Reistips rondreis dolomiti superski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

We overwegen om komende winter de dolomieten regio te gaan ontdekken in 2 of 3 weken.

Nu zitten we te kijken naar gebieden en sommige liggen kort bij elkaar of kan je met een skiverbinding bezoeken. We vragen ons af is het te doen om op tijd weer terug te komen…

De dolomiti pas omvat ongeveer een gebied of 17 wat ze aangeven. We vragen ons af is het haalbaar deze allemaal te bezoeken? Red je het in een dag of 2 per gebied? Zeker ook met kans op slecht weer en dat je rustig de tijd hebt…

Nog een andere vraag is of het een beetje klopt dat je onderstaande gebieden kan bezoeken vanuit 1 accommodatie?(4 accommodaties dus) Geen probleem om een 45 min in de ochtend/avond te rijden. Van de onderste 8 zitten er een paar iets verder en zou eventueel daar iets van vervallen.

3 zinnen dolomieten
Gitschberg Jochtal
Brixen/plose
Kronplatz

Alta badia
Val Gardena
Arraba
Marmolada
Cortina D’ampezzo (ligt ietsje verder)

Val di fassa
Seiseralm
Val di fiemme
Obereggen
Carezza

San pellegrino
Civetta
San martino di castrozza

Best een hoop gepuzzel zo om alles uit te zoeken. Hopelijk heeft iemand tips/ervaringen.
Alle tips zijn welkom!

Het ligt een beetje aan wat je doel is. Wil je het doen als aftiklijstje, dan is het zeker haalbaar. Wil je af en toe nog ergens zitten (geweldige uitzichten en eten) en pistes vaker doen, dan is het een ander verhaal.

Als je standplaats Selva of St cristina is dan kun je deze gebieden in bereiken (zonder auto): Alta badia, Val Gardena, Arraba, Marmolada, Val di fassa, Seiseralm. Dit heeft al voldoende mogelijkheden om 2-3 weken te skieen zonder alle pistes te skieen. Ga je aan de kant van Alta badia zitten, dan kom je dichter bij Cortina. Bus is mogelijk, maar hiervoor kun je beter de auto pakken. Seiseralm valt dan af.

Wel eens met een rugzak geskied met schone onderbroek en tandenborstel ? Dan kan je overwegen af en toe een nacht in een hut te overnachten. Onvergetelijke ervaring en duizenden mensen zijn je voor gegaan. Je kan dan rustig het (deel)gebied ontdekken, zonder dat je iedere dag dus vee in de auto zit. Wij doen dit regelmatig voor maximaal 3 nachten, maar ook af en toe in een vakantie voor één nacht. Zo kun je bijvoorbeeld in Selva starten, heel rustig richting Lagazoui gaan, daar slapen en de volgende dag weer terug. In de stilte eind van de dag op het terras genieten én de allereerste afdaling nemen zonder iemand op de piste is echt een ervaring. De hutten zijn tegenwoordig allemaal eenvoudig online te boeken en er zijn ipv slaapzalen of 2-persoonskamers. Het eten is vaak erg goed !

Paulr

PS: als je 3 weken hebt en inderdaad deze 4 uitgangspunten neemt zit je prima volgens mij ! Zou dan wel goed kijken hoe lang je per uitgangspunt neemt. Niet alle gebieden hebben 4-5 dagen nodig…

Paulr

Het hangt ook af van het tempo van de groep. Wij hebben met tijd voor koffie en goede lunch gebieden als Civetta en San Martino alle uithoeken en vrijwel alle pistes gedaan in één dag per gebied. Zonder te haasten.

Voor Val di Fassa en de zuidelijke/oostelijke Dolomiti-gebieden zit je rond Moena of Vigo di Fassa best centraal. Max een uur rijden naar San Martino en 30-45 min. naar Campiac/Belvedere.

Wij gaan in januari altijd naar Wolkenstein, van daar uit zijn de gebieden Val Gardena, Val di Fassa, Alta Badia en Arraba (Marmolada) goed te doen. Ook de Seiseralm (met de bus vanaf de Monte Pana) en een stukje van Cortina (Super8 Ski Tour) zijn bereikbaar. Helaas red je dit alles niet in een week.
Voor maart volgend jaar zijn we van plan om een hotel of appartement te boeken in Ziano di Fiemme (Hotel Nele). Van hier uit kan je met de skibus de gebieden Alpe Cermis (Cavalese), Ski Center Latemar (Obereggen, Pampeago en Predazzo) en Ski Area Alpe Lusia (Bellamonte en Moena) bereiken en verder met de auto te rijden naar Carezza, San Pellegrino en San Martino en Passo Rolle. Deze gebieden liggen tussen 30 minuten en 45 minuten rijden vanaf Ziano di Fiemme met de auto. De gebieden zijn denken wij op misschien San Pellegrino na om in 1 dag te skiën.
En enkele jaren geleden hebben wij in het plaatsje Percha gezeten onder aan de Kronplatz. Vanaf het treinstation liep daar een lift naar boven naar de Kronplatz. Op het station konden we de trein pakken met ene kant op naar de 3 Zinnen en de andere kant naar Gitschberg/Jochtal. Het skigebied Brixen/Plose is vandaar uit te berijden op meer als een uur afstand.
Voor Cortina d’Ampezzo en Civetta zou ik een plaatsje zoeken tussen deze gebieden.

Ik heb deze trip 3 jaar geleden gedaan. Ik ben toen begonnen vanaf de Brennerpas in Seiser Alm om daar een dagje in te skiën. In de avond naar mijn eerste accommodatie gegaan in Val di Fiemme. Hier meerdere dagen verbleven om alle gebieden van dit dal te skiën. Inclusief San Martino, Alpe Lusia, Passo Role, San Pellegrino. Onderweg naar Moena langs Careza gegaan.
Vanuit Moena een week lang Val di Fassa, Val Gardena, Arabba ontdekt. Vanuit San Cassiano als basis een paar dagen Alta Badia, Kronplatz en Lagazuoi aangedaan. Daarna naar de Marmolada gereden. Een nacht daar in de buurt verbleven, de dag daarna naar Civetta gereden. Na een dag skiën in Civetta, naar Cortina gereden en daar 3 dagen verbleven. Met Lagazuoi als naar Alta Badia als slotstuk.
Alle losse deelgebieden waren voor mij goed te doen in een dag. Ik ben dus van zuid naar het noorden gereisd en achteraf heb ik daar geen spijt van. Deze winter naar Drei Zinnen, Plose en Kronplatz geweest. Zodat ik alle gebieden van Dolomiti Superski heb geskied. Achteraf vond ik de beslissing om deze 3 gebieden tijdens de roadtrip over te slaan een goede keuze. Ik vond het de minste gebieden om een Dolomieten ervaring te beleven. Ik heb er 3,5 week over gedaan en nam ook wel een rustdag.

Dank voor jullie reacties. Zo komen we alweer een stukje verder.

Het is inderdaad ook vrijwel onmogelijk om echt alles te skiën als je max een 20/22 skidagen hebt. Het weer speelt dan ook nog eens een rol daar je voor het mooie in elk gebied ook wel een dag met goed weer wil hebben. Keuzes maken zal dus ongetwijfeld moeten gaan gebeuren.

@Paulr leuke optie om dat zo te doen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld in de Bellavista hutte (Val Senales) een soort ervaring daarvan gehad. Maar we zien zoiets inderdaad voor maximaal een 3 nachten. Ietsje meer comfort is na een lange skidag ook niet verkeerd.

@Bennie We zijn met z’n 2e dus dat scheelt ook qua tijd/tempo dus we hadden inderdaad het idee dat sommige gebieden best wel in een dag te doen zijn. Mits het weer mee zit natuurlijk je wil immers wel de mooie uitzichten zien.

Goede tip voor een locatie voor de zuiderlijke/oosterlijke gebieden. Max een uurtje rijden heen/terug is inderdaad best te doen zolang je dat niet elke dag hebt.

@EBTV Goede optie om in Ziano di Fiemme te gaan zitten en van daaruit een hoop gebieden te ontdekken. Overigens vinden we het geen probleem om even in de auto te stappen (mits de wegen begaanbaar zijn).

Bij Kronplatz, 3 Zinnen, Gitschberg/jochtal en Brixen zou het inderdaad wel vanuit 1 locatie kunnen met wat reistijd. Alleen vinden we Kronplatz en 3 Zinnen dan wel weer gebieden waar we 1 dag te kort vinden. Voor Brixen en Gitschberg zou dat wel weer kunnen. Toch eens uitzoeken hoeveel reistijd dat zou zijn met de trein en hoe die verbinding is.

@Jamie010 Mooie reis die je gemaakt hebt!
Zoiets willen we dus ook ongeveer doen en we beseffen ons dus ook dat er wat keuzes gemaakt moeten worden en niet alles in 1x kan.

We overwegen om het te splitsen in 1x 10 dagen in December/Januari te doen en 17 in het voorjaar (incl 4 reisdagen). Iemand ervaringen in December met de condities in die regio? Kan misschien wat vroeg zijn.

*bericht bewerkt door Arjen1 op 18 sep 2022 11:07

Inmiddels zijn we weer een stapje verder met het uitstippelen van de reis met dank aan de goede tips. @EBTV Ziano di Fiemme lijkt ons inderdaad een strategische plek om verschillende gebieden te bezoeken.

Voor de data twijfelen wij of we te laat in het seizoen zijn als we een week in Selva/Wolkenstein zitten en een week in Ziano di Fiemme in de periode 4 t/m 20maart…

Zijn er mensen met ervaring met de gebieden in die regio en de sneeuwcondities / weer in deze periode?

Voor selva ben je zeker niet te laat in het seizoen.

Ik ben in die periode in Moena geweest, om ook verschillende gebieden te bezoeken dat was dikke prima, terwijl het ook best wat warmer was, maar veel noordhellingen en dan maakte het niet zo veel uit.

Zie mijn profiel voor het verslag en de precieze periode.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wel eens met een rugzak geskied met schone onderbroek en tandenborstel ? Dan kan je overwegen af en toe een nacht in een hut te overnachten. Onvergetelijke ervaring en duizenden mensen zijn je voor gegaan. Je kan dan rustig het (deel)gebied ontdekken, zonder dat je iedere dag dus vee in de auto zit. Wij doen dit regelmatig voor maximaal 3 nachten, maar ook af en toe in een vakantie voor één nacht. Zo kun je bijvoorbeeld in Selva starten, heel rustig richting Lagazoui gaan, daar slapen en de volgende dag weer terug. In de stilte eind van de dag op het terras genieten én de allereerste afdaling nemen zonder iemand op de piste is echt een ervaring. De hutten zijn tegenwoordig allemaal eenvoudig online te boeken en er zijn ipv slaapzalen of 2-persoonskamers. Het eten is vaak erg goed !

Paulr op 17 sep 2022 20:08

Zelf heb ik tijdens een skihuttentocht twee maal overnacht in de Lagazuoi hut. Ik kan hem van harte aanbevelen! 👍

Ik zou zelf de Sella Ronda gebieden in 2 stukken hakken. Ik zou Val Gardena, met haar deelgebieden, Seiser Alm en Val di Fassa voor een periode bezoeken. In een andere periode zou ik Arabba, Marmolada, Alta Badia, Lagazuoi, Cortina, Civetta en Kronplatz proberen te bezoeken. Met Alta Badia als basis. Zodat je een deel gebied kan bezoeken ipv van die Sella Ronda te skiën.

De deelgebieden zijn allemaal de moeite waard om 1 tot 3 dagen te verblijven. Een ander voordeel is, het is rustiger in de deelgebieden, er s minder tijdsdruk om weer snel thuis te komen van Lagazuoi naar Selva. Je kan in mijn ogen dan meer genieten van het moment en de omgeving ipv er door razen om ergens te komen. Ik vind de verbindingen van Arabba naar Val di Fassa en andersom en de verbinding van Alta Badia naar Val Gardena en andersom een aardig knip en plakverhaal wat veel tijd kost en daar heb je dan geen last van.

Van 5 tot 12 maart 2023 hebben wij Ziano di Fiemme geboekt en gaan van daar uit de 6 boven genoemde gebieden verkennen.
Leuk om te zien is dat de Snow Show (SE5 EP5) over 3 van deze gebieden gaat. Geeft alvast een indruk hoe het er daar uit ziet, met in ieder geval schitterende uitzichten.

*bericht bewerkt door EBTV op 25 okt 2022 12:29

We zijn weer wat verder met het uitzoeken van de trip en het zoeken van de accomodaties. Alleen in Selva/Val Gardena is het nog best lastig iets te vinden wat ook nog een beetje betaalbaar is.

Hoe zijn de “sella ronda” gebieden te bezoeken vanuit St Christina/Val gardena? Gezien we ook echt de deelgebieden willen bezoeken die aan de Sella ronda liggen bijvoorbeeld is het oke als we even een stukje moeten rijden s’ochtends/s’middags of bijv de bus terug moeten pakken. Zijn die verbindingen een beetje ok?

Hai @Arjen1 lees mijn laatste post eens. Daar staat eigenlijk jouw antwoord al ;)

Plaats een reactie