Gezocht: Out of the box skigebied met pasen

Beste forumleden.

Ik zit eraan te denken om rond pasen een lang weekend te gaan skiën. De usual suspects (Solden, Ischgl, St Anton, de overige gletsjers etc) heb ik wel op het oog. Maar veel weten meer dan één dus wellicht hebben jullie nog een leuk idee.

Wensen:
-hooggelegen of in ieder geval voldoende sneeuwzeker met Pasen uiteraard.
-lange pistes
-uitdagend maar ook mogelijkheid om wat rustiger aan te doen.
-Oostenrijk of ( eventueel Zwitserland maar prijs is wel een dingetje).
-Niet al te ver rijden.
-Liefst mogelijkheid tot tochten en/of meerdere dalen.
-Leuke hutten voor de lunch (ik vermijd liever de self service schuren).

Italie is het meeste al dicht met pasen en is me wat te ver voor een lang weekend. Frankrijk ook te ver. Al wil ik nog steeds een keer naar Val d’Isere en Livigno dus die staan stiekem nog wel op mijn lijstje.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 mrt 2022 08:52

to ski or not to ski, thats no question

Als val d’isere voor een weekend niet te ver rijden is, dan is alles mogelijk, toch?

Lekker laat boeken. Komt er over twee weken een dump en begint het weer kouder te worden, dan kan je overal heen. De bestemmingen die jij noemt zijn prima voor als het niet meer gaat sneeuwen over koeler wordt, maar praktisch alles probeert t/m Pasen open te zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Livigno valt echt mee qua afstand - en in april heb je daar veel skipass free aanbiedingen: https://www.livigno.eu/en/holiday-offers/skipass-free…

Wij zijn er een paar jaar geleden eind april geweest en konden nog fantastisch skiën.

Sulden misschien?

Andermatt in Zwitserland? niet ver, sneeuwzeker

Livigno is een mooi gebied, maar voor een lang weekend? Vind ik nogal vergezocht.

Snel en makkelijk aanrijden, en een mooi uitgestrekt gebied met veel variatie: Andermatt. https://www.wintersport.nl/weblog/02/02/2022/reportage-de-dr…

review van powderhounds (offpiste site) https://www.powderhounds.com/europe/switzerland/andermatt-se…

youtube - afdaling van de Gemsstock, top-10 beste skibergen in CH

The older I get, the better I was

Zermatt, Saas-Fee zijn alletwee goed aan te rijden voor een lang weekend en héél genietbaar in de lente.

Saas-Fee is de minst dure van de twee, en vind ik meer persoonlijkheid hebben dan Zermatt. Die laatste heeft dan weer meer skigebied, en er zijn weinig plaatsen in de Alpen die een even iconisch zicht hebben.

Serfaus-Fiss. Afgelopen weekend geweest en pistes waren gewoon top. Alleen zuidhellingen bij Fiss waren s middags pap.

Serfaus-Fiss. Afgelopen weekend geweest en pistes waren gewoon top. Alleen zuidhellingen bij Fiss waren s middags pap.

Allie op 25 mrt 2022 16:53

De vraag was toch “out-of-the-box” voor een lang weekend? Dan is SFL toch wel 1 van de minst logische keuzes.

Maar goed, een totaal onlogische keuze is dan misschien juist weer OOTB 😁

Wanneer je echt een fobie of antipathie hebt tegen alles anders dan Oostenrijk, dan zou ik met Pasen toch eerder kiezen voor bijv Stubai, Stuben of See.
Gewoon omdat ze beter zijn dan SFL, EN omdat ze alledrie met een S beginnen.

*bericht bewerkt door Onnem op 25 mrt 2022 18:27

The older I get, the better I was

@Onnem Ik vond je posts van vandaag wel lekker out of the box en goed te bereiken vanaf het vliegveld. Rustige keuzes ook.

Andermatt in Zwitserland? niet ver, sneeuwzeker

Michelle13 op 25 mrt 2022 16:46

Bwa … op de Gemsstock was het enkele weken geleden nog goed te doen. De zuidhellingen in Andermatt-Sedrun en de pistes in Disentis waren toen al een heel ander verhaal. Als er nog wat sneeuw wil vallen tegen Pasen, dan wordt het weer wat beter. Maar een weekendje alleen op de Gemsstock is zeker ook een valabele optie vind ik.

*bericht bewerkt door Hupla op 25 mrt 2022 20:32

Engelberg !

Damuls, dichtbij en op hoogte en altijd veel sneeuw!!

Goed bereikbaar, relatief hooggelegen:
Kleine gebieden:
Küthai
Hochzeiger
Zugspitze
Grotere gebieden:
Montafon
Nauders met doorsteek Schöneben (IT)
Alleen deze ligt wat verder.

Het mooie van dit forum vind ik toch wel de hulpvaardigheid naar vragenstellers toe.

Het jammere, dat soms een timmerman bij ieder voorwerp denkt dat het een spijker is. En dan met zijn vertrouwde hamer, probeert om een schroef in het hout te slaan.

Wanneer iemand een lang weekend wil gaan skiën. Met Pasen. Dan weet je:

  1. Minstens 2/3 van het gebied moet boven de 2000 liggen, en minstens de helft van de zon af.
  2. Alles wat veel verder ligt dan Landeck, is ver weg voor een lang weekend.

Mijn broek zakt toch af bij een aantal adviezen die ik hier zie.

Hoe goed bedoeld misschien ook, het is met een hamer op een schroef beuken.

Damuls, veel sneeuw maar soep, want op de zon en veel te laag. Schoeneben goed, Nauders slecht. SFL inneralpin, grotendeels op de zon. Ischgl goed qua sneeuw, See vlakbij ook en stuk goedkoper.

Andermatt en Engelberg allebei geheimtips.
Denk ook eens aan Zinal en Grimentz.

*bericht bewerkt door Onnem op 26 mrt 2022 16:42

The older I get, the better I was

Het mooie van dit forum vind ik toch wel de hulpvaardigheid naar vragenstellers toe.

Het jammere, dat soms een timmerman bij ieder voorwerp denkt dat het een spijker is. En dan met zijn vertrouwde hamer, probeert om een schroef in het hout te slaan.

Wanneer iemand een lang weekend wil gaan skiën. Met Pasen. Dan weet je:

  1. Minstens 2/3 van het gebied moet boven de 2000 liggen, en minstens de helft van de zon af.
  2. Alles wat veel verder ligt dan Landeck, is ver weg voor een lang weekend.

Mijn broek zakt toch af bij een aantal adviezen die ik hier zie.

Hoe goed bedoeld misschien ook, het is met een hamer op een schroef beuken.

Damuls, veel sneeuw maar soep, want op de zon en veel te laag. Schoeneben goed, Nauders slecht. SFL inneralpin, grotendeels op de zon. Ischgl goed qua sneeuw, See vlakbij ook en stuk goedkoper.

Andermatt en Engelberg allebei geheimtips.
Denk ook eens aan Zinal en Grimentz.

Onnem op 26 mrt 2022 16:34

Tsja, als de topic starter zelf Livigno en Val d’Isere stiekem op het lijstje houdt is bereikbaarheid dus blijkbaar niet zo’n issue?

Ikzelf zou liever iets verder rijden met meer noord georiënteerde pistes en daarmee langere ski dagen dan per definitie niet te ver rijden en op zuidelijke soephellingen waar je ski dagen korter zijn.

*bericht bewerkt door Mijtje op 26 mrt 2022 17:49

Andermatt en Engelberg allebei geheimtips.
Denk ook eens aan Zinal en Grimentz.

Onnem op 26 mrt 2022 16:34

Voor Oostenrijk is de combinatie onbekend (cfr. out of the box), sneeuwzeker met Pasen en relatief dichtbij een zeer moeilijke combinatie. Denk dat de aangeraden gebieden van Onnem top zijn naargelang bovenstaande wensen. Enkel de prijs krijgt hierin een minnetje.

Mijn gouden tip: Arosa Lenzerheide (enja ook hier krijgt de prijs een minnetje)

Kijk dit was precies waar ik op hoopte, een paar mooie ideeën en wat discussie :)

Val d’isere staat altijd stiekem op mijn lijstje, dus nu ook, want ik MOET daar echt nog een keer heen. Maar gaat hem echt niet worden voor een lang weekend. En het gebied verdient ook een langer verblijf.

Mijn lijstje is in ieder geval bijgewerkt en voorlopig ga ik even rustig afwachten wat het weer gaat doen. Onderstaand een korte reactie op de meeste voorstellen. Dit is mijn mening/gevoel erbij en uiteraard geen aanval op jullie voorkeur :)

Afvallers:
Val d’isere, Sulden, Livigno, Zinal & Grimenz: te ver
Saas Fee: Te ver i.c.m. gevoelsmatig lange reis door autotrein.
Damuls & Montafon: te laag
SFL: geen klik met dit gebied.
Ischgl, Solden & St Anton: fijne gebieden die aan alle eisen voldoen, maar voor een short ski trekt mijn eigen onderstaande geheimtip me meer. En ik moet toch keuzes maken.

Kanshebbers:
Pitztal: mijn eigen geheimtip. Geen lang tochten maar wel heerlijke lange pistes op de gletsjer, rustig, ruig, betaalbaar en een heel fijn hotelletje waar ik vaak kom. Rifflsee zal ook nog wel oké zijn waarschijnlijk, Hochzeiger voorin het dal waarschijnlijk te laag maar wie weet.
Andermatt: (mits meer delen in conditie dan alleen de Gemstock).
Engelberg & Lenzerheide (idem, er moet wel een aanzienlijk deel in conditie zijn om het prijskaartje te verdedigen.
Combinatie Andermatt en Engelberg is ook nog een optie.
Zermatt: Voor als het echt super warm wordt. Is uiteraard verder dan Saas Fee, mede door de 2e treinrit vanaf Tasch, en prijzig. Dit gaat dus compleet in tegen mijn eigen redeneringen hierboven, maar ik heb hier een winterseizoen gedaan en kom er erg graag terug.

Bovenstaande gaat allemaal uit van de auto. Als er een gunstige nachttrein rijdt zijn Kuthai of de Stubaier gletsjer nog mogelijkheden.

*bericht bewerkt door Zimoski op 28 mrt 2022 10:13

to ski or not to ski, thats no question

Kijk dit was precies waar ik op hoopte, een paar mooie ideeën en wat discussie :)

Val d’isere staat altijd stiekem op mijn lijstje, dus nu ook, want ik MOET daar echt nog een keer heen. Maar gaat hem echt niet worden voor een lang weekend. En het gebied verdient ook een langer verblijf.

Mijn lijstje is in ieder geval bijgewerkt en voorlopig ga ik even rustig afwachten wat het weer gaat doen. Onderstaand een korte reactie op de meeste voorstellen. Dit is mijn mening/gevoel erbij en uiteraard geen aanval op jullie voorkeur :)

Afvallers:
Val d’isere, Sulden, Livigno, Zinal & Grimenz: te ver
Saas Fee: Te ver i.c.m. gevoelsmatig lange reis door autotrein.
Damuls & Montafon: te laag
SFL: geen klik met dit gebied.
Ischgl, Solden & St Anton: fijne gebieden die aan alle eisen voldoen, maar voor een short ski trekt mijn eigen onderstaande geheimtip me meer. En ik moet toch keuzes maken.

Kanshebbers:
Pitztal: mijn eigen geheimtip. Geen lang tochten maar wel heerlijke lange pistes op de gletsjer, rustig, ruig, betaalbaar en een heel fijn hotelletje waar ik vaak kom. Rifflsee zal ook nog wel oké zijn waarschijnlijk, Hochzeiger voorin het dal waarschijnlijk te laag maar wie weet.
Andermatt: (mits meer delen in conditie dan alleen de Gemstock).
Engelberg & Lenzerheide (idem, er moet wel een aanzienlijk deel in conditie zijn om het prijskaartje te verdedigen.
Combinatie Andermatt en Engelberg is ook nog een optie.
Zermatt: Voor als het echt super warm wordt. Is uiteraard verder dan Saas Fee, mede door de 2e treinrit vanaf Tasch, en prijzig. Dit gaat dus compleet in tegen mijn eigen redeneringen hierboven, maar ik heb hier een winterseizoen gedaan en kom er erg graag terug.

Bovenstaande gaat allemaal uit van de auto. Als er een gunstige nachttrein rijdt zijn Kuthai of de Stubaier gletsjer nog mogelijkheden.

Zimoski op 28 mrt 2022 10:01

En is vliegen een optie? Want je kan relatief goedkoop vliegen op Turijn en dan taxi (delen) naar Breuil-Cervinia. Als je alleen rijdt dan wegen de extra kosten misschien wel niet op tegen over de auto?

*bericht bewerkt door GeensMaarten op 28 mrt 2022 10:55

foutje.

*bericht bewerkt door GeensMaarten op 28 mrt 2022 10:54

@GeensMaarten

Wel naar gekeken maar zit rond Pasen toch rond de €250 á 300 voor een directe vlucht. Met overstappen rond de €150 á 200. En daar komen kosten voor reis van/naar luchthaven, ruimbagage (ski’s) en taxi/bus ter plekke nog bij. Al met al snel >€400. Innsbruck is wat dat betreft iets goedkoper en de bus naar skigebied is ook beter en goedkoper georganiseerd.

to ski or not to ski, thats no question

Als t gaat om ver rijden niet, maar als t om snel rijden gaat dan een out of the box idee voor Alpe Huez, serieus snel aan te rijden voa grenoble. Wel wat veel zuid gericht maar ook een groot deel boven de 2000 meter. Beetje afhankelijk waar je vandaan moet komen kaar is bijna net zo snel aan te rijden als bijv de Hintertux

Waarom eigenlijk niet Obergurgl/Hochgurgl? Voldoet aan al je eisen. En als dat te duur is, zou je, in de categorie kleinere gebieden, ook Kühtai of Galtür kunnen proberen. Of, nog goedkoper, Axamer Lizum.

*bericht bewerkt door paolie op 28 mrt 2022 20:07

Even een update: Het plan was uiteindelijk geworden om eerst wat nieuwe kleine gebieden te doen (do kuhtai, vrij hochoetz) en dan door naar pitztal drie dagen.

Was, want juist donderdag en vrijdag wordt echter super warm waaroor ik vrees voor de condities in die gebieden. dus wellicht toch maar ischgl, solden of de gurgls. Onderweg beslissen denk ik.

Wel jammer want dat zijn geen nieuwe gebieden en stukje meer km, zeker naar obergurgl. Ik vind persoonlijk het otztal altijd nog een heel eind vanaf Imst (waar ik altijd denk dat ik er bijna ben).

Pitztal staat vast qua dagen dus omdraaien is geen optie.

to ski or not to ski, thats no question

Hier in val Thorens prachtige pistes ,après-ski
Of LTV nog zeer veel pistes open 800 km. Goed bereikbaar. Zelf met thalys

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 12 apr 2022 21:24

Wow, heeft Trois Vallees 200km piste erbij gekregen?

600 km pistes 😛😛😛 en 800 km van hier 🙈🙈

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 13 apr 2022 06:54

Nog niet genoemd:

  • Verbier (open tot 1 mei)
  • Les Diablerets - Glacier 3000 (open tot 1 mei)
  • Davos Parsenn/Jakobshorn (open tot 18 april)
  • Flims Laax (open tot 18 april)
  • Sankt Moritz - Corvatsch en Diavolezza (open tot 24 april en 8 mei)
  • Obertauern (open tot 1 mei)
  • Niet de hoogste gebieden: Warth Schrocken en Zauchensee (open tot 24 april)
    Have fun!
It's all about the turns duuuuuude!

Hierboven stond het al eens: Hochzeiger is een echte aanrader met Pasen!

Nog niet genoemd: les arcs, veel hooggelegen en op noordhellingen. Redelijk eenvoudig aan te rijden en een stuk minder druk dan de usual suspects zoals tignes en 3 vallees.

Born to Ride

Plaats een reactie