Met jaarwisseling op korte wintersporttrip naar klein gebied

Beste wintersporters,

Net na de jaarwisseling zijn we een aantal dagen vrij (3 tot 8 januari) en zouden we graag op wintersport gaan naar een klein rustig gebied (we zijn nog beginners). Omdat de tijd beperkt is en we geen sneeuwkettingen hebben zoeken we een gebied niet te ver van huis en waar je nog zonder sneeuwkettingen kan komen. Het lijkt ons leuk om ergens in Duitsland een korte wintersporttrip te boeken in Wasserkuppe, Silbersattel, de Harz, Oberwiesental (nabij Tsjechië) of Feldberg. Als er nog andere gebieden zijn die zeker de moeite waard zijn en waar je ook nog zonder sneeuwkettingen kan komen dan horen we het graag!

Nu zitten we met twee dingen waar we niet helemaal uitkomen:

  • We weten niet hoe sneeuwzeker deze gebieden zijn begin januari en of het slim is om dan wat te boeken.
  • We vinden geen complete wintersportreizen naar deze bestemmingen. Als we naar één van deze gebieden willen gaan, hoe pakken we dat dan aan met boeken van verblijf en reserveren/kopen skipas? Zijn er nog andere zaken waar we dan aan moeten denken?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Heel veel gebieden kun je komen zonder sneeuwkettingen, maar je kan ze toch ineens nodig hebben. Ook in winterberg was ik weleens erg blij ze bij me te hebben. Mijn advies dus: zorg er gewoon voor dat je ze hebt. Heb je eventueel een bekende waarvan je passende kettingen kan lenen? Of even op markplaats speuren voor een setje 2e hands?

Qua accomodatie is vaak lastig als je niet standaard een week wilt: schrijf de vvv aan, kijk op Google welke accomodaties er zijn en schrijf ze gewoon aan.

Als kettingen een dingetje zijn (vaak wel te scoren voor weinig op marktplaats) zou ik lekker vliegen op Innsbruck en daar hotelletje pakken en de gebiedjes rondom. Er is hier een topic met een soort Innsbruck citytrip of zo (gevonden, check bv https://www.wintersport.nl/weblog/15/11/2020/snow-show-s3e6-…) . Lijkt me in dit geval geniaal, omdat je als “beginner” ook wellicht niet de behoefte hebt om alleen maar de hele dag op de latten te staan. Bovendien heb je echt absoluut geen kettingen nodig ;)

Edwin van Riel

Je MOET er niet op gokken om geen sneeuwkettingen nodig te hebben.
Oberstdorf / KleinWalserTal zeker de moeite waard.

Als je geen <25 euro kan uitgeven aan sneeuwkettingen, waaraan dan wel? 🤷‍♂️

Google eens op ‘goedkope sneeuwkettingen’ 😉

Als gebied raad ik - zoals vaak - nauders/schöneben aan. 😎

*bericht bewerkt door bartvwg op 06 nov 2022 11:05

Bla, bla, bla.

Dank voor de snelle reacties. Wordt zeer gewaardeerd.

Over de sneeuwkettingen: Ik had het idee dat deze zeker een paar honderd euro zouden kosten. Geen idee dat dit ook voor onder de 100 euro te verkrijgen was. Ik ga er nog eens naar kijken, dank!

Allereerst ben ik het eens met de vorige opmerkingen over sneeuwkettingen, ook in makkelijk aan te rijden gebieden kan je ze soms nodig hebben!

Daarnaast is de sneeuwzekerheid in deze laaggelegen gebieden begin Januari soms nog een issue; je kan een prachtig winterwonderland aantreffen, maar het kan ook zo zijn dat je helemaal nog niet kan skiën… zie bijvoorbeeld de webcam van Fichtelberg van 3 Januari 2022…

null

Wil je skizekerheid, dan zal je toch naar Winterberg (door de enorme kunstsneeuw installaties) of naar de Alpen moeten. Kleinwalsertal is zoals hierboven ook al genoemd dan een makkelijk aan te rijden bestemming.

Accommodatie zoek je op de site van de lokale vvv (bijv. https://www.oberwiesenthal.de/ of https://www.kleinwalsertal.com/) en skipas koop je gewoon bij de skilift aan de kassa!

Veel plezier op jullie vakantie.

Behalve de sneeuwkettingen, die in bergachtig gebied verplicht zijn heb je in Duitsland van oktober tot april winterbanden nodig. Kleinwalsertal, Oberstdorf zijn relatief dicht bij en meer sneeuwzeker als de plaatsen die je op noemt

Dienten Die Alte schule

@Nuet
Ai, dat ziet er inderdaad niet prettig uit. Ik ga eens kijken naar kleinwalsertal en Oberstdorf zoals ook Elly3 noemt, en andere gebieden daar in de buurt.

Wederom dank voor het meedenken. Fijn dat er zo snel al gereageerd wordt :)

Voor accomodatie zou je kunnen kijken op airbnb, omdat je dan niet altijd gebonden bent aan een volle week.

❄️

Voor sneeuwkettingen zeker eens op marktplaats rondkijken. Voor rond de €25 kun je prima setjes vinden, soms zelfs voor minder.

Sneeuwkettingen kan je ook huren. Dan ben je zekerder van de kwaliteit dan wanneer je de goedkoopste, of 2dehandse koopt.

Harz sowieso niet doen, piepklein gebied en stervensdruk.

sneeuwkettingen op MP zijn een soort wisselsysteem :-)
Als je een nieuwe auto hebt met een andere bandenmaat wissel je je kettingen in.

Totales Vollidiot

Skigebied van Montafon (Oostenrijk) ligt vanuit veel locaties in Nederland op net geen 900 km.
Dat is wat verder inderdaad, maar wel een volwaardig skigebied en vrij makkelijk aan te rijden.

Behalve de sneeuwkettingen, die in bergachtig gebied verplicht zijn heb je in Duitsland van oktober tot april winterbanden nodig. Kleinwalsertal, Oberstdorf zijn relatief dicht bij en meer sneeuwzeker als de plaatsen die je op noemt

Elly3 op 06 nov 2022 11:52

All season mag ook MITS ze een sneeuwvlokje hebben. Wat ze eigenlijk allemaal hebben.

Goedkoopste manier kettingen is Bol.com kopen en terugsturen indien niet gebruikt. Of voor maximaal 25 euro op Marktplaats inderdaad.

*bericht bewerkt door havana op 07 nov 2022 10:35

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Frankrijk is 2e week kerstvakantie relatief rustig. Gebieden als Combloux, le Grand Bornand of Les Gets aan de noordzijde van de Franse Alpen zijn ook relatief dichtbij en naar mijn idee ook geschikt voor de meer beginnende wintersporters.

Goedkoopste manier kettingen is Bol.com kopen en terugsturen indien niet gebruikt.

havana op 07 nov 2022 10:34 Das ook wel een enorm creatieve manier van huren inderdaad!

*bericht bewerkt door Kdtl op 07 nov 2022 12:06

Totales Vollidiot

Goedkoopste manier kettingen is Bol.com kopen en terugsturen indien niet gebruikt.

havana op 07 nov 2022 10:34 Das ook wel een enorm creatieve manier van huren inderdaad!
Kdtl op 07 nov 2022 12:06

huren zonder betalen is lenen, in dit geval zonder medeweten van de “verhuurder”. discussie is hier al eerder gevoerd…

Edwin van Riel

Plaats een reactie