Elan Wingman 82 Cti

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe all mountain ski’s. Ik ben een vrouw van 165 cm en weeg 63 kg. Ik zou mezelf omschrijven als een gevorderde skier met redelijk wat ervaring, maar ik wil mezelf zeker nog verder ontwikkelen, vooral op techniek. Ik zou graag beter willen leren carven, maar tegelijkertijd wil ik ook af en toe wat speelse runs kunnen doen naast de piste, langs de bomen etc. Ik zou dan zeggen dat de verhouding piste/off piste ongeveer 80:20 is. Ik zoek daarom iets in de breedte van 80-85 mm ondervoet. Ook merk ik dat er steeds meer pap/hopen op de pistes liggen en daar wil ik ook met gemak over heen kunnen gaan.

Ik twijfel nu eigenlijk nog tussen 2 soorten ski’s:
Ik heb veel goede dingen gelezen over de Elan wingman lijn, en o.a. over de 86 cti en 82 cti. Zijn er vrouwen die daar ervaring mee hebben? Ik zie vooral reviews van mannen (die dus ook langer en zwaarder zijn) en ben benieuwd of dit voor lichtere mensen ook goed te doen is. Ik heb ook gelezen dat ze een soort equivalent hebben voor vrouwen: de Wildcat lijn. Iemand daar ervaring mee?

Zelf heb ik ook nog gekeken naar o.a. Black Crows Vertis Birdie, en daar veel goede dingen over gelezen. Black Crows is wel wat meer freeride georienteerd, maar toch heb ik over de Vertis veel goede dingen gelezen voor als je het grootste deel van de tijd op groomers wil blijven, maar toch ook wat speelsere dingen wil doen.

Hoor graag of iemand tips heeft! Alvast dank!

*bericht bewerkt door DaphneK op 06 okt 2022 11:42

Stevig Carven+speels, zou je ook prima kunnen kijken naar de Line Blade in damesuitvoering.
https://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/2021-line-blade…

*bericht bewerkt door evr66 op 06 okt 2022 11:58

Edwin van Riel

Ik, man 176 cm 80 kg, heb een dagje op de 82 CTI gestaan en vond ze heel makkelijk, maar vooral ongelofelijk goed op en buiten de piste. Eerste stuk was op de piste en dat ging zo lekker dat ik me niet kon voorstellen dat ze dan ook geschikt waren voor off piste, maar daar deden ze niet veel onder voor mijn Nordica NRGY 90’s. Helaas zegt dat nog niet echt iets voor 165 cm / 63 kg.
Ik wil proberen de 86 CTI te testen deze winter, die zijn voor mij misschien nog iets geschikter.

*bericht bewerkt door Mathijs6 op 06 okt 2022 16:55

Een aantal onlogische reacties onzichtbaar gemaakt. En een gebruiker wederom een blok gegeven.

Click. Click. Peace

Zelf vorig jaar de Elan Wingman 86 CTI aangeschaft en ik ging echt rustiger van de berg af, zelfvertrouwde groeide met de dag. Zowel op ijzige stukken en leuke poeder afdalingen, erg tevreden mee. Helaas ben ik ook weer niet zo pro dat ik een zeer gedetailleerde review kan schrijven ;)

Black Crows Vertis is een echte resort ski en geen freeride ski. Scoort goed op alle omstandigheden die je kan vinden in een resort. Van strakke geprepareerde pistes, buckels tot aan grote hopen papsneeuw. Carven op racebanen is een genot. Veel grip op ijzige pistes. Wendbaar, snel op de kanten zeer stabie op hoge snelhedenl, speels met een radius van 15m. Buiten de piste een heerlijke ski die je makkelijk kan skiën in alle condities. Alleen bij echte poedersneeuw boven kniehoogte , zou ik toch een ski nemen die breder is en meer drijfvermogen heeft.

Zelf vorig jaar de Elan Wingman 86 CTI aangeschaft en ik ging echt rustiger van de berg af, zelfvertrouwde groeide met de dag. Zowel op ijzige stukken en leuke poeder afdalingen, erg tevreden mee. Helaas ben ik ook weer niet zo pro dat ik een zeer gedetailleerde review kan schrijven ;)

Mart2 op 07 okt 2022 20:19

Leuk deze reactie te lezen. Zou precies hetzelfde kunnen schrijven over mijn Elan Insomnia’s.
Ski er met zoveel meer zelfvertrouwen mee. Zachte sneeuw, ijzige pistes; het gaat allemaal erg lekker.
En je laatste zin is ook bij mij van toepassing ;-)

❄️

Dank allen voor alle tips! Uiteindelijk toch voor de Black Crows Vertis Birdie gegaan. Gisteren indoor getest en voelde voor mij echt als een fantastische paar ski’s die goed bij mijn stijl passen!

Ik heb de Elan Wingman 82 afgelopen weekend getest in Solden, tijdens het testevent. Zaterdag met een dikke bak sneeuw, en gister met strak geprepareerde condities. Ik ben erg onder de indruk van deze ski (Ik ski zelf op een redelijk stijve pisteski die echt alleen maar wil carven en zocht een ski die meer all round is). In dikke sneeuw(hopen) op de piste stuurt hij soepel en moeiteloos, met een lekker float. Gister met strakke pistes ook enorm veel grip. Je kan hem echt behoorlijk op zijn kant zetten als je even wil knallen. Ik heb ter vergelijking ook de Salomon S Force geskied, maar die was toch echt wel een categorie lichter. Kortom, ik ben razend enthousiast over die Wingman en volgens mij een erg goede ski voor alle condities. Ik wil hem eigenlijk gewoon hebben. Ik ben een man, 46j, gevorderd skiër, 186 en 80kg en heb de Wingman geskied in lengte van 172.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 07 nov 2022 10:54

Wat goed, en goede condities daar nu volgens mij!
Ik hoor idd zoveel goede dingen erover! Alleen nog geen vrouwen… Ben toch zo benieuwd dat ik misschien binnenkort toch deze (en een hoop anderen) maar eens ga testen op de piste! Ik vind die vrouwen varianten soms toch wel echt onderdoen voor de mannen/uniseks varianten

Ik heb de Elan Wingman 82 afgelopen weekend getest in Solden, tijdens het testevent. Zaterdag met een dikke bak sneeuw, en gister met strak geprepareerde condities. Ik ben erg onder de indruk van deze ski (Ik ski zelf op een redelijk stijve pisteski die echt alleen maar wil carven en zocht een ski die meer all round is). In dikke sneeuw(hopen) op de piste stuurt hij soepel en moeiteloos, met een lekker float. Gister met strakke pistes ook enorm veel grip. Je kan hem echt behoorlijk op zijn kant zetten als je even wil knallen. Ik heb ter vergelijking ook de Salomon S Force geskied, maar die was toch echt wel een categorie lichter. Kortom, ik ben razend enthousiast over die Wingman en volgens mij een erg goede ski voor alle condities. Ik wil hem eigenlijk gewoon hebben. Ik ben een man, 46j, gevorderd skiër, 186 en 80kg en heb de Wingman geskied in lengte van 172.

Gerben.t.Z op 07 nov 2022 10:53

Heb zelf ook de Elan Wingman 82CTi en kan al het bovenstaande beamen. Is echt een fantastische allround ski.

Moet je als vrouw ook niet de wildcat hebben? Of is dat alleen maar korter en een ander printje?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dag allen,

Ik kaap dit topic even voor een korte vraag betreffende dezelfde ski. Zelf ben ik ook in de markt voor deze ski (nog lichte twijfel tussen deze en de Völkl Deacon 84 maar die is toch te duur). Nu kwam ik de review van de 82Ti tegen en daarin wordt aangeraden de ski vooral niet te kort te kopen. Nu zal dit waarschijnlijk voor de CTi niet heel veel anders zijn. Mijn concrete vraag: welke lengte van de Elan Wingman 82CTi is aan te raden voor een man van 1 meter 80? Alvast bedankt.

Dag allen,

Ik kaap dit topic even voor een korte vraag betreffende dezelfde ski. Zelf ben ik ook in de markt voor deze ski (nog lichte twijfel tussen deze en de Völkl Deacon 84 maar die is toch te duur). Nu kwam ik de review van de 82Ti tegen en daarin wordt aangeraden de ski vooral niet te kort te kopen. Nu zal dit waarschijnlijk voor de CTi niet heel veel anders zijn. Mijn concrete vraag: welke lengte van de Elan Wingman 82CTi is aan te raden voor een man van 1 meter 80? Alvast bedankt.

Pistenbully123 op 11 nov 2022 17:29

Ik zou voor de 172 cm of eventueel de 178 cm gaan. Maar je kan ook de ski selector op de Elan website zelf eens raadplegen. Ik zou wel zeker de CTi nemen en niet de Ti. De CTi is stijver en stabieler, zalige ski. Ikzelf ben 178 cm groot en heb de CTi 172 cm … perfect voor mij.

*bericht bewerkt door Geert66 op 12 nov 2022 10:36

Dag allen,

Ik kaap dit topic even voor een korte vraag betreffende dezelfde ski. Zelf ben ik ook in de markt voor deze ski (nog lichte twijfel tussen deze en de Völkl Deacon 84 maar die is toch te duur). Nu kwam ik de review van de 82Ti tegen en daarin wordt aangeraden de ski vooral niet te kort te kopen. Nu zal dit waarschijnlijk voor de CTi niet heel veel anders zijn. Mijn concrete vraag: welke lengte van de Elan Wingman 82CTi is aan te raden voor een man van 1 meter 80? Alvast bedankt.

Pistenbully123 op 11 nov 2022 17:29

Ik zou voor de 172 cm of eventueel de 178 cm gaan. Maar je kan ook de ski selector op de Elan website zelf eens raadplegen. Ik zou wel zeker de CTi nemen en niet de Ti. De CTi is stijver en stabieler, zalige ski. Ikzelf ben 178 cm groot en heb de CTi 172 cm … perfect voor mij.

Geert66 op 12 nov 2022 10:29

Bedankt voor je antwoord, de CTi had ik sowieso in gedachten. Welke afweging zou je moeten maken bij de keuze tussen 172 of 178 cm?

*bericht bewerkt door Pistenbully123 op 12 nov 2022 18:26

Zo dicht mogelijk bij lichaamslengte

Dag allen,

Ik kaap dit topic even voor een korte vraag betreffende dezelfde ski. Zelf ben ik ook in de markt voor deze ski (nog lichte twijfel tussen deze en de Völkl Deacon 84 maar die is toch te duur). Nu kwam ik de review van de 82Ti tegen en daarin wordt aangeraden de ski vooral niet te kort te kopen. Nu zal dit waarschijnlijk voor de CTi niet heel veel anders zijn. Mijn concrete vraag: welke lengte van de Elan Wingman 82CTi is aan te raden voor een man van 1 meter 80? Alvast bedankt.

Pistenbully123 op 11 nov 2022 17:29

Ik zou voor de 172 cm of eventueel de 178 cm gaan. Maar je kan ook de ski selector op de Elan website zelf eens raadplegen. Ik zou wel zeker de CTi nemen en niet de Ti. De CTi is stijver en stabieler, zalige ski. Ikzelf ben 178 cm groot en heb de CTi 172 cm … perfect voor mij.

Geert66 op 12 nov 2022 10:29

Bedankt voor je antwoord, de CTi had ik sowieso in gedachten. Welke afweging zou je moeten maken bij de keuze tussen 172 of 178 cm?

Pistenbully123 op 12 nov 2022 18:25

Als je hoofdzakelijk op de piste blijft zou ik voorkeur geven aan de 172 cm. Die gaat echt wel overal door, welke de condities ook zijn. Zal ook wendbaarder zijn. Ga je regelmatig off piste, zal de 178 cm wat meer float geven. Ter info, twijfelde destijds ook en heb dan rechtsreeks naar Elan een mail gestuurd voor advies. Daar hebben ze mij de 172 cm aangeraden. Absoluut geen spijt van.

Dag allen,

Ik kaap dit topic even voor een korte vraag betreffende dezelfde ski. Zelf ben ik ook in de markt voor deze ski (nog lichte twijfel tussen deze en de Völkl Deacon 84 maar die is toch te duur). Nu kwam ik de review van de 82Ti tegen en daarin wordt aangeraden de ski vooral niet te kort te kopen. Nu zal dit waarschijnlijk voor de CTi niet heel veel anders zijn. Mijn concrete vraag: welke lengte van de Elan Wingman 82CTi is aan te raden voor een man van 1 meter 80? Alvast bedankt.

Pistenbully123 op 11 nov 2022 17:29

Ik zou voor de 172 cm of eventueel de 178 cm gaan. Maar je kan ook de ski selector op de Elan website zelf eens raadplegen. Ik zou wel zeker de CTi nemen en niet de Ti. De CTi is stijver en stabieler, zalige ski. Ikzelf ben 178 cm groot en heb de CTi 172 cm … perfect voor mij.

Geert66 op 12 nov 2022 10:29

Bedankt voor je antwoord, de CTi had ik sowieso in gedachten. Welke afweging zou je moeten maken bij de keuze tussen 172 of 178 cm?

Pistenbully123 op 12 nov 2022 18:25

Als je hoofdzakelijk op de piste blijft zou ik voorkeur geven aan de 172 cm. Die gaat echt wel overal door, welke de condities ook zijn. Zal ook wendbaarder zijn. Ga je regelmatig off piste, zal de 178 cm wat meer float geven. Ter info, twijfelde destijds ook en heb dan rechtsreeks naar Elan een mail gestuurd voor advies. Daar hebben ze mij de 172 cm aangeraden. Absoluut geen spijt van.

Geert66 op 13 nov 2022 11:10

Ben ook aan het kijken naar de CTi in 172cm. Deze is echter moeilijk te verkrijgen (voor een redelijke prijs). Neig daardoor nu naar de 178. Zal het verschil erg groot zijn?

Dag allen,

Ik kaap dit topic even voor een korte vraag betreffende dezelfde ski. Zelf ben ik ook in de markt voor deze ski (nog lichte twijfel tussen deze en de Völkl Deacon 84 maar die is toch te duur). Nu kwam ik de review van de 82Ti tegen en daarin wordt aangeraden de ski vooral niet te kort te kopen. Nu zal dit waarschijnlijk voor de CTi niet heel veel anders zijn. Mijn concrete vraag: welke lengte van de Elan Wingman 82CTi is aan te raden voor een man van 1 meter 80? Alvast bedankt.

Pistenbully123 op 11 nov 2022 17:29

Ik zou voor de 172 cm of eventueel de 178 cm gaan. Maar je kan ook de ski selector op de Elan website zelf eens raadplegen. Ik zou wel zeker de CTi nemen en niet de Ti. De CTi is stijver en stabieler, zalige ski. Ikzelf ben 178 cm groot en heb de CTi 172 cm … perfect voor mij.

Geert66 op 12 nov 2022 10:29

Bedankt voor je antwoord, de CTi had ik sowieso in gedachten. Welke afweging zou je moeten maken bij de keuze tussen 172 of 178 cm?

Pistenbully123 op 12 nov 2022 18:25

Als je hoofdzakelijk op de piste blijft zou ik voorkeur geven aan de 172 cm. Die gaat echt wel overal door, welke de condities ook zijn. Zal ook wendbaarder zijn. Ga je regelmatig off piste, zal de 178 cm wat meer float geven. Ter info, twijfelde destijds ook en heb dan rechtsreeks naar Elan een mail gestuurd voor advies. Daar hebben ze mij de 172 cm aangeraden. Absoluut geen spijt van.

Geert66 op 13 nov 2022 11:10

Ben ook aan het kijken naar de CTi in 172cm. Deze is echter moeilijk te verkrijgen (voor een redelijke prijs). Neig daardoor nu naar de 178. Zal het verschil erg groot zijn?

Pistenbully123 op 15 nov 2022 12:36

Op Snowinn en Sport-Schuster.de is de 172 cm eventueel nog te verkrijgen. Denk niet dat het verschil met de 178 cm heel groot gaat zijn. Zoals gezegd, kortere zal iets wendbaarder/speelser zijn. Ligt er natuurlijk aan waaraan je zelf voorkeur geeft.

Op Snowinn en Sport-Schuster.de is de 172 cm eventueel nog te verkrijgen. Denk niet dat het verschil met de 178 cm heel groot gaat zijn. Zoals gezegd, kortere zal iets wendbaarder/speelser zijn. Ligt er natuurlijk aan waaraan je zelf voorkeur geeft.

Geert66 op 15 nov 2022 13:10

Uiteindelijk vanwege het toch wel best grote prijsverschil voor de 178 variant gekozen. Hopelijk krijg ik er geen spijt van. Op mooie pistes zal de lengte geen punt zijn maar op de buckelpistes ben ik toch benieuwd of ze daar wel soepel doorheen te manoeuvreren zijn.

Op Snowinn en Sport-Schuster.de is de 172 cm eventueel nog te verkrijgen. Denk niet dat het verschil met de 178 cm heel groot gaat zijn. Zoals gezegd, kortere zal iets wendbaarder/speelser zijn. Ligt er natuurlijk aan waaraan je zelf voorkeur geeft.

Geert66 op 15 nov 2022 13:10

Uiteindelijk vanwege het toch wel best grote prijsverschil voor de 178 variant gekozen. Hopelijk krijg ik er geen spijt van. Op mooie pistes zal de lengte geen punt zijn maar op de buckelpistes ben ik toch benieuwd of ze daar wel soepel doorheen te manoeuvreren zijn.

Pistenbully123 op 15 nov 2022 22:34

Je zal er geen spijt van krijgen. Ben ik vrij zeker van. Succes!

Kan er iemand het verschil eens uitleggen tussen de ELX 11 en EL 10 binding?
Ik zie op de site van Elan een zwart oranje Wingman 82 Ti staan met die ELX 11.
Op andere sites vind ik een blauw oranje Wingman 82 Ti staan met een EL 10 binding…

Kortgezegd is de ELX11 is een iets steviger binding dan de EL10.

@Bennie

Kortgezegd is de ELX11 is een iets steviger binding dan de EL10.

Bennie op 09 dec 2022 07:17

Wat bedoel je daarmee? Steviger in de zin van soort materiaal? Of een binding die ‘vaster’ zou zitten ?

Heeft iemand ook een idee van het verschil tussen die blauwe en zwarte ski’s? Is het een een ouder of nieuwer model?

De zwarte met oranje tinten is het 2020/2021 model (en ouder)
De voor zwart/achter oranje is het 2021/2022 model
De voor blauw/achter oranje is het 2022/2023 model

@Bennie

Kortgezegd is de ELX11 is een iets steviger binding dan de EL10.

Bennie op 09 dec 2022 07:17

Wat bedoel je daarmee? Steviger in de zin van soort materiaal? Of een binding die ‘vaster’ zou zitten ?

Heeft iemand ook een idee van het verschil tussen die blauwe en zwarte ski’s? Is het een een ouder of nieuwer model?

JeankeJB op 09 dec 2022 09:23

Beide, kwalitatief betere binding waarin de schoen vaster zit, dus betere overdracht van schoen naar ski.

Kortgezegd is de ELX11 is een iets steviger binding dan de EL10.

Bennie op 09 dec 2022 07:17

En de EMX12?

@Bennie

Kortgezegd is de ELX11 is een iets steviger binding dan de EL10.

Bennie op 09 dec 2022 07:17

Wat bedoel je daarmee? Steviger in de zin van soort materiaal? Of een binding die ‘vaster’ zou zitten ?

Heeft iemand ook een idee van het verschil tussen die blauwe en zwarte ski’s? Is het een een ouder of nieuwer model?

JeankeJB op 09 dec 2022 09:23

Beide, kwalitatief betere binding waarin de schoen vaster zit, dus betere overdracht van schoen naar ski.

Gerben.t.Z op 10 dec 2022 17:17

En is die EL 10 dan ‘slecht’ ? Zeg je van 'neen, niet gebruiken?

Ik ken de Elan bindingen niet maar in het algemeen:

  • het getal geeft de hoogste DIN-waarde aan waarop je de binding kunt instellen;
  • hoe hoger het getal, hoe sterker de veer;
  • (meestal:) bij een hogere max waarde zal ook de minimumwaarde hoger zijn;
  • idealiter wil je de binding in het midden tussen min en max DIN waarde instellen;
  • een duurdere binding kan meer mogelijkheden hebben om open te gaan, bv diagonaal;
  • een binding uit een hogere serie zal steviger zijn gebouwd om de hogere krachten aan te kunnen, bv meer metaal ipv kunststof. Dat gezegd zijnde zijn bv bindingen met dezelfde letter in de regel hetzelfde gebouwd, afgezien van de veer. Voorbeeld: de Z11 en Z12 bindingen van Salomon zijn identiek, afgezien van de veer.
  • de 11 en 12 zijn het meest gebruikt en beiden geschikt voor allroundgebruik. Vaak is de 11 serie iets goedkoper. De 10 is een binding voor lichte mensen/beginners.

Dat een duurdere binding beter zou aansluiten op de schoen, is mij niet bekend, althans niet voor de gewone consumentenbindingen. De binding zal immers altijd zo afgesteld dat hij bij dezelfde kracht open gaat. Dat heeft eerder met de DIN-instelling te maken (hoe strak je de binding zet).

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 dec 2022 17:42

In principe moeten alle bindingen hetzelfde aansluiten op de schoen, deze afmetingen zijn immers gereguleerd in de standaard ISO 5355 voor alpine schoenen (en ISO 9523 voor Touring en ISO 23223 voor de nieuwere Gripwalk schoenen/bindingen). Als de duurdere bindingen beter aansluiten dan is deze wellicht versleten wat aannemelijker is bij goedkopere plastic bindingen dan bij duurdere metalen bindingen. Of dat de schoen versleten is en een duurdere binding deze slijtage beter zou kunnen opvangen?

Moet je als vrouw ook niet de wildcat hebben? Of is dat alleen maar korter en een ander printje?

Roy83 op 07 nov 2022 12:47

Ik hen de Wildcat op het oog. Al dames die deze getest hebben? https://www.sport-conrad.com/en/products/elan/wildcat-76-ls-…

Plaats een reactie