Op zoek: gewoon doorwerken tijdens de wintersport, wie?

Op nu.nl lees ik (https://www.nu.nl/economie/6201274/nu-we-overal-mogen-werken-doen-we-dat-ook-steeds-vaker-op-vakantie.html) dat steeds meer mensen op vakantie doorwerken. Of beter gezegd ervoor kiezen op op een vakantieadres te gaan werken.

Want, als je toch thuis kunt weken kun je dit ook goed op je vakantie-adres doen, toch?

Als redactie vragen wij ons af of er mensen zijn die er afgelopen winters voor gekozen te hebben om vanuit de Alpen (of een andere wintersportplaats) door te werken en zo wintersport en werk te combineren. Graag horen we jullie ervaringen via de e-mail, voor een eventueel artikel.
Het gaat ons hier vooral om mensen die ervoor kiezen hun gewone werk voor te zetten in de Alpen en dus niet de seizoensarbeiders.

Heb jij afgelopen jaren ervoor gekozen om vanuit een wintersportgebied door te werken en zouden wij je hier een paar vragen over mogen stellen? Stuur dan een mailtje naar r.vanrijn(at)wintersport.nl

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 mei 2022 15:29

Click. Click. Peace

Niet dit jaar. Maar wel een jaar of drie geleden. Mocht dat ook interessant zijn hoor ik het graag.

Ik heb dat dit jaar gedaan toen de scholen onverwachts een week eerder vakantie kregen. Maar niet iets structureel. Althans, bij een onverwachte week vakantie zou ik het weer overwegen.

Mijn vrouw heeft in maart 10 dagen in San Cassiano doorgewerkt. Aangezien ze zelf niet skiet, werkte zij tot 14 uur en ik skiede tot 14 uur. Om daarna iets samen te doen. In de avond werkte ze nog even door…Of ze meldde dat ze een drukke dag zou hebben. Ik ben toen een dag naar Kronplatz en een dag naar Cortina gegaan. Wij vinden dit een hele fijne wijze van samen weg zijn. Ze kan toch mee, ook al heeft ze geen vakantie en ik kan lekker skiën en tripjes plannen. We zitten nu te kijken of we samen een roadtrip van 4 weken kunnen doen. Een essentieel onderdeel is wel goede WIFI hebben. Anders is er trammelant. Dus als iemand tips heeft voor een mobiele wifi verbinding,versterker, hotspot of andere tips zodat zij altijd kan werken en blij is, dan heb ik een top vakantie ;)

Ik combineer werk en wintersport wel vaker. Maar wel met een afgeslankte agenda. Teams meeting zelfs een keer op de piste gedaan….rustig plekje opgezocht en oordopjes in.

Totales Vollidiot

Sommige mensen werken nu eenmaal 365/365 dagen al hoef het natuurlijk niet altijd even intensief te zijn.
Als je - op vakantie/weekend/reis in het binnen/buitenland - met wat telefoontjes en mails problemen kan oplossen of voorkomen, waarom dan niet?
Niks makkelijkers dan dat. Praktische dingetjes regelen kan later nog wel of - beter zelfs - door iemand anders gedaan worden. :p
Nu, een spannend artikel zie ik hier niet in hoor. :-)

Bla, bla, bla.

Wij hebben een eigen appartement met daarbij een goedwerkende internetaansluiting.

Afgelopen winter voor het eerst veel tripjes naar Oostenrijk gemaakt en dan werken vanuit daar gecombineerd met wintersport. En ook zo gedaan om de zomervakantie in het buitenland te verlengen. Normaal gingen we voor de zomer max 2 1/2 week op vakantie en tegenwoordig kunnen we langer in het buitenland zijn doordat vanuit huis werken meer normaal is en de faciliteiten die we hebben goed zijn. Veel meer dan dit kan ik er niet over vertellen. Wel dat ik 32 dagen geskied heb en NET niet de 1.000 pistekm’s in 1 seizoen heb aangetikt. :-D

Ik doe dat al vijf jaar (minus het coronajaar dan). In december, januari en maart 's morgen skiën en 's middags/'s avonds mijn werk doen. Tijdens het skiën soms even in de lift reageren via telefoon/app/mail om bijv. interview afspraak te maken (schrijf regionale sportverhalen) voor die middag/avond. Als mensen horen dat ik in Oostenrijk zit, dan werken ze altijd goed mee.
Heerlijk om werk en skiën zo te combineren. Ik zeg ook altijd dat ik niet op vakantie ben, maar tijdelijk van werkplek ben veranderd :-)

Peter Pos

Ik werk iedere vakantie door. Wel in afgeslankte vorm, zo min mogelijk meetings. En zijn ze er wel, dan in de kop en staart van de dag. Bellen, appen en mailen kan prima in de lift. (functie: IT project manager).

Top al deze reacties, ik ben net terug van een weekje vakantie (niet doorgewerkt :-) ) ik neem contact met jullie op!

Click. Click. Peace

Ik weet niet zo goed wat ik moet denken van deze trend. Grenzen tussen werk en vrije tijd vervagen steeds meer. Het kan misschien prima oplossing zijn om op die wijze vaker of langer op vakantie te gaan. Maar ik denk dat er ook zat werknemers zijn die dit níet kunnen, maar waarvan de werkgever wel verwacht dat ze in die schaarse vakantie bereikbaar zijn, problemen wel even oplossen en tussendoor nog wat werken. Met als resultaat dat je als werknemer nooit “uit” kunt staan en je het risico loopt volledig op te branden. Beetje hellend vlak wel m.i.

Hier is de strekking: Vakantie = vakantie. Dus dan val je collega’s niet lastig tenzij het pand in brand staat, en dat is niet snel… Zeker voor iets dat een weekje is.

dus zal het zelf niet zo snel doen. Maar ben wel benieuwd naar het artikel

Hier is de strekking: Vakantie = vakantie. Dus dan val je collega’s niet lastig tenzij het pand in brand staat, en dat is niet snel… Zeker voor iets dat een weekje is.

dus zal het zelf niet zo snel doen. Maar ben wel benieuwd naar het artikel

Waah op 31 mei 2022 17:02

Daar heb je volledig gelijk in. Echter zijn er ook mensen die afgelopen winter ( zal vast vaker voorgekomen zijn, maar van afgelopen winter weet ik het) langere tijd “gewoon” gewerkt hebben, alleen dan vanuit de alpen. Als je toch vanuit “huis” moet werken maakt het niet uit waar je wifi verbinding is. Zeker als je ook je tijd nog een beetje zelf in kan delen is het redelijk te doen om de meeste dagen enkele uren op de piste te staan en daarom heen te werken + weekend skien. Dus niet als vakantie, maar als een tijdelijke andere werkplek. Voor mezelf heb ik dit zeer beperkt gedaan, wel anderen tegengekomen in de maand dat ik in Italie zat die dit wel deden.

Hier lopen 2 dingen door elkaar; werken op vakantie of op een andere locatie werken en dan ook wat vrij hebben.

Altijd aan staan is denk ik vrij ongezond, dus ik maak een duidelijk onderscheid tussen bovenstaande. Vakantie = vakantie en dan werk ik niet. Tenzij er inderdaad een groot drama is en mensen (die vaak prima kunnen inschatten of ze me daarvoor storen in mijn vakantie) me vragen om in een uitzonderingssituatie even iets op te lossen.

Naast de vakantie werk ik ook weleens van een andere locatie, skiën tot 14:00 in maart en dan achter de laptop bijvoorbeeld. Dat doe ik best wel eens en zorgt juist voor ‘meer’ vakantie in plaats van het slechte scenario wat hierboven geschetst wordt.

Niet dit jaar. Maar wel een jaar of drie geleden. Mocht dat ook interessant zijn hoor ik het graag.

JWWietsma op 21 mei 2022 19:57

Je hebt PM

Click. Click. Peace

Ik heb dat dit jaar gedaan toen de scholen onverwachts een week eerder vakantie kregen. Maar niet iets structureel. Althans, bij een onverwachte week vakantie zou ik het weer overwegen.

Lotte78 op 21 mei 2022 22:38

Je hebt PM

Click. Click. Peace

Mijn vrouw heeft in maart 10 dagen in San Cassiano doorgewerkt. Aangezien ze zelf niet skiet, werkte zij tot 14 uur en ik skiede tot 14 uur. Om daarna iets samen te doen. In de avond werkte ze nog even door…Of ze meldde dat ze een drukke dag zou hebben. Ik ben toen een dag naar Kronplatz en een dag naar Cortina gegaan. Wij vinden dit een hele fijne wijze van samen weg zijn. Ze kan toch mee, ook al heeft ze geen vakantie en ik kan lekker skiën en tripjes plannen. We zitten nu te kijken of we samen een roadtrip van 4 weken kunnen doen. Een essentieel onderdeel is wel goede WIFI hebben. Anders is er trammelant. Dus als iemand tips heeft voor een mobiele wifi verbinding,versterker, hotspot of andere tips zodat zij altijd kan werken en blij is, dan heb ik een top vakantie ;)

Jamie010 op 22 mei 2022 14:43

Je hebt een PM met een serie vragen

Click. Click. Peace

50 jaar ben ik waaronder 32 jaar zelfstandige… ik reis heel veel, maar werk altijd en overal door. Ik heb dan ook het geluk dat ik daardoor heel veel op vakantie kan ipv het te moeten doen met enkele weken per jaar. Eerlijk ik zou niet zonder kunnen, ik heb dat ook gewoon nodig enkele uren knallen op de piste en zelf tussendoor in de lift effe een telefoontje of mailtje doen… Ieder zijn ding vermoed ik.

Afgelopen seizoen zijn we 14 dagen naar San Cassiano / Ortisei geweest waarbij mijn vrouw grotendeels doorwerkte (de sneeuw en pistes lonkte bij mij te erg :)). Waarbij het werk wel wel zoveel mogelijk in de ochtend werd geconcentreerd zodat er in de middag nog een paar uurtjes geskied/gewandeld kon worden. Dit is wel deels ingegeven door onze Berner (hond) die toch zijn rust momenten nodig heeft en dan kun je net zo goed doorwerken toch? :). Financieel is het eigenlijk niet echt interessant; 1500 EUR (+skipas) per week betalen om door te werken (hoewel het je weinig vakantiedagen kost natuurlijk)… dus we probeerde er wel zoveel mogelijk ’ vakantie’ van te maken.

Aankomend seizoen gaan we weer 2/3 weken in de werk/vakantie combo.

Opgelet!
(Tele)werken in het buitenland mag niet altijd zomaar. Er moet toestemming van de werkgever zijn en ook is het wettelijk niet altijd toegelaten. Meestal is het binnen de EU en voor een beperkte tijd geen probleem. Ook op het vlak van arbeidsongevallen e.d. kan je je best goed informeren. Wat je natuurlijk ook best doet voor telewerk in je thuisland.

*bericht bewerkt door DirkG op 30 jun 2022 17:02

Dirk - LIVE unITed

Toestemming van de werkgever lijkt me evident. Ik weet niet hoe het in alle landen geregeld is, maar in Frankrijk kom je pas in de problemen als je 183 dagen of meer in Frankrijk woont. Dan moet jij (en je werkgever) belasting gaan afdragen en je gaan inschrijven voor zorgverzekering etc. Dus voordat je daar iets mee moet heb je wel een vrij lang wintersportseizoen achter de rug. Voor je reis(ongevallen)verzekering zitten er vast nog wel andere haken en ogen aan.

Mijn vrouw telewerkt 75% van het jaar vanuit Frankrijk. Ik kan het op zich niet aanraden om over die 183 dagen te gaan. Belastingen worden echt een beetje ingewikkeld, ook voor je werkgever.

Ik ben nu aan het kijken of ik aankomend winter een week of 4-5 kan werken/skien in oostenrijk.
Hopelijk krijg ik het gedraaid.

Totales Vollidiot

Nog even een artikel uit het AD…

Het heeft zelfs een naam; een workation :-)
https://www.ad.nl/werk/zij-namen-een-workation-de-prachtige-…

Totales Vollidiot

Toestemming van de werkgever lijkt me evident. Ik weet niet hoe het in alle landen geregeld is, maar in Frankrijk kom je pas in de problemen als je 183 dagen of meer in Frankrijk woont. Dan moet jij (en je werkgever) belasting gaan afdragen en je gaan inschrijven voor zorgverzekering etc. Dus voordat je daar iets mee moet heb je wel een vrij lang wintersportseizoen achter de rug. Voor je reis(ongevallen)verzekering zitten er vast nog wel andere haken en ogen aan.

Mijn vrouw telewerkt 75% van het jaar vanuit Frankrijk. Ik kan het op zich niet aanraden om over die 183 dagen te gaan. Belastingen worden echt een beetje ingewikkeld, ook voor je werkgever.

Bierdopje op 04 jul 2022 10:32

Dit is intressant.
Ik heb al met het idee gespeeld om door te telewerken een lange vakantie te kunnen doen.
Helaas is men werkgever er duidelijk in : Niet toegestaan omwille van belastings regels.

Heb je misschien een wettekst hierover? Zo heb ik misshien een voet in de deur.

@Anon5710

Voor Frankrijk? Die kan ik wel vinden, heb er een paar maanden geleden nog doorheen geploegd voor de belastingaangifte. Maar ieder ander land is natuurlijk verschillend hierin en het hangt af van de specifieke belastingverdragen.

Maar ik vermoed dat het in de EU standaard is dat sociale verzekeringen, werkgeverslasten en pensioenen etc. door de werkgever in het land worden afgedragen waar de werknemer 183 dagen of meer doorbrengt (>50% van het jaar dus). Dat ontslaat je als werknemer overigens niet van de plicht om zelf nog belastingaangifte te doen over je inkomen als je dat geld in meerdere landen verdient.
In het geval van mijn vrouw: 75% van de tijd in Frankrijk. Haar werkgever moet dus in Frankrijk de sociale belastingen afdragen, en ook pensioen moet afgedragen worden in Frankrijk. In Nederland wordt door de werkgever niets afgedragen. We moeten zelf inkomensbelasting doen in NL en Frankrijk en haar inkomen wordt voor 75% in Frankrijk belast en 25% in Nederland.
Als je dus onder de 183 dagen blijft, dan maakt het voor je werkgever niets uit en blijft die gewoon alles in Nederland afdragen.

Ik heb een eigen bedrijf samen met mijn partner, we verhuren vakantieappartementen in Amsterdam en we zijn het hele jaar open. We hebben geen personeel (schoonmaak gaat via een extern schoonmaakbedrijf en de was is ook uitbesteed). We moeten dus altijd bereikbaar zijn voor onze gasten. In de zomermaanden zit vakantie er sowieso niet in, want hoogseizoen en het is dan ook veel te leuk op de zaak. In de winter richten we ons inmiddels meer op verhuur voor wat langere termijn, per maand zeg maar. Dat brengt wat rust. Dus ons vakantie moment is in de winter (wintersport), mijn vader is dan mijn back-up op locatie en sinds dit jaar heb ik ook iemand anders die we het toevertrouwen. Desondanks moet ik toch even dagelijks mijn mail checken en misschien wat aanvragen beantwoorden en uiteraard bereikbaar blijven. Het zakelijke telefoonnummer staat doorgeschakeld naar mijn vader, die belt mij dan weer als er echt iets urgents is als hij er niet uitkomt.
Ik heb wel geleerd dat de eerste 2 weken van januari geen handige periode zijn om weg te gaan, want dan komen er super veel nieuwe boekingen + aanvragen binnen die toch allemaal beantwoord moeten worden. Afgelopen jaar zijn we in de 2e week van december weggeweest en dat was bijzonder rustig… In 2020 zijn we in januari/ februari een hele maand weggeweest en dat ging eigenlijk perfect. We gaan nu begin september even weg en dan in de winter in elk geval 1x wintersporten, maar hopelijk vaker.
Ondanks dat ik dus 365 dagen per jaar ‘aan’ sta (ook op vakantie) zou ik dit voor geen goud willen ruilen voor een baan bij een werkgever.

Is dit nog een artikel geworden? Ik ben benieuwd, zelf ook ervaring mee nl.!

Plaats een reactie