Graag wat advies over skigebied voor studenten (Saalbach-Hinterglemm, Gerlos of Mayrhofen)

Hallo Wintersporters,

Ik ben zelf altijd voornamelijk op wintersport geweest in skigebieden die niet zo gericht zijn op Après-ski.
Daarom zou ik graag horen wat jullie ervaringen zijn! Mogelijk ook van Dutchweek.

Volgend jaar wil ik met een aantal gasten van 21 tot 25 jaar gaan skiën. Nu zijn er een aantal die goed kunnen skiën en een aantal die zelfs nog nooit op wintersport geweest zijn. Uiteraard willen we met ze allen na het skiën lekker gaan Après-skiën.

Zelf zitten we nu te twijfelen/denken aan een van de volgende vier dorpen: Saalbach, Hinterglemm, Gerlos of Mayrhofen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze dorpen?
Wat zijn jullie ervaringen met Dutchweek?
Hebben jullie nog andere tips?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 30 mrt 2022 15:23

In mijn twintiger jaren wil ik alle mooiste skigebieden bezoeken!

Mayrhofen zou ik niet doen, is toch wat pittiger allemaal, wat beperkt voor beginners. Gerlos is dan wel weer leuk, hele lange blauwe over het hele plateau, en mooie pistes aan de kant van Königsleiten. Al moeten de beginners wel over een rode om van daar terug te komen, maar die 38 is nou ook weer niet zo moeilijk. Bovendien is de apres-ski leuk.

Hinterglemm is wel een bestemming die goed is voor beginners, maar qua acco en skipas wat duurder. Mayrhofen is goedkoper qua acco maar niet qua skipas.
Gerlos is prima qua prijs en après-ski, maar voor beginners wat minder handig.

Overweeg toch eens Kirchberg, of de Dutchweek in Val Thorens. Dat is zowel betaalbaar als geschikt voor alle niveaus.

Wij hadden dit jaar 1 beginner bij in Gerlos, en dat was achteraf echt niet slim. De dalafdaling is rood of zwart, en het is niet mogelijk om op simpele piste’s naar andere deelgebieden te komen. De meeste gebieden in de arena bestaan voornamelijk uit rode en zwarte piste’s, dus er blijft maar een zeer beperkt stukje over om te skiën te oefenen, en als je een ander stukje zoekt moet je met de bus.

Dan vind ik Saalbach Hinterglem veel beter geschikt, echt heel erg veel blauw in alle dorpen, verbindingspiste’s blauw en niet te steil(soms wel smal), in elk dorp een blauwe of groene dalafdaling te vinden. In Mayrhofen ben ik nog nooit geweest dus daar kan ik niet over oordelen.

Qua apres ski denk ik dat het niet heel veel uit maakt tussen de 3, al is het lastig vergelijken doordat het nog geen Corona was in 2020 toen we bij SHLF waren. Wij hebben met een groep mannen van 25-30 onszelf erg vermaakt in SHLF, vooral op de berg was het daar erg goed geregeld(Goabstall en Hinterlach Alm zijn aanraders). Gerlos dit jaar was ook echt gezellig, maar echte apres ski was nog verboden en er was bijna niemand, dus het is lastig om dat te vergelijken.

Een van mijn zoons was dit jaar met zijn vrienden (leeftijd 23-26, allen studs) in Mayrhofen en erg te spreken over de après ski aldaar, maar ook over de hutten tijdens het skiën en het skigebied zelf. Hun groep bestond wel uit overwegend ervaren skiërs, maar ook een wat minder goede snowboarder. Vanwege de uitzonderlijke sneeuwval konden ze echter niet alle dagen skiën, veel pistes waren gesloten. Desalniettemin hadden ze t erg naar hun zin. Verder heb je in Schladming ook fijne après ski mogelijkheden en leuke hutten en bereik je de wat gemakkelijker pistes per gondel, die je ook terug kunt nemen als je de moeilijkere dalafdalingen wil vermijden.

Anne Marie

Zou Schladming niet aanraden voor beginners. Veel pittige afdalingen. Denk dat Saalbach niet zo’n slechte optie is, of wellicht Skiwelt of Kirchberg.

Mr. Slow

Denk je aan de Zillertal Arena, dan zou ik eerder Königsleiten of hochkrimml doen met een groep waar beginners in zitten. TheHenk zegt het heel gepast, in Gerlos zit je relatief opgesloten als beginner. Je mag wel de pröllerlift naar beneden nemen om de zwarte piste te ontwijken, maar handig is anders.

Zou Schladming niet aanraden voor beginners. Veel pittige afdalingen. Denk dat Saalbach niet zo’n slechte optie is, of wellicht Skiwelt of Kirchberg.

Quick op 28 mrt 2022 21:50

Die laatste 3 zijn dikke vette prima natuurlijk.

Maar Schladming kun je als beginner ook prima uit de voeten hoor. Alleen de dalafdaling zou je dan met de Planai of Planai-west doen.

Totales Vollidiot

Ik ben de afgelopen jaren in zowel Saalbach-Hinterglemm alsmede Mayrhofen geweest. Bij Saalbach-Hinterglemm heb je meer blauwe pistes, maar voor echte beginners zitten daar best pittige blauwe pistes tussen waarbij je relatief diep het dal in kijkt. Dat kan soms intimiderend zijn. Bij Mayrhofen zijn de beginnersafdalingen wat minder intimiderend voor mijn gevoel omdat deze wat meer bochten hebben in de pistes.

Het aanbod blauwe pistes is in Mayrhofen wat minder, maar ook daar is voor echte beginners voldoende aanbod. Als ze skiles nemen, komen ze waarschijnlijk immers de 1e 2 dagen niet weg van de oefenweide bij de Penken. Qua dorp vind ik Mayrhofen wat intiemer en gezelliger v.w.b. apres-ski en wat dichter bij elkaar qua aanbod van kroegen en uitgaansgelegenheden. Dit komt wellicht ook doordat er vanaf de Penken geen dalafdaling is, iedereen dus via de Penkenbahn omhoog en omlaag gaat naar het skigebied, en dus alles heel centraal is gelegen; zowel boven als beneden in het dorp.

Voor de nodige maagvulling voor je de apres ski in duikt in Mayrhofen heb je pal tegenover de Penkenbahn een superslager met heerlijke broodjes vlees en pal naast de Penkenbahn heb je de Icebar. Op een goede 150 meter heb je weer de Bruckenstad’l.

Het kleinere gebiedje bij de Ahorn heeft wel een dalafdaling voor de ervaren skiërs, maar is ook vlakbij de Penkenbahn. Ook de Ahorn is voor beginners goed te doen. Voor mij als licht-gevorderde skiër heb ik weer voor Mayrhofen in 2023 gekozen.

*bericht bewerkt door Gerben1979 op 29 mrt 2022 13:27

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Laat ik trouwens even duidelijker maken, absoluut een grote fan van het Zillertal, maar niet alle gebieden zijn voor beginners even geschikt. Dat maakt het voor ons als behoorlijk ver gevorderden des te leuker.

Geen directe ervaring met Dutchweek an sich, maar deze valt altijd medio/eind maart dacht ik en dan kan de sneeuw kwaliteit bij sommige gebieden mee gaan spelen. Met name voor de beginnende wintersporters.

Dat gezegd hebbende, zou ik nog een lans willen breken voor Hinterglemm. Veel blauwe pistes die nooit echt moeilijk worden en snel mogelijk om een tochtje te maken. Meeste leuke piste restaurants zijn goed bereikbaar, lopend danwel via blauwe piste. En afsluiten in de Goasstall of Schwarzacher is meestal wel een feestje.

*bericht bewerkt door Mijtje op 29 mrt 2022 14:52

Ik begrijp niet zo goed waarom de combinatie “beginner, dus blauw” altijd gemaakt wordt. Wij waren twee weken geleden met zeer geoefende skiërs in Saalbach Hinterglemm en die hebben meerdere keren 's middags de gondel naar beneden genomen om niet over die papperige blauwe dalafdalingen te hoeven. Ja, het is blauw, maar dat wil je een beginner toch niet aan doen? Dan zijn ze de lol snel kwijt. Als ze les nemen aan het begin van de week, skiën ze waarschijnlijk lekkerder op rood. In Gerlos en Zell am Ziller zijn een paar mooie brede rode pistes. Je zou bijvoorbeeld ook nog voor de lunch in Königsleiten af kunnen spreken, waarbij de ervaren mensen erheen skiën en de beginners met de bus komen. De Gerlosplatte heeft heerlijke blauwe pistes voor beginners.
Van de gebieden die je noemt, raad ik Mayrhofen af om redenen die hierboven al genoemd zijn.
Mijn volgorde zou zijn:

  • Gerlos
  • Saalbach
  • Hinterglemm

(En ja, ik ben heel erg bevooroordeeld, aangezien ik op de blauwe 80 boven Hinterglemm mijn been gebroken heb 😜)

*bericht bewerkt door Lotte77 op 29 mrt 2022 16:35

Uitrusten doen we thuis wel!

@Lotte77 je hebt gelijk als er zowel een rode als blauwe dalafdaling is. Dan is blauw vaak omgeploegd en de rode nog relatief goed te doen.
Is er alleen rood dan wordt dat aan het eind van de dag ook een knollenveld.

On topic
Van de drie zou ik Hinterglemm kiezen.
Maar ik zou ook Kirchberg of Sölden overwegen.

@Lotte, helemaal gelijk om liever rood dan blauw te pakken indien mogelijk (die blauwe 80 vermijden wij ook het liefst als de pest bij slechte sneeuw en/of drukte. Doe veel liever de rode 85/Gratabfahrt)
Maar als er beginners bij zijn die echt voor het allereerst gaan skiën dan zou ik niet direct van rood uitgaan en focus je je op diverse blauwe afdalingen en variatie. En dan kan je medio maart in Hinterglemm meestal prima uit de voeten.

Ik weet niet in hoeverre budget belangrijk is, maar je zou ook aan Zell am See kunnen denken. Daar zijn volgens mij vaak goede deals te vinden. Met de nieuwe verbindingslift kunnen de gevorderden dan alsnog touren door Saalbach-Hinterglemm.

@Lotte77
Die correlatie wordt gemaakt doordat veel beginners simpelweg niet van een rode piste kunnen of durven. Als je eenmaal wat rood kunt en durft is het vaak een goede optie, maar tot die tijd is rood vaak gewoon echt te steil of te eng. Hoeveel les je nodig hebt voor je dat kunt en durft is per persoon verschillend. Ik heb dat onderschat op precies deze manier toen ik onze vakantie geboekt heb en dat heeft onze vakantie echt lastiger gemaakt dan nodig.

Met de bus naar de andere deelgebieden klinkt makkelijk, maar dat is in de Arena best ingewikkeld, omdat je(volgens ons) moet overstappen in Konigsleiten als je vanuit Gerlos bij de Gerlosplatte wil komen. Is allemaal gewoon niet ideaal en kost een hoop tijd en moeite, dus ik snap niet waarom je daarvoor zou kiezen als er ook opties zijn als SHLF, waar je met ongeveer elk niveau wel op ski’s in elk deelgebied bij elk restaurant kunt komen.

Indien ik aan Gerlossie en de afdaling richting Konigleiten en Gerlosplatte denk voorzie ik enkel het probleem vanuit Gerlossie met een uitdaging voor de beginners. Die is heel makkelijk op te lossen door in de lift naar beneden te stappen, ondanks dat het een stoeltjes lift is bijvoorbeeld…

Ik ben in alle dorpen geweest:

  • het moet je smaak zijn, indien dit het geval is… kan je geen verkeerde keuze maken…

Alle dorpen zijn super gezellig qua sfeer en apresski. Saalbach en Hinterglemm wel wat duurder qua verblijf, dus net wat je zoekt! Wel eens met hierboven dat Mayhrhofen en Gerlos minder geschikt is voor beginners. Wil niet zeggen dat het niet kan hoor, maar je kan minder snel echt tochtjes maken en zit beetje vast op 1 deel om continu te oefenen.
Solden zou misschien ook nog een optie kunnen zijn? Of zell am see-kaprun? Overigens zijn deze dorpen tijdens een Dutchweek nog nét wat leuker en gezelliger normaal. Zeker als je beetje aanspraak zoekt of gelijkgestemden. Ik heb het er altijd onwijs leuk gehad en nieuwe vriendschappen aan over gehouden.

En waarom niet Frankrijk? Alpe d’huez heeft in het hele dorp echt prachtige oefen pistes! Heeft ook een Folie Douce voor leuke apresski op de piste en een aantal leuke barretjes en clubs in het dorp. Idem voor Val Thorens overigens. Dat is alleen qua dorp weer net wat duurder. Succes met je keuze en veel plezier vast!

Work less || Board more

Plaats een reactie