18 april naar Belle Plagne: winterbanden nodig?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Maandag 18 april gaan wij voor 6 dagen naar Belle Plagne, veel zin in natuurlijk en hopen dat de verwachte neerslag zo veel mogelijk als sneeuw valt!

Mijn vraag is nu of het noodzakelijk is of het noodzakelijk is om winterbanden te hebben voor de rit naar Belle Plagne? Kan iemand wat meer vertellen of het laatste stuk omhoog naar Belle Plagne?

Wij hadden namelijk al een afspraak staan voor een bandenwissel volgende week. Dit was al gepland voordat de laatste sneeuwtrip duidelijk werd.

Ik ben ooit vanuit de Franse Alpen op 24 april met 30 cm verse sneeuw tot in het dal naar huis gereden. Dus ja, winterbanden lijkt me verstandig. En gezien de hoogte van Belle Plagne (2000m) al helemaal.

*bericht bewerkt door paolie op 06 apr 2022 09:26

Er is sinds 2021 een verplichting in Frankrijk om winterbanden OF sneeuwkettingen te hebben in de meeste berggebieden. Maar die verplichting loopt maar tot EIND MAART.

Nu, afgezien van deze reglementering denk ik dat sneeuwkettingen mee hebben voor je zomerbanden voldoende is mocht het zo laat in het seizoen toch mislopen (kans is klein, maar het kan). Je gaat dan mss iets sneller je kettingen moeten opleggen dan met je winterbanden.

*bericht bewerkt door Videast op 06 apr 2022 09:40

Ik zou die afspraak even uitstellen. Moet geen probleem zijn.
Qua weg: zondag en maandag wordt er geen sneeuw verwacht, de weg zal dan weer schoon zijn.
Maar het is een stevig klimmetje en heb je daar toch flinke sneeuwval (weersverwachting pakt anders uit, of sneeuw op de terugweg) dan zijn winterbanden (en kettingen) wel nodig. Je hebt er aardig wat kettinglegplaatsen langs de weg en die zijn daar niet voor niks.
Bij flinke sneeuw maar ook bij opvriezend wegdek heb ik regelmatig auto’s een sneeuwwal zien kussen daar.

Momenteel in Plagne Village.

De winterbanden zou ik nog even laten liggen… bij aankomst deze week de laatste 2km kwamen ze goed van pas bij de verse sneeuw die aan het vallen was.
Op dit moment zijn de wegen allemaal sneeuw/ijs vrij.
Dit weekend is er sneeuw voorspeld maar pas vanaf 2000m ongeveer, dus het zou enkel de laatste 4-5km vanaf het rondpunt richting BELLE PLAGNE nodig kunnen zijn.
Moet wel zeggen dat ze heel snel de sneeuwruimers in actie laten komen

Winterbanden zijn vanaf 01/04 niet meer verplicht, wel verplicht van sneeuwkettingen mee te hebben in geval van…
Het is inderdaad op sommige stukken best wel een pittig klimmetje met voldoende plaatsen om kettingen aan te leggen.

Wat wil je nou eigenlijk horen? Je verwacht neerslag en hoopt op een berg sneeuw. Je moet met de auto naar 2000 meter en vraagt dan of het noodzakelijk is om met winterbanden te rijden. 🤔
Als we hier zeggen dat het makkelijk kan op zomerbanden en je staat daar te kloten hebben wij het gedaan zeker?
En als wij zeggen dat je op winterbanden moet gaan en de wegen zijn schonen dan krijgen wij het ook op ons dak?

Huur een aanhanger en neem beide mee zou ik zeggen. Ben je ten aller tijde ingedekt voor eventuele ellende. 👍

Übung macht den meister!!!

Dank voor de reacties, ik ga de afspraak verzetten.
Ik ken het laatste stuk van de weg niet, dus is de info van mensen die hier al wel langs zijn geweest bruikbaar.
Aangezien we net in een periode gaat van wel/geen winterse wegen is dat voor mij relevant.

*bericht bewerkt door AWDV_in_de_Schnee op 06 apr 2022 11:05

Aangezien we net in een periode gaat van wel/geen winterse wegen is dat voor mij relevant en komt een reactie zoals van rfkangoo een beetje flauw over…

AWDV_in_de_Schnee op 06 apr 2022 11:04

Je gaat naar 2000m, verwacht sneeuw en kent de weg niet. Lijkt mij een no-brainer. En daar is weinig flauws aan. Gewoon logisch nadenken. Graag gedaan en een fijne vakantie gewenst.

Übung macht den meister!!!

Hahahah, geweldig dat de reactie aanpassen van TS te laat was en nu al in het antwoord erop staat😂🤣

Verder is het toch simpel om, zoals al eerder gezegd, de bandenwissel uit te stellen tot na de vakantie🥳☃️

LA NORMA😍☃️

Als je rijdt vanuit NL dan zou ik m.b.t. winterbanden niet alleen naar het laatste stukje kijken. Tot +/- 18°C kun je winterbanden nog wel gebruiken, bij hogere temperaturen beter zomerbanden. En sowieso altijd kettingen mee. Het geeft niet om de laatste 2 km in 5 min te rijden. Op winterbanden kan het misschien in 2 min, maar de 1000km ervoor moeten ook veilig :)

Met de hoeveelheid sneeuw die er gaat vallen komend weekend zijn winterbanden absoluut noodzakelijk.
Ik heb er in Belle Plagne best nog wel is zien ploeteren bij het laatste klimmetje naar de parkeergarage bij Residence Les Balcons.
Veel plezier iniedergeval, leuk gebied wel het Paradiski-gebied.

Op wintersport met zomerbanden is voor mij als vloeken in de kerk. Laat die winterbanden nog maar liggen.

vorige week zaterdag terug gekomen van plagne villages. er lag toen veel sneeuw op de weg. ik heb een kleine 10km met kettingen naar beneden gereden. maar even goed al jaren gehad dat er helemaal geen sneeuw ligt. Belle Plagne ligt op 2000m dus als er sneeuw (van iet of wat betekenis) valt is de kans groot dat die op de weg blijft liggen.

ik zou proberen de afspraak van je bandenwissel te verzetten. en ook kettingen meenemen.
die kan je in de bergen best altijd bij hebben. je weet nooit.

Op wintersport met zomerbanden is voor mij als vloeken in de kerk. Laat die winterbanden nog maar liggen.

JDC op 06 apr 2022 21:36

Zonder enige nuance…
Het is wel tweede helft april. Dan is de kans op 20 graden ook gewoon aanwezig. Als je dus al zomerbanden erop hebt liggen, zou ik niet direct wisselen maar de kettingen binnen handbereik houden.
Maar als de winterbanden er nog op liggen, dan kun je ze prima nog wel een weekje doorrijden, het is ook weer niet zo dat die banden totaal onveilig zijn bij 20 graden.

Daarom, all season banden… Een goede moderne all season band kan vandaag de dag zelfs presteren in de sneeuw dan een echte winterband, zie het kopje Snow op: https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Tyre-Reviews-All-Se…

Fijn he, die 2 kampen. Heb je uiteindelijk niks aan.

Ik doe mijn duit in het zakje van kamp zomerband. Je gaat 1100 km over de snelweg in de lente, met dikke kans op bijbehorende voorjaarstemperaturen.
En als er dan onverwachts een vers pak sneeuw ligt heb jij sowieso een topweek en leg jij voor die laatste kilometers je kettingen om.

Fijn he, die 2 kampen. Heb je uiteindelijk niks aan.

Inderdaad dus ieder lekker zelf de keus maken. Ik kan alleen mijn eigen ervaringen vertellen over de slotperiode (laatste week april/begin mei) waar ik geregeld nog op de pistes van Valtho of Tignes te vinden ben.

De kans dat winterbanden noodzakelijk zijn is echt minimaal. Ik ben een paar keer met winterbanden gegaan en die smolten heen en terugweg zo ongeveer weg, zonde van je rubber. Ik heb ook meegemaakt dat er een flinke sneeuwdump was (niet op de aankomst of vertrekdag), maar dat is doorgaans echt snel weggeruimd.
Dus ik ga zo laat in het seizoen nu altijd gewoon op de zomersloffen (vertrek dit jaar 22 april) en neem voor de zekerheid de kettingen mee. Winterbanden had ik twee weken terug al eraf gehaald, zulk mooi weer was het :)

*bericht bewerkt door -JPS- op 09 apr 2022 15:57

Plaats een reactie