebt op harde sneeuw. Al met al dus een prima ski qua constructie.”)

Sindsdien ieder jaar (behalve corona-jaren) naar Obertauern geweest met vooraf lessen op de rollerbaan, waar ik helaas niet meer, zoals vroeger, (enigszins) parallel durf. Daar doe ik (in pflug) dus voornamelijk wat “skigevoel” op, en maak geen echte progressie. Maar In de sneeuw kom ik nog steeds (enigszins) parallel naar beneden.
Voor meer zekerheid/zelfvertrouwen afgelopen januari weer eens een “early bird” privé uurtje gedaan, maar relaxte, ronde bochten blijven een probleem: ik maak ze “zig-zag” (remmend) om niet te veel snelheid te maken. Enkele forumleden (Shane, Slim, Bennie,) gaven in een ander topic aan, dat kortere ski’s en een vergevorderde, oudere leraar zouden kunnen helpen. (Lees je mee, rcbootsman ? 😉)

Volgende maand word ik 74 en ik wil graag tot mijn 80e doorgaan! 😊. Zouden kortere ski’s mij daarbij helpen, of zijn mijn 1.55 Salomons gewoon de beste keus voor mij en moet ik erin berusten dat ik die laatste skijaren zig-zag naar beneden kom?
Overigens vindt mijn indoor leraar angstlessen niet nodig (heeft opnamen in de sneeuw gezien), en met de relatief jonge “early bird” leraar in de sneeuw was niks mis! ☺

ik zeg; respect voor de leeftijd en het skien!

Vwb de skies kan ik je niet helpen…

74 en nog op de ski’s, wow!
Ik ken de Salomon ski niet, maar ik zou zeggen stap een keer de skiverhuur in en vraag of ze daar een kortere hebben, die kun je dan een dagje uitproberen om te voelen of dat effect heeft. andere mensen kunnen van alles zeggen, maar je voelt zelf het best waar je blij van wordt (of juist ongelukkig).
Maar als je ondanks je zigzag-bochten nog steeds met veel plezier in de sneeuw staat, zou ik niet teveel veranderen.

Respect voor de 74-jarige leeftijd en nog op skies. Mijn vriendin (29 jaar, 62kg, 168cm en niveau 5-6) heeft ook de Salomon W8 in 155cm. Zij is hier heel tevreden mee.

Ik kan me voorstellen dat als je veel zig-zag en pflug bochten maakt, een korte lengte prettiger is. Je kunt eventueel kijken voor de W8 in 150cm of nog eenvoudiger, de W6 in 150cm. Aangezien je momenteel de W8 gewent bent, zou ik deze aanhouden in 150cm. Je zal hierdoor wat makkelijker je bochten kunnen inzetten en het geeft je meer vertrouwen, zonder dat je teveel op eigenschappen inlevert.

Succes en nog veel skiplezier!

Ik kan alleen maar hopen dat ik ook nog zo fit ben als ik 74 ben! Wat @suuski zegt, ga eventueel wat huren om te testen. Misschien is deze ook een tip om te testen voor de klassieke stijl skiër (ben ik zelf ook 😉): https://www.wintersport.nl/materiaal/skis/product/atomic-sav…
Lijkt qua omschrijving wel te passen.
En vooral blijven genieten!

Dank allemaal voor jullie aardige reacties, maar ik denk dat iedereen wel zo ver kan komen als je ieder jaar gewoon doorgaat en geen ernstige fysieke problemen krijgt.

Voor een goede vergelijking zou het waarschijnlijk het beste zijn, als ik mijn eigen type Salomons in 150 cm zou kunnen testen, maar ik zie in Obertauern alleen Atomics in de verhuur. Ga ik dan niet appels met peren vergelijken?
En @Francina: die klassieke stijl heb ik óók nooit goed onder de knie gekregen!

Hier thuis hebben we het er ook nog uitgebreid over gehad, en manlief denkt dat ik door mijn (kennelijk niet af te leren 😕) verkeerde timing in bochten met kortere ski’s evengoed geen ronde bochten zal maken. Zoals Amie nog toevoegt in het topic Advies gevraagd voor slechte skiester (wintersport.nl) : “Je ski’s moet je niet willen omdraaien, het gaat om de beweging.”
En als je dat wel weet, maar het wil maar niet lukken, wat dan? Wat langer aaneengesloten privéles nemen en “gedrild” worden? 🤔
Ik heb mijn indoor leraar de suggestie aan de hand gedaan een tuigje aan het plafond te hangen en mij daarin zonder valgevaar net zolang te trainen tot ik de goede timing te pakken heb, maar hij ging daar niet in mee… 🙂

Volgende week zitten we weer in Obertauern, en misschien kan ik bij een volgende privéles vragen of er (nogmaals) extra aandacht aan mijn timing kan worden besteed.
En ik ga er – hoe dan ook! - veel skiplezier hebben. Hopelijk werkt het weer een beetje mee.

Misschien dat een ski met rocker je gaat helpen. Dat is niet de s max.
Korter is denk ik niet zo zinnig. T helpt iets, maar heeft ook onbalans

Verder les nemen! T zit m grotendeels in techniek

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 13 mrt 2022 14:22

Peggy May, wat doe je je zelf aan? Je bent 74 en wil lekker skiën en twijfelt aan de ski die je in bezit hebt. Ga naar de verhuur shop begin (sorry) met een beginners ski en kijk vanuit daar of je weer lekker kan glijden en nog meer plezier maken en mits nodig een hogere segment ski nemen.

.

Dank allemaal voor jullie aardige reacties, maar ik denk dat iedereen wel zo ver kan komen als je ieder jaar gewoon doorgaat en geen ernstige fysieke problemen krijgt.

Voor een goede vergelijking zou het waarschijnlijk het beste zijn, als ik mijn eigen type Salomons in 150 cm zou kunnen testen, maar ik zie in Obertauern alleen Atomics in de verhuur. Ga ik dan niet appels met peren vergelijken?
En @Francina: die klassieke stijl heb ik óók nooit goed onder de knie gekregen!

Hier thuis hebben we het er ook nog uitgebreid over gehad, en manlief denkt dat ik door mijn (kennelijk niet af te leren 😕) verkeerde timing in bochten met kortere ski’s evengoed geen ronde bochten zal maken. Zoals Amie nog toevoegt in het topic Advies gevraagd voor slechte skiester (wintersport.nl) : “Je ski’s moet je niet willen omdraaien, het gaat om de beweging.”
En als je dat wel weet, maar het wil maar niet lukken, wat dan? Wat langer aaneengesloten privéles nemen en “gedrild” worden? 🤔
Ik heb mijn indoor leraar de suggestie aan de hand gedaan een tuigje aan het plafond te hangen en mij daarin zonder valgevaar net zolang te trainen tot ik de goede timing te pakken heb, maar hij ging daar niet in mee… 🙂

Volgende week zitten we weer in Obertauern, en misschien kan ik bij een volgende privéles vragen of er (nogmaals) extra aandacht aan mijn timing kan worden besteed.
En ik ga er – hoe dan ook! - veel skiplezier hebben. Hopelijk werkt het weer een beetje mee.

Peggy-May op 13 mrt 2022 12:55

Als je al weet waar het probleem zit ben je al halverwege de oplossing. Je zou verwachten dat een goede leraar dat zou moeten kunnen oplossen, maar als dat niet het geval is zal je het zelf moeten doen.
Je zou kunnen vragen aan je man om je te filmen. Vooral op die stukken piste waar je het meest last hebt van je timing probleem en ter vergelijking ook eens filmen op een piste waar het altijd heel goed gaat.
Door die filmpjes kritisch te bekijken kan je jezelf corrigeren.
Je zou ook op een rustig moment met het beste en het slechtste filmpje naar een skiverhuurder kunnen stappen en vragen of hij denkt dat er ander materiaal jou kan helpen. Belangrijk is wel dat je de keuze niet stuurt maar de verhuurder spontaan iets laat aanbieden. Als je geluk hebt is het iemand die er inzicht in heeft en er plezier in heeft om met jou mee te denken.
Wat ook nog kan helpen is om wat ‘luier’ te skien, ttz. de zwaartekracht wat meer en de spierkracht wat minder te laten werken.
En als dat allemaal niets uithaalt, dan kom je gewoon op jouw manier van de helling af.
Geniet van je vakantie !

*bericht bewerkt door Errant op 15 mrt 2022 09:42

Wat een goed idee @Errant: mijn eigen video analyse!
Een filmpje op een piste, waar het altijd wel aardig lukt, hadden we al voor mijn indoor leraar. (Is niet overtuigd van kortere ski’s.) Volgende week proberen we een filmpje te maken op een iets steilere piste, waar het moeilijker gaat.
Bij mijn laatste indoor les gisteren stond ik toevallig alleen op de baan en daardoor kon mijn leraar een trucje toepassen om mij ook op een iets steilere baan aan de gang te houden.
Ik gleed eerst n.l. steeds verder naar beneden. Nu heeft hij mij eerst op een minder steile baan in mijn ritme laten komen en daarna de baan iets steiler gezet, en toen lukte het me aardig om met betere bochten op dezelfde hoogte te blijven skiën en het gevoel te krijgen dat daarbij hoort. Grote pré van een indoor baan: bij iedere mindere bocht kun je gecorrigeerd worden.
Het “luier” skiën spreekt me ook wel aan. Ik ga volgende week bewuster proberen de ski’s zo veel mogelijk het werk te laten doen i.p.v. ze de bocht om te “werken”. Gisteren kreeg ik daar in mijn “privéles” ook aanwijzingen voor, en als het lukte, was het veel minder vermoeiend. Volgend seizoen misschien ook maar indoor privéles nemen i.p.v. met 2 of 3 man op de baan.

En als dat allemaal niets uithaalt, ga ik idd gewoon op mijn manier de berg af, al ziet dat er minder fraai uit.
Want inderdaad @Suuski: ondanks mijn zigzag-bochten sta ik nog steeds met veel plezier in de sneeuw.
En nou maar hopen dat die Saharasneeuw de pistes in Obertauern niet bereikt!
Dank voor alle reacties!

Koop een Fischer F17. Ultramakkelijke ski, licht, vergeeft echt alles, en toch heel veel grip. Spotgoedkoop nu.

@Peggy-May, veel plezier in Obertauern! Het schijnt daar prachtig te zijn. En verder veel dank voor het delen van je ervaringen hier: ik ben over niet al te lang 60 en vraag me steeds af tot welke leeftijd je nog kunt skiën. Jouw verhaal klinkt me daarom als muziek in de oren😊, nogmaals dank en veel plezier!

Anne Marie

Vorige week in Obertauern ben ik met mijn laatste ervaring op de rollerbaan aan de slag gegaan in een privé “early bird” uurtje met topleraar Ruben. Met in het achterhoofd ook enkele opmerkingen uit het topic van @WillemJ. https://www.wintersport.nl/forum/topic/527224 (Advies gevraagd voor slechte skiester). Zoals o.a. van @Shane: “met skipunten naar beneden iets meer gang maken en niet direct van de ene bocht in de andere gaan”, en dan ontdekken dat “er niks engs gebeurt als je rustig een bochtje draait”
(@Superskier). Met mijn zig-zag skiën had ik het idee dat ik met mijn gewicht z.s.m. op twee benen “veiliger” stond dan met eerst meer gewicht op mijn dalski. @kjiratsiekoedel: Ook Ruben vond een kortere ski voor mij niet nodig, en verder lessen zal ik altijd blijven doen. Sinds de oprichting van mijn indoor skischool 30 jaar geleden doe ik dat al, en ik ben ervan overtuigd dat dat er mede toe heeft bijgedragen dat ik het al zo lang volhoud, samen met privélessen in de sneeuw. Helpt écht @WillemJ! Evt. samen met angstlessen.
Hoewel de omstandigheden niet ideaal waren met bevroren “corduroy” in de vroege ochtend en “granizado” een paar uurtjes later, ging het best aardig met de rustige, ruime bochten. Op de laatste afdalingen van de dag op niet te vermijden, drukkere, omgeploegde pap-pistes kon ik door mijn handicap (nystagmus) moeilijk kortere bochten draaien, maar dan laste ik even een stukje Schrägfahrt in en zo kwam ik ook prima beneden.
De grote winst van dit jaar is behaald met de combi van de truc met de variabele hellingsgraad van de rollerbaan en het binnen een week daarop voortbouwen in de sneeuw met Ruben, die mij zelfs tot een rode piste wist te verleiden! Mijn man heeft daar inderdaad een filmpje van gemaakt @Errant, waarop goed te zien waar nog (veel 😉) meer winst is te behalen. Volgend seizoen ’s zien of ik het daar verder kan oppakken en meer automatisme in de betere bochten kan brengen.
Fijn dat er zo veel lieden zijn op dit forum die de mindere skiërs onder ons met tips verder op weg willen helpen. Ik heb er nog steeds ontzettend veel plezier in en met de bonus van zonovergoten terrassen was het weer een heerlijke week!

P.S. @WillemJ en @AMie zie mijn pb’s.

Wat fijn dat het zo goed is gegaan.

Paul

Plaats een reactie