Chillen in Tschappina, 12-19 maart 2022

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obersaxen Mundaun

Tuurlijk, wie kent het nou niet, Obersaxen Mundaun? Op net geen twee uurtjes rijden van Zürich vind je dit skigebied, hoog boven de Vorderrhein en bovenwinds van marketingkanon en “premium” skigebied Laax-Flims-Falera. Nou, ik in ieder geval niet. En gezien de drukte zo half maart een heleboel anderen ook niet. Nou waren de condities nu ook niet fantastisch, gezien de weinige sneeuwval in de weken ervoor. Het gebied strekt zich meerendeels uit tussen de 1200m en 2100m, met een uitschieter naar 2300m. Meerendeels noordhellingen, maar met een heerlijke zuidzijde ontsloten vanuit Vella in het zonnige Val Lumnezia (dal van de zonneschijn).
Laax voorbij rijdt je weer terug in de tijd. De klim naar het plateau van hoofdplaats Meierhof is steil en de dorpjes doen nog aan als boerenoorden. Het krioelt er van de wandelpaden en loipes en je kijkt je ogen uit - mits je van wat oubollig houdt. Dit alles vertaalt zich ook naar de prijzen. Hier vind je redelijk geprijsde ruime vakantiewoningen, de skipassen zijn best betaalbaar (€290 per 6 dagen voor volwassenen, met kortingen voor kinderen, jeugd, studenten, senioren en families). We waren met mijn familie, en ik was eigenlijk de enige die voor de volle mep inkocht. De rest was allemaal voor een drietal tientjes minder klaar. Ook de skiverhuur en service hanteren Oostenrijkse ipv Zwitserse prijzen, en het materiaal is goed en top onderhouden.
De dorpjes zijn wel een beetje vergane glorie, met veel leegstaande hotels en onbewoonde vakantiehuizen. Omdat het zo dicht bij Zwitserlands grote steden ligt hebben veel rijke Zwitsers hier een vakantiewoning voor eigen gebruik. Dat komt de levendigheid van de regio helaas niet ten goede. Gelukkig kun je overal nog wel wat horeca en accommodatie vinden, maar het vereist toch wel wat moeite. Vella oogt wat moderner met een aantal goede hotels, die dan ook meteen agressief reclame maken in het gebied. Weet wel, dat wat ze wél hebben is ook van goede kwaliteit. Een uitstekende bakkerij met één van de lekkerste nüsstortes die ik ooit geproefd heb, no-nonsense buurtsupers met redelijk aanbod en sfeervolle familierestaurants met zeer schappelijke prijzen. Een goed bord eten kost nergens meer dan Sfr 25,-. Altijd in Franken afrekenen, want dat bespaart je zo maar %10.

null

Het skigebied dan: 110km aan niet al te moeilijke pistes verdeeld over nagenoeg alle exposities. De ondergrond bestaat uit glooiende alpenweides, die zorgen dat de pistes nergens gekunsteld aanvoelen. Liften zijn merendeels redelijk moderne koppelbare zitliften. Hoe anders dan in La Clusaz. De hoek van Piz Mundaun is wel wat achtergebleven wat betreft infrastructuur, maar dat neemt niet weg dat de pistes de moeite waard zijn. Zeker eens de doorsteek maken naar de Sasolas sleeplift als deze open is. Meierhof en Misanenga vormen het centrum van skigebied aan de noordkant. Vanuit hier ben je snel in de uithoeken van het gebied. Terug is met name vanaf Piz Mundaun een beetje een gedoe, want het betreft een lange traverse of zelfs een wandelpad als je de 26 neemt. Ook de route naar Vella vanaf Piz Sezner is een veredeld pad, maar wel mooi. De rode 41a vanaf Stein is dan een betere keuze, en niet al te moeilijk.
Blik richting Valata vanaf Kartitscha
null
Onderaan de lift in Meierhof
null

Nergens zijn de pistes echt moeilijk, maar rondom Meierhof wel het beste voor de minder vertrouwde en geoefende skiër. De lekkerste pistes vind je mijns inziens boven Vella en bij Piz Sezner. Om bij die laatste te komen moet je dan wel de enige echt rode piste van het gebied af. Wel heel breed, en daardoor goed te doen, maar toch. Je kijkt wel de diepte in en het is er niet minder steil door. Alternatieven zijn er niet, of je moet helemaal vanaf St. Martin gaan wandelen.
Dat wandelen, daar blinkt Obersaxen/Val Lumnezia wel in uit. Overal zijn geprepareerde winterwandelpaden (die tot diep in maart nog vol sneeuw liggen). Na een rel omdat met geen wandelaars meer in de liften wilde hebben kun je nu uiteindelijk nagenoeg alle liften als wandelaar gebruiken. Dus te voet kun je bij bijna alle berghutten komen, waarvandaan de nodige routes vertrekken. Of je loopt parallel aan de dalloipes en de hoofdstraat, wat een stuk klimmen en dalen scheelt. Het wandelpadennetwerk strekt zich door het hele gebied uit en is goed gemarkeerd. Enige minpunt is dat er niet duidelijk bij staat waar het pad heen loopt. Kaart kunnen lezen is dus wel handig, maar verdwalen zul je desondanks niet. Je loopt hooguit een stuk om. Gelukkig lopen de gratis bussen op veel plekken, dus heb je die heb je altijd achter de hand. Ook leuk zijn de meerdere sleebanen, waardoor je bijna overal dicht bij huis wel kan rodelen.

Met al die eenvoudige pistes (blauw is nergens lastig en rood is eerder blauw dan rood, op piste 12a en 41b na) is dit een goede bestemming voor ouderen en ouders met kinderen. Veel oefenweides liggen in het dal, of zijn eenvoudig per lift bereikbaar. Bij die plekken liggen steevast restaurants met veel ruimte en grote terrassen. Het ontbreken van cabineliften is minder handig als je met een kinderwagen op pad wil, maar wel heel coronaproof. De gevorderde skiër moet het hier hebben van de rustige carvebanen en het off-piste potentieel. Na een dump kun je hier namelijk praktisch overal afdalen, veelal goed overzichtelijk en met liftaccess. Ook is er een speciale toerskiberg aan de westkant van het gebied en zijn er speciale cursusgroepen. Daarnaast is het gebied ook zeker betaalbaar, maar goedkoop zal het nooit zijn. Wel was ik in onze samenstelling hier voordeliger uit dan in mijn Oostenrijkse keuzes Montafon en Zillertal. Accommodaties zijn in Oostenrijk domweg nogal duur geworden, en skipasprijzen stijgen ook maar door, evenals de prijzen van de horeca.
Zoek je dus een rustige bestemming om glijden en wandelen te combineren, dan is dit zeker een gebied dat de moeite waard is om in je overwegingen mee te nemen.

Oefenweide bij Kartitscha

null
Lekker mellow in Meierhof
null
Miraniga is bijna ski-in ski-out
null
Blik richting Val Lumnezia vanaf Stein
null
Ik zei toch, best relaxed skiën hier?
null
null
Prachtige blauwe racebanen vanaf Piz Sezner
null
Wel een stevige piste om er te komen
null
De route vanaf Sezner naar Vella
null
null
null
null
Zalige pistes op het zuiden
null
null
Je glijdt door dit soort gehuchten
null
Hier heeft de tijd stilgestaan
null
Op naar de Sasolas
null
null
null
De meeste vakantiehuizen staan midden maart nog vol in de sneeuw, zo ook het onze
null
null
Dè restauranttip: Triel. Voor zo’n €21 per bord echt lekker en vers eten
null

15 maart 2022 ook een dagje in de gebied geweest, terwijl er wat Sahara-zand neerdwarrelde. Daardoor was de sneeuw hier en daar wat stroef maar verder viel er half maart nog prima te skiën, inclusief de mooie dalafdaling op het zuiden naar Vella. Op de steilere pistes kwam er hier en daar wel eens een steentje onder de sneeuw vandaan.

Ik kan me goed vinden in het verhaal van Bennie. Het is een charmant en kneuterig gebied met mooie panorama’s. Je skiet langs allerlei houten almhutjes. Sommige zullen 's zomers door boeren worden gebruikt. Andere doen dienst als vakantiehuisje.

De pistes zijn hier niet noemenswaardig gemodelleerd en volgen echt nog het reliëf van de ondergrond. Dat leidt tot speels skiën met wisselingen in hellingshoek, hobbels enzovoort. Leuk en reden om alert te blijven op wat er op je af komt.

Het is inderdaad geen moeilijk gebied, maar er zijn zeker een aantal leuke, wel vrij korte, zwarte pistes zoals de 2, 11 en 22. En bij verse sneeuw veel mogelijkheden om met gepaste voorzorgsmaatregelen tussen en naast de pistes te skiën.

Al bij al vond ik het een verrassend leuk gebied. Groot en afwisselend genoeg voor een paar dagen en als het een wat meer ontspannen familievakantie betreft, kan je het hier ook makkelijk een week uithouden. Voor grotere/goedkopere (Lidl) inkopen kan je een keer een kwartiertje naar Ilanz rijden.

Ha Dirk, als je nog een idioot een slee de berg op hebt zien zeulen bij Meierhof: Dat was ik :)

Inkopen doe je nog beter thuis en/of net voordat je Zwitserland in rijdt, maar Ilanz is ook goed te doen. Kwartier/twintig minuten rijden vanaf Obersaxen of Vella. En de Lidl scheelt echt, terwijl de kwaliteit prima is.

Mooi gebied. Zit zelf te denken om hier komende zomer eens heen te gaan. Heb je nog tips voor evt accomodatie? Appartementje, huisje voor 2 personen. Ik merk dat Zwitserland wat lastiger zoeken is dan Oostenrijk en Italië (daar veelal via plaatselijke VVV)

Let it snow

surselva.info is de lokale VVV. Daarnaast vind je eea op booking en airbnb. Misanenga, Vella en St. Martin liggen het meest centraal als startpunt. Flond is ook een leuke plaats en heel Val Lumnezia lekker zonnig.
In St. Martin zit trouwens nog een uitstekend oubollig Zwitsers restaurant. Pa en moe koken prima, alleen de desserts zijn flut.

*bericht bewerkt door Bennie op 11 mei 2022 11:24

surselva.info is de lokale VVV. Daarnaast vind je eea op booking en airbnb. Misanenga, Vella en St. Martin liggen het meest centraal als startpunt. Flond is ook een leuke plaats en heel Val Lumnezia lekker zonnig.
In St. Martin zit trouwens nog een uitstekend oubollig Zwitsers restaurant. Pa en moe koken prima, alleen de desserts zijn flut.

Bennie op 11 mei 2022 11:20

Thanks voor de info, ga er eens naar kijken!

Let it snow

Ha Dirk, als je nog een idioot een slee de berg op hebt zien zeulen bij Meierhof: Dat was ik :)

Inkopen doe je nog beter thuis en/of net voordat je Zwitserland in rijdt, maar Ilanz is ook goed te doen. Kwartier/twintig minuten rijden vanaf Obersaxen of Vella. En de Lidl scheelt echt, terwijl de kwaliteit prima is.

Bennie op 09 mei 2022 17:05

Haha, volgens mij niet, maar wel gezien dat er daar prima valt te rodelen.

Mooi gebied. Zit zelf te denken om hier komende zomer eens heen te gaan. Heb je nog tips voor evt accomodatie? Appartementje, huisje voor 2 personen. Ik merk dat Zwitserland wat lastiger zoeken is dan Oostenrijk en Italië (daar veelal via plaatselijke VVV)

JurrianvanLoo op 11 mei 2022 09:37

We zaten in een maart een paar dagen in Ferienwohnung Nisals, Luven. Prima voor 2 personen. Appartementje bevindt zich op de begane grond van een woonhuis dat hoort bij een boerderij. Vriendelijke mensen. Je kunt ook vlees en kaas bij ze kopen. En er zijn fijne stoelen om lekker in het zonnetje te zitten. De boerderij ligt niet in een dorpje, maar de ligging is mooi centraal om de omliggende dalen te verkennen.

Wat tof, ik heb dit verslag helemaal gemist. Ziet er heerlijk uit! Nu wil ik ook nog een keer terug in de winter :)

Gang is alles

Plaats een reactie