Nieuwe ski's voor old-school skier

Ben nogal onder de indruk van de materiaal kennis onder de forum leden. Daarom graag jullie advies voor een jarenlang uitgestelde nieuwe aankoop.

Ik ben een old-school skier met een goede techniek. Wedelen langs de randen van de piste vind ik heerlijk, als dansen, zo nu en dan een buckelpiste en waar het kan off piste door de tiefschnee doe ik ook graag. Soms zet ik wat carve bochten in, ook leuk, maar minder mijn ding. Hoewel ik in mijn jonge jaren de 100 km/uur heb aangetikt op de afdaling is snelheid voor mij niet meer zo belangrijk. Ik ski op 20 jaar oude Salomon latten, licht getailleerd. Deze kunnen echt niet meer en ik wil nu eindelijk eens nieuwe ski’s kopen. Jaar na jaar kom ik er maar niet uit welke geschikt zijn voor mij. Kunnen jullie helpen?
Vrouw, 1.72, 62 kg

Hoi Irma, misschien staat er hier was tussen voor je: https://www.wintersport.nl/forum/topic/505649

Anne Marie

Met jouw ervaring kom je eigenlijk niet onder zelf testen (testweekend of zo) uit. Verwacht dat je bv bij een merk als Dynastar wel wat moois zou kunnen vinden. Intense 4x4 is op het moment leuk geprijsd te vinden als je niet wilt/kunt testen. Zou mooi bij je kunnen passen als je van alle markten thuis wilt zijn.
https://www.skiessentials.com/2021-ski-test/skis/2021-dynast…

Edwin van Riel

Ik ben ook een old school skiër en ja je zal moeten testen maar om de keuze misschien wat te beperken hieronder mijn persoonlijke voorkeuren. Ik heb slalom latten omdat ik ook graag de korte bochten ski.
Verder heb ik graag een stijve ski met voornamelijk chamber. Ik heb nu een beetje tip rocker en dat is fijn voor de zachtere sneeuw. De lengte is net iets onder mijn lichaamslengte.
Tja off piste is natuurlijk wat minder met dit type ski. Dan zou je meer richting all mountain moeten gaan maar dan zijn de korte bochten op de piste minder leuk. Dus ik heb gekozen voor de piste ski.

*bericht bewerkt door Francina op 19 mrt 2022 11:44

Ik zou richting een sportieve slalom ski gaan, maar ook geen al te agressieve. Iets als de Rossignol Hero SL in 160 lengte. Die zijn slippend en carvend te skiën. Door de slalom sidecut kan je naar hartelust wedelen.

Een slalom sidecut heeft echt niks met wedelen te maken, @hupla. Die werkt zelfs averechts. Vrienden van me skiën ook old skool en die breken hun nek op een echte slalomski.
Je moet voor old skool een ski hebben met zo min mogelijk taillering. Een GS bv.

Andere fijne ski die onder alle omstandigheden eenvoudig te slippen maar ook te snijden is de Head Worldcup Rebels i.SLR. Eventueel voor de nog wat betere wedelkwaliteiten de i.GSR proberen. Atomic Redster G7 schijnt ook een wedelski te zijn.
Deze ski’s zijn allemaal geen top-of-the-range, maar bieden flinke performance. Bij 100+ voldoen ze niet, maar 70-80+ gaat eigenlijk prima, vooral ook omdat je weinig vol op de kant skiet.

Ts geeft aan graag een stukje buiten de piste te pakken of te buvkelen. Echte (sportieve) sl latten vallen dan heel vlot af.

Edwin van Riel

Een slalom sidecut heeft echt niks met wedelen te maken, @hupla. Die werkt zelfs averechts. Vrienden van me skiën ook old skool en die breken hun nek op een echte slalomski.
Je moet voor old skool een ski hebben met zo min mogelijk taillering. Een GS bv.

DrPhil op 19 mrt 2022 14:55

Goed punt. Vind ook dat een GS het meeste lijkt op een old school ski. Mijn wederhelft skiet soms nog van dat tik-tak gewedel voor de gein en zij vindt de moderne SL latten het leukst. Maar hoor net ook dat SL’s wat teveel happen met de tip om goed te kunnen wedelen zoals vroeger. Maar om makkelijk korte bochten te skiën met de huidige ski techniek, zijn ze natuurlijk wel geschikt. Misschien toch een keertje wat anders proberen dan old school wedelen ;-)

Ik doe hetzelfde! stockli Laser SX….prijzig, maar wat een fijne ski’s.

Super bedankt voor jullie reacties! Ik ga er binnenkort een paar testen, op jullie advies GS, maar ook die Stockli Laser SX wil ik wel eens voelen.

Pak dan ook zeker de Elan Ace GSX mee als je kunt. Fijnbesnaarde racers zijn dat, prettig voor de stilist.

Plaats een reactie