Wat is het onduidelijkste pistenplan van de Alpen?

Mijn stem gaat naar Gitschberg-Jochtal. Moet flink inzoomen voordat überhaupt duidelijk is waar op het kaartje je kunt skiën.
.

null

Gang is alles

Skiwelt of Alta Badia zou ik zeggen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn stem gaat naar Gitschberg-Jochtal. Moet flink inzoomen voordat überhaupt duidelijk is waar op het kaartje je kunt skiën.
.

null

Jesper op 31 okt 2022 01:56

Wat ik onduidelijk vind: iemand die om 01:56uur van zondag op maandagnacht naar een pisteplan zit te kijken in resolutie Nokia 3310 style en daar een topic over opent. 😅

Dit kaartje of topic van hier valt het duidelijker te lezen volgens mij.

null

Heb er nog nooit van gehoord en daarbij 1 blik op de kaart met 10 liften dan is de tip: winterberg is dichterbij.

Mij is het onduidelijk: waarom zou je naar Italië willen om te ervaren hoe het is om 55km te skiën over een verspreid gebied? 😉 er zijn andere opties dat zal je vast weten.

Mooie omgeving, lekker eten het kan allemaal maar 1 duidelijkheid heb ik in het leven.

Ik zal de pistekaart nooit gaan gebruiken.

@bonfix is combinatie met andere gebieden in de buurt is het wellicht de moeite waard, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@bonfix is combinatie met andere gebieden in de buurt is het wellicht de moeite waard, toch?

Roy83 op 31 okt 2022 07:28

Vast en zeker. Er zijn ook mensen die, om een voorbeeld te noemen het de moeite waard vinden een seizoenskaart indoorskibaan te kopen.

Zoveel mensen zoveel wensen, blijf ontdekken.

Om maar weer on-topic te komen. Inderdaad, Alta Badia:

null

In werkelijkheid vond ik het daar ook behoorlijk ‘zoeken’ ; was wel m’n eerste keer daar.

Let it snow

null

via lattea boven Sauze D’oulx

Born to Ride

@bonfix was even aan t oriënteren voor een skitripje aankomend seizoen. Leek me mooi te combineren met de omliggende gebieden zoals @roy83 ook betoogt

Gang is alles

Alta Badia, zonder enige twijfel.

Opmerkelijk genoeg bestaat er ook een wél duidelijke pistekaart van Alta Badia. Bij het skipas-verkooppunt in Colfosco stond buiten wel een duidelijke(re) kaart.

In het gebied zelf vond ik de bewegwijzing wel ok, maar het kaartje is minder.

Bedoel je deze @drphil https://skimap.org/data/2053/2205/1455792300.pdf

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

null

via lattea boven Sauze D’oulx

Matthias123 op 31 okt 2022 09:31

Terwijl de berg super logisch is…Ze maken het zich onnodig moeilijk.

Click. Click. Peace

Even buiten de Alpen: de kaart van Winterberg is ook bizar. Verhoudingen kloppen niet, richtingen onduidelijk, pistes verkeerd ingetekend.
Ter vergelijking: de kaart met veel groen doe ik ergens van internet getrokken heb, die wel klopt (maar het is nog veel eenvoudiger uit te tekenen)

null
null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Overigens vind ik Berwang in de overzichtskaart ook niet helemaal recht doen aan de situatie ter plekke:

null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In het gebied zelf vond ik de bewegwijzing wel ok, maar het kaartje is minder.

Bedoel je deze @drphil https://skimap.org/data/2053/2205/1455792300.pdf

Roy83 op 31 okt 2022 10:23

Nee, het kaartje van @JurriaanvanLoo, zie ik nu. Daar staat de richting op.

null

Deze is van Unterwasser / Chäserrugg. Liften en zwarte pistes lijken sterk op elkaar.

@bonfix was even aan t oriënteren voor een skitripje aankomend seizoen. Leek me mooi te combineren met de omliggende gebieden zoals @roy83 ook betoogt

Jesper op 31 okt 2022 09:54

Doe je goed en uiteindelijk heb je een leuk topic te pakken. Op mijn telefoon vanochtend opende het kaartje groter qua inzoomen. Nu achter de werklaptop kan ik ineens niets meer met hetzelfde kaartje de zoomfunctie is nu weg bij mij.

Maar je hebt meer dan gelijk hoor dat sommige kaarten onduidelijk zijn. In de met name grote gebieden is het soms een zoektocht om van de ene naar de andere vallei (berg) te komen om thuis te geraken. Inmiddels dusdanig vaak terug geweest naar bepaalde grote gebieden dat je eigenlijk wel weet waar je bent. Als ik alleen ben of met skimaat is het nooit een probleem maar het doorskiën naar de laatste verbindingslift met vriendinlief is weleens spannend geweest.

Kaartje Paradiski met zelfs een achterzijde valt ook gok ik voor een leek niet makkelijk uit te leggen.

Alhoewel er beroerdere exemplaren zijn gespot hier maar je komt volgens mij ook op veel parallel pistes uit dus echt lastig is dat niet. Paradiski dien je echt ‘terug te komen’ via verschillende dalen wat bijna in alle grote gebieden een feit is.

null

Mijn stem gaat naar Gitschberg-Jochtal. Moet flink inzoomen voordat überhaupt duidelijk is waar op het kaartje je kunt skiën.
.

null

Jesper op 31 okt 2022 01:56

Wat ik onduidelijk vind: iemand die om 01:56uur van zondag op maandagnacht naar een pisteplan zit te kijken in resolutie Nokia 3310 style en daar een topic over opent. 😅

Dit kaartje of topic van hier valt het duidelijker te lezen volgens mij.

null

Heb er nog nooit van gehoord en daarbij 1 blik op de kaart met 10 liften dan is de tip: winterberg is dichterbij.

Mij is het onduidelijk: waarom zou je naar Italië willen om te ervaren hoe het is om 55km te skiën over een verspreid gebied? 😉 er zijn andere opties dat zal je vast weten.

Mooie omgeving, lekker eten het kan allemaal maar 1 duidelijkheid heb ik in het leven.

Ik zal de pistekaart nooit gaan gebruiken.

Bonfix op 31 okt 2022 07:20

Zoals ook @Jesper al aangeeft, is Gitschberg - Jochtal ook voor mij een serieuze kanshebber voor het aankomende skiseizoen. In combinatie met de omringende skigebieden (bijvoorbeeld Plose, Kronplatz, Alta Badia of Gröden) een aantrekkelijke bestemming in mijn ogen.

Op de website van Dolomiti Superski staat er trouwens een overzichtelijkere kaart van Gitschberg-Jochtal en Plose in hun klassieke huisstijl (zie onder).

null

Voor de onduidelijkste plannetjes neig ik ook eerder richting Wilder Kaiser - Brixental en een gedeelte van Kitzbühel. Centraal tussen de Hahnenkamm en Pengelstein is het me niet helemaal duidelijk.

null

Even buiten de Alpen: de kaart van Winterberg is ook bizar. Verhoudingen kloppen niet, richtingen onduidelijk, pistes verkeerd ingetekend.
Ter vergelijking: de kaart met veel groen doe ik ergens van internet getrokken heb, die wel klopt (maar het is nog veel eenvoudiger uit te tekenen)

null
null

Harry(Winterberg) op 31 okt 2022 10:32

Wow ik ben blij met deze kaart :). Ik ben naar gebieden zoals L3V geweest, waar ik het gebied in mijn hoofd meteen kon koppelen aan de skimap. Bij Winterberg, toch een zeer klein gebied, kon ik me gewoon niet goed orienteren terwijl ik de pistemap in mijn hoofd had geprent. Dank voor het delen van deze kaart. Dus volledig eens met je opmerking, harry!

''Powder to the people''

Er komen een paar mooie voorbeelden voorbij. Ik heb er doorgaans weinig moeite mee om kaarten goed te lezen maar er zijn altijd uitzonderingen inderdaad. Alta Badia gaat nog best aardig eigenlijk en zit qua gebied zelf nog redelijk logisch in elkaar, al ben ik het eens dat sommige lijnen op de kaart echt beter hadden gekund.

Waar ik het meest moeite mee heb is de kaart van Skiwelt en dan in het bijzonder het deel tussen Brandstadl, Eiberg en Hartkaiser, say whut? Ondanks alle pijltjes de enige plek ooit waar ik meer tijd heb gebruikt met kaartlezen dan met skiën 🤦‍♂️

null

*bericht bewerkt door Amelm op 31 okt 2022 17:20

Haha, inderdaad, dat is meer vers gekookte spaghetti

null

Deze is van Unterwasser / Chäserrugg. Liften en zwarte pistes lijken sterk op elkaar.

PizMartegnas op 31 okt 2022 11:52

De stijl kan ik wel erg waarderen maar de zwarte pistes hebben echt precies dezelfde dikte en kleur als de liften inderdaad… daarnaast zijn de icoontjes vd liften ook niet heel duidelijk

@Mathijs! Ik vind die van Kitzbühel nog wel goed te doen met alle pijlen die zijn gebruikt om richting aan te geven

*bericht bewerkt door Jesper op 31 okt 2022 20:21

Gang is alles

Niet eens heel onduidelijk, maar die van Kleinwalsertal geeft nogal een vertekend beeld van het gebied.

null

Ze hebben blijkbaar zo veel mogelijk geprobeerd te verhullen dat het allemaal losse deelgebieden zijn.

Voor de onduidelijkste plannetjes neig ik ook eerder richting Wilder Kaiser - Brixental en een gedeelte van Kitzbühel. Centraal tussen de Hahnenkamm en Pengelstein is het me niet helemaal duidelijk.

null

Mathijs! op 31 okt 2022 16:22

Wat is er voor jou niet duidelijk aan @Mathijs!
Ben je er al weleens geweest?

LA NORMA😍☃️

Qua Kirchberg; De werkelijkheid is wel veel overzichtelijker dan het kaartje……

Skiwelt; kaart is vreselijk, maar in werkelijkheid is het gebied ook best onduidelijk.

Bovenop de hohe salve is de richting brixen bijvoorbeeld echt raar aangegeven.

Totales Vollidiot

null

Obertauern in het verleden

May the ski force be with you !!

Niet eens heel onduidelijk, maar die van Kleinwalsertal geeft nogal een vertekend beeld van het gebied. [![]

Ze hebben blijkbaar zo veel mogelijk geprobeerd te verhullen dat het allemaal losse deelgebieden zijn.

Arjen2 op 31 okt 2022 20:48

Google Maps biedt in veel gevallen een veel duidelijker beeld. Zo ook bij KWT.

null

*bericht bewerkt door AMONIVES op 01 nov 2022 08:44

''Powder to the people''

Er komen een paar mooie voorbeelden voorbij. Ik heb er doorgaans weinig moeite mee om kaarten goed te lezen maar er zijn altijd uitzonderingen inderdaad. Alta Badia gaat nog best aardig eigenlijk en zit qua gebied zelf nog redelijk logisch in elkaar, al ben ik het eens dat sommige lijnen op de kaart echt beter hadden gekund.

Waar ik het meest moeite mee heb is de kaart van Skiwelt en dan in het bijzonder het deel tussen Brandstadl, Eiberg en Hartkaiser, say whut? Ondanks alle pijltjes de enige plek ooit waar ik meer tijd heb gebruikt met kaartlezen dan met skiën 🤦‍♂️

null

Amelm op 31 okt 2022 17:17

Helemaal eens. Echt een verschrikking. Als je daar snel terug wilt vanwege eindtijd v.d. skiles van de kinderen of juist met de kinderen bepaalde delen mis wilt houden dan is het keer op keer een drama.

Google Maps biedt in veel gevallen een veel duidelijker beeld. Zo ook bij KWT.

null

AMONIVES op 01 nov 2022 08:44

Nadeel bij Google maps is dat liften en pistes vaak onjuist ingetekend staan, of dat gegevens verouderd zijn. www.openskimap.org of www.opensnowmap.org zijn veel nauwkeuriger en actueler.

Voor de onduidelijkste plannetjes neig ik ook eerder richting Wilder Kaiser - Brixental en een gedeelte van Kitzbühel. Centraal tussen de Hahnenkamm en Pengelstein is het me niet helemaal duidelijk.

null

Mathijs! op 31 okt 2022 16:22

Wat is er voor jou niet duidelijk aan @Mathijs!
Ben je er al weleens geweest?

Piefke op 01 nov 2022 00:35

Neen, wellicht is de realiteit minder onoverzichtelijk dan het pistenplan.

Het centrale gedeelte tussen Pengelstein en de Hahnenkamm is voor mij onduidelijk omwille van de vele paadjes die in verschillende richtingen lopen, ondanks het aanbrengen van een aantal pijlen. Het bijkomend weergeven van een gekende Belgische verkeersregel maakt het ook niet duidelijker ;)

Plaats een reactie