Wie heeft de gouden tip? Kinder wintersport 3,5 en 5 jaar

Het is al vaker aan de orde geweest, maar de meest recente post zijn al weer een aantal jaren oud geloof ik.
Wie heeft de gouden tip voor een sneeuwvakantie met 2 jonge kinderen?
Ik denk zelf aan een plek waar ze een halve dag kunnen worden beziggehouden door een skischool, die van ruim 3,5 in een soort krabbelklasje, spelen in de sneeuw (hoewel ze best fysiek is) en die van 5 de eerste stapjes in de skiklas.
Veel skischolen leggen de grens bij 4. Ik begrijp waarom, dus ik zoek echt een skischool die een passend aanbod onder 4 heeft als het reguliere ski aanbod voor een kind te veel is
Ik zag het in Fieberbrunn: https://www.s4-fieberbrunn.at/ , hun aanbod spreekt me wel aan.
Iemand soortgelijke bestemmingen met (Nederlandstalige) skischolen?
PS: ik ben dus expliciet niet op zoek naar een discussie over het al dan niet verstandig om jonge kinderen te laten skiën ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 29 jun 2022 11:26

Ben niet echt objectief want ben er mijn skihart verloren, maar wij zijn sinds jaar en dag te vinden in Leogang. Beneden is een groot kinderland met alle voorzieningen. Zelf kan je naar boven en indien nodig sta je op 1 afdaling terug beneden op het kinderland. Veel succes!

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Het Nederlandstalige lijkt me een minder harde must in dit geval. Al eens Frankrijk overwogen? Bij club Piou Piou kunnen de kleintjes heerlijk spelen en kennismaken met glijden. In veel van de grotere skigebieden heeft de ESF die voorzieningen. En vaak accomodatie in de buurt van de pistes, dus snel naar huis tussen de middag is goed te doen.

Serfaus of Fiss is ook leuk voor kids zie bijvoorbeeld;

of zie;

9x kindvriendelijk skigebied in Oostenrijk
Hieronder staan de 9 beste skigebieden voor een wintersport met kinderen in Oostenrijk:

  1. Serfaus – Fiss – Ladis – Groot kindvriendelijk skigebied, zonnig, autovrij, enorm veel te doen.
  2. Wildkogel Arena – Lange blauwe pistes. rustig, familie skigebied.
  3. Gargellen – Klein skigebied, ‘dichtbij’ Nederland, met een van de leukste Landalparken in Oostenrijk.
  4. Grossarl – sfeervol, brede pistes, een van de onbekende kindvriendelijke skigebieden.
  5. Nauders – 12 km lange rodelbaan. Enorm kinderland
  6. Obertauern – Extreem sneeuwzeker. Bobbys kinderland voor de kleinsten.
  7. Filzmoos – Rustig, ook leuk voor opa en oma.
  8. Lermoos – Gondel op de kinderweide. Ideaal voor de allerkleinsten
  9. Kleinarl – leuk skigebied voor kinderen die al een beetje kunnen skiën.

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 mei 2022 17:59

Wij zijn met onze dochter , ook 3.5 gestart in Flachau. Inderdaad halve dagen.
Eerste dag vond ze het erg spannend maar de Nederlandse meester kocht haar om met een haribo beertje. En toen was het goed, en heeft ze 5 halve dagen lekker gespeeld in de sneeuw.
Jaar daar op zaten we in een klein gebied met een Oostenrijkse juf, en dat ging helemaal fout. Ze snapte gewoon niet wat ze moest doen. Net als andere kindjes. De juf snauwde ook behoorlijke.
Uiteindelijk heb ik dr zelf onder me hoede genomen en was ze niet van de berg af te slaan.
Afg jaar was ze 6 en hebben we juist weer voor een Nederlandssprekende school gekozen ( of de kans groot daar op). Zijn in westendorf en lermoos geweest. En dat ging hartstikke goed
Ik zou met die kleintjes dus juist wel voor Nederlands sprekende juf of meester gaan.
En voor dit jaar maar halve dagen, dan kan de jongste in de middag nog even slapen mocht dat nodig zijn.

@CW26 Wat jammer dat je zo’n slechte ervaring hebt gehad. Al lijkt het er meer op dat de lerares slecht was ipv haar uitleg.
Zelf ook wel eens een slechte leraar gehad, en dat komt het plezier niet ten goede.

Wat betreft taal: Al mijn neefjes en nichtjes, en ikzelf ook, hebben leren skiën door een stel moeilijk verstaanbare Zwitserse boeren. We wintersporten allemaal nog steeds met veel plezier en onze kinderen krijgen nu ook weer les in dat Zwitserse gebied, ondanks dat we ondertussen allerlei andere gebieden en leraren hebben ervaren. Kwaliteit van de docenten is belangrijker dan taal denk ik zo. Als ik zo kijk naar de kinderbetreuung in bijvoorbeeld een Lofer of Westendorf (ken daar wat mensen en heb wel eens een training bijgewoond) zijn het leuke en lieve meiden en jongens om te zien, maar niet de allerhandigsten met kleine kinderen buiten het spelen om. Het is didactisch nogal magertjes. Tuurlijk, er zitten echt wel goede leraren bij, maar die hebben in het hoogseizoen de handen vol en kunnen de mindere leraren niet continu sturen. Ik zeg niet dat het slechte mensen of zelfs docenten zijn, maar niet iedereen is even goed in het overdragen van kennis. En er is niet zo veel aanbod dat de skischolen alleen maar goede skiërs en docenten kunnen filteren uit het aanbod. Iedereen doet zijn best, maar soms lukt het gewoon niet zo goed en dan ben je als ouder en als kind een beetje of beetje veel de klos.

Afgelopen maart in Gaschurn geweest. Leuk kinderland en opvang naast elkaar. Verder prima skigebied. Jongste was toen nog geen 2 en verbleef de ochtenden in de opvang. Oudste was toen 3,5 en heeft heerlijke week gehad met ook een Nederlandse juf erbij. Maakte haar weinig uit volgens mij, maar ze had wel Nederlands vriendinnetje daar opgedaan. Dat was belangrijker voor haar. Ook nog naar La Bresse geweest in december; prima Piou Piou en die Franse taal, tsja, ligt ook aan leraar of ie er zin in heeft. Kind doet het wel na.

Komend jaar naar Saint Sorlin en Valloire met opvang en kinderland naast en bij elkaar als gecombineerde ochtenden (vanaf 2,5 jaar). Drie uur les en/of opvang. Ochtendje skiën voor ouders :-)

Onze kinderen hebben het allebei geleerd bij S4 in Fieberbrunn. De jongste was 3 jaar en 3 maanden toen ze daar op les ging. Haar broer was 4 toen hij daar begon. Broer lief ging niet goed op die leeftijd, zijn zusje wel. Oftewel het scheelt per kind maar met S4 hebben we goede ervaringen. Ze hebben daar ook allebei in de kinderopvang gezeten. Veel Nederlands sprekende kinderen en NL leraren. Zelf de spullen daar in depot dus geen gesleep met en de kinderen en de skispullen. Veel plezier alvast met boeken en uitzoeken. En zoals hierboven te lezen valt, dit is slechts 1 ervaring. Er zijn veel meer plekken in o.a. Oostenrijk waar dit kan. Alleen wel altijd zelf instellen op wat past bij het kind en daar relaxed onder blijven.

Wij zijn met kind op die leeftijd in Fiss geweest. Skiën vond kind toen nog te spannend, dus uiteindelijk bleef ze in de opvang. In SFL zijn heel veel Nederlandssprekende skileraren en ook veel Nederlandse kindjes. Vooral dat laatste vonden onze kinderen belangrijk. De taal van de skileraar is niet zo belangrijk, maar geen een kindje in je klasje kunnen verstaan en dat die kindjes jou ook niet verstaan, vonden ze behoorlijk frustrerend.

Ook goede ervaringen met de kinderopvang en skiles van het hotel Mia Alpina in Fugen. Hotel heeft een eigen oefenbaantje en skiles voor beginnertjes.

Wil je met een kind van 3,5 op wintersport en wil je hem echt spelenderwijs al een beetje skiles laten krijgen dan zou ik naar Frankrijk gaan. Daar kunnen kinderen van 3,5 gewoon al bij de ESF aan de slag en kijken ze gewoon echt per kind wat wel en niet gaat. Pakken ze het snel op dan leren ze echt al een beetje skien, zo niet dan is het gewoon meer een beetje in de sneeuw spelen.

Om een taalbarierre zou ik me sowieso geen zorgen maken bij die jonge kids, dat gaat allemaal vanzelf. Mijn broertje was ook 3,5 toen hij voor het eerst op skiles ging in Frankrijk en ging het eind van de week gewoon al de groene piste af achter de juf. Dat was in het skigebied van Val Cenis in Termignon.

Born to Ride

Onze ervaring sluit aan bij bovengenoemde over de Piou Piou club van de ESF. Onze dochter van toen net 4 heeft afgelopen kerstvakantie de ochtenden ‘‘les’’ gehad bij de ESF in Saint Francois Longchamp (in het frans dus). De eerste 1/2 dagen was het inderdaad even wennen ‘wat verwacht de juf van mij’, maar vanaf de 3e dag zonder tegenzin en de laatste dag met spijt dat het alweer voorbij was.

Je kunt maximaal anderhalf uur les boeken en daar dan anderhalf uur opvang bijboeken, op die manier blijft het behapbaar voor zo’n kleintje. De opvang was naast de babywei / kinderland en ze werd er door de juffen opgehaald bij de skiles. We zouden zeker overwegen om dit nog een keer te doen (maar toevallig nu al geboekt voor Oostenrijk).

Ook Saint Francois Longchamp als gebied om dit te doen is een aanrader; de helft van het gebied kun je in de ochtend wel gebruiken. De Valmorel kant nauwelijks gezien, dat is in halve dagen wel een beetje racen. Let wel op waar je je appartement boekt; er zit flink hoogteverschil in het dorp, dus verder dan 500m van de ESF vandaan wordt al een flinke klim met de kleintjes.

Indien je graag naar Oostenrijk wilt denk ik dat het lijstje van Gerjon prima is en hierbij kun je de grotere gebieden in het Zillertal en de grotere gebieden ook aan toevoegen (Solden, Ischgl, Sankt Anton) . Daar hebben de meeste skischolen een opvang, waarbij ze in de ochtend gaan skiën (baantje van 10 meter met band er naast) -sneeuw spelen en of wennen en in de middag spelletjes of opvang (vergelijkbaar met BSO)

Ook goede eerste ervaringen in Westendorf. Maar anders ga je toch rond kerst eerst een paar dagen naar Winterberg?

Inderdaad frankrijk: onze kids van dezelfde leeftijd hebben hun 1e wintersport gehad in Saint sorlin d arves. Top oefen gebied.
En vanuit de hotel zo de piste op, scheelt zoveel ellende met de kleintjes ;)

Ook goede eerste ervaringen in Westendorf. Maar anders ga je toch rond kerst eerst een paar dagen naar Winterberg?

Robert7 op 25 mei 2022 22:04

Serieus met kerst een paar dagen Winterberg? Ik kom graag in het Sauerland en ook in Winterberg, maar met kerst moet je daar echt niet wezen, zeker met kerst. Ten eerste is het daar echt mega druk en heb je een hoop kamikazes die het voor jonge kids onveilig maken. Daarnaast heb je daar de klassieke kerst dooi, die 80% van de tijd voorkomt en waardoor de pistes en het weer vaak gewoon slecht zijn.

Born to Ride

@Matthias123 Drukte valt de laatste jaren best wel mee, kamikazes zie ik laatste jaren ook stukken minder in Winterberg. Zit je idd nog met die verrotte kerstdooi. Of anders keertje spelen met ze in een skihal, kun je ook zien hoe die kleine zich in de sneeuw houdt. Bij ons konden ze met 3,5 allebei al goed meedoen. Vooral de oudste. Die hebben we met 2,5 op de latten gezet.

Hier ook een stem voor Saint Francois. Vorig jaar met ons zoontje geweest van 5. Eerste keer skiën. Na 2 dagen konden we al een hele lange groene piste pakken van de leraar samen. Is een lang smal paadje maar heel leuk om te doen met een kleintje.

Dus dat kan ik absoluut aanraden, juist door de makkelijke pistes die eigenlijk allemaal uitkomen in het dorp. Niets leukers dan na een paar dagen al met je kind samen de piste af zonder zorgen dat ze ergens naar beneden storten. En de prijs is in Saint Francois ook aangenaam…
Tip: als het kan, ga bovenin zitten (saint francois 1650). Daar is de skiklas verzameling en heb je ook genoeg andere dingetjes te doen voor kinderen. Anders moet je steeds de skibus pakken wat best stressvol kan zijn.

Onze vakantie vorig jaar voor een idee:

Ook wij hebben goede ervaringen met ESF in combinatie met jonge kinderen. Wij waren afgelopen kerstvakantie in Aussois. Perfect voor gezinnen met jonge kinderen. Bij ESF Aussois wordt zelfs door een groot aantal leraren een woordje Nederlands gesproken. Daarnaast is wintersport in Aussios heel betaalbaar (appartement aan de piste, skipassen en les).

Afgelopen voorjaarsvakantie zijn we voor het eerst op wintersport geweest met ons zoontje van (toen) net 5 in Morzine, Frankrijk.
Hij had al lessen gehad op de rollerbaan welke hij al fantastisch vond. Nu dus voor het eerst les in de sneeuw bij een engelstalige leraar met 5 andere engelse kinderen. Dit was geen enkel probleem en hij maakte enorme stappen elke dag, hadden we niet verwacht. Aan het eind v/d week groen en lichtblauw af in hele nette pizza met bochtjes en de stoeltjeslift in. Erg leuk…
Het was ook een zeer geschikte leraar die rekening hield met het niet kunnen verstaan van alles door ons zoontje. Bijkomend voordel: hij heeft wat engelse woordjes geleerd en deze direct toegepast :)

Morzine heeft ons ook positief verrast. Met de Pleney gondel omhoog uitkomend op een mooi beginners-plateau met twee stoeltjesliften, een lopende band en uitsluitend groene en eenvoudige blauwe pistes. Dikke fun :)
Plan is om volgend seizoen weer die kant op te gaan.

Wij komen al jaren in val Thorens en les menuires bij ski school prosneige .
Ze hebben daar een heel plan kinderen vanaf 3 ( 2,5jaar ) skiles te geven . De jongste heeft daar met 3 jaar gezeten in les menuires . Was toen geweldig . Ook Nederlands sprekende leraren . Het is 3 uur spelen en skiën in de sneeuw met pauze met drinken . Het is een hele persoonlijk aanpak en veel leraren op weinig kinderen . En ook enthousiaste leraren . Eigenlijk heb ik daar in de afgelopen jaren nooit een slechte leraar gehad .
In val Thorens hebben ze een hele eigen kindertuin bij de skischool , waar je als ouder wat kan drinken en kan kijken . Of op de webcam kan meespieken .
In les menuires is deze boven aan de berg , lift roc . Daar hebben ze ook een hut waar de kinderen ook binnen kunnen zitten .
In overleg kan je altijd later of eerder ophalen als het te lang duurt voor ze .
https://fr.prosneige.fr/

*bericht bewerkt door miepmiep op 09 jun 2022 16:32

Montgenevre (grens Frankrijk/Italie) heeft een ideaal ‘front de neige’ in het dorp. Sneeuwzeker (op 1850m), mooie flauwe oefenpistes, lopende banden, kinderlandje etc. Onze zoon had hier skiles toen hij 4 jaar was. Naar alle tevredenheid. Bij skischool A-peak (https://www.a-peak.com/). Denk dat de leeftijdsgrens daar bij 4 ligt. Maar kan je altijd eens checken.
De ESF in Montgenevre heeft de club Piou Piou (vanaf 3 jaar) en een creche.

Denk niet dat ze Nederlands spreken. Engels wel, in elk geval bij A-peak. Onze ervaring is dat het de kinderen niet heel veel uit maakt.

Mochten ze de smaak snel te pakken hebben dan zijn er ook een paar ideale groene pistes die van hoger in het gebied terug gaan naar het dorp.

Zelf geen kinderen maar mijn neefjes hebben het goed naar hun zin bij de ESF in Frankrijk. Zou een mooi kind vriendelijk gebeid doen. Zelf kom ik al jaren in La Norma, mooi compact auto vrij dorp en nooit ver lopen van de piste.

Andere opties zijn ook zeker Aussois of val cenis. Persoonlijk zou ik val Fréjus slippen, daar ben ik als gevorderde skiër snel uitgekeken.

Met skiën kom je echt tot rust.

Ik zou geen Frankrijk doen, als je toevallig geen Nederlandse leraar treft, dan is de taal het probleem.
En tref je ik Oostenrijk een Duitstalige dan lijken best veel woorden toch op Nederlands.
Rijtje van boven mee eens. (ik zou nr 4 eruit laten)

Ik zou geen Frankrijk doen, als je toevallig geen Nederlandse leraar treft, dan is de taal het probleem.
En tref je ik Oostenrijk een Duitstalige dan lijken best veel woorden toch op Nederlands.
Rijtje van boven mee eens. (ik zou nr 4 eruit laten)

GeJe op 11 jun 2022 12:03

Voor jonge kids is taal helemaal geen probleem. Alles gaat gewoon met wat gebaren en alles loopt vanzelf. De leraren en leraressen hebben dag in dag uit kinderen uit allerlei verschillende landen en kunnen daar vloeiend mee omgaan. Het enige probleem is ouders die vooraf veel te krampachtig zijn en bang zijn dat het mis gaat, wat achteraf eigenlijk nooit het geval blijkt te zijn. In die leeftijdscategorie leren ze namelijk alles door na te doen.

Born to Ride
GeJe op 11 jun 2022 12:03

Voor jonge kids is taal helemaal geen probleem. Alles gaat gewoon met wat gebaren en alles loopt vanzelf. De leraren en leraressen hebben dag in dag uit kinderen uit allerlei verschillende landen en kunnen daar vloeiend mee omgaan. Het enige probleem is ouders die vooraf veel te krampachtig zijn en bang zijn dat het mis gaat, wat achteraf eigenlijk nooit het geval blijkt te zijn. In die leeftijdscategorie leren ze namelijk alles door na te doen.

Matthias123 op 11 jun 2022 13:33

Of het wel of geen probleem is, ligt echt aan je kinderen. Die van mij vonden het wel een probleem op die leeftijd en wilden na twee dagen niet meer naar skiles. Het probleem wan niet het leren skiën, want dat doen ze idd door gebaren en na doen, maar dat de juf en ook vooral de andere kindjes hen niet begrepen vonden ze heel frustrerend.
Dus in Frankrijk zou ik dan wel kiezen voor bestemming met meer Nederlanders.

Vandaar dat ik Westendorf aangaf. Daar zijn altijd wel NL-talige skileraren.

Plaats een reactie