Fischer F18, 174cm, te lang?

Dag,
Afgelopen jaar ben ik voor het eerst op wintersport geweest, en het is ondertussen een obsessie geworden. Ik vond het geweldig en ga dit jaar drie keer.

Na een week in de sneeuw kan je natuurlijk nog weinig, ondertussen heb ik wekelijks indoor les en ben ik van plan veel te lessen komende jaren.

Mijn oog is gevallen op een Fischer progressor F18 die ik in de aanbieding gevonden heb. Probleem is dat hij alleen in 174cm beschikbaar is. Ik ben bang dat dat mij toch net te lang is, en kan geen duidelijk antwoord vinden op het directe effect van een evt te lange ski, afgezien van dat bochten maken waarschijnlijk lastiger zal gaan. Ikzelf ben 183cm, en weeg tussen de 95 en 100 kilo.

Is 174cm dan niet te lang? kan ik niet beter voor een 168cm ski gaan? Ga ik het echt merken of is dat verschil minimaal?

Hoor graag van jullie!

Ben zeker geen expert, maar lijkt me perfect qua lengte. 1m68 gaat ook maar als je deze hebt gevonden en hij is in goede staat zou ik niet twijfelen, zeker aangezien je geen vedergewicht bent. (ik ook niet trouwens).

Ik ben 1m91 en ook los boven 100kg en heb skis in lengte van 1m74 tot 1m84.

Zeker niet te lang.
Met mijn 181 cm en 86kg skiede ik de F18 ook.
Ik vond ze wel wat te licht maar een expert ven ik zeker niet.

Bla, bla, bla.

Deze lengte past perfect voor jou.
Ben je specifiek op zoek naar een ski voor kortere bochten?
Uit voorgaande topics had ik begrepen dat de F18 goed geschikt is kortere bochten en voor iets lichtere skiërs.

Glide on!

Dank voor de reacties.

Waar ik bang voor ben is dat ik het mezelf in het begin (dit jaar) lastig maak met een langere ski, omdat je (schijnbaar) minder makkelijk bochten kan maken. In hoeverre voel je dat? Is dat een groot of subtiel verschil?
@bartvwg hoe lang waren jouw F18s, ook 174?
@vivace wat versta je onder “lichtere skiers”, alsin gewicht of beginners of? Ik heb nog geen goed beeld van wat ik precies wil. De radius zat geloof ik rond de 15m, als ik het goed begrijp is dat gemiddeld en kan ik beide doen.

Glide on!

@bartvwg hoe lang waren jouw F18s, ook 174?

thekingis13 op 04 nov 2022 12:51

Jazeker, 174.

Bla, bla, bla.

174cm is dan zeker niet te lang, zou misschien eerder nog wel 1 langer nemen in elk geval niet kleiner.

Heb zelf de f19 van 177cm en ben zelf 1,80 en 85kg, is fijn skiën.

Dank voor de reacties.

Waar ik bang voor ben is dat ik het mezelf in het begin (dit jaar) lastig maak met een langere ski, omdat je (schijnbaar) minder makkelijk bochten kan maken. In hoeverre voel je dat? Is dat een groot of subtiel verschil?
@bartvwg hoe lang waren jouw F18s, ook 174?
@vivace wat versta je onder “lichtere skiers”, alsin gewicht of beginners of? Ik heb nog geen goed beeld van wat ik precies wil. De radius zat geloof ik rond de 15m, als ik het goed begrijp is dat gemiddeld en kan ik beide doen.

thekingis13 op 04 nov 2022 12:51

Subtiel verschil. Wat je “wint” aan lengte verlies je aan stabiliteit bij een kortere ski. Daarbij hanteer ik zelf altijd lichaamslengte bij een normale piste ski voor middellang tot lange bochten dus zou deze lengte zeker geen probleem moeten vormen voor jou.

Wat @hansiehans ook zegt: liever 1 langer dan 1 korter

Gang is alles

ivm lengte: vergeet ook niet dat Fischer op de F18 en F19 een rocker heeft toegepast.
De ski’s hebben op zich dus een kortere contactlengte met de sneeuw.
Ik dacht dat de advieslengte was -5 tot -10cm onder lichaamslengte bij gemiddelde lichaamsbouw (kan ook 0cm tot -5cm zijn).
Conclusie: de 174cm zal in jouw geval zeker niet te lang zijn.

Glide on!

Ik schat in dat bij jouw lichaamslengte/gewicht die 1.74 een prima skilengte is. Misschien zou bijv. 1.76 ook nog wel kunnen.

Ik ben 1,81 en 76 kg , ik had ook de Fischer F18 model jaar 2020/21, in de lengte van 174m, fijne ski echter ervaarde ik bij de wat meer snelheid dat ze voorin wat minder stabiel bleven , maar goed kan ook aan mijn ski kwaliteiten liggen, ik ben nu overgestapt naar de Fischer RC one 73 ti in 167, verwacht dat dit iets beter bij mij past .

Plaats een reactie