Skivakantie Japan

Mijn vrouw en ik zijn van plan om in maart/april 2023 naar Japan te gaan voor een combinatie van ski/snowboard vakantie en een rondreis.

Ik heb al het nodige uitzoek werk verricht maar ben benieuwd of iemand aanbevelingen heeft qua accomodaties en misschien handige tips die we mee kunnen nemen.

We willen onze reis beginnen door 1 week te gaan skieen/snowboarden op Honshu (Japanse alpen). Met name de gebieden hakubo en shigakogen zijn we zeer benieuwd naar. Is dit goed te doen vanuit Nagano of is het verstandig om een accomodatie te gaan zoeken dicht bij de gebieden.

Na de eerste week willen we een aantal dagen van de cherryblossom gaan genieten in de regio Tokyo om daarna door te reizen naar Hokkaido.
Ook zijn we daar benieuwd of de gebieden Niseko, Rusutsu en Furano gemakkelijk te bereiken zijn vanuit de stad Sapporo of is het ook daar verstandig om dicht bij de gebieden een accomodatie te gaan zoeken.

Qua vervoer gaan we een Japan Railpas nemen, waardoor we de gehele reis met de trein/metro’s/bus willen gaan doen. Dan zien we ook gelijk veel meer van de mooie natuur die Japan te bieden heeft.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met dit soort reizen en of dat er iemand aanbevelingen kan geven.

Alvast bedankt.

Ik heb ervaring op Hokkaido.

Vanuit Sapporo een dagtrip naar Rusutsu/Niseko/Furano kan je vergeten, in afstand is dit niet ver, maar in tijd wel.
Ik kan je niet zeggen hoe het in Maart/April zit, maar ik ben er 2x begin Januari geweest, en zodra je buiten de vlakte rondom Sapproro komt zijn alle wegen constant sneeuwbedekt, en gaat het verkeer met een slakkengang. (Reken bvb. minstens 2 uur enkele reis per wagen/bus van Sapporo Airport naar Niseko of Rusutsu.)

Het enige dat ik vanuit Spporo of Otaru als een mogelijke dagtrip zie is Kiroro.

Andere tips:
Maart/April is te laat voor de typische Japow waarvoor je doorgaans naar Hokkaido trekt, en ik vrees dat het een dure ontgoochling zou worden, zeker als je Hakuba al gedaan hebt.

Ik zou dus niet proberen alles in één reis te combineren. Beperk je tot Hakuba in die periode, is alles meegevallen, en ben je verliefd geworden op Japan (99,9% kans), keer dan later in Januari/Februari eens terug voor een 1,5-2 weekse trip waar je Hokkaido doet met puur als doel de wintersport.
Aanrader bij mij is dan logeren ergens in Kutchan (Betaalbaar, dicht bij Niseko) en ter plekke een huurauto nemen zodat je van daar uit dagtrips naar Rusutsu en Kiroro kan doen.

Moesten de ticketprijzen zo hoog niet zijn deze winter (En moest er geen 1,5-jarige dochter zijn ) was ik ook weer die kant uit getrokken.

Ik heb geen ervaring met een wintersport in Japan, maar wij hebben een aantal jaren terug in de maand augustus met de Japan rail een rondreis door Japan gemaakt. Tijdens deze reis hebben we ook de regio Nagoya bezocht. Ik ben het met Forzam eens dat je niet te veel reistijd in een reis moet hebben om op maar zoveel mogelijk plekken geweest te zijn. Onze reis ging globaal van Tokyo, via Nagoya, Kyoto, Hiroshima naar Osaka. Deze steden zijn onderling zeer goed door middel van de ’ bullit train’ met elkaar verbonden. Elke gebied of stad heeft zijn eigen bijzonderheden en Japan is echt een top bestemming. Zelf vind ik dat je tijdens een Japan reis zeker Tokyo (modern en flitsend) en Kyoto (veel tempels) bezocht moet hebben.

Veel plezier met het plannen van je reis en mocht je nog specifieke vragen hebben wie weet kan ik mijn ervaring met je delen.

Dank je voor jullie reactie.

Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens dat je niet te veel dingen moet doen tijdens de reis.
Echter zijn we in de zomer al een keer in japan geweest en ik ben er voor mijn werk ook al een keer zes weken op rij geweest. we hebben dus al een groot gedeelte gezien! We zijn toen in Tokyo, Nagano, Kyoto, Osaka, Hiroshima, Takayama en zelfs Okinawa geweest. Dus qua steden hebben we al een groot gedeelte gezien en zijn dus ook al zeer bekend met het reizen met de trein. Hebben toen alles ook met de japan rail pas gedaan. Qua eten, cultuur en natuur zijn we al verliefd geworden op Japan en dat is juist de reden voor deze volgende trip. Wat is er nu mooier dan je favoriete land te combineren met je favoriete sport!

De trein reis van Tokyo naar Sapporo is tegenwoordig heel goed te doen omdat er een treintunnel tussen Honshu en Hokkaido ligt. De reis duurt dan zo’n acht uur. Met inchecken, vliegen en uitchecken en dergelijke ben je dat ook bijna kwijt. Dus qua verloren tijd valt het denk ik wel mee. Daarnaast willen we ergens tussen Tokyo en Sapporo een tussenstop maken omdat we dat gedeelte van Japan nog niet gezien hebben. Daarnaast gaan we minimaal 3 weken dus we hebben redelijk wat tijd.

Verder heb ik de reactie van FORZAM nagezocht en ik was me niet bewust dat de sneeuwcondities in Hokkaido vanaf half maart zeer snel verslechten. Dit neem ik dus zeker mee in de planning van onze reis. Misschien dat ik toch ga overwegen om in februari al te vertrekken en eerst naar Hokkaido te gaan in plaats van Honshu.

We hebben nog wat tijd dus ik ga me zeker nog meer verdiepen in alles.

Ik ken de Japan Rail Pass, en weet inderdaad dat je heel simpel in Hakodate raakt.
Vanaf daar gaat het echter heel snel bergaf. In Niseko raken lukt nog via Kutchan, waar je van het Hotel of Station uit voldoende shuttlebussen hebt.

Naar Rusutsu rijden er ook wel bussen, maar bvb. Kiroro, wat voor mij toch ook echt wel een aanrader is zie ik weinig opties. Ik zou op Hokkaido toch echt voor een Rental car gaan. (Ook om te kunnen genieten van de geweldige avondski.)

Een aanrader qua hotel (En ik vervloek me dat ik deze hier semi-openbaar maak) is deze: https://torifito.jp/niseko/
Een Capsulehotel in Kutchan, dus vlakbij Niseko, en midden tussen Rusutsu en Kiroro dat ook eev vleugel heeft met 2-4 persoonskamertjes.
Voor de regio zeer goedkoop en modern, met equipment lockers, goed ontbijt en met een Onsen. Absoluut onydillisch gelegen op de parkeerplaats van een supermarkt, maar dat maakt het avondeten dan weer heel makkelijk.
Het hotel heeft ook een shuttleservice naar Gran Hirafu.

Geschikt poedermateriaal huren is ook nog een item, wij hadden enkel boots en kledij mee, latten huurden we ter plekke. De Typische rental-shops verhuren echter enkel on-piste materiaaL…
De makkelijk online te vinden zaken (Rythm) zijn extreem duur.

Wij hebben 2x ten volle tevredenheid gebruik gemaakt van deze service: https://winter1st.com/en/

(Ik heb een dure carbon stok gebroken bij een onzachte aanraking met een boom, en deze werd zonder zeuren en zonder kosten gewoon omgeruild…)

Edit: Onmisbaar qua info: https://www.snowjapan.com/japan-daily-snow-weather-reports/N…
Sind jaren dagelijks een live report over de sneeuwval en omstandigheden in Niseko!

*bericht bewerkt door FORZAM op 26 okt 2022 17:06

Niet Nederlands, maar kijk eens op het snowheads forum. Enorm veel ervaringen van Japan.
En Google eens op MikePow, die is er tientallen keren geweest. Maakt ook prachtige videos.

The older I get, the better I was

Plaats een reactie