Waar heen tijdens paasweekend (15-18 april) voor echte beginners?

Hoi forumleden!

Mijn vriendin en ik (27) zijn echte beginners, dit jaar (begin februari) voor het eerst op wintersport geweest in La Plagne voor een 3tal dagen (helaas veel tekort, maar van tevoren wisten we niet dat we dit zo gaaf zouden gaan vinden). Niveau is dus nog alleen blauwe pistes en zigzag ploegbochten met af en toe stukje parallel er tussenin.

Nu hebben we de mogelijkheid om een shortski te doen voor het paasweekend (15-18 april). We zijn op zoek naar een geschikt skigebied om dus met Pasen te doen. Dit zijn de zaken die voor ons belangrijk zijn:

  1. Geschikt voor beginners met voldoende makkelijke blauwe pistes om verder op door te leren en hopelijk het gebied een beetje te doorkruisen (gezien we beginners zijn hoeft het gebied niet perse heel groot te zijn denk ik.
  2. Goede sneeuwcondities (halverwege april al, dus dit limiteert de keuzes behoorlijk verwacht ik)
  3. Het liefst zo dichtbij mogelijk qua reistijd met de auto, gezien korte trip willen we onze skitijd zo veel mogelijk maximeren.
  4. Het liefst zo goedkoop mogelijk (Zwitserland wordt al lastig dan)
  5. Hopelijk niet al te druk (al wordt dat misschien lastig in het paasweekend)

Zaken als apres-ski, sfeer in het dorp etcetera zijn voor ons niet van belang. Ben heel benieuwd naar jullie suggesties. Zelf al wat afgezocht, maar gezien tijd van het jaar kom ik er niet echt uit wat wijsheid is qua sneeuwcondities etcetera. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, lees al een tijdje mee op dit forum nu (echt besmet met het wintersport virus haha) en deze community is echt besmettelijk qua enthousiasme voor het skiën.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 apr 2022 15:59

Solden is optie genoeg blauwe pistes en goede sneeuw

Solden is optie genoeg blauwe pistes en goede sneeuw

renéaby op 09 apr 2022 11:02

Bedankt voor de suggestie! Klinkt goed, ik las via deze website dat Solden niet zo geschikt is voor beginners (met name vanwege drukke pistes), maar dat klopt dus niet? Enige nadeel is de prijs, enig idee hoe druk dit gebied normaal is met pasen?

Begin en einde seizoen is het een stuk rustiger in Sölden. Kerstvakantie en eind januari tot begin maart is het er wel wat te druk. Eventueel kun je ook nog een uitstapje maken naar de blauwe afdalingen van Gürgl. Zit in de meerdaagse skipas inbegrepen.
Verder zijn de gletscherskigebieden ook goede keuzes hoor. Als beginner is de potentiële pap in de late ochtend/middag natuurlijk niet zo ideaal, dus hogerop blijven is dan wel beter. Kühtai is ook erg leuk voor beginners.

Begin en einde seizoen is het een stuk rustiger in Sölden. Kerstvakantie en eind januari tot begin maart is het er wel wat te druk. Eventueel kun je ook nog een uitstapje maken naar de blauwe afdalingen van Gürgl. Zit in de meerdaagse skipas inbegrepen.
Verder zijn de gletscherskigebieden ook goede keuzes hoor. Als beginner is de potentiële pap in de late ochtend/middag natuurlijk niet zo ideaal, dus hogerop blijven is dan wel beter. Kühtai is ook erg leuk voor beginners.

Bennie op 09 apr 2022 13:54

Dus als ik het goed begrijp aan het begin van de ochtend de wat ‘lagere’ blauwe pistes pakken in Solden en daarna de blauwe pistes op de gletscher? Klinkt goed!

Zijn Obertauern (goedkopere skipas, maar geen gletscher, vergelijkbare reistijd en ook veel blauw?), Stubbaier Gletscher (goedkoper + gletscher en ook blauwe pistes, maar wel half uur verder rijden) of de Zugspitze (erg dichtbij, maar weinig blauw op de zugspitze platt)j ook goede opties? Of is Solden de beste keuze? Zag dat kuhtai erg weinig blauw heeft?

Het gaat meer om de moeilijkheid en de drukte op de piste dan de kleur op de pistekaart. Zoals bijvoorbeeld het Zugspitzplatt. Daar is rood eerder blauw. Veel variatie heb je daar dan weer niet.
Qua reistijd is Sölden niet echt heel dicht bij. Je moet de Fernpas over en rijdt daarna nog eens drie kwartier binnendoor.
De route over München en dan naar Salzburg of Innsbruck is vlotter (de eerste voor Obertauern, de tweede voor Kuhtai en Stubai).

Zijn Obertauern (goedkopere skipas, maar geen gletscher, vergelijkbare reistijd en ook veel blauw?), Stubbaier Gletscher (goedkoper + gletscher en ook blauwe pistes, maar wel half uur verder rijden) of de Zugspitze (erg dichtbij, maar weinig blauw op de zugspitze platt)j ook goede opties? Of is Solden de beste keuze? Zag dat kuhtai erg weinig blauw heeft?

Jiabjin op 09 apr 2022 14:57

Gletschers liggen hoog, je kunt er dus tot laat in het voorjaar skiën en op sommige, zoals de Dachstein, zelfs zomerskiën. Daarnaast zijn er op Gletschers vaak veel blauwe pistes. Stubaier heeft ook heel veel blauw en lijkt dus goed bij jullie vraag te passen. Obertauern ook, want veel blauw en hoog. De Seiser Alm, Noord Italië, is volgens mij bijna helemaal blauw, maar wel verder weg natuurlijk. Hoe dan ook, heel veel plezier!

Anne Marie

@aMie De Dachstein kent van alle Oostenrijkse gletsjers juist het kortste seizoen, en heeft 's zomers alleen een klein langlaufaanbod. De gletsjer is bijna helemaal weg daar. En ook best steil trouwens, op het dwars erop liggende liftje na.

We zijn met carnaval in Obertauern geweest, ik vond het toen al niet druk, laat staan half april.
Men zegt dat je tot mei kunt skiën, maar heb hier geen ervaring mee.
Voldoende blauw, geen hele lange afdalingen.
Zeker een leuk gebied, ca 100 km.

@aMie De Dachstein kent van alle Oostenrijkse gletsjers juist het kortste seizoen, en heeft 's zomers alleen een klein langlaufaanbod. De gletsjer is bijna helemaal weg daar. En ook best steil trouwens, op het dwars erop liggende liftje na.

Echt? Ik heb er (Dachstein) een keer in de zomer geskied, maar behalve dat t grappig was om in de zomer te skiën, vond ik t weinig enerverend, want alles blauw en vrij vlak. Maar hey, dit was in 2006. Er was toen ook een ijspaleis met Disney figuren. Wel heftig dat die Gletscher nu bijna weg is?

Bennie op 09 apr 2022 16:23
Anne Marie

Begin en einde seizoen is het een stuk rustiger in Sölden. Kerstvakantie en eind januari tot begin maart is het er wel wat te druk. Eventueel kun je ook nog een uitstapje maken naar de blauwe afdalingen van Gürgl. Zit in de meerdaagse skipas inbegrepen.
Verder zijn de gletscherskigebieden ook goede keuzes hoor. Als beginner is de potentiële pap in de late ochtend/middag natuurlijk niet zo ideaal, dus hogerop blijven is dan wel beter. Kühtai is ook erg leuk voor beginners.

Bennie op 09 apr 2022 13:54

Ondanks dat ik het bijna altijd eens ben met je tips ga ik even niet mee in je tip voor Kühtai. Kühtai ligt hoog en de sneeuw is nu erg goed (volg ze omdat het ons ‘‘huis’’ gebied is met HochOetz waar ons appartement ligt) maar m.i. zeker niet bij uitstek geschikt voor iemand die met name in ploeg nog skiet. Daarnaast zullen met name de pistes aan de noord-zijde van het gebied in die periode nog goed zijn, dat is zeker geen gebied voor beginners met 3 dagen ervaring omdat er toch wel iets steilere stukken tussen zitten. Wel goede sneeuw en breed ( dus makkelijker), zodra iets steiler terrein en parallel goed gaat dus wel een prima tip voor licht gevorderden.

Zelf zou ik een gletsjer opzoeken, ook aangezien volgende week flink warmer wordt waardoor een Obertauern bijvoorbeeld ook snel pap en/of ijziger zal worden. Als echte beginner wil je zo min mogelijk verschillende sneeuw omstandigheden, hoe hoger je zit in deze tijd hoe constanter de sneeuw.
Ik zou gaan voor het gletsjer gebied + Giggijoch (geen Gaislach) van Sölden of bijvoorbeeld Pitztaler gletsjer. Bij de laatste de grootste kans dat het ook vrij rustig is denk ik omdat het wat meer in een uithoek ligt.

Overigens ben ik het wel met Bennie eens over de pistekleuren. Staar je niet dood op kleuren (alhoewel ik weet dat dat voor beginners lastig is), lees vooral goed de ervaringen over bepaalde pistes/ gebieden. Sommige gebieden die bijna enkel rood hebben is alles een vrij constante hellingsgraad en breed (dus gemakkelijk voor beginners) en andere gebieden adverteren veel met blauw terwijl er erg steile (en belangrijker smalle/nauwe) stukken tussen zitten die voor beginners erg lastig zijn.

Tof dat je zo stoked ben van het skien… welkom bij de club.
Idd de bekende bestemmingen op de gletsjers, Stubai, Pitztal, Solden. Onder puntje 1 lees ik ook dat je het gebied een beetje wil doorkruisen en daar zijn de gletsjers vaak net wat te klein voor. Je zou ook kunnen denken aan t Pasnauntal met Ischgl, Kappl en See. In Ischgl kun je via blauw een best aardig deel van het gebied zien. Idalp, alp Trida, holboden zijn dan prima blauw. Wel slim om op basis van je huidige techniek echt op blauw te blijven. Veel rode zijn ook wel te doen maar kom je altijd wel een pittige passage tegen die misschien niet heel leuk gaat zijn.
Als je acco ergens in bijv kappl of see zit koop je de grote pas (alleen voor iscghl kan dan niet) en je nog een dagje see of kappl overwegen. See is iets lager en kappl is veel zuid georiënteerd dus dan is het wel opletten met de condities icm met het smelten van de sneeuw. Als je ter plekke twijfelt kun je als je er bent op basis van de te verwachten condities hier nog wel wat tips krijgen over dos en donts van het gekozen gebied.
Wat ook nog een leuke optie kan zijn is het Kaunertal met zn gletsjer. Niet heel veel kilometers aan piste maar om te oefenen prima… en landschappelijk fraai. Geniet ervan, waar je ook heen gaat

@aMie De Dachstein kent van alle Oostenrijkse gletsjers juist het kortste seizoen, en heeft 's zomers alleen een klein langlaufaanbod. De gletsjer is bijna helemaal weg daar. En ook best steil trouwens, op het dwars erop liggende liftje na.

Echt? Ik heb er (Dachstein) een keer in de zomer geskied, maar behalve dat t grappig was om in de zomer te skiën, vond ik t weinig enerverend, want alles blauw en vrij vlak. Maar hey, dit was in 2006. Er was toen ook een ijspaleis met Disney figuren. Wel heftig dat die Gletscher nu bijna weg is?

Bennie op 09 apr 2022 16:23
AMie op 09 apr 2022 17:18

2006 is voor gletsjers lang geleden.
De enige Oostenrijkse gletsjer waar nu nog het hele jaar geskied kan worden is de Hintertuxer gletsjer. Alle anderen stoppen ergens eind mei of half juni om vervolgens pas september/oktober weer open te gaan.
Op de Dachsteiner is nog wel een “ijsgrot”, maar volgens mij geen Disney gedoe.

*bericht bewerkt door Hans- op 10 apr 2022 15:37

Ondanks dat ik het bijna altijd eens ben met je tips ga ik even niet mee in je tip voor Kühtai. wel een prima tip voor licht gevorderden.

Amelm op 10 apr 2022 10:31

Sorry, al weer een tijd geleden onder matig zicht wezen skiën. Vond het er heerlijk rustig en in mijn beleving niet te moeilijk/smal, maar dat zal ik dan toch wat verkeerd hebben ingeschat. Intussen al weer heel veel meer ervaren dus kijk ik er weer anders tegenaan.

*bericht bewerkt door Bennie op 10 apr 2022 16:12

Bedankt voor alle behulpzame reacties: Bennie, Hans-,Pascal6,Amelm,AMie,GeJe en renéaby! Wat fijn om te zien dat zoveel mensen bereid te zijn om uitgebreid advies te geven, echt een toffe community dit!

Ik heb de knoop doorgehakt en vertrek donderdag naar de Stubaier Gletscher voor 3 dagen skiën. Mega-veel zin in al. Dit kwam het beste uit qua accomodatie, boeken en beschikbaarheid van lessen etcetera en met in het achterhoofd dat het warm gaat worden komende week is het denk ik inderdaad goed om op een gletscher te zitten zoals o.a. Amelm zei.

Qua pistekleuren heb ik natuurlijk geen idee of iets een moeilijke blauwe (eerder rode) of eenvoudige rode (eerder blauwe) piste is. Kan ik in Stubaier ervanuit gaan dat blauw, blauw is of hebben jullie hierin nog tips van pistes die ik moet vermijden?

Hoop dat we flinke stappen gaan maken qua niveau en meer richting parallel kunnen gaan qua skien.

Goede keuze, de Stubaier. Je hebt lessen geboekt. De leraar zal je meenemen en de goede pistes laten zien.
Bovenin op de gletscher zelf zit je qua blauw wel goed; het is geen hele steile gletscher, maar de oefenlift als je net boven bent is een betere keuze.

Goede keuze, de Stubaier. Je hebt lessen geboekt. De leraar zal je meenemen en de goede pistes laten zien.
Bovenin op de gletscher zelf zit je qua blauw wel goed; het is geen hele steile gletscher, maar de oefenlift als je net boven bent is een betere keuze.

Bennie op 10 apr 2022 17:40

Welk pistenr is dat? Kan het niet terugvinden op de kaart.

Goede keuze, de Stubaier. Je hebt lessen geboekt. De leraar zal je meenemen en de goede pistes laten zien.
Bovenin op de gletscher zelf zit je qua blauw wel goed; het is geen hele steile gletscher, maar de oefenlift als je net boven bent is een betere keuze.

Bennie op 10 apr 2022 17:40

Welk pistenr is dat? Kan het niet terugvinden op de kaart.

Jiabjin op 11 apr 2022 09:42

Ik denk dat Bennie piste nr. 12 aan de Murmelebahn bedoelt, die is echt ideaal voor beginners. (Eventueel zelfs te vlak :))

Met pistes 12, 1, 1a en 7 zit je normaal sowieso goed als beginner. 7a is een lullig smal verbingspadje dat bij grote drukte al eens onaangenaam kan worden. (Door de drukte snel buckelig.)

Ik zou starten met bovenstaande pistes, maar zie dat je lessen geboekt hebt. Vraag aan de leraar(es) om onder begelieding wat verder proberen te gaan.

*bericht bewerkt door FORZAM op 11 apr 2022 09:56

Een alternatief : Kaunertaler Gletscher (klein skigebied, maar kan al voldoende zijn voor een prachtig paasweekend).

Ik vertrek woensdag nog eens naar Kaprun (Gletscher) en met een beetje geluk enkele pistes in Saalbach.

Veel succes en vooral veel plezier.

Goede keuze, de Stubaier. Je hebt lessen geboekt. De leraar zal je meenemen en de goede pistes laten zien.
Bovenin op de gletscher zelf zit je qua blauw wel goed; het is geen hele steile gletscher, maar de oefenlift als je net boven bent is een betere keuze.

Bennie op 10 apr 2022 17:40

Welk pistenr is dat? Kan het niet terugvinden op de kaart.

Jiabjin op 11 apr 2022 09:42

Ik denk dat Bennie piste nr. 12 aan de Murmelebahn bedoelt, die is echt ideaal voor beginners. (Eventueel zelfs te vlak :))

Met pistes 12, 1, 1a en 7 zit je normaal sowieso goed als beginner. 7a is een lullig smal verbingspadje dat bij grote drukte al eens onaangenaam kan worden. (Door de drukte snel buckelig.)

Ik zou starten met bovenstaande pistes, maar zie dat je lessen geboekt hebt. Vraag aan de leraar(es) om onder begelieding wat verder proberen te gaan.

FORZAM op 11 apr 2022 09:55

Dankje! We hebben 2 dagen 2 uur priveles staan, 3e dag geen les. Voordat de les begint zullen we dus eerst eens op 12 beginnen dan haha, kijken of het nog een beetje lukt t.o.v. 2,5 maand geleden. Zijn de pistenr’s die je niet noemt nu te lastig?

Een alternatief : Kaunertaler Gletscher (klein skigebied, maar kan al voldoende zijn voor een prachtig paasweekend).

Ik vertrek woensdag nog eens naar Kaprun (Gletscher) en met een beetje geluk enkele pistes in Saalbach.

Veel succes en vooral veel plezier.

JeffreyDeclercq op 11 apr 2022 10:15

Ook naar gekeken, alleen was er geen mogelijkheid tot lessen helaas. Veel plezier ook!

Dankje! We hebben 2 dagen 2 uur priveles staan, 3e dag geen les. Voordat de les begint zullen we dus eerst eens op 12 beginnen dan haha, kijken of het nog een beetje lukt t.o.v. 2,5 maand geleden. Zijn de pistenr’s die je niet noemt nu te lastig?

Jiabjin op 12 apr 2022 09:26

Nee hoor, het lijstje dat ik opsom is zeker niet compleet. Ik heb getracht een kort lijstje te geven van pistes die makkelijk te bereiken zijn en eigenlijk bij alle sneeuwcondities een “Zekerheid” zijn dat ze haalbaar zijn voor beginners.

Er zijn zeker nog pistes die in aanmerking komen, maar daar kan het al wat afhankelijk zijn van sneeuwcondities.
Ik heb gewoon getracht al wat op te sommen zodat je wat variatie hebt voor je aan de lessen begint, tijdens de lessen kan je dan aan de leraar vragen wat hij/zij je adviseert.

Dankje! We hebben 2 dagen 2 uur priveles staan, 3e dag geen les. Voordat de les begint zullen we dus eerst eens op 12 beginnen dan haha, kijken of het nog een beetje lukt t.o.v. 2,5 maand geleden. Zijn de pistenr’s die je niet noemt nu te lastig?

Jiabjin op 12 apr 2022 09:26

Nee hoor, het lijstje dat ik opsom is zeker niet compleet. Ik heb getracht een kort lijstje te geven van pistes die makkelijk te bereiken zijn en eigenlijk bij alle sneeuwcondities een “Zekerheid” zijn dat ze haalbaar zijn voor beginners.

Er zijn zeker nog pistes die in aanmerking komen, maar daar kan het al wat afhankelijk zijn van sneeuwcondities.
Ik heb gewoon getracht al wat op te sommen zodat je wat variatie hebt voor je aan de lessen begint, tijdens de lessen kan je dan aan de leraar vragen wat hij/zij je adviseert.

FORZAM op 12 apr 2022 10:53

Ah duidelijk, dankjewel, dan gaan we met deze pistes beginnen komende vrijdag!

Plaats een reactie