Van Hollersbach via Ki-West naar SkiWelt te doen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel - Kirchberg

Vanaf 5 maart 2023 zitten wij een week in een Pension in Uttersdorf. Dat is tussen een aantal skigebieden in, op zo’n 15 tot 20 minuten rijden aan twee kanten, en die allen vallen binnen de regio van de SuperSkiCard. We willen het een beetje gaan afwisselen en zoveel mogelijk zien. Wildkogel (Bramberg), Zell am See en Kaprun staan elk gepland voor een dag. Ook willen we meerdere dagen in KitzSki gaan skiën. Hollersbach is de dichtstbij zijnde opstap voor ons. Is het vandaar uit te doen om ook nog een dag helemaal door te skiën naar SkiWelt via de korte busrit en de Ki-West? Of kunnen we dan beter iets door rijden en starten in Jochberg?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Dan rijd je beter door naar Brixen. Vanaf de Panoramabahn naar Aschau/Kirchberg is al een enorme onderneming, laat staan doorreizen naar Westendorf. 2u enkele reis ben je zomaar kwijt, terwijl het met de auto vanuit Hollersbach maar 35-40 min rijden is naar de lift in Brixen.
Ja, het is dus te doen, heen en weer naar Söll en Ellmau op één dag, maar je bent de hele dag aan het haasten en bent alleen de route aan het skiën om de route te doen, niet om wat te zien.

@Bennie Ja, dat vermoedde ik al bij het bestuderen van de pistekaarten. Maar soms vertekent dat. Voor een autorit vind ik dat weer net te lang. Met die reistijd kunnen we zelfs ook nog naar het Zillertall, maar dan moeten we het maar bij de ski-gebieden dichterbij houden. Die zijn al mooi, en met meer dan voldoende piste-kilometers. Opstappen bij Jochberg zou wel moeten schelen lijkt me. Of is het dan ook nog een langdurige tocht?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik vind de pistes bij jochberg wel altijd super om te skiën. Zou niet gaan haasten om naar Westendorf te komen maar lekker genieten van dat stuk. Is zeker de moeite waard, en beter dan jakkeren om perse skiwelt te halen.

Goed advies @Suuski . Daar zullen een aantal uit onze groep ook heel bij mee zijn ipv jagen en jachten om een lange tocht te maken en te moeten haasten om op tijd terug te zijn. Dan moeten we SkiWelt maar eens in een volgend seizoen bezoeken.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Het opstappen in Jochberg scheelt iets, maar die 10-15 minuten die je daar mee wint zijn er te weinig. Het zit 'm vooral in de 3S verbinding en daarna weer een stukje skibus om naar Ki West te gaan.
Pak dan idd de trein naar Krimml en verder met de skibus naar Hochkrimml/Königsleiten.

Jochberg kan prima, zit je gelijk in de 3S.
Dan pengelstein in 1 ruk naar beneden, skibus loopt ook wel steeds, is maar 4 minuutjes of zo.
Dan KI west omhoog en lekker skiën in het gebied van Westendorf.

Ik zou dan de oversteek naar brixen niet doen. Lekker alle afdalingen in westendorf pakken, op de terugweg misschien de KI west een keertje extra (omdat ie zo lekker is) en zonder tijdsdruk weer naar de 3S.

Heb je een erg leuke dag lijkt me.

Totales Vollidiot

Verschillende meningen dus. Misschien splitsen we onze groep wel een dag op anders. Ik zou het zelf wel.willen doen deze oversteek, maar een paar anderen geven denk ik de voorkeur aan minder kilometers vreten. Van de bus had ik al wel begrepen dat die heel frequent rijdt en dat het maar een kort stukje is.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Als een deel van je gezelschap zich opgejaagd voelt bij dit idee zou ik die zeker niet meenemen! Maar zeker als je naar Jochberg rijdt is KitzSki zeker wel te bereiken. Voorbij Brixen is misschien wel een uitdaging, maar rondom Westendorf is ook genoeg te skiën!

Als je dan toch een dagje wat verder rijdt met de auto zou ik ook niet per se voor Skiwelt kiezen, vanuit Uttendorf zijn ook andere gebieden (Rauris, Dorfgastein, Hochkönig) met zo’n 40 autominuten te bereiken. Skiwelt is zo’n gebied waar je toch nog wel een keer terechtkomt, die anderen zijn toch wat minder waarschijnlijk.

@Svennoo heeft dit al meerdere keren gedaan maar dan in omgekeerde volgorde, wie weet kan die er iets zinnigs over zeggen?!

In mijn ogen ligt het vooral aan het tempo wat je skiet en wilt skiën, als je kunt opsplitsen in de groep is dat alvast een verstandig besluit zo te lezen. Ben zelf nog nooit in SkiWelt geweest maar alleen in KitzSki met verblijf in Kirchberg, verder is het ook maar net waar wil je heen in SkiWelt?

Wat je wel kan doen is bijv. op dag 2 vanuit Hollersbach naar de Pengelstein skiën/boarden en dan zien hoe lang jullie zelf onderweg zijn, dan kun je makkelijk inschatten of het haalbaar gaat zijn om ook weer op tijd terug te zijn voor de verbinding met de 3S☃️

LA NORMA😍☃️

You’ve woken the ancient one…

Ik heb inderdaad een aantal keer Brixen - Mittersill - Brixen gesnowboard. Rond 9 uur de lift in en dan lekker een dag knallen.

Brixen - Pengelstein ben je zo’n 50-60 minuten bezig in goede condities. Vanaf Pengelstein richting Zweitausender moet je zo’n 60 minuten rekenen door de lamgere liften. Vanaf daar is het relatief snel naar Mittersill toe. Terug moet je, door de veranderende condities en vermoeidheid, rekening houden met 15-30 minuten extra tijd.

Moet er dan ook wel bijzeggen dat ik een redelijk hoog tempo aanhoudt en dit vaak alleen of met een extra persoon doet, waardoor je niet lang hoeft te wachten.

Carnas on Tour

Met nauwelijks wachttijden bij de liften is het te doen wanneer je de eerste lift pakt.
Op zich ben je snel op de Pengelstein en de afdaling naar het busje richting Skirast /KiWest is prachtig.
Blijf in Westendorf bovenin om de dalafdaling naar Brixen te pakken.
Het mag duidelijk zijn dat de 298km van Skiwelt er niet in zit, maar een afdaling naar Hopfgarten en een enkele aan de Brixenkant zit er wel in.
Terug is de Ki-West echt een hoogtepunt en mocht je de laatste lift ergens missen… je kunt altijd nog de bus pakken😁

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Lijkt me teveel keuzestress in combinatie met tijdsdruk te worden als je effectief richting Brixen en dan nog verder Skiwelt in wil geraken… Welke dorpen/afdalingen ga je dan heen? Allemaal is onmogelijk…

Gebied van Westendorf heeft verschillende mooie lange(re) afdalingen. Daar een goed half dagje rondskiën in combinatie met heen/terug naar startpunt levert zeker een mooie skidag op (met zelfs nog de tijd om een hutje mee te pikken onderweg en relax te lunchen).

Ik heb één keer vanaf Jochberg naar Ellmau geskied, daar de dalafdaling gedaan en weer terug naar Jochberg binnen een dag. Wel met een klein groepje fanatieke skiërs en best wel doorknallen. Leuk om te doen, achteraf blij dat het geluk was, maar wel haasten en geen tijd om rustig uitgebreid te lunchen. Maar het is dus mogelijk

Van Jochberg naar Westendorf skiën lijkt me wel makkelijk te doen voor alle niveau’s. Dan kun je daar ook gewoon rustig een beetje blijven en rondskiën. Dat is zeker aan te raden, leuk gebied voor de afwisseling tov KitzSki en ook vrij rustig. De Ki-West afdaling (zoals hier al genoemd) is altijd top. De overkant van Westendorf (Brixen/Söll/Ellmau) dan gewoon lekker links laten liggen.
edit: Ook vanaf Hollersbach moet dat wel te doen zijn, kost je denk ik een uur of anderhalf meer.

*bericht bewerkt door Stanro op 31 okt 2022 10:54

Terug is de Ki-West echt een hoogtepunt en mocht je de laatste lift ergens missen… je kunt altijd nog de bus pakken😁

Harry(Winterberg) op 31 okt 2022 10:26

Been there, done that. Dat was heel erg naar. Scheelde dat het vanaf de Fleckalm naar Brixen was, dus hadden nog geluk 😂

Carnas on Tour

Super, al die tips en adviezen van ervaren skiërs en snowboarders! We hebben een mooie regio uitgekozen met een centrale plek voor ons pension, waardoor we veel kanten op kunnen. We willen het rijden wel beperken tot max een minuut of 25 vanaf Uttendorf. Dus de liften bij Zell am See, Kaprun, Bramberg, Hollersbach en Jochberg zijn dan prima te doen. Dat zorgt al voor veel pistekilometers en afwisseling en begin maart zal het met de sneeuw ook nog wel goed zitten. De verder gelegen skigebieden komen dan een volgende keer weer, want we hebben “maar” 1 week met 6 skidagen. Vanaf de Schmittenhöhe pakken we via de Zell am See Express ook nog wel een stukje Skicircus mee. En op basis van bovenstaande reacties durf ik het zeker wel aan om met een deel van onze groep vanuit Jochberg een dag richting Westendorf te gaan om ook in een deel van SkiWelt te skiën. Mooie tocht heen en terug begrijp ik, paar aanbevolen pistes verkennen daar en zelfs lunch op een terras zou dus nog moeten kunnen. Ik heb er nu al veel zin in! En dan mag ik eind januari eerst ook nog een week naar Damüls-Mellau, gecombineerd met daagjes Warth-Schröcken, Faschina én Diedamskopf. Tel daar zoveel mogelijk Winterberg-bezoekjes bij op en het belooft een topwinter te worden. Laat de kou en sneeuw maar snel komen. Bedankt allemaal voor de goede tips en adviezen!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie