Aankoopadvies slalomski 13-15m radius

Hey!

Ik ben op zoek naar een ski met een redelijke korte radius van 13-15m maar er is zoveel keuze en weet niet goed waar te beginnen. Ik weeg 74kg, ben 177cm lang, 24jaar oud en zie mezelf als een redelijk gevorderde skiër. Ik heb mijn BASI level 2 en train nu voor level 3. Het mag dus een redelijk stevige, sportieve ski zijn maar ook niet te stevig want echt veel weeg ik niet.
Ik heb 1 paar ski’s, de Salomon XDR 84Ti, die me heel goed bevallen zijn. Nu ben ik op zoek naar een ski die meer piste performance gefocust is en dus enkel voor op de piste zou zijn. Ik weet dat het persoonlijk is wie welke ski liever heeft maar wil toch ergens een idee waar ik precies naar moet kijken afhankelijk van jullie mening/advies.
Head rebels? E-Rally? Blizzard Firebird? Rossi Elite Hero? Volkl racetiger? Redster s9?..
De lijst stop niet.

Hopelijke kunnen jullie mij een duwtje in de juiste richting geven.
Alvast Bedankt!

Matias

De Hero!

Xx10

Wil je een slalomski? Die is 1.65 lang met een radius van 12,5-13m. Daarbij is de Rossi hero St ti de meest toegankelijke en loopt het via Elan op naar Salomon/Völkl/Kästle voor de stevigste. Je vind ze door op de fabrikantensites naar de pisteracers te kijken en bij de (non-FIS) SL te kijken.
*Noot: Bij Salomon moet je wel de Rush nemen, niet de Shot.
Zoek je iets meer allround radius dan kom je op middenradii ski’s van 15m bij 175 lang. Daar vind je de scherpste en fijnste bij Atomic (X9s) en Head (Rebels eRace Pro).

Let wel, dit type ski gaat heel wat meer van je eisen dan je huidige ski’s. Erg goed voor de techniek, maar investeer daar dan ook tijd in. Mooi rond oefeningen doen is dan ineens werken, maar wel lonend.

*bericht bewerkt door Bennie op 10 mrt 2022 21:28

@Bennie Dat ik eigenlijk de bedoeling van de nieuwe ski’s. De ski’s die ik nu heb zijn heel goed maar ik zoek ski’s die me de mogelijkheid geven naar het volgende niveau de pushen. Ik doe nu al enkele maanden een careerbreak (tot het einde van het seizoen) en ben gaan werken als skileraar in Zwitserland Saas-fee en heb elke namiddag training. Eén van mijn trainers zei dat ik naar een andere ski op zoek moest gaan met een radius 13-15m met een width onder 80cm. Dus tijd ga ik er zeker insteken.
Dankje!

Buiten een echte slalomski (die érg smal is! 66-68mm) heb je nog veel meer keus. Salomon S/Max Blast bv. Of een Rossignol Hero Plus (78mm met slalomradius). Ik zou eerst even bedenken hoe breed je je ski wil.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 mrt 2022 10:57

@DrPhil Ik denk niet dat ik sterk genoeg ben op ski’s om direct van een 84mm naar 66-68mm te gaan. Dat is iets te optimistisch. Ik ben dan eerder op zoek naar een ski tussen de 70-78mm (echt wel niet wijder). Had ik in mijn post moeten vermelden.

Ik denk dat je jezelf daarmee tekort doet. Ja, het is smal, maar het draait dan eerder om karakter dan om breedte.
Dan kom je uit op de wat vergevingsgezindere slaloms van Rossignol, Elan en Stöckli. Of eventueel een Blizzard Firebird HRT.
Toptip zijnde toch wel de Stöckli, die gebruiksgemak met behoorlijk wat performance combineert. Meer dan de altijd goede maar niet al te scherpe Rossi Hero Elite ST-Ti of Plus Ti

Welke training wil je er precies mee gaan doen? Als je trainer een radius van 13-15 m adviseert, aan welke latten denkt hij dan?
Een echte slalom is overigens prima voor techniek training. 165 met radius tussen 12,5 of 13.

Wil je een slalomski? Daarbij is de Rossi hero St ti de meest toegankelijke en loopt het via Elan op naar Salomon/Völkl/Kästle voor de stevigste.

Hai Bennie,
Gaat deze redenering voor slalom ski’s, waar ik me ook in kan vinden. Ook op voor bv GS en of All Mountain ski’s ?

@Bennie Ja geen idee. Ik teste de S9 en voelde super maar dit was ook de eerste keer dat ik dit soort ski’s testte. Het voelde heel raar en krachtig aan het einde van elke bocht, in het begin maar voelde echt gewoon leuk na een paar runs. Ik denk dat deze ook aan de smalle kant zijn. Misschien kan ik wel voor een 68mm gaan.

@Hessel We zijn met een groep van 15 en worden getraind door 3 trainers die elk hun eigen voorkeur hebben. De ene is een grote fan van de head ski’s (e-race, e-rally), de andere een fischer fan (fischer the curv, Firebird) en de laatste heb ik geen idee. We trainen op alles eigenlijk maar deze ski’s zouden voor zowel korte als lange (carv) bochten zijn op de piste. Ook moguls en variables zitten er regelmatig tussen. Echt off-piste is nu toch niet echt een optie met relatief weinig sneeuw. Hoe meer mensen (betere skiërs) ik vraag wat hun voorkeur is, hoe minder ik eruit geraak. Iedereen heeft iets anders liever haha.
De 13-15m is omdat BASI een voorkeur heeft voor deze radius ski’s. Ik denk niet dat het erg is dat ik voor 12.5m of zoiets zou gaan, zolang het maar geen 9 is.

*bericht bewerkt door WhenBeerStrikes op 11 mrt 2022 15:57

Wil je een slalomski? Daarbij is de Rossi hero St ti de meest toegankelijke en loopt het via Elan op naar Salomon/Völkl/Kästle voor de stevigste.

Hai Bennie,
Gaat deze redenering voor slalom ski’s, waar ik me ook in kan vinden. Ook op voor bv GS en of All Mountain ski’s ?

Jamie010 op 11 mrt 2022 15:41

Die redenering geldt alleen voor de consumenten slalomlijn.

Hoe meer mensen (betere skiërs) ik vraag wat hun voorkeur is, hoe minder ik eruit geraak. Iedereen heeft iets anders liever haha.

WhenBeerStrikes op 11 mrt 2022 15:50

En zo is het. Dat tref je hier ook. Met een consumentenslalomski zul je je iig geen buil vallen. En anders kom je met een Head Supershape eSpeed, Magnum of Rally een heel eind.

Ik zou dan in ieder geval niet de Fischer RC4 the curv nemen, want die zijn meer cheater GS in radius en gevoel dan slalom.

Asterino brengt me op een mooi betaalbaar idee dat ik compleet vergeten was: De Fischer The Curv Ti. Mooie tussenstap en 15m radius op iets onder lichaamslengte meen ik.

Die redenering geldt alleen voor de consumenten slalomlijn.

Bennie op 11 mrt 2022 16:17

Dank je wel Bennie

Asterino brengt me op een mooi betaalbaar idee dat ik compleet vergeten was: De Fischer The Curv Ti. Mooie tussenstap en 15m radius op iets onder lichaamslengte meen ik.

Bennie op 11 mrt 2022 18:14

Als ik een top 3 zou vragen van ski’s die je me kan aanraden, welke zouden het zijn?
Enorm bedankt voor al je hulp btw!

Stöckli Laser SL: Niet de meest spannende of losse slalomlat. Wel makkelijk te skiën onder veel omstandigheden en scherper dan de veelgeprezen Rossignol.

Fischer Curv Ti: Betrouwbare partner om beter op te leren carven. Levendig, met een toegankelijke rebound. Minder prettig in zachte en verbuckelde sneeuw door de bouw van de tail.

Head Supershape eSpeed: Supersnelle carvebakken, maar tegelijkertijd goed te doen onder mindere tot slechte omstandigheden. Vragen weinig, kunnen veel. Eindbereik ligt iets lager dan een pure consumenten SL maar de verschillen met de toegankelijker slalomlatten is klein. Wel iets meer voorkeur voor middellange bochten.

Vraag je me naar mijn persoonlijke mening, dan zeg ik: Ga voor een slalomski met meer pit. Nu nog even erg hard werken, maar daar heb je in de verdere toekomst nog steeds plezier van. Ski’s als de Head WC Rebels SL, Völkl Racetiger SL, Salomon Race Rush SL, Atomic S9 Revoshock (eerdere versies niet).

*bericht bewerkt door Bennie op 12 mrt 2022 07:59

@Bennie Enorm bedankt! Ik ga de ski’s goed bekijken en eventueel enkele testen en zien hoe ze aanvoelen.
Wat is er mis met de vorige s9 versies?

*bericht bewerkt door WhenBeerStrikes op 12 mrt 2022 11:46

Bietjen slappe hap ;)

Seg Bennie klein vraagje wat voor model is die Fischer the Curv TI? Waar plaats je die? Zie die in het huidige modellen reeks niet staan. (The Curv, The Curv GT, The Curv DTX en DTI).

De 2 “The Curvs” die ik getest heb (en 1tje gekocht) waren de the curv en de GT en dat zijn toch stevige skis hoor. Niet echt om te leren carven, want deze kunnen toch serieus terug bijten als je er niet opzit, maar wel alletwee bakken waar je vol mee kan gaan.

De Curv Ti was de instap in de lijn. Een stuk vriendelijker in de omgang dan de Curv en Curv GT. Daar zit dan officieel de DTX nog tussen, maar je moet er maar net van houden.

Curv Ti kun je vergelijken met de Head WC Rebels iGSR, maar dan met meer rebound en een happiger tail.

Heb tijdens de carnavalsvakantie (Dolomieten) 2 dagen op mijn “nieuwe” Salomon Race Rush SL geskied. Lekker skietje, was positief verrast.

Mijn favorieten zijn:

  1. Salomon S/Race Rush SL r13/ Blizzard Firebird SRC piston r13
  2. Head WC Rebels ISL of eSL radius 11,5
  3. Atomic redster S9 radius 13

Ben overigens wel zwaarder en langer 😬

Je zou ook eens naar de nieuwe Atomic Redster Q9 kunnen kijken, kan je alles mee volgens Atomic (zou ik liever gebruiken dan de S9, persoonlijk liever de X9s…)
https://www.wintersport.nl/forum/topic/527550

*bericht bewerkt door Gerjon op 04 apr 2022 13:28

Plaats een reactie