Verkeersboete Duitsland

Goede avond,

Ik heb afgelopen wintersport mijn eerste verkeersboete gereden in Duitsland, maar wel in een bouwstellen van 61 km/h te hard. Deze boete koste €630 en heb ik gelijk betaald, maar verder niks opgestuurd. Nu komt er na een aantal weken weer een boete van €630 binnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ben je toen staande gehouden? Wellicht stond er ook een mobiele flitser? Heb je bewijs van betaling?

Übung macht den meister!!!

Ai, dat is een hoop geld, balen! Ik denk dat je even moet vergelijken of het om dezelfde boete gaat, dat kun je zien aan het tijdstip. Als het dezelfde is, of misschien een herinnering, dan kun je met je bankafschrift bewijzen dat je betaald hebt. Maar als je pech hebt dan is het een andere boete van een flitspaal een paar kilometer verderop 🤔, vandaar dat je het tijdstip even moet checken. In Duitsland mag je heel hard rijden, maar bij Baustellen en waar de snelheid begrensd is, zijn ze heel streng.

*bericht bewerkt door AMie op 06 apr 2022 22:02

Anne Marie

Haha, 61 te hard in een Baustelle, serieus? Ben blij dat ik geen wegwerker ben… En ik weet het, bij u was er wellicht niemand aan het werk, maar toch.

Ben zeker niet roomser dan de paus, maar dit mogen ze best wat zwaarder bestraffen. In nl is >50 gewoon papiertje inleveren dus alleen een geldboete is naar mijn idee best mild.

Edwin van Riel

Is het een nieuwe boete, of het je in Duitsland een voor betaling gedaan en is dit de definitieve aanslag? Hoeveel punten kost je dit?

Zeker even goed achteraan gaan. Neem aan dat je een betaal bewijs hebt van de eerste? Mijn tip, schrijf een hele correcte brief waarin je zeer duidelijk aankondigt dat je dit netjes wil afhandelen en dat het je oprecht spijt maar waarin je dus (met het bijgevoegde bewijs) van betaling) je afvraagt of de betaling niet reeds voldaan is. Als het goed is staat er ook een telefoonnummer in, mischien die eerst even bellen?

Paar jaar geleden ook gehad, toen ben ik niet staande gehouden maar kreeg ik een brief thuis. Op basis van die brief kon ik een betaling doen, maar later heb ik nog een brief gekregen waarin aangegeven werd dat de definitieve vaststelling hetzelfde bedrag was. In mijn geval was het 48 te hard maar dan niet bij een baustelle. Koste geloof ik wel 3 punten waarvan ik er 1 per jaar afbouw.

Wat een waardeloze reactie van Evr66. Ja, OP reed hard. Echter kan de flitser ook direct na het nogal veel te vroeg geplaatste 80 bord hebben gestaan. Dan rijd je inderdaad nog veel te hard, maar meteen weer doen alsof iemand zwaar onverantwoord bezig is zonder de details te kennen is echt zeer triest en zie ik vaker gebeuren. Ik krijg door dit soort reacties een steeds naardere smaak ik mijn mond van dit forum. Doe eens een keer normaal.

Vwb de boete kun je sowieso je bankafschrift als bewijs aanleveren, daar zou het juiste kenmerk op moeten staan.

. In nl is >50 gewoon papiertje inleveren dus alleen een geldboete is naar mijn idee best mild.

evr66 op 06 apr 2022 22:13

Is in Nederland ook. Alleen als je staande wordt gehouden kun je je rijbewijs verliezen, als je geflitst bent krijg je gewoon een transaktie voorstel

Staat me ook bij dat je in Duitsland het transactievoorstel hebt en vervolgens de definitief vastgestelde boete.

Niet voor niks dat de Duitsers zich koest houden bij de wegenwerken, zelfs ik doe dat tegenwoordig, zo moet ik nooit meer dan 30 euro betalen per overtreding.

Verder: wat DrPhil zegt, je krijgt eerst een voorstel en nadien de ‘afrekening’. Geen idee of dat hetzelfde is als wat jij ontvangen hebt of dat je hetzelfde bedrag nog eens moet betalen. Al met al kom je er mooi mee weg. ;-)

Bla, bla, bla.
chter kan de flitser ook direct na het nogal veel te vroeg geplaatste 80 bord hebben gestaan. § ThomJ op 06 apr 2022 22:53

Deze flauwekul pakt natuurlijk geen verf in Duitsland, wegenwerken worden ruimschoots aangekondigd met de bijbehorende borden, gewoon gas lossen en je zal niet geflitst worden. Die 80 komt niet onverwacht hè.
Maar als jij per se wil doorvlammen, doe maar, gewoon niet komen zeuren achteraf dat de flitspaal daar staat waar jij hem niet wil hebben. Die rotdingen staan namelijk altijd verkeerd. :-D

*bericht bewerkt door bartvwg op 07 apr 2022 07:54

Bla, bla, bla.

Ik ga er zaterdag op letten Bartjeeuh , laatste keer kreeg ik al een mooie foto van mij opgestuurd " caught right in the face."😁

*bericht bewerkt door dan58 op 07 apr 2022 08:06

Born to run. B.S.

@bartvwg zo is dat. Bovendien waarschuwt bv een app als Flitsmeister ook nog voor werkzaamheden.
@thomj , beetje overdreven reactie van je , vind ik.

Ja, over dat soort snelheden bij wegwerkzaamheden heb ik een vrij duidelijke mening. Weleens een band verwisselt of zo langs de snelweg waar ze met 130 voorbijkomen? Dan begrijp je het wel. Het is bij die werkzaamheden vrijwel altijd versmald, blaas je daar met 140 doorheen ipv 80 of zo, dan is er echt geen marge meer als je onverwachts moet remmen of sturen. Beetje fatsoenlijk gedrag op de weg is toch niet te veel gevraagd?

Als je je niet kunt beheersen, kies een andere bestemming of route en knal lekker over de autoroute door Frankrijk, blijft dit je grotendeels bespaard.

Edwin van Riel

@thomj “Doe eens een keer normaal.”

Zoals jij in jouw reactie bedoel je? Op een forum kun en mag je nu eenmaal (liefst een wat onderbouwde…) mening geven. Opmerkingen die je als ongepast ziet, kunnen gemeld worden aan de moderatoren, mogelijkheden genoeg.

Verbeter de wereld, begin bij ……

Fijne dag verder

Edwin van Riel

Ik zou gewoon in jou geval, bewijs van betaling opsturen samen met de nieuwe boete, per aangetekend schrijven.
Ik heb een vriend die hetzelfde had, die wou niet remmen omdat er iemand te dicht in zijn gat reed, en heeft peperdure boete gehad + 3 maand rijverbod in Duitsland. Eventuele toekomstige boetes zijn x3, tot zijn virtuele punten terug zijn gezuiverd.

Goede avond,

Ik heb afgelopen wintersport mijn eerste verkeersboete gereden in Duitsland, maar wel in een bouwstellen van 61 km/h te hard. Deze boete koste €630 en heb ik gelijk betaald, maar verder niks opgestuurd. Nu komt er na een aantal weken weer een boete van €630 binnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Leandervendel op 06 apr 2022 21:25

Zoals hierboven reeds vermeld, je hebt een transactievoorstel gehad en nadien de definitieve boete. Na mijn betaling (4jaar geleden) kreeg ik destijds ook een definitief vastgestelde boete met daarbij de mededeling dat ik vanaf toen 1 strafpunt had, dit strafpunt zou na verloop van tijd (2,5jaar) verdwijnen. Bij 61km te hard heb je die mededeling sowieso ook gehad.

Het kan sowieso geen kwaad om te checken of de politie wel correct handelde, wat in Nederland kan gebeuren kan in Duitsland ook: https://nos.nl/artikel/2422470-groningse-politie-blundert-bi…

Je zal maar verkeerdelijk voor zo’n baustelle geflitst worden. Agenten (of privé-bedrijven in Duitsland) maken ook fouten, fouten worden overal gemaakt. Apparatuur kan ook haperen. De technische correctie die er gehanteerd wordt is er niet zomaar. Jaren geleden is er iemand vrijgesproken die met zijn 2pk geflitst werd aan 220km/u…

Heb zelf evenwel nog nooit een boete gehad die twijfelachtig was.

*bericht bewerkt door DavidW op 07 apr 2022 10:10

Er zal ook een formulier bij zitten waarin je al je gegeven moet invullen, als je dit niet doet komt er ook een herinnering en kan de boete verhoogd worden.

Born to Ride

Vraagje: is die boete in het Nederlands gekomen? Het moet namelijk in uw moedertaal anders ben je niet verplicht om te betalen. Heb hetzelfde aan de hand gehad, iets te hard gereden in Oostenrijk, 190 euro boete, maar dit kwam aan in het Duits. Heb in het Nederlands geantwoord met een brief dat ik het niet verstond en nooit meer iets van gehoord.

Vraagje: is die boete in het Nederlands gekomen? Het moet namelijk in uw moedertaal anders ben je niet verplicht om te betalen. Heb hetzelfde aan de hand gehad, iets te hard gereden in Oostenrijk, 190 euro boete, maar dit kwam aan in het Duits. Heb in het Nederlands geantwoord met een brief dat ik het niet verstond en nooit meer iets van gehoord.

hansvdz op 07 apr 2022 11:05

Ik had jaren geleden zoiets in Zwitserland. Reed op course control (97 km) door een tunnel en had het bord met 80 km gemist. Op de eerste drie brieven met telkens een flinke verhoging heb ik niet gereageerd. Toen er in de vierde stond dat ik een aantal dagen vast zou moeten gaan zitten als ik niet heel snel betaalde heb ik toch maar gereageerd en gevraagd of ze het in het Nederlands konden uitleggen.
Dat deden ze heel snel en toen heb ik de eerste boete toch maar betaald. Daarna was ik er vanaf. Heeft ze niet heel veel geld opgeleverd, door al die brieven die ze stuurden, maar ja…

Peter Pos

Lees even wat er op de ANWB-site sta en vergelijk het met jouw situatie. https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto…
Ook even doorklikken op de Bussgeldcatalog.

*bericht bewerkt door Matthieu op 07 apr 2022 12:18

Aftellen maar!

Het was dit jaar bij mij ook opeens raak; paar keer 6 km te hard. Met al die bordjes, 120, 100, 80, 120, 80, 60 dan weer plankgas is het soms lastig om bij te houden hoe hard je eigenlijk mag. Zeker als je in gesprek bent.

Wel bureaucratisch proces; eerst je verklaring en schuld bekennen, dan volgt er blijkbaar nog een boete… Een andere boete in andere provincie gaat direct over tot betalen via PayPal.

Vraagje: is die boete in het Nederlands gekomen? Het moet namelijk in uw moedertaal anders ben je niet verplicht om te betalen. Heb hetzelfde aan de hand gehad, iets te hard gereden in Oostenrijk, 190 euro boete, maar dit kwam aan in het Duits. Heb in het Nederlands geantwoord met een brief dat ik het niet verstond en nooit meer iets van gehoord.

hansvdz op 07 apr 2022 11:05

Wacht maar tot je eens ergens in Oostenrijk wordt tegengehouden(of luchthaven)…ze vergeten je niet hoor.😉

Born to run. B.S.

Vraagje: is die boete in het Nederlands gekomen? Het moet namelijk in uw moedertaal anders ben je niet verplicht om te betalen. Heb hetzelfde aan de hand gehad, iets te hard gereden in Oostenrijk, 190 euro boete, maar dit kwam aan in het Duits. Heb in het Nederlands geantwoord met een brief dat ik het niet verstond en nooit meer iets van gehoord.

hansvdz op 07 apr 2022 11:05

En toen ben ik eens gaan zoeken en kwam ik het volgende tegen (ik vroeg het me namelijk af en gezien de boetes die hier binnen zijn gekomen dacht ik… klopt het wel?) … dit zegt het regeltje
Vertaling boete
Bij de meeste (eenvoudige) verkeersovertredingen heb je geen recht op een vertaling zolang de zaak niet voor een rechter komt. Veel landen sturen tegenwoordig de boete wel in een begrijpelijke taal (Engels of Nederlands). Bij een zware (strafrechtelijke) verkeersovertreding, waarbij je voor de rechter moet komen, heb je in principe wel recht op een vertaling.

*bericht bewerkt door Henrike op 07 apr 2022 14:27

It is an amazing world

@Gerwin lang leve Flitsmeister, scheelt die lullige boetes.

Nu nog een boete op gebruik Flitsmeister m.b.t. flitspalen/trajectcontrole :-)

Nu nog een boete op gebruik Flitsmeister m.b.t. flitspalen/trajectcontrole :-)

Martin7182 op 07 apr 2022 15:46

Fm volgt netjes per land de regels. In Duitsland mag er gewoon gemeld worden. Zwitserland bv niet.

Edwin van Riel

Ja fm wel, maar zijn gebruikers niet; als je je aan de snelheid houdt, dan heb je natuurlijk geen flitsinfo nodig :-)

Even de moraalridder uithangen: met te hard rijden steel je de veiligheid van overige weggebruikers. Of is dat normaal en steel je b.v. ook benzine bij tankstations zonder camera?

Ach ja, FM voorkomt voor mij zeker niet de hoge boetes omdat ik simpelweg niet (veel) te snel rijd. Ik heb echter niet de Duitse gewoonte om bij een bord met een lagere snelheid op de rem te trappen, maar om de auto uit te laten rollen naar de lagere snelheid als dat kan uiteraard. Toch regelmatig gehad dat er vrij kort na de snelheidsbeperking een flitser staat, vind het dan zonde geld en trap dan liever wel op de rem.

@martin7182 ook meldingen als obstakel op de weg zijn nuttig genoeg om hem aan te zetten.

Edwin van Riel

Een eerder algemeen gegeven dat me blijft verbazen. Chauffeurs uit Nederland en België respecteren systematisch de snelheidsbeperkingen in de baustelle niet. Op gedeeltes voor- en na diezelfde baustelle rijden ze opnieuw 120 of 130 en steek ik hen op opnieuw vlot voorbij.

Je houdt je aan de toegelaten snelheid (indien voorhanden) én je vermijdt vervelende boetes. Ik blijf het fascinerend vinden.

Met mijn reactie wil ik trouwens geen steen gooien naar de TS, het gaat me meer over het algemene fenomeen.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 07 apr 2022 19:29

Goede avond,

Ik heb afgelopen wintersport mijn eerste verkeersboete gereden in Duitsland, maar wel in een bouwstellen van 61 km/h te hard. Deze boete koste €630 en heb ik gelijk betaald, maar verder niks opgestuurd. Nu komt er na een aantal weken weer een boete van €630 binnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb recent ook een (kleine) bekeuring gehad (met 2 brieven). De eerste was een gewone via de brievenbus die heb ik gelijk betaald. De 2e dezelfde overtredingen was een aangetekende brief waarmee ik ook bezwaar kon aantekenen. Schrok er eerst van maar schijnt altijd zo te gaan. Daar heb ik dus niets mee te gaan.

Staat er geen code ofzo op beide brieven?

*bericht bewerkt door macgnl op 07 apr 2022 20:25

@martin7182 ook meldingen als obstakel op de weg zijn nuttig genoeg om hem aan te zetten.

evr66 op 07 apr 2022 17:18

Jazeker, daarom zei ik ook “m.b.t. flitspalen/trajectcontrole”. In heb liever een app die waarschuwt als je te hard gaat of dreigt te gaan. Ideaal zou zijn als de app aangeeft wanneer je gas los moet laten om op tijd de gewenste lagere snelheid te bereiken.

Plaats een reactie