Klein skigebied, veel blauwe pistes voor kinderen

Hoi allemaal,

Op het forum al aardig wat tips voorbij zien komen voor kindvriendelijke skigebieden. Viel me op dat bij veel plaatsen dan best veel rode pistes zijn, en maar 1 of 2 blauwe pistes. Mijn oudste is 6 en dit seizoen voor het eerst met de les naar boven in Zell am See, maar dat was veel te massaal, druk en logistiek onhandig voor ons.

Nu zag ik dat de skigebieden Gargellen en Ober/ hochgurgl wel veel blauwe pistes boven hebben.
Wil iemand ervaringen delen in deze plaatsen of evt advies voor een andere plaats/ gebied met veel blauw? En misschien meteen tips voor een leuk kinder/ familie hotel/ all inclusive waar de jongste (4 jaar) ook naar een mini-ski kan.

Bedankt alvast voor het meedenken!
Groeten, Sarah

Ehrwald misschien iets voor je? Wel erg druk…

Hochkonig en dan vooral Maria Alm is heel fijn met kinderen. Maria Alm heeft een huisberg Natrun en daar kunnen kinderen hun gang gaan. Met skiles gaan ze al heel snel de A-berg op om in het grotere skigebied te skiën maar ook daar is het overzichtelijk en ik vond het daar nooit heel druk.

Skilessen kan je vanaf verschillende locaties doen maar wij vonden de Natrun het handigste omdat onze accommodatie daar op loopafstand van was en mijn kinderen het daar fijn skiën vonden. Lekker rustig.

Niet in Oostenrijk, maar ik vond Kronplatz in italie ideaal voor beginnende skiers en kleine kinderen. Heel veel blauw, en de berg is eigelijk een grote brede piste, waar je aan alle kanten vanaf kunt. skiles vanaf 4 jaar. De stoeltjeslift gaat over het kinderland van de Kron skischool, dus vanuit de lift kun je kijken. overigens ging 4jarige al op de 4e dag skiles de piste op.
Omdat alle liften op dezelfde top samenkomen is het daar af en toe wel druk, maar ik vond het niet heel druk op de piste.
Wij verbleven in Niederasen, in Dolomity familiresort Alpenhof. vanaf daar 10-15 minuten met de skibus die direct voor het hotel stopt, naar Olang.

Als je echt een klein skigebied zoekt is misschien het Kinderhotel Mia Alpina in Fugen iets voor je. Het hotel heeft een eigen skischooltje, met een tapijtliftje en een kort baantje direct achter het hotel. Er is ook een kinderland bovenop de berg. Ook hier is het bovenste gedeelte van de berg blauw, maar gaan kinderen wel telkens dezelfde helling af. een uitstapje naar het gebied van Hochfugen behoort ook tot de mogelijkheden, ook daar voldoende blauw.

Maar qua kindvriendelijkheid wint in mijn ogen Serfaus-Fiss-Ladis. Geen klein gebiedje, maar wel een mooi groot kinderland.
Bambinikurs in het dorp serfaus , of op de berg. Tussen fiss en Ladis in ligt Berta’s kinderland. Hotel Baer ligt bovenaan het kinderland in het dorp en is een van de bekendste hotels van de “kinderhotels” keten.

Ik snap het niet, topic starter komt met de vraag om een gebied wat niet zo massaal druk en niet groot is als Zell am See, zie je vervolgens Ehrwald, Hoghkonig en Serfaus-Fiss-Ladis voorbij komen. Over massaliteit gesproken. Alle 3 de gebieden zijn mega druk, daarnaast is SFL ook nog eens erg groot.

Zelf zit ik bijvoorbeeld eerder aan Lofer of Seefeld te denken. Veel blauwe pistes en heerlijk rustig.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 15 mrt 2022 14:54

Born to Ride

Lofer, met afstand. Vindt de skigebied zoeker ook op deze site, met stip op 1

*bericht bewerkt door HN65 op 15 mrt 2022 14:56

Seiser Alm in Italië. Afgelopen Carnavalsvakantie daar een aantal dagen geweest. Voldoet helemaal aan je beschrijving. Bovendien heb je dan om de hoek de andere (uitdagendere) skigebieden rond het Sella massief (met de beroemde Sella Ronda toer).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Gargellen is erg leuk en niet zo druk. Overnachten bij Landal is dan erg leuk.
Op dezelfde pas heb je ook het skigebied van Golm, dat is ook een prima skigebied met ook genoeg eenvoudige pistes.
Sankt Johann in Tirol.
Wildkogel (Neukirchen).

Ik snap het niet, topic starter komt met de vraag om een gebied wat niet zo massaal druk en niet groot is als Zell am See, zie je vervolgens Ehrwald, Hoghkonig en Serfaus-Fiss-Ladis voorbij komen. Over massaliteit gesproken. Alle 3 de gebieden zijn mega druk, daarnaast is SFL ook nog eens erg groot.

Zelf zit ik bijvoorbeeld eerder aan Lofer of Seefeld te denken. Veel blauwe pistes en heerlijk rustig.

Matthias123 op 15 mrt 2022 14:46

Hochkönig megadruk? Wij zijn afgelopen jaren (laatste 5 jaar) in de voorjaarsvakantie naar Hochkonig geweest in de voorjaarsvakantie. Het is daar helemaal niet megadruk. Alleen in 2020 vond ik het drukker dan anders tijdens de carnavalsdagen bij de lift naar het middenstation op de A-berg. De Natrun is echter nooit druk. Wij vonden Brandnertal bijvoorbeeld drukker omdat de liften daar zoveel slomer zijn en het gebied veel kleiner is.

Dit jaar zijn wij naar Laax geweest. Je doet er daar minstens een half uur tot drie kwartier over om boven te komen en verder zijn ook best lange wachtrijen. In Hochkönig heb ik dat nooit zo meegemaakt maar wellicht is Hochkonig nu ontdekt en is het ineens superdruk.

*bericht bewerkt door vlinder72 op 15 mrt 2022 15:59

Ik snap het niet, topic starter komt met de vraag om een gebied wat niet zo massaal druk en niet groot is als Zell am See, zie je vervolgens Ehrwald, Hoghkonig en Serfaus-Fiss-Ladis voorbij komen. Over massaliteit gesproken. Alle 3 de gebieden zijn mega druk, daarnaast is SFL ook nog eens erg groot.

Zelf zit ik bijvoorbeeld eerder aan Lofer of Seefeld te denken. Veel blauwe pistes en heerlijk rustig.

Matthias123 op 15 mrt 2022 14:46

Hochkönig megadruk? Wij zijn afgelopen jaren (laatste 5 jaar) in de voorjaarsvakantie naar Hochkonig geweest in de voorjaarsvakantie. Het is daar helemaal niet megadruk. Alleen in 2019 vond ik het drukker dan anders tijdens de carnavalsdagen bij de lift naar het middenstation op de A-berg. De Natrun is echter nooit druk. Wij vonden Brandnertal bijvoorbeeld drukker omdat de liften daar zoveel slomer zijn en het gebied veel kleiner is.

Dit jaar zijn wij naar Laax geweest. Je doet er daar minstens een half uur tot drie kwartier over om boven te komen en verder zijn ook best lange wachtrijen. In Hochkönig heb ik dat nooit zo meegemaakt maar wellicht is Hochkonig nu ontdekt en is het ineens superdruk.

vlinder72 op 15 mrt 2022 15:31

Persoonlijk vond ik Hochkönig ook behoorlijk druk. We gingen zelfs in een week waarin enkel België krokusvakantie had, maar dat leek geen zoden aan de dijk te brengen. Een regelmatige wachttijd van vijf minuten bij nochtans overwegend moderne en capaciteitssterke liften vond ik veel. De effecten op de drukte op de pistes waren navenant.

Desondanks wel een kindvriendelijk skigebied, met zoals @vlinder72 aangeeft een rustigere en kindvriendelijke huisberg (Natrun).

Niet in Oostenrijk, maar ik vond Kronplatz in italie ideaal voor beginnende skiers en kleine kinderen. Heel veel blauw, en de berg is eigelijk een grote brede piste, waar je aan alle kanten vanaf kunt. skiles vanaf 4 jaar. De stoeltjeslift gaat over het kinderland van de Kron skischool, dus vanuit de lift kun je kijken. overigens ging 4jarige al op de 4e dag skiles de piste op.
Omdat alle liften op dezelfde top samenkomen is het daar af en toe wel druk, maar ik vond het niet heel druk op de piste.

Suuski op 15 mrt 2022 14:40

Brede, glooiende pistes langs de kant van Olang op de Kronplatz, maar desondanks vond ik ook de drukte op de Kronplatz aanzienlijk. Dat resulteert niet meteen in wachtrijen, maar op de pistes is het toch redelijk druk.
In de Dolomieten is de suggestie van de Seiser Alm misschien geschikter, alhoewel dat een persoonlijk gegeven is.

Als ik zelf nog een suggestie mag toevoegen, kijk eens naar Damüls in Vorarlberg. Veel blauwe pistes rondom het dorp van Damüls en onder de week niet druk. In combinatie met Mellau een kleine honderd kilometer aan pistes, maar doordat een belangrijk gedeelte van de liften en pistes zich in een straal rondom het dorp bevinden, toch overzichtelijk.
Bijkomende voordelen zijn de snelle bereikbaarheid en (grote) sneeuwzekerheid, nadeel zijn de minder talrijke (en daardoor duurdere) accommodaties in Damüls.

Ik denk ook niet dat, qua drukte, Hochkonig in één adem met SFL of Zugspitze Arena genoemd moet worden. Ik heb recentere ervaring, een knalzonnige zondag, direct na de lockdown met een hoop (redelijke verse) sneeuw op de pistes en dat was toch echt een pak rustiger dan in dezelfde (niet vakantie)week bijvoorbeeld Flachau (op een doordeweekse dag). Maar misschien is het in de vakanties heel anders?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ga naar eender welk skigebied en neem die sleepliftjes of niet aangesloten stukken in de rand van een skigebied daar is het meestal goed toeven. De Natrun in Maria Alm is nog redelijk druk, veel beter is het bijvoorbeeld aan de Hinterreit in Maria Alm. In pakweg Hinterglemm ga je naar een paar pistes helemaal in de rand en daar is het meestal rustig (stukken aan Vorderglemm of Reichkendlkopf bvb).

Ik zou ook eerder naar een klein gebied gaan : naar mijn ervaring hebben de meeste kinderen niet veel verschillende pistes nodig maar een paar pistes en vooral daarnaast een paar leuke paadjes tussen bomen of andere obstakels. Lofer heeft zeker zo’n fijn stuk, Seefeld heeft op de Gschwandtkopf heel leuke paadjes, Pillersee, …

Drukte vermijden kan prima in Steiermark.
Gebieden die wij hebben bezocht zijn in de schoolvakantie zijn Loser-RiesnerAlm-TauplitzAlm.

May the ski force be with you !!

Bedankt allemaal voor jullie tips! Ik ga ze allemaal opzoeken en hier zit vast en zeker iets voor ons tussen!

Schöneben (net) in Italië. Kinderlandje in het midden met loopbandjes en mooie brede glooiende blauwe pistes er omheen. Recente foto van @bartvwg in het skigebiedenfototopic voor een indruk.

Drukte vermijden kan prima in Steiermark.
Gebieden die wij hebben bezocht zijn in de schoolvakantie zijn Loser-RiesnerAlm-TauplitzAlm.

CJAHulskamp op 15 mrt 2022 18:08

Ssst, zeg dat nou niet hardop. Ga al 12 jaar naar Steiermark. Lekker rustig. Laten we het zo houden.

Kijk eens naar Hochzeiger (jerzens, Pitztal)
Superleuk skigebied voor kleine kinderen om te leren.

peet3972

Werfen/ Werfenweng kleinschalig, heel leuk kinder park, goede skischool en heel gezellig dorpje. Niet druk. Op korte afstand van St Johan im Pongau en Mulbach om evt dagje in een groter gebied te skién.

Dienten Die Alte schule

Volgens mij gaat de vraag ook over Gargellen en ober/hochgurgl. Ik ken Gargellen niet, de gurgls als mn broekzak.
In de gurgls tref je de nodige blauwe pistes maar deze zijjn niet allemaal even gemakkelijk. Best pittige stukken hier en daar. Hochgurgl is makkelijker als obergurgl.
Nadeel van de gurgls is dat wat t ook zo mooi maakt: hoog, sneeuwzeker en rustig.
Nadeel van hoog: geen zicht bij sneeuw, of matig bij bewolkt weer of mist. En door de hoogte kan t er erg koud zijn.
Het voordeel is, na een eind rijden dat t er erg rustig is, de sneeuw altijd goed is en dat je er leuke hutten treft.
Met jonge kinderen denk ik niet dat dit de beste locatie is of je moet met pasen gaan.

En ik ken Gargellen dan wel en niet de Gurls. In Gargellen zijn zeker boven heel gemakkelijke pistes (3, 5, 7 en 9). Prima pistes om het skiën onder de knie te krijgen. De blauwe afdalingen (de 2 serie en de 6) zijn niet heel moeilijk, maar wel lastiger dan de pistes boven. Start eerst met 6 en dan de 2 serie om het op te bouwen. Gargellen is door de grootte en ligging nooit heel druk en zeker niet massaal.

Wilco van Bragt

Gargellen lijkt me een uitstekende keuze! De pistes bovenin zijn heerlijke pistes om het te leren; lekker breed, heerlijk rustig, niet steil en een paar strategisch goed geplaatste liften. De blauwe dalafdalingen lukt waarschijnlijk later in de week ook prima als ze de pistes bovenin goed kunnen.
Mocht je dan uiteindelijk nog wat extra’s zoeken dan zit bij de skipas ook Golm of het Hochjoch deel in die ook beide wat gemakkelijker zijn (Nova deel van Montafon iets lastiger en m.n. drukker)

Overigens vind ik de tip van Elly voor Werfenweng ook uitstekend. Ik was hier 2 weken terug in de voorjaarsvakantie en het was bizar rustig vergeleken met de andere gebieden. Daarnaast de beste kinder faciliteiten en aantal gemakkelijke pistes dat ik tot nu toe in een gebied ben tegengekomen. Eigenlijk zo’n beetje alles m.u.v. de lange dalafdaling is goed te doen voor kinderen.

De Gurgl’s zou ik voor kinderen niet direct doen. Weliswaar veel blauw maar zeker niet de gemakkelijke blauwe zoals in die andere plaatsen. Daarnaast kans op kou, slecht zicht, wind.

*bericht bewerkt door Amelm op 17 mrt 2022 13:04

Wij zijn afgelopen voorjaarsvakantie en 3 jaar terug in de kerstvakantie naar Gargellen geweest. Heerlijk rustig op de piste en boven makkelijke brede piste voor beginners. De dalafdalingen zijn op sommige stukken wat lastiger als de pistes boven op de berg. Verder is het erg mooi in Gargellen. Vaak veel sneeuw in het dorp om te sleeën en spelen voor de kinderen. Wel een erg rustig dorp.

Ik zou ook zeggen (net als @MiKeZZa) Zugspitz Arena en dan in het bijzonder Ehrwald. Ik heb dit geadviseerd aan mijn familie (met 2 jonge kids) en die waren helemaal happy met de keuze. Voor jonge kinderen maakt het niet uit of er 2 of 50 liften zijn; daar heb je alleen maar last van. Voordelen zijn:

  • Kleinschalig, niet druk omdat het deelgebiedjes zijn waardoor niet interessant voor de echte fanatiekelingen. De gebieden zijn niet verbonden, maar indien gewenst kan er met de auto in minuut of 5-10 zo naar toe rijden. De drukte die @MiKeZZa heeft mijn familie niet ervaren; alleen toen alle gebieden door harde wind dichtwaren werd het druk in het deelgebied.
  • Nederlandstalige leraren.
  • Niet ver van Nederland (veel dichterbij zal je niet vinden).

*bericht bewerkt door Gerwin op 17 mrt 2022 14:29

Drukte vermijden kan prima in Steiermark.
Gebieden die wij hebben bezocht zijn in de schoolvakantie zijn Loser-RiesnerAlm-TauplitzAlm.

CJAHulskamp op 15 mrt 2022 18:08

Ssst, zeg dat nou niet hardop. Ga al 12 jaar naar Steiermark. Lekker rustig. Laten we het zo houden.

BartSee op 16 mrt 2022 19:33

Ok, dan zal ik ook Ehrwald aanbieden. Was er afgelopen week en is idd een top gebiedje.

May the ski force be with you !!

Ehrwald misschien iets voor je? Wel erg druk…

MiKeZZa op 15 mrt 2022 13:25

Ehrwald: de Sonnenhang en de Wetterstein zijn hele fijne blauwe pistes en zeker niet druk in tegenstelling tot de Ehrwalder Alm. Mijn kinderen hebben daar 4 jaar lang met veel plezier heel goed les gehad (Voorjaarsvakantie).

Voor kleine kinderen lijkt mij inderdaad de ehrwalder sonnenhang piste top. Is gewoon 1 lift met 1 blauwe (donker groene) piste. Daar is t ook niet druk

Berwang is heel overzichtelijk. Hotel Kaiserhof is heel leuk voor kinderen (wel duur)

Berwang is heel overzichtelijk. Hotel Kaiserhof is heel leuk voor kinderen (wel duur)

Mieke68 op 18 mrt 2022 10:26

Eén keer in Kaiserhof geweest: rauwe kip bij het kinderbuffet, pleisters met bloed die dagen langs het zwembad (met koud water) lagen… Nooit meer.

Echt kleine compacte (relatief) rustige gebieden met veel blauw: dan denk ik toch gelijk aan Rauris, Nauders en Matrei in Osttirol.
Of anders het al genoemde Maria Alm en dan met name Natrun (A-berg is drukker en laatste stuk dalafdaling kan challenging zijn voor starters door de buckels aan het einde van de dag), of Seefeld, of Berwang (maar dan niet in Kaiserhof) en de geheimtip Schlick2000 bij Fulpmes in het Stubaital.

*bericht bewerkt door Hans- op 19 mrt 2022 11:47

Misschien is het kleine Hochpilzbergen ook een leuke optie. Kneuterig veilig (je kind kan maar op een enkele plek uitkomen) voor kinderen leuk crossen door de bossen en procentueel behoorlijk wat (eigenlijk veel) Nederlanders. Is voor mij wel enige jaren geleden dat ik er geweest ben.

.

Plaats een reactie