Wat is jouw skigebieden FLOP 5?

Het oude topic flop5 was gesloten in verband met 2 jaar geen reactie, maar ik ben wel benieuwd waar vooral niet naar toe te gaan!

Mijn flop 5:
1 St Anton: Waardeloze pistepreparatie, onmogelijke dalafdaling, matige infrstructuur
2 Garmisch classic: Heel veel pad (maar helemaal bovenin wél een heel mooie piste bij de sleper en de Kandahar is fenomenaal!)
3 Oberstdorf: Met name de lokale bevolking daar is onwaarschijnlijk arrogant en bot. Skigebied viel ook niet mee
4 Kitzsteinhorn: Zo mooi als de Maiskogel bij Kaprun is, zo lelijk en volgeplempd is de gletscher. Gewoon geen leuke pistes
5 Mürren (CH) : Dramatische liften, matige afdalingen en de “super steile” vanaf de James Bondberg Piz Gloria (Schilthorn) krijgt zelfs in Winterberg nog maar net een zwart bordje er op.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 01 okt 2022 18:40

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Met stip op 1: Saalbach-Hinterglemm. Typisch zo’n gebied dat leidt onder zijn populariteit. Zo veel mensen dat de mooie pistes niet fatsoenlijk te benutten zijn, en er zelden acceptabel bijliggen. Heeft ook zijn weerslag op het volk dat er komt. Op zich een prima skigebied met dito hutten, maar te druk en ook wat aan de dure kant.

2e plek gaat naar SkiWelt. Ook dit gebied is op zich best oké, maar die onlogische verbindingen en de grote hoeveelheid kamikazes maakt het niet tot een prettige ervaring. Westendorf is wat dat betreft iets beter, maar van het dorp moet je maar net houden. Ik dus niet.

3e plek gaat toch naar Die Tauplitz. Beetje sfeerloze alm en niet de fijnste pistes daarboven. De dalafdaling zijn wel leuk en er is wel eea te beleven qua après-ski, maar het skigebied is me toch wat te matig.

Een laatste toevoeging wil ik toch wel onder La Plagne scharen. Gewoon iets te veel gastenbedden om nog leuk rond te kunnen gaan. Rondom Plagne Village is het vaak een mierenhoop, wat je terugziet in de overvolle horeca en liften. Qua pistes gaat het daar eigenlijk wel, maar terug van de Roche de Mio is het vaak behelpen op de kapotgeskiede piste.

Zullen we gewoon in het al lang bestaande topic verder gaan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/238798?page=10…

Born to Ride

Kan een admin dat topic niet gewoon weer openen?

Mr. Slow

Zullen we gewoon in het al lang bestaande topic verder gaan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/238798?page=10…

Matthias123 op 01 okt 2022 19:11

Zie openingspost; dat kan dus niet meer. Tenzij een moderator hem wel open gooit idd

@Bennie, verbaas me erover dat je de Wildkogel arena er niet in hebt staan. Die staat bij mij bovenaan denk ik. Ook SHLF en Skiwelt kan ik me wel in vinden. Al vind ik de uithoeken van deze gebieden (Westendorf- Ki-West + Leogang en in mindere mate fieberbrunn) wel aanzienlijk beter scoren dan de “kern” die volledig kapot geskied is. Helemaal op zuid helling paradijs Saalbach- Hinterglemm.

*bericht bewerkt door Amelm op 02 okt 2022 10:09

@amelm In januari en maart was de Wildkogel uiteindelijk best te pruimen. Gewoon in de vakanties en februari wegblijven. Ik geef het gebied nog een kans iig. Op een bepaalde manier is het nog ietwat overzichtelijk.

Ik ben ff spelbreker… want ik heb geen Flop-5. Overal waar ik ben wezen skiën heb ik genoten en zou ik het niet erg vinden om er nog een keer (of vaker) naar toe te gaan.
Het ene gebied is wat mij betreft nóg mooier dan het andere gebied. Dus een top-5 kan ik wel maken ;-)

Peter Pos

La bresse ;)

Maar mijn oordeel is natuurlijk het verschil tussen mijn verwachting en wat we daadwerkelijk kregen.
Slechte pistes, overal rijen, supertrage liften. Ik had de stiekeme hoop dat dit een goed verborgen geheim was.
Misschien, heel misschien kan je er een keer in de roos schieten als je doordeweeks gaat en de sneeuwcondities perfect zijn.

Verder nooit echt flops meegemaakt.

Over het algemeen kan ik mij wel aardig vermaken in een skigebied; dus een flop-5 wordt lastig.

de gebieden die mij tegenvielen zijn St. Anton (duur, veel oude liften, matige pistepreparatie) en Hoch-fugen-Kaltenbach (saai, erg massaal) & Solden (te druk in het seizoen)

Het oude topic flop5 was gesloten in verband met 2 jaar geen reactie, maar ik ben wel benieuwd waar vooral niet naar toe te gaan!

Mijn flop 5:

4 Kitzsteinhorn: Zo mooi als de Maiskogel bij Kaprun is, zo lelijk en volgeplempd is de gletscher. Gewoon geen leuke pistes

Ik schrik wat om hier kaprun bij te zien staan, dit jaar gaan we voor de 4de keer voor een lang weekend naar daar, op de kitzsteinhorn heb je zalige off-piste (bewaakt en onbewaakte), heerlijk ! sommige delen zijn de uitzichten fantastisch. wat bedoel je met volgeplempd ? Bedoel je qua volk of pistes ? mogelijks hangt de periode hier ook met samen. plus met je pas kan je ook leuke kleinere gebieden in de buurt gaan doen.Leogang als er poeder is, is zalig !

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ik heb niet echt een flop 5, maar 2 gebieden van de ruim 30 die ik tot nu toe bezocht heb zijn voor mij een echte flop.

Serfaus-Fiss-Ladis: een soort pretpark op de berg. Alles veel te massaal, zelfs buiten het hoogseizoen wachttijden van een half uur tot 3 kwartier bij de dalliften, veel pistes lopen parallel aan elkaar en lijken daardoor sterk op elkaar, wat niet goed is voor de variatie. De verbindingspistes zijn veelal paden die dwars op de berg lopen, ronduit irritant als snowboarder.

Les 2 Alpes: heel het gebied ligt eigenlijk in 1 rechte lijn en ondanks de hoogte voelt het niet aan alsof je op hoogte zit doordat alles eigenlijk in 1 vallei zit zonder echt mooie vergezichten. Dat alles in het skigebied een fantastische betonlook heeft komt de sfeer ook niet ten goede. Het dorp is erg lang gerekt en totaal niet practisch ingericht in tegenstelling tot veel andere Franse skistations. Tel daar nog wat geknutselde matige dalafdalingen bij op en het is op zijn best gewoon erg matig.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 10 okt 2022 12:21

Born to Ride

Ik lees veel floppers onder toch wel enkele grote gekende gebieden, reden… te veel volk en de toll van hun succes. Ik ben het daar niet mee eens, SFL, Saalbach… enz doe ik geregeld, maar enkel en alleen in absoluut laag seizoen. Dan zijn dergelijke gebieden echt genieten, als ik dan toch al eens tegen een onverwachte zotte drukte bots is het de kunst om die drukte te ontwijken voor zover mogelijk, eerst aan de lift en dadelijk naar de uithoeken vertrekken, tegen dat tegen 10.30/ 11 uur de massa aankomt terug vertrekken en restaurant in voor 12 uur. Skidag eindigt dan meestal wel snel na de lunch en wordt vervangen door rustige sauna :-)

Ik lees veel floppers onder toch wel enkele grote gekende gebieden, reden… te veel volk en de toll van hun succes. Ik ben het daar niet mee eens, SFL, Saalbach… enz doe ik geregeld, maar enkel en alleen in absoluut laag seizoen. Dan zijn dergelijke gebieden echt genieten, als ik dan toch al eens tegen een onverwachte zotte drukte bots is het de kunst om die drukte te ontwijken voor zover mogelijk, eerst aan de lift en dadelijk naar de uithoeken vertrekken, tegen dat tegen 10.30/ 11 uur de massa aankomt terug vertrekken en restaurant in voor 12 uur. Skidag eindigt dan meestal wel snel na de lunch en wordt vervangen door rustige sauna :-)

Bruno op 10 okt 2022 12:47

Voor mij is vakantie vooral niet op je klok hoeven kijken. Als ik zelfs buiten het hoogseizoen mijn hele dag stipt moet plannen en continu op mijn klok moet kijken ben ik er gewoon klaar mee. Maar er zijn dus veel meer redenen dat SFL een flop is dan alleen de veel te grote drukte. Heel het gebied is volgeplempt met randzaken die niet met skien te maken hebben maar er wel een soort pretpark van maken.

Born to Ride

Precies dat @Matthias123 Plannen om ergens te komen in een groot gebied, prima. Plannen om de drukte te ontlopen, zelfs in het middelaagseizoen (die 3 rustige weken op een seizoen van 20 weken zijn vaak ook qua sneeuw het net niet) is niet ontspannen vakantie vieren

Wat ik hierboven bedoelde is 3 weken ultralaagseizoen. Januari en maart zijn middenlaagseizoen.

Met schoolgaande kinderen zit ik vast aan het hoogseizoen. Maar op je klok kijken moet altijd wel in een groter gebied, al was het alleen maar om de verbindingslift te halen. Aan het eind van de dag in de verkeerde vallei van trois vallees staan is ook niet heel fijn.
Los daarvan is SFL inderdaad druk, en zeker de verbindingsliften en als je in Ladis verblijft is de ochtend een ramp want iedereen moet met dezelfde lift omhoog.
Voor de kinderen is SFL echter een super gebied en je hoeft niet in al die attracties.

Die keren dat ik niet fijn heb kunnen skien hadden meer met omstandigheden te maken dan met het gebied an sich. Les 2 alps eind maart was geen goed idee, omdat de dalafdalingen niet meer skibaar waren en we altijd met de lift terug naar beneden moesten, maar met voldoende sneeuw is het daar vast fantastisch.

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen ongeveer even de tijd in de gaten houden dat je op tijd terug bent in het juiste dal of dat je niet tussen 9 en half 11 op 3 verschillende plekken moet zijn en daarna toch zeker voor half 12 gegeten moet hebben omdat je anders in het restaurant weer lang staat te wachten, maar tussen 11 en 12 kan je weer niet bij die bepaalde liften skiën omdat het te druk is en vanaf 2 uur moet je die, die en die piste niet nemen omdat het mierenhopen zijn. Je hoeft de attracties inderdaad niet te nemen, maar ze zijn wel storend in het gebied aanwezig dat ze niet zijn te missen.

Persoonlijk zou ik juist met kinderen en al helemaal met kinderen een kleiner en veel overzichtelijker gebied kiezen waar het veel rustiger is. De ervaring leert dat juist daar de aandacht voor het kind veel groter is en ze veel sneller door heel het gebied skiën ipv in de oefenweide omdat het door de drukte in een gebied als SFL veel te druk en daarmee niet veilig genoeg is om al snel de kinderen mee te nemen buiten het kinderland. Uiteindelijk genieten de meeste kids ook veel meer als ze vanaf dag 3 al lekker over bospaadjes enzo skiën dan dat ze een hele week in het kinderland zitten. Vinden kinderen SFL echt leuker of denken pa en ma dat SFL leuker is voor hun kids door alle attracties…

Born to Ride

Persoonlijk zou ik juist met kinderen en al helemaal met kinderen een kleiner en veel overzichtelijker gebied kiezen waar het veel rustiger is. De ervaring leert dat juist daar de aandacht voor het kind veel groter is en ze veel sneller door heel het gebied skiën ipv in de oefenweide omdat het door de drukte in een gebied als SFL veel te druk en daarmee niet veilig genoeg is om al snel de kinderen mee te nemen buiten het kinderland. Uiteindelijk genieten de meeste kids ook veel meer als ze vanaf dag 3 al lekker over bospaadjes enzo skiën dan dat ze een hele week in het kinderland zitten. Vinden kinderen SFL echt leuker of denken pa en ma dat SFL leuker is voor hun kids door alle attracties…

Matthias123 op 10 okt 2022 16:58

Volledig mee eens!

Maar wat zullen de andere moeders en vaders op het schoolplein wel niet denken als mensen niet naar SHLF, Zillertal, Skiwelt of SFL gaan? Ze kijken neer op een ‘‘gebiedje’’ met 40-45 km pistes zoals St Johann of Steinplatte terwijl de helft van de ouders niet eens meer skiet dan grofweg 15-20 km op een dag.

Ik hoor het vaker wel dan niet dat gezinnen voor de eerste keer op wintersport gaan en dan per se 200km+ aan pistes moeten hebben.

*bericht bewerkt door Amelm op 10 okt 2022 19:05

Eens. Dit jaar (2023) nog buiten de vakanties om en gezien de leeftijd van de jongste (2,5) Frankrijk uitgekozen omdat daar in een aantal gebieden al les met opvang wordt aangeboden. Voor 2024 wil ik ook weer eens naar zo’n kleiner gebied in Oostenrijk. Tips zijn welkom.

En wat betreft La Bresse; wij hebben daar vorig jaar voor de kerst gezeten. Net 20-30cm sneeuw gevallen en heel de week zon en kou. Onze dochter daar voor de eerste keer, succesvol, op les, veel gesleed, plezier gehad en dat alles voor een mooie prijs. Liften wat ouder, maar meer skigebied dan Winterberg, dus ja… flop of top hangt van zoveel zaken(verwachtingen, weer, drukte, …) af.

Eens. Dit jaar (2023) nog buiten de vakanties om en gezien de leeftijd van de jongste (2,5) Frankrijk uitgekozen omdat daar in een aantal gebieden al les met opvang wordt aangeboden. Voor 2024 wil ik ook weer eens naar zo’n kleiner gebied in Oostenrijk. Tips zijn welkom.

Jochemgerrits op 10 okt 2022 19:11

Ligt uiteraard een beetje aan je eisen lijstje verder en of je een gebied ook af en toe wilt combineren met een ander klein gebied ernaast.
De combi Steinplatte- Lofer- St Johann- Pillersee is top. Allen erg leuk voor kleine kinderen en ligt erg dicht bij elkaar (mogelijk met combi skipas). Ook individueel zijn dit allen leuke gebieden al is Pillersee daar net te klein voor.
Overige opties zijn Filzmoos (heel mooi/ gezellig en sneeuwzeker dorp), Werfenweng, Berwang, Hochoetz of Gargellen bijvoorbeeld. Allen leuke gezellige gebieden die uitstekend voor kinderen zijn.

*bericht bewerkt door Amelm op 10 okt 2022 19:51

Ik heb niet echt een flop 5, maar 2 gebieden van de ruim 30 die ik tot nu toe bezocht heb zijn voor mij een echte flop.

Serfaus-Fiss-Ladis: een soort pretpark op de berg. Alles veel te massaal, zelfs buiten het hoogseizoen wachttijden van een half uur tot 3 kwartier bij de dalliften, veel pistes lopen parallel aan elkaar en lijken daardoor sterk op elkaar, wat niet goed is voor de variatie. De verbindingspistes zijn veelal paden die dwars op de berg lopen, ronduit irritant als snowboarder.

Les 2 Alpes: heel het gebied ligt eigenlijk in 1 rechte lijn en ondanks de hoogte voelt het niet aan alsof je op hoogte zit doordat alles eigenlijk in 1 vallei zit zonder echt mooie vergezichten. Dat alles in het skigebied een fantastische betonlook heeft komt de sfeer ook niet ten goede. Het dorp is erg lang gerekt en totaal niet practisch ingericht in tegenstelling tot veel andere Franse skistations. Tel daar nog wat geknutselde matige dalafdalingen bij op en het is op zijn best gewoon erg matig.

Matthias123 op 10 okt 2022 12:21

Ik heb Les2Alpes wel eens vaker in die context voor bij zien komen, grappig genoeg is het bij mij eigenlijk mijn ’ thuis gebied’ waar ik het vaakst heen ga, al snap ik je punten wel. Blijkt weer dat het vooral is wat je persoonlijk zelf wilt en wel/niet aan stoort. Ik vind die ‘simpele’ layout (in 1lijn omhoog met de lift direct naar de gletsjer en 1 lijn naar beneden met aftakkingen) juist wel z’n postieve aspecten.

La Plagne vind ik qua accomodatie wel echt te massaal inderdaad, ski gebied zelf wel prima. Ik was in Val Thorens net toen corona startte, dus heb alleen het dorp gezien (moest eerste nacht weer terug naar NL), maar dat dorp had ik ook een heel hoog 100% toerisme gevoel, gebied kan ik niet oordelen.

Slechte vind ik zelf Les Sybelles, maar dat kwam ook omdat er bijna geen sneeuw lag toen ik er was, en dan is de gevoels-ervaring al snel dramatisch.

Ook Portes du Soleil (Avoriaz, Champery) als ski gebied vond ik vorig jaar erg tegen gevallen, heel druk, smalle pistes etc). Ik was er als kind gestart 20 jaar geleden dus ik ging er na 15 jaar weer naar terug voor het nostaligsche gevoel, maar dat was dus vrij teleurstellend. Champery als ‘dorp’ en omgeving in Zwitersland wel leuk.

Komend seizoen naar Saalbach en 2e week naar Tignes, beide nog nooit geweest (in de winter) dus ben beniewd…wel buiten de piekweken qua drukte.

Eens. Dit jaar (2023) nog buiten de vakanties om en gezien de leeftijd van de jongste (2,5) Frankrijk uitgekozen omdat daar in een aantal gebieden al les met opvang wordt aangeboden. Voor 2024 wil ik ook weer eens naar zo’n kleiner gebied in Oostenrijk. Tips zijn welkom.

Jochemgerrits op 10 okt 2022 19:11

Ligt uiteraard een beetje aan je eisen lijstje verder en of je een gebied ook af en toe wilt combineren met een ander klein gebied ernaast.
De combi Steinplatte- Lofer- St Johann- Pillersee is top. Allen erg leuk voor kleine kinderen en ligt erg dicht bij elkaar (mogelijk met combi skipas). Ook individueel zijn dit allen leuke gebieden al is Pillersee daar net te klein voor.
Overige opties zijn Filzmoos (heel mooi/ gezellig en sneeuwzeker dorp), Werfenweng, Berwang, Hochoetz of Gargellen bijvoorbeeld. Allen leuke gezellige gebieden die uitstekend voor kinderen zijn.

Amelm op 10 okt 2022 19:25

Wensen: waar mogelijk sneeuwzeker maar hoogte niet belangrijkste. Apres ski met kleine kids nog niet nodig. Wel graag langere pistes, maar gebied mag zo rond 50 km hebben. Vorig seizoen in Gaschurn geweest, leuk, maar een heel deel van het gebied niet gezien. (Kids alleen sochtends les/opvang) en dan toch dure skipas betalen.

Persoonlijk zou ik juist met kinderen en al helemaal met kinderen een kleiner en veel overzichtelijker gebied kiezen waar het veel rustiger is. De ervaring leert dat juist daar de aandacht voor het kind veel groter is en ze veel sneller door heel het gebied skiën ipv in de oefenweide omdat het door de drukte in een gebied als SFL veel te druk en daarmee niet veilig genoeg is om al snel de kinderen mee te nemen buiten het kinderland. Uiteindelijk genieten de meeste kids ook veel meer als ze vanaf dag 3 al lekker over bospaadjes enzo skiën dan dat ze een hele week in het kinderland zitten. Vinden kinderen SFL echt leuker of denken pa en ma dat SFL leuker is voor hun kids door alle attracties…

Matthias123 op 10 okt 2022 16:58

Volledig mee eens!

Maar wat zullen de andere moeders en vaders op het schoolplein wel niet denken als mensen niet naar SHLF, Zillertal, Skiwelt of SFL gaan? Ze kijken neer op een ‘‘gebiedje’’ met 40-45 km pistes zoals St Johann of Steinplatte terwijl de helft van de ouders niet eens meer skiet dan grofweg 15-20 km op een dag.

Ik hoor het vaker wel dan niet dat gezinnen voor de eerste keer op wintersport gaan en dan per se 200km+ aan pistes moeten hebben.

Amelm op 10 okt 2022 19:03

Zit zeker een kern van waarheid in hoor, maar er is ook wel een andere kant; ik zelf ben bijvoorbeeld een jaar met de kinderen naar Ehrwald geweest. Zegt iedereen; leuk joh en je kunt een dagje naar Lermoos en een dagje Biberwier en een dagje dit. Nou; juist met kinderen is dit een no go. Want die kinderen hebben les en zitten dus vast aan 1 gebied. En als ze een dag vrij zijn willen ze papa en mama nou net dat paadje (wat jij al 300x gepasseerd bent) laten zien. Dus je beperkt jezelf wel in zo’n gebied als je zelf wat meer meters wil maken.

Ik heb nog geen Flop 5 aangezien ik nog maar twee keer in Frankrijk ben geweest 😋

En nu serieus: het enige wat mij tijdens een skivakantie kan tegenvallen is vaak de drukte, erg slecht geprepareerde (niet) pistes en hutten waar ze €7.50 durven vragen voor een colaatje en €20,-- voor een pasta.

Mede door de reviews op deze site is het mij meestal wel gelukt dat soort bestemmingen te vermijden en kom ik waarschijnlijk nooit aan een Flop 5.

Aftellen maar!

Ik heb nog geen Flop 5 aangezien ik nog maar twee keer in Frankrijk ben geweest 😋

En nu serieus: het enige wat mij tijdens een skivakantie kan tegenvallen is vaak de drukte, erg slecht geprepareerde (niet) pistes en hutten waar ze €7.50 durven vragen voor een colaatje en €20,-- voor een pasta.

Mede door de reviews op deze site is het mij meestal wel gelukt dat soort bestemmingen te vermijden en kom ik waarschijnlijk nooit aan een Flop 5.

Matthieu op 11 okt 2022 09:22

Drukte associeer ik net met Oostenrijk. Wagrain en Flachau in de carnavalsvakantie…brrr. Op elke piste ben je dan omringd door mensen. Lange rijen bij de lift en de opstart in de ochtend is een nachtmerrie met files voor het parkeerterreinen en de gondel. Idem voor kleinwalsertal, Mayrhofen en Soll. Allemaal stuk voor stuk mooie gebieden, maar door de drukte een flop voor mij.

Ik merk dat ik door weg te blijven bij de mainstream gebieden een ander referentiekader voor drukte heb gekregen. Ik vind het pas heerlijk rustig als we een piste nagenoeg alleen doen. Andere mensen vinden het ‘rustig’ als ze ‘maar’ 10 minuten voor de lift hoefden te wachten.

sneeuw witje en de 7 bergen

Het is nog niet zo makkelijk om een flop 5 te maken. Mede doordat, ook wat hierboven geschreven is, je met een gedegen voorbereiding een hoop zaken kunt voorkomen. Maar desondanks hierbij toch een Flop 3, met gebieden / dorpen die me toch tegen vielen;

  1. Superchatel (2015). Ik wist dat het gebied boven Chatel zelf (niet Pre-la-joux) sterk verouderd was, maar het was stukken erger dan mijn verwachting. Oude langzame sleepliften, stukken prikken, korte pistes en slecht verbonden. Overigens is de rest van PdS natuurlijk fantastisch! Soms kan ik genieten van een heerlijk oud gebiedje (La Foux d’Allos bijv.), maar bij Chatel voelde het echt als een dood hoekje van PdS.

  2. Alpbachtal (2005). Om de reden die hiervoor al genoemd zijn door andere forumleden; wachttijden tot 90 minuten in de voorjaarsvakantie bij de Gondel naar boven in de ochtend. Probeer eigenlijk altijd om de voorjaarsvakantie heen te gaan. Maar 90 minuten vond ik net te heftig, nam veel plezier weg.

  3. Le Corbier (2007): Meer vanwege het dorp. Ik ben wel in meer lelijke franse skidorpen geweest, maar Le Corbier spant de kroon. Daarnaast is/was de verbinding via de Ouillon geknutseld (en in de voorjaarsvakantie enorme wachtrijen bij de sleeplift).

(Bezochte gebieden/dorpen: Gerlitzen, Alpbach, Winterberg, Are, Le Corbier, Pra Loup, Sillian, Briancon, Nauders, SuperDevoluy, Grindelwald, Selva Wolkenstein, Marmot Basin, Chatel, Via Lattea, Campitello, Belle Plagne, Zell am See, Val Thorens, Lake Louise, Kaprun, Morillon, Les Coches, Kaprun).

*bericht bewerkt door AMONIVES op 11 okt 2022 13:20

''Powder to the people''

Ik lees veel floppers onder toch wel enkele grote gekende gebieden, reden… te veel volk en de toll van hun succes. Ik ben het daar niet mee eens, SFL, Saalbach… enz doe ik geregeld, maar enkel en alleen in absoluut laag seizoen. Dan zijn dergelijke gebieden echt genieten, als ik dan toch al eens tegen een onverwachte zotte drukte bots is het de kunst om die drukte te ontwijken voor zover mogelijk, eerst aan de lift en dadelijk naar de uithoeken vertrekken, tegen dat tegen 10.30/ 11 uur de massa aankomt terug vertrekken en restaurant in voor 12 uur. Skidag eindigt dan meestal wel snel na de lunch en wordt vervangen door rustige sauna :-)

Bruno op 10 okt 2022 12:47

Grappig om te lezen, want zo deden wij het ook altijd toen we nog naar Fiss gingen, dat was vanwege ons werk altijd in de Voorjaarsvakantie.
Ik dacht dat we een uitzondering waren met die ‘tactiek’… maar er zijn meer mensen die dit bedacht hebben :-)

Ondanks de drukte blijf ik Fiss een prachtig gebied vinden.

Peter Pos

Flop5 vind ik lastig omdat ik vooraf altijd wel goede research doe en meestal ook in rustige periodes ga, en dan is het overal eigenlijk wel mooi skiën.

Een gebied dat me wel “tegenviel” (mede door hoge verwachting) is Tignes-Val d’Isere. Ik had het idee dat ik daar continue hetzelfde rondje moest maken. En beide gletsjers vond ik qua bereikbaarheid ook tegenvallen.

Een andere flop die in me op komt is Sankt Anton. Was daar relatief vroeg in het seizoen, en dus waren veel pistes nog gesloten. Wellicht mede daardoor erg druk ondanks laagseizoen en vond dat veel pistes ook niet echt een lekker flow hadden (beetje vaag).

Mijn duit in het zakje:

Flachau:

  • Veel volk (ook buiten de vakanties)
  • Niet echt het hooggebergtegevoel
  • Te weinig echt fantastische pistes voor zo’n groot gebied

St. Francois Longchamps:

  • Oude liften
  • Weinig variatie
  • Lelijk
    Met recht een budgetlocatie dus

Les 2 Alpes:
Ondanks dat ik mijn snowboardseizoen hier had gedaan wegens het fantastische funpark en de freeridemogelijkheden is het skigebied echt maar zozo te noemen, perfect samengevat door @Matthias123

Mayrhofen:

  • Geen dalafdaling vond ik jammerder dan ik van tevoren had verwacht
  • Sardientjes koekblik om naar de andere kant te komen
  • Schuin aflopende paden zijn hoogst irritant als snowboarder
    En dan had ik hier nog de mazzel dat het niet druk was begin december

Nog geen vijf flops meegemaakt in mijn >20 jaar ervaring, maar toch twee keer zwaar teleurgesteld geweest:

*Kronplatz: door veel vrienden aangeraden, uiteindelijk pakketreis als tiener gedaan. Saaie bol met een wandel zone bovenop. Veel pistes voelen gelijkaardig aan en het alpine gevoel is absoluut niet aanwezig (geen mooie zichten, geen echte berg). Niet wat ik verwacht na uren in de wagen te zitten en vele top gebieden in de alpen te passeren.

*Les 2 Alpes: 1 langgerekt gebied met rare verbindingsstukken (soms lijkt het alsof je meer paden aan het doen bent naar een leuke piste dan een leuke piste met een stukje pad). Vallée blanche is een verfrissend stuk waar de pistes speelser en natuurlijker aanvoelen dan richting gletsjer, maar de connectie is tenenkrullend (lang pad door het dorp en trage liften) om dan steeds naar dezelfde lift te moeten terugskien anders kom je in het dorp terecht. Lift naar vallée blanche vanuit kanten diable lift zou al wonderen doen.

Net als een aantal anderen, nog niet genoeg verschillende meegemaakt voor een top 5 (ben een Gerlos junkie). Maar mijn grootste tegenvaller de afgelopen jaren was Wildkogel Arena (Bramberg). Hotel was prachtig en super. Maar de faciliteiten houden het in het hoogseizoen niet bij daar. Je staat (zonder te overdrijven) langer in rijen dan dat je aan het skiën bent. Skibussen die 1x per uur rijden. Dat soort grappen. Dat was een wake up call, snel weer terug naar Gerlos daarna.

Plaats een reactie