Sneeuwkanonnen vreten helemaal niet zo veel energie

De laatste tijd hoor je veel over het niet-besneeuwen van pistes vanwege de energiecrisis. De besneeuwing is noodzaak om een fatsoenlijk aantal pistekilometers te kunnen garanderen en daarmee hotelboekingen en dergelijke te garanderen. Zonder besneeuwing komen vele duizenden banen in de skiwereld en gastronomie in gevaar.

Hoeveel energie is er nou nodig bij het sneeuw maken? In Winterberg-Willingen en omgeving zijn er 65 kilometer aan piste besneeuwd. Voor de flinke grondbesneeuwing is 2 gigawattuur nodig. Dat is het stroomverbruik van 700 huishoudens (3000kwh) in een jaar of 1 vliegtuig naar Curacao en weer terug.
Het stroomverbruik per skiër is in het middelgebergte 16 kilowattuur, evenveel als ruim 20 kilometer rijden met een doorsnee auto. Meer niet.

Alleen al het niet naar de Alpen door hoeven rijden van vele duizenden wintersportenthousiastelingen uit Nederland en het Ruhrgebied spaart al veel meer dan dat uit.
https://www.bild.de/regional/ruhrgebiet/ruhrgebiet-aktuell/d…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Valide bron svp.

2GWh vind ik zelf wel veel. Alles is te relativeren natuurlijk. Maar bewustwording is niet slecht en had zelf geen goed beeld van het verbruik. Korte zoektocht levert onderstaande, volgens mij, goed onderbouwd en interessant rapport. Wel uit 2011 maar verwacht niet veel modernere onderzoeken.
https://www.bachler.ch/media/archive1/produkte/NESSy_Energy_…

Weet niet hoe een goede grondbesneeuwing zich verhoudt tot de situaties in het rapport.

Maar stel dat 65km piste met een gemiddelde breedte van 20 meter en een eerste laag van gemiddelde 30cm een mooi begin is? Dat is dan 390.000m3.
Als je die besneeuwd met 4kwh (gemiddelde uit het rapport gebleken uit interviews) dan maakt dat 1.560.000 kWh-> 1.560 MWh -> 1,56 GWh.
Dan zou 2GWh aannemelijk zijn.

Maar dat is dus 2.000.000 kWh. Inderdaad 700 huishoudens (excl. warmte uit gas).

De mensen van dit rapport hebben berekend dat modernere apparaten een stuk minder gebruiken. Ik denk dan ook dat we linksom (stroom) of rechtsom (apparaten) de komende jaren een stijgende lijn in de skipasprijzen zullen blijven zien.

Valide bron svp.

Frank66 op 16 okt 2022 20:21

Ik verwacht dat hij als medewerker van het skigebied wel exact weet wat er aan stroom verbruikt word per jaar aan besneeuwing.

Born to Ride

in de redenering zit de fout, in het feit dat verondersteld wordt dat de mensen kiezen voor winterberg ipv ski vakantie in de Alpen.
Ik denk dat voor de meesten winterberg een extra verplaatsing(en) is. vb WE of korte ski trips.
Dus geen besparing op duizenden km, maar extra km. en extra uitstoot.

in de redenering zit de fout, in het feit dat verondersteld wordt dat de mensen kiezen voor winterberg ipv ski vakantie in de Alpen.
Ik denk dat voor de meesten winterberg een extra verplaatsing(en) is. vb WE of korte ski trips.
Dus geen besparing op duizenden km, maar extra km. en extra uitstoot.

Marc1 op 17 okt 2022 10:51

Gevorderde skiërs komen meestal alleen wanneer de sneeuw goed is. Bij alleen een kunstmatig besneeuwd gebied zien we veel minder dagtoerisme. Dus dat extra verkeer is er in de witte perioden sowieso wel.

Winterberg trekt vooral beginnende skiërs en gezinnen met kleine kinderen, voor wie Winiterberg qua afstand, pistes en prijsniveau prima is. Voor de planbaarheid van een vakantie is betrouwbare besneeuwing een must. Voor de gastronomie is het een ramp wanneer die zekerheid vervalt.

De meeste gevorderde skiërs komen uit de omgeving, vooral op Flutlichtavonden is dat goed te zien.

Wat de besneeuwing betreft; vanaf januari hebben de meeste piste-eigenaren te maken met nieuwe contracten. Juist wanneer het hard waait in zachte nachten kunnen ze in Winterberg daardoor goud geld verdienen door negatieve stroomprijzen als gevolg van een enorm overaanbod aan windenergie, terwijl er nauwelijks vraag is. Met die sneeuw kan het net gestabiliseerd worden en daarmee is TenneT dan ook weer blij.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 12:07

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

in de redenering zit de fout, in het feit dat verondersteld wordt dat de mensen kiezen voor winterberg ipv ski vakantie in de Alpen.
Ik denk dat voor de meesten winterberg een extra verplaatsing(en) is. vb WE of korte ski trips.
Dus geen besparing op duizenden km, maar extra km. en extra uitstoot.

Marc1 op 17 okt 2022 10:51

Snel volledig stoppen met skien dan, dan red je de planeet.

Born to Ride

in de redenering zit de fout, in het feit dat verondersteld wordt dat de mensen kiezen voor winterberg ipv ski vakantie in de Alpen.
Ik denk dat voor de meesten winterberg een extra verplaatsing(en) is. vb WE of korte ski trips.
Dus geen besparing op duizenden km, maar extra km. en extra uitstoot.

Marc1 op 17 okt 2022 10:51

Snel volledig stoppen met skien dan, dan red je de planeet.

Matthias123 op 17 okt 2022 14:46

Met dit soort opmerkingen worden de discussie en niet beter of gezelliger op. Speel niet op de man.

Click. Click. Peace

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Zie als indicatie dit overzicht van energiekosten van een gemiddeld skigebied in de US, meer dan 70% van de energie kosten gaat op aan sneeuwkanonnen/lansen en 20% aan de liften, stel dat dit qua percentage overeenkomt voor Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland en andere gebieden dan kan ik mij voorstellen dat ze nu heel goed kijken per locatie of ze wel of geen kunstsneeuw gaan maken of in beperkte mate etc)…per gebied kan je mooi via de webcams volgen of ze kunstsneeuw gaan maken, vaak hebben ze nu de mobiele sneeuwkanonnen al op hun plek gezet (zie je al op webcams). Even afwachten of ze in november/december kunstsneeuw gaan maken, dus check de webcams:). Hoop dat er dit seizoen enorm veel sneeuw gaat vallen zodat ze zo min mogelijk kunstsneeuw hoeven te maken…
https://www.aceee.org/files/proceedings/2001/data/papers/SS0…

*bericht bewerkt door Gerjon op 17 okt 2022 16:49

Ik kan je iig wel vertellen dat je met 16 kWh een stuk verder kan rijden dan 20 kilometer. een Tesla m3 standard range plus rijdt daar circa 120 kilometer op.

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 15:55

Maar dat is geen sneeuwkanon.
Eerder een ijsdruiper als je het vergelijkt met een echt sneeuwkanon. 😁

Bla, bla, bla.

Ik kan je iig wel vertellen dat je met 16 kWh een stuk verder kan rijden dan 20 kilometer. een Tesla m3 standard range plus rijdt daar circa 120 kilometer op.

Dinictus op 17 okt 2022 17:18

20 kwh/100km met een Tesla, bij koude aanzienlijk minder kilometers
Bij benzine kom je op die 22 km uit.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 22:32

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Alles is relatief. We maken ook geen bedenkingen bij het verwarmen van (openbare) zwembaden. Als je dat op Europees niveau gaat bekijken, dan is kunstmatige besneeuwing peanuts in verhouding. We moeten stoppen met het idee dat iets slecht is en gewoon kijken naar hoe we het beter kunnen doen naar de toekomst toe. Alles zomaar afschaffen is echt geen oplossing.

Een kleine windturbine van 1.5MW (70m diameter ongeveer) wekt op jaarbasis ongeveer 2.5 GWh. Dus 1 kleine windturbine zou heel Winterberg kunnen besneeuwen.

1 offshore windturbine van 15MW wekt 65 GWh op. Wat dus voldoende zou zijn voor 2000 km piste.

Besneeuwen lijkt me dus niet echt een onoverkomelijk probleem in de toekomst. Sterker, het zou mooi gebruik kunnen maken van energieoverschotten. Besneeuw wanneer er veel windenergie is en weinig consumptie, zoals 's nachts.

Alles is relatief. We maken ook geen bedenkingen bij het verwarmen van (openbare) zwembaden. Als je dat op Europees niveau gaat bekijken, dan is kunstmatige besneeuwing peanuts in verhouding. We moeten stoppen met het idee dat iets slecht is en gewoon kijken naar hoe we het beter kunnen doen naar de toekomst toe. Alles zomaar afschaffen is echt geen oplossing.

Joy85 op 18 okt 2022 09:01

In Frankrijk worden zwembaden stelselmatig 2-3 graden minder verwarmd dit jaar.

Click. Click. Peace

Alles is relatief. We maken ook geen bedenkingen bij het verwarmen van (openbare) zwembaden. Als je dat op Europees niveau gaat bekijken, dan is kunstmatige besneeuwing peanuts in verhouding. We moeten stoppen met het idee dat iets slecht is en gewoon kijken naar hoe we het beter kunnen doen naar de toekomst toe. Alles zomaar afschaffen is echt geen oplossing.

Joy85 op 18 okt 2022 09:01

In Frankrijk worden zwembaden stelselmatig 2-3 graden minder verwarmd dit jaar.

Rogier op 18 okt 2022 10:41

Even snel googlen leert dat een zwembad als het twentebad jaarlijks bijna 7GW aan energie verbruikt, 2,5x zoveel als de skigebieden in het Sauerland bij elkaar aan besneeuwing kwijt zijn. https://essay.utwente.nl/63863/1/Rovers_-Energiegebruik_in Verlaag je de temperatuur met 2 - 3 graden dan bespaar je misschien eens 10%, dan nog is het energieverbruik voor besneeuwing dus vrij gering als je het afzet tegen bijvoorbeeld 1 zwembad. En dat terwijl uit het onderzoek blijkt dat het Twentebad maar ongeveer de helft van de energie verbruikt per m2 wateroppervlak tov van het gemiddelde in veel landen. Zet je het af tegen de ongeveer 500.000 bezoekers per jaar aan het twentebad en het veelvoud daarvan voor alle Sauerlandse skigebieden per jaar dan word het energieverbruik nog veel slechter voor een zwembad. Alleen al Winterberg trekt 900.000 skiers per jaar. Vele gebruiken daarvan de pistes ook nog eens meerdere dagen waardoor je alleen voor winterberg dus misschien al op 2 miljoen skidagen komt.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 18 okt 2022 12:03

Born to Ride

.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 18 okt 2022 11:40

Born to Ride

Alles is relatief. We maken ook geen bedenkingen bij het verwarmen van (openbare) zwembaden. Als je dat op Europees niveau gaat bekijken, dan is kunstmatige besneeuwing peanuts in verhouding. We moeten stoppen met het idee dat iets slecht is en gewoon kijken naar hoe we het beter kunnen doen naar de toekomst toe. Alles zomaar afschaffen is echt geen oplossing.

Joy85 op 18 okt 2022 09:01

In Frankrijk worden zwembaden stelselmatig 2-3 graden minder verwarmd dit jaar.

Rogier op 18 okt 2022 10:41

Maar is dit vanwege het milieu of de kosten? Want het 1e speelt al langer dan dit jaar lijkt me…

Noodzaak zorgt voor motivatie. Kosten hebben een directer korte termijn effect dan iets met het milieu. Dat lijkt mij het antwoord.

Interessant om het energieverbruik eens in perspectief te zetten. Valt me alleszins mee eigenlijk.

Ook wel benieuwd naar het energieverbruik van een gemiddelde gondel/stoeltjes lift.

null

Er is ongeveer 525.000 kWh per winter nodig om een skigebied van 30 ha aan pistes volledig te besneeuwen.
Ter vergelijking … Een binnenzwembad heeft ongeveer 750.000 kWh per jaar nodig.

zie hierbij nog meer onderzoeken met interessante cijfers van het WKO uit Oostenrijk;
https://www.wko.at/branchen/transport-verkehr/seilbahnen/Fac…

Interessant overzicht Gerjon! Ik denk dat we ook een beetje te geforceerd met zijn allen bezig zijn een boeman te zoeken.

Moet het in het algemeen beter–> ja, alle lol uit het leven willen weg nemen—> nee

Ik heb bijvoorbeeld thuis altijd al de thermostaat op 18 graden in de winter. Ik ga hem niet nu nog een graad lager zetten terwijl dat ‘‘gevraagd’’ wordt. Wel probeer ik waar mogelijk op andere vlakken mijn steentje bij te dragen.

Er is ongeveer 525.000 kWh per winter nodig om een skigebied van 30 ha aan pistes volledig te besneeuwen.
Ter vergelijking … Een binnenzwembad heeft ongeveer 750.000 kWh per jaar nodig.

Gerjon op 18 okt 2022 14:36

Dit is een interessante vergelijking. Maar de vraag is even; wat is 30 ha aan pistes. Heeft iemand grootte van skigebieden (uitgedrukt in hectare pisteomvang) ter referentie? Ik kon het zo snel niet vinden…

Als 30 ha overeenkomt met 200 km piste is de vergelijking al weer anders dan als het 3 km piste is.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 18 okt 2022 15:54

Dubbelpost.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 18 okt 2022 15:54

Noodzaak zorgt voor motivatie. Kosten hebben een directer korte termijn effect dan iets met het milieu. Dat lijkt mij het antwoord.

Dinictus op 18 okt 2022 12:43

Tsjah… Dat is in mijn beleving de hele oorzaak van de hoge prijzen. Maar dat is een hele andere discussie (die ongetwijfeld, ongeacht het 100% raakvlak met het site-onderwerp niet gevoerd mag worden). Maar waar het om gaat; wat doen dit soort initiatieven als de prijzen zouden dalen? En dalen ze nog wel als dit zo is?

We kunnen nu wel heel hard roepen dat er andere sectoren zijn die ook veel elektriciteit verbruiken, dat betaalt de rekening nog niet. Feit blijft dat kunstsneeuw wél veel energie verbruikt en dat energie behoorlijk duur geworden is.

Dan kan je 3 dingen doen :
-onderhandelen met de leverancier
-de meerprijs doorrekenen aan de klant
-proberen te bezuinigen

Van 1 moet je niet veel verwachten, 2 vinden we niet leuk omdat skipassen nu al duur zijn, dan blijft 3 over.

Waar kunstsneeuw in het begin gebruikt werd om kwetsbare plekken op een piste in orde te houden en dalafdalingen en verbindingspistes open te houden, is het de laatste jaren meer en meer ingezet om pistes die gewoon goed zijn cosmetisch nog wat op te smukken. Daar is imo wel nog winst te behalen. Sommige mensen willen prefecte pistes die gemakkelijk te skieën zijn en die mensen ga je dan teleurstellen. Maar er zijn ook een boel mensen voor wie dat absoluut niet stoort en een groep die nu meer en meer buiten de pistes gaan omdat veel pistes door de kunstsneeuw meer op meer op elkaar beginnen te lijken en een beetje saai worden. Dus de ene teleurgesteld, maar de andere blij, netto blijft het voor het skigebied gelijk.
Dat lijkt me de plaats om op korte termijn te besparen.
Kunstsneeuw om te skieën op plaatsen of momenten waar het niet op een natuurlijke manier kan staat al langer ter discussie, maar de meeste toeristische plekken zijn al volop aan het nadenken hoe ze op een andere manier aantrekkelijk kunnen blijven. Dat gaat nu hooguit wat sneller gaan.

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

Gerjon op 18 okt 2022 16:38

Ja maar wat is dan gemiddeld? Want als het een gemiddeld gebied in Oostenrijk is dan doen ook alle kleine gebiedjes mee en is de kans groot dat Zillertal bijvoorbeeld 150 ha is en dat dat verbruik dus 5x zo hoog ligt als het gemiddelde. Ik weet het ook niet, maar zoals gezegd is bij dit soort getallen altijd nodig dat dat soort dingen helder zijn. Want de boodschapper van dit soort berichten is ongetwijfeld ook gekleurd.

Edit: ik moet ook zeggen dat ook na een 3e keer kijken de poster jouw claim niet onderbouwt. Dus mogelijk is je stelling helemaal terecht, maar dan is er meer info dan alleen die poster. Want die poster zegt echt niet dat 30 ha een gemiddeld skigebied is.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 18 okt 2022 17:09

Plaats een reactie