Advies aankoop nieuwe ski’s

Hallo wintersportliefhebbers,

Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van nieuwe ski’s en wil graag jullie advies vragen.

Aangezien ik nieuw ben op dit forum stel ik me eerst kort voor.

Ik ben 39 jaar oud. 1.90m en 80 a 85 kg (afhankelijk van het seizoen en of ik in training ben of teveel geniet 😬).

Ski van kinds af aan. Minimaal 1 week per jaar, maar wanneer mogelijk vaker.

Zeer sportief. Topsport verleden, en de laatste 15 jaar fanatiek (hobby)wielrennen en dus ook in de zomer in de Alpen te vinden.

Ik denk dan ook sportief te Skien. Niveau is lastig aan te geven over mezelf (eigenlijk aan anderen om te oordelen). Al durf ik wel te zeggen dat ik actief/sportief ski en eigenlijk alle gangbare pistes technisch netjes en gecontroleerd naar beneden kom.

Skistijl: ik mag graag doorskien, maar technisch netjes en in control vind ik nog toffer. Mooie gecarfte bochten op snelheid vind ik het mooiste.

Op normale pistes heb je het dan over middellange gecarfte bochten. Ook zoek ik graag mooie sneeuw op aan de zijkant van de piste voor korte bochten.
Laatste jaren eigenlijk 100% op piste.

Huidige ski’s (7 jaar oud): Fischer motive 80 in 182m met 19 meter radius. Allmountain gekocht omdat ik toen meer interesse had in offpiste. Lekkere ski, alleen merk ik in de praktijk dat ik nu 100% piste ski en deze ski op hardere ondergrond niet stijf genoeg is en daarmee niet ideaal als carve ski. Ondanks dat het een allmountain ski is ben ik overigens best tevreden geweest over zijn prestaties op de piste en er veel plezier van gehad. Eind van een te warme dag is deze ski ideaal vanwege zijn rocker en breedte.

Daarvoor heb ik geskied op de Fischer rc 4 World Cup RC. Lengte weet ik niet meer exact, maar naar mijn gevoel iets te kort (172 denk ik)

Omdat ik nu 100% op de piste ski en ik mooie gecarfte bochten het gaafst vind zoek ik nieuwe ski’s.

Carve ski’s voor middellange en korte bochten.
Mag echt sportief, maar niet too much (moet er een hele dag op staan en ook met de kids mee)
Schoenen die erop staan: Lange RX120

Ski die ik in gedachten heb:

Rossi Hero Elite plus in 181 (radius 15 m)

Blizzard firebird HRC+excell 14 demo in 182 (radius 17 m)

Atomic redster x9s in 183 met 16,2 radius

Volkl deacon 74 in 178 met 17 meter radius.

Op basis van hetgeen ik lees zijn dit ski’s waarvan ik denk dat ze kunnen passen en die geschikt zijn als carve ski voor zowel middellange als korte bochten.
Uiteraard zie ik ook verschillende zoals radius en breedte onder de voet.

Vandaag ook mijn hulp vraag.

Welke ski’s zouden jullie adviseren op basis van mijn verhaal? En hebben jullie wellicht nog andere alternatieven dan hierboven genoemd?

Alvast dank voor de hulp/tips.

Groet Michiel

Hoi Michel, een zeer ervaren, naast de piste opgegroeide Fransman (tien jaar jonger dan jij) was laaiend enthousiast over de Atomic Redster. Hij huurt altijd op vakantie om zo altijd over de nieuwste techniek te kunnen beschikken, maar was zo onder de indruk van deze ski’s dat hij ze gaat kopen. Hopelijk heb je hier wat aan. Err zijn nu wel veel fijne aanbiedingen trouwens, succes!

Anne Marie

Heb zelf van jou lijstje alleen de Atomix X9 geskied (revo). Da’s echt een ski zonder plafond, die echt leuk is om technisch te skieen. Hij skiet wel iets korter (naar gevoel) dan de radius doet vermoeden.

Een andere leuke is de Fischer The Curv familie, dan voornamelijk de 2 top modellen, “the curv” en “the curv GT”. Zijn alletwee zware/stabiele skis met race genen. Deze skieen wat langer in radius, maar als je doordrukt en hoek maakt kan je ze ook korter skieen. Heb deze zelf en erg tevreden van als 2de ski.

Misschien is de Worldcup Rebel I Race ook een leuke toevoeging hieraan. Is een ski die ook een “medium” radius heeft en zowel uit de voet kan op lange en kortere bochten. Gezien je sport verleden denk ik dat deze ski niet te hoog gegrepen is.

Maar het beste advies is toch zelf testen wat het beste voor jou werkt.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

ik zou je ook de Atomic X9s adviseren met een lengte van 1.83m, dit is een ski waar je echt alles mee kan doen (ook een mooie ski maar niet goedkoop is bijvoorbeeld de Stockli Laser SX)…+ als je toch nieuwe ski’s aanschaft dan handig om ook een paar nieuwe schoenen erbij te kopen zoals die Hawx versie van Atomic met een flex van 120 en een custom zooltje…(Daka in Rotterdam had tijdje geleden beide op voorraad).

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 mrt 2022 17:03

Heb zelf van jou lijstje alleen de Atomix X9 geskied (revo). Da’s echt een ski zonder plafond, die echt leuk is om technisch te skieen. Hij skiet wel iets korter (naar gevoel) dan de radius doet vermoeden.

Een andere leuke is de Fischer The Curv familie, dan voornamelijk de 2 top modellen, “the curv” en “the curv GT”. Zijn alletwee zware/stabiele skis met race genen. Deze skieen wat langer in radius, maar als je doordrukt en hoek maakt kan je ze ook korter skieen. Heb deze zelf en erg tevreden van als 2de ski.

Asterino op 16 mrt 2022 16:25

He Asterino, wat is het verschil bij Atomic tussen de servotechniek en de nieuwere revoshock? Weet jij dat?

Anne Marie

zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/527444
beide technieken hebben demping als doel en geven een rebound zodat al je krachten gebruikt, werkt prima vind ik zelf, Stockli gebruikt ook zo iets en noemen ze een turtle shell techniek, zie;

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 mrt 2022 17:15

De Redster X9s is idd een geweldige pisteski, maar als de Motive 80 voldeed op de grip na wel wat te hoog gegrepen.
De Hero Plus Ti (is die er tegenwoordig in 181 ja?) en Head Supershape eRally zouden dan erg mooi aansluiten.
Andere toptip is om snel even naar Malden te rijden (misschien eerst even bellen) en daar een paar Kästle MX82 in 182 te scoren voor de fenomenale prijs van €650. Dat is een stevig carvemonster dat met zijn breedte iets meer comfort biedt onder mindere omstandigheden.

Heb zelf van jou lijstje alleen de Atomix X9 geskied (revo). Da’s echt een ski zonder plafond, die echt leuk is om technisch te skieen. Hij skiet wel iets korter (naar gevoel) dan de radius doet vermoeden.

Een andere leuke is de Fischer The Curv familie, dan voornamelijk de 2 top modellen, “the curv” en “the curv GT”. Zijn alletwee zware/stabiele skis met race genen. Deze skieen wat langer in radius, maar als je doordrukt en hoek maakt kan je ze ook korter skieen. Heb deze zelf en erg tevreden van als 2de ski.

Asterino op 16 mrt 2022 16:25

He Asterino, wat is het verschil bij Atomic tussen de servotechniek en de nieuwere revoshock? Weet jij dat?

AMie op 16 mrt 2022 17:03

Hoi AMie, sorry kan ik niet zeggen, heb alleen de nieuwere revoshock uitgetest. Heb natuurlijk de reviews wel gelezen, dus idd zoals Gerjon zegt bedoelt om de tip van de ski meer te dempen en klapperen tegen te gaan. Bij servo doormiddel van een metalen staaf die de voorkant van de bindingplaat verbindt met de tip van de ski. Bij Revo met ingelegde “losse” plaatjes.

Ik vond ze wel stabiel, maar de andere modellen die ik skiede waren dat ook. Ik geloof niet dat bij de race geinspireerde high end carvers er veel tussen zit qua performance, meer details. Ik vraag me soms af hoe groot de techniek helpt, en welk stuk gewoon marketingpraat is. Fabrikanten staan ook onder druk om nieuwe modellen op de markt te brengen met “nieuwe” techniek.

Ik bedoel maar: Atomic heeft zijn servo/revo, bij fischer is het shaped titanal en een carbon bridge, bij dynastar heb je powerdrive, bij Head heb je dat EMC systeem (electronische stabilisatie)… het ene is al gekker dan het andere…

zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/527444
beide technieken hebben demping als doel en geven een rebound zodat al je krachten gebruikt, werkt prima vind ik zelf, Stockli gebruikt ook zo iets en noemen ze een turtle shell techniek, zie;

Gerjon op 16 mrt 2022 17:15

He Gerjon dankjewel. Begrijp ik t goed dat t feitelijk twee keer van t zelfde is, maar bij de ene is t een opgemonteerd (afterthought?) stokje en bij de ander zijn ingemonteerde t blokjes? Met vooral, zoals Asterino zegt, een marketing motief?

Anne Marie

@Gerjon Dat je de TS (en ieder ander ook trouwens) de Atomic X9s adviseert kan ik nog begrijpen. Maar waarom ook Atomic schoenen in flex 120? Hij geeft aan Lange RX120 te hebben. Lijkt mij een vergelijkbare schoen.
(Heb zelf ook Hawks in 110, prima schoen maar niet echt iets bijzonders.
En die keren dat ik bij Daka geweest ben ben ik nou niet echt stijl achterover gevallen van het enorme kennisniveau erover of het assortiment)

*bericht bewerkt door RuudW op 16 mrt 2022 19:19

Sorry niet goed gelezen maar die Lange schoenen zijn super 😊 dus geen nieuwe schoenen nodig…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 mrt 2022 19:51

@Amie alle merken gebruiken bepaalde technologie maar niet alles is marketing en afhankelijk van je niveau haal je dit wel of niet uit je skies…we hebben niet allemaal het niveau van Marcel Hirscher…

@Amie alle merken gebruiken bepaalde technologie maar niet alles is marketing en afhankelijk van je niveau haal je dit wel of niet uit je skies…we hebben niet allemaal het niveau van Marcel Hirscher…

Gerjon op 16 mrt 2022 20:14

Dat is zeker waar… de vraag is wat marketing hocuspocus is en wat echt technologie is die bijdraagt… Als HEAD het over KERS heeft haak ik af… tuurlijk maakt HEAD erg goeie skis, maar sorry een chip die energie recupereert en dan teruggeeft aan de ski… dat is gewoon marketingpraat. Hetzelfde met die triple radius van Fischer… yup als je laat lopen dan maken ze lange GS bochten en als je ze erg op hun kant zet en doordrukt duw je ze in kortere bochten… maar om nu te spreken van 3 verschillende radii als een technische verwezelijking… bwa bwa bwa.

Ik ski natuurlijk te weinig op verschillende skis, en heb waarschijnlijk niet genoeg techniek om alle finesses te kunnen inschatten, maar heb wel genoeg ervaring om te weten dat er veel hocuspocus bij komt kijken.

ik zou je ook de Atomic X9s adviseren met een lengte van 1.83m, dit is een ski waar je echt alles mee kan doen (ook een mooie ski maar niet goedkoop is bijvoorbeeld de Stockli Laser SX)…+ als je toch nieuwe ski’s aanschaft dan handig om ook een paar nieuwe schoenen erbij te kopen zoals die Hawx versie van Atomic met een flex van 120 en een custom zooltje…(Daka in Rotterdam had tijdje geleden beide op voorraad).

Gerjon op 16 mrt 2022 17:00

Ik ben inmiddels aan m’n 2e paar SX’en toe. Inderdaad stevig aan de prijs maar als je die eenmaal gewend bent wil je m.i. niks anders meer. Vorige SX’en ruim 120 dagen op geskied en toen vond ik de fut er wel een beetje uit. Deze hebben nu een 2e leven bij m’n broertje. M’n nieuwe SX’en heb ik ook met Carbon onderplaat, nog iets stijver en ik vind ze ook heerlijk skiën. (Had eerst 178cm en nu de 173cm bij 1m80 en 85-90KG).

Dank voor alle reacties en tips! Had ik niet verwacht in zo’n korte tijd!

De Atomic x9 wordt door velen aangeraden. Ik ga eens kijken of ik die kan testen in Landgraaf. Indoor is niet ideaal, maar geeft wel een gevoel. Ook om te voelen of ze niet too much zijn zoals Bennie aangeeft.

De rossignol Hero plus blijven ook op mijn lijst staan. Al schat ik in dat die in de buurt niet eenvoudig te testen zijn. Als ik online ergens een mooie aanbieding tegen kom in mijn lengte overweeg ik dat zeker.

Op de blizzards en volkls geven jullie geen reactie. Mag ik daaruit concluderen dat jullie die minder vinden aansluiten (of van mindere kwaliteit zijn)?

Dank ook voor de aanvullende suggesties.

Fischer curve Gt is een interessante ski. Alleen lastig te verkrijgen in mijn lengte als ik google.

Head e-race ook heel interessant. Zijn met 175 wat korter en daardoor wellicht iets eenvoudiger te handelen ondanks dat ze wat agressiever zijn.

kastl mx82 klinkt ook goed, al kom ik daar qua eigenschappen/tests online weinig tegen. Wellicht een ouder model?

Ik ga deze 3 suggesties eens verder bekijken.

Head supershape rally twijfel ik over of die wel voldoende sportief is.
De stockli zijn heel interessant, maar voor mij te duur (iig meer dan ik wil uitgeven).

De lange rx 120 schoenen ben ik overigens heel tevreden over. Goed smal (paste mij iig ook zonder fitten en dat is (denk ik) een goed teken). voor mij een goede combi tussen sportief en comfort.

Dank voor jullie hulp en aanvullende tips zijn altijd welkom!

Groet Michiel

De Head Supershape series zijn behoorlijk sportief, maar ook eenvoudig te skiën. Ze zijn kortom voor een breed publiek geschikt.
Waar ik nu in Zwitserland ben skiet men zo ongeveer of op Stöckli of op Head Supershape. Die dekken 80% van het publiek.

Dank Bennie,

Ik heb nog even reviews gelezen en daar komen ze idd veelal positief uit als sportieve piste carvers.

Juist omdat je zo vaak ziet ben/was ik wat huiverig. Als in de Oostenrijkse gebieden waar ik ski een groot deel op een bepaald type ski skiet denk ik juist “links laten liggen, te toegankelijk. Een ski voor iedereen kan nooit echt goed zijn”.

Ik wil voorkomen dat het een te relaxte ski wordt die dan te dicht op de motive 80 zit. En dus echt op zoek naar een piste carver voor korte en middellange bochten.

Maar goed. Mijn gedachte zijn enkel gebaseerd op theorie en reviews. Als ik de kans krijg ga ik ze gewoon testen. Ben benieuwd hoe ze zich verhouden tot bijvoorbeeld de rossignols. Wellicht bevallen ze in praktijk heel goed.

Gewoon testen (ik weet het niet altijd even gemakkelijk om alle ski’s op je shortlist te kunnen testen, maar staar je ook niet blind, de meeste ski’s binnen je lijst doen goed wat ze moeten doen).

Wat betreft de fischers (the curv), kan je ook varieren met de lengte. Wil je ze graag met wat kortere radius ga dan een maatje kleiner, graag meer cheater GS pak dan de langste maat (1m82). Stijf zijn ze allemaal dus op dat vlak ga je met een kortere maat je jezelf ook geen tekort doen.

Nu ik er aan denk zou je ook eens bij de Dynastars kunnen kijken. Zelfde familie als de Rossignols, korte en middenlange bochten.

Vroegere modellen (speedzone 12 of 14) en huidige model (speed 763 voor gemiddelde radius en de 963 voor korte slalom radius). Heb zelf een speedzone 14 pro, erg leuke speelse ski, die vooral graag korte bochten skied.

De skies die je op je lijstje hebt staan heb ik ook de revue laten passeren.
Ik heb zelf gisteren de keuze gemaakt voor de HEAD WXC e-race 175. Bewust iets langer gekozen voor iets meer rust op snelheid in de ski. Maar de skies hebben nog wel een mooie tussen radius.
Wilde eens vernieuwen vanuit Atomic XTI 169.
Wellicht ook een optie dus de HEAD
.

*bericht bewerkt door Hengelo074 op 18 mrt 2022 09:28

kastl mx82 klinkt ook goed, al kom ik daar qua eigenschappen/tests online weinig tegen. Wellicht een ouder model?

Michiel_Janssen op 17 mrt 2022 12:12

Ik zie dat ik MX84 had moeten typen. Die staan er hopelijk nog.

*bericht bewerkt door Bennie op 19 mrt 2022 15:20

Dank voor de aanvullende tips!

De Dynastar had ik zelf nog niet en inderdaad ook interessant. Ga er eens induiken

Op mijn shortlist vooralsnog:

Atomic x9
Head i rally 1,77
Head I race 1.75 m
Rossi Hero elite plus ti

Beide heads zijn online nu te vinden voor €599 Dat is denk ik een mooie prijs.

De Hero elite plus kan ik nergens meer vinden in 1,81 m. Alleen bij Daka in 1.74m

Is bij jullie wellicht bekend of de Hero’s elders nog in 1.81m verkrijgbaar is?
Of zou 1.74m ook volstaan bij 1.90m en mijn gebruik? De heads zijn beiden namelijk ongeveer net zo groot (dat zijn de max lengtes).

Moeilijk met deze grote keuze en verschillen!

Groet Michiel

Sport Robl in Oostenrijk heeft ze in 181.
Verzendkosten zijn 30.—

Ik ben benieuwd wat anderen zeggen over 181 vs 174.
Ik ben er nog steeds niet uit wat voor skies ik wil.
En de elite plus lijkt me ook leuk. Ben ook 190.

Totales Vollidiot

Voor middellang tot lang is 181 beter, want loopt wat rustiger. Vind je het belangrijk bochten aan elkaar te rijgen is 174 al aan de lange kant.

@brakes na 130 dagen de fut er uit bij wat een high-end lat zou moeten zijn? Dat vind ik wel snel 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 20 mrt 2022 15:28

Edwin van Riel

Ja, hij wilde gewoon de nieuwste Laser SX hebben en kon de oude versie aan zijn broertje verkopen🤣🤣🤣

*bericht bewerkt door Gerjon op 21 mrt 2022 22:12

Dank voor alle tips!

Op basis van jullie tips aangevuld met advies dat ik nog heb gevraagd aan Gigi heb ik de keuze gemaakt (en dus met wat risico het daadwerkelijke testen overgeslagen).

Gisteren heb ik op sport robl (Tnx Kdtl voor de tip) de rossignol Hero elite plus in 181 besteld.

Voor 30,- verzenden ze inderdaad naar Nederland. En voor een aanvullende 30,- heb ik de bindingen nog kunnen opgraden naar de spx 12.

De beschikbaarheid in de juiste lengte en mooie aanbieding voor de rossignols (530,- incl upgrade binding & verzending) hebben zeker ook meegespeeld in de keuze tussen de ski’s op mijn lijstje.

Kijk er naar uit dat ze binnen zijn en ik ze kan gaan uitproberen.

Groet Michiel

Mooi werk Michiel! Die wil ik best eens proberen hoe dat nou is, met de middenradius

Begrijpelijk dat men graag advies wil, maar wat zijn we hier gemiddeld voor skiërs in ons landje? Weekje sneeuw per jaar en dat is het wel voor de meesten. Ben je dan echt geholpen met tips over bepaalde eigenschappen? Wees eerlijk, we zijn gewoon een stel amateurs/middenmoters.
Ja, ik voel wel of een ski fijn doet wat ik wil of dat het moeite kost. Maar ligt dat echt aan die houten kern, de radius, het gewicht, de binding etc…? Waarschijnlijk wel een beetje, maar grotendeels gewoon aan je eigen vaardigheden. Bovendien komen er elk jaar weer nieuwe versies en volgens de fabrikant nog beter dan vorig model.
Affijn. Ik bespaar me nu een hoop tijd en centen door te kijken wat er ter plekke in de aanbieding is en die een dagje te huren. Bevalt het, dan kijk ik op internet of de prijs goed is of elders beter is en koop dan. Maar goed, dat is mijn idee. Wordt toch niet wijs van al die test in magazines als het om de details gaat. Wil alleen graag even voelen hoe stijf de ski is en of die een beetje all round is en dan een proefrit (dag). Net als een nieuwe auto 😊.

Punt is duidelijk, maar er zijn ook Nederlanders (ok, een minderheid natuurlijk) die gewoon het hele jaar door 3x percwerk op de latten staan en 6-8 weken per seizoen in de bergen. Echt, ze bestaan 😉

Edwin van Riel

Plaats een reactie