Advies bij ski's kopen

Hallo allemaal,

Ik ben dus op zoek naar een nieuw paar ski’s, maar ik heb eigenlijk geen idee wat. Ik ben van plan om binnenkort een aantal modellen te uitproberen bij SnowWorld, maar wellicht heeft iemand nog meer adviezen.
Mijn huidige ski’s zijn Völkl RTM77’s van 166 cm en 10 jaar oud en eigenlijk ski ik daar nog heerlijk op. Toch wil ik wel wat nieuws, omdat ze zo oud zijn en minstens 10 centimeter te kort.
Ik ben namelijk 188 cm, 75 kg en 27 jaar oud. Ik ski al meer dan 20 jaar, en heb 5 jaar les gegeven op een borstelbaan (en daarbij ook zelf techniektraining gekregen). Kom elke piste wel makkelijk en snel af, met heel af en toe een uitstapje naar de offpiste (wel net naast de piste). Schaal mezelf in op niveau 8. Ski zowel korte als lange bochten, niet per se een voorkeur. Ik heb wel het gevoel dat er nog meer uit te halen is en dat mijn huidige ski’s een beetje onder mijn niveau zijn.

Ik ben alles behalve een materiaalfreak, dus ik weet ook niet echt waar te beginnen. Uitproberen bij SnowWorld lijkt me een goede start, maar volgens mij zijn dat alleen nieuwe modellen. Deze zijn vaak ook vrij prijzig en ik weet niet of ik verschil merk tussen een ski van 250 euro en 750 euro. Overjarige modellen of tweedehands exemplaren zouden voor mij ook een optie zijn, maar hierbij weet ik helemaal niet wat ik moet kopen, zonder deskundig advies.

Mijn vragen zijn eigenlijk:

  • Hebben jullie advies bij aanvang van het testen? Je mag volgens mij 5 paar uitkiezen, zouden jullie hierbij al aanraders hebben om te proberen?
  • Hebben jullie nog andere tips voor ski’s? Ik hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste, dus misschien zijn er goedkopere opties.
  • Of moet ik toch gewoon voor een nieuw en goed model gaan, zijn die het geld echt wel waard?

Beetje lastig te beantwoorden voor jullie omdat ik zelf nog niet zo goed weet wat ik wil, maar hopelijk kunnen jullie en duwtje in de goede richting duwen.

Je zou wat nieuwe modellen kunnen testen, dan terug naar het voorgaande model en. Even checken of er veel veranderd is (meestal miet)

Niet echt duidelijk wat je zoekt inderdaad dus vul bv bij duijvesteijn de skiselector even in, kun ook direct zien wat daarvan bij snowworld beschikbaar is. Navorsten weet je wellicht iets beter wat je zoekt ennkun je altijd de bekende sites even afzoeken wat ervan bv de afgelopen 2,seizoenen nog is (niet veel waarschijnlijk, erg mager momenteel)

Mijn mening: nieuwste model kost je vaak relatief veel geld zonder er echt op vooruit te gaan.

Edwin van Riel

Tip: ga naar 1 van de geplande testavonden in SnowWorld Zoetermeer die weer zijn gepland door de NLSkiV. Staan dan meerdere fabrikanten met dus veel keuze én gelegenheid om advies te vragen. Leuke en nuttige avonden weet ik uit ervaring.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Tip: ga naar 1 van de geplande testavonden in SnowWorld Zoetermeer die weer zijn gepland door de NLSkiV. Staan dan meerdere fabrikanten met dus veel keuze én gelegenheid om advies te vragen. Leuke en nuttige avonden weet ik uit ervaring.

Nick_Lobé op 07 nov 2022 19:30

Wanneer is dat weer? Beste ff wegblijven dan hahaha

Edwin van Riel

@evr66 Dat eerste uurtje van de testavond is meer dan prima, en later ook nog goed te doen hoor.

@evr66 Dat eerste uurtje van de testavond is meer dan prima, en later ook nog goed te doen hoor.

Bennie op 07 nov 2022 20:00

Nou, als jij het zegt, wie weet. Heb toch een voorkeur voor za/zo 8 uur en dan half 10, uiterlijk 10 uur wegwezen. Afgelopen zaterdag op de plaatjes.

null
null

*bericht bewerkt door evr66 op 07 nov 2022 20:16

Edwin van Riel

Tip: ga naar 1 van de geplande testavonden in SnowWorld Zoetermeer die weer zijn gepland door de NLSkiV. Staan dan meerdere fabrikanten met dus veel keuze én gelegenheid om advies te vragen. Leuke en nuttige avonden weet ik uit ervaring.

Nick_Lobé op 07 nov 2022 19:30

Wanneer is dat weer? Beste ff wegblijven dan hahaha

evr66 op 07 nov 2022 19:42

null

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@evr66 Dat eerste uurtje van de testavond is meer dan prima, en later ook nog goed te doen hoor.

Bennie op 07 nov 2022 20:00

Later op de avond andere ski’s testen dan aan het begin. Piste zal uitdagend worden met onderweg veel andere skiërs als hindernis …

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Had het wel netjes gevonden als ze ons uitnodigden per nieuwsbrief, zoals vorig jaar…

Had het wel netjes gevonden als ze ons uitnodigden per nieuwsbrief, zoals vorig jaar…

Bennie op 07 nov 2022 21:44

Ik las het onverwacht in het nieuwe wintersport magazine. Heb ook de e-mail / nieuwsbrief hierover gemist. Toeval wil dat ik er elke donderdag ben voor de Club Snowworld Training. Dus als ik er een langere avond van maak kan ik daarvoor en daarna nog wel wat testen ook.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Shit, da’s onze trainingsavond (zitten na csw van Nick). Wordt nog lachen, een testevent naast de palen 😂😂😂

Edwin van Riel

Shit, da’s onze trainingsavond (zitten na csw van Nick). Wordt nog lachen, een testevent naast de palen 😂😂😂

evr66 op 08 nov 2022 07:07

Gewoon allemaal met die test ski’s tussen de palen☃️

LA NORMA😍☃️

Shit, da’s onze trainingsavond (zitten na csw van Nick). Wordt nog lachen, een testevent naast de palen 😂😂😂

evr66 op 08 nov 2022 07:07

Gewoon allemaal met die test ski’s tussen de palen☃️

Piefke op 08 nov 2022 11:06

komen er zo nu en dan al meer dan genoeg tussendoor. heeft al mooie klappen opgeleverd de laatste weken.

Edwin van Riel

Shit, da’s onze trainingsavond (zitten na csw van Nick). Wordt nog lachen, een testevent naast de palen 😂😂😂

evr66 op 08 nov 2022 07:07

Gewoon allemaal met die test ski’s tussen de palen☃️

Piefke op 08 nov 2022 11:06

komen er zo nu en dan al meer dan genoeg tussendoor. heeft al mooie klappen opgeleverd de laatste weken.

evr66 op 08 nov 2022 11:15

Hahaha, dat is toch ook leuk om te proberen, dat het dan anders is dan je bovenaan bedacht is mooi voor het “publiek”😂

Ik heb ook ooit eens een ski getest en die meteen tussen de palen geramd, werd zelfs meteen eerste in mijn klasse😜💪☃️

LA NORMA😍☃️

@piefke, dat waren mijn ski’s geloof ik. de enige beker die er ooit mee gewonnen is hahaha

maar mensen die er inschuiven terwijlk je onderweg bent is niet heel tof ;)

Edwin van Riel

@evr66 @piefke Dat waren idd de ST-Ti’s

*bericht bewerkt door Bennie op 08 nov 2022 13:49

@evr66 @piefke Dat waren idd de ST-Ti’s

Bennie op 08 nov 2022 13:49

Yup, heb nog 1 setje, continue uitgeleend aan kan&alleman. Heel erg veelzijdige ski. Gebruik ze alleen zelf niet meer hahaha

Edwin van Riel

Tip: ga naar 1 van de geplande testavonden in SnowWorld Zoetermeer die weer zijn gepland door de NLSkiV. Staan dan meerdere fabrikanten met dus veel keuze én gelegenheid om advies te vragen. Leuke en nuttige avonden weet ik uit ervaring.

Nick_Lobé op 07 nov 2022 19:30

Wanneer is dat weer? Beste ff wegblijven dan hahaha

evr66 op 07 nov 2022 19:42

null

Nick_Lobé op 07 nov 2022 21:35

Tickets zijn te vinden op: https://shop.wintersport.nl/collections/boeken/tickets… voor wie te lui is om de QR-code te scannen.

Ik ben er in ieder geval de 24’ste bij 😊

Is er toevallig ook al bekend welke modellen te testen zijn? Heb wel een overzicht van de aanwezige merken gezien, maar niet van de modellen die ze meenemen?

Bedankt voor jullie input. Ik ben afgelopen weekend gaan testen in Zoetermeer (die testavonden vallen bij mij helaas ongelegen). Tussen 12 en 4 was het erg druk, maar daarvoor en vooral daarna heb ik nog heerlijk kunnen skiën. Met wat hulp van het personeel bij heb ik nu een wat beter beeld wat bij mij past. Ik heb het volgende uitgeprobeerd:

  • Salomon S/Force (11? Ti80? Weet het niet meer zeker). Deed het vooral goed op hoge snelheid. Nu was de indoorbaan op spitsuur niet de beste plek om dat te ervaren. De korte bochten vielen me zwaar. Dus niet helemaal overtuigd hiervan.
  • Head Supershape E-Rally. Korte bochten waren meteen een verademing t.o.v. de S/Force. Lekker korte radius, maar toch mooie lange bochten mee te snijden. Voelde meteen heel vertrouwd aan. Goede allrounder
  • Head Supershape E-Titan. Zelfde serie als de E-Rally en de pluspunten daarvan waren ook hierbij te merken. Ondanks dat hij iets breder is dan de E-Rally, doet hij er bijna niet voor onder qua korte bochten. En met die extra breedte, denk ik dat ik hier in de Alpen nog meer plezier uit zal halen dan de E-Rally. Favorietje van de dag.
  • Salomon Stance 84. Kende deze niet en het leek me meer een offpiste georiënteerde ski. Hij woog ook bijna niks bij het optillen. Ik was dus ook zeer positief verrast toen ik hier mee aan de slag ging. Draaide heel makkelijk zonder veel moeite. En ook nog een zeer degelijke kantengrip op de inmiddels ijzige stukken.
  • Elan Ripstick 96. Dit was grappig om te proberen, iets heel anders, maar ik weet nu in ieder geval ook wat ik niet zoek.

Had ook nog graag een Elan Wingman 82 of een Atomic Redster getest, naar aanleiding van goede verhalen op internet, maar die waren er helaas niet. De Atomic Redster Q9.8 komt deze week wel binnen bij Duijvestein (maar duur haha).
Nu ik wat beter weet wat ik wil heb ik wat specifieker kunnen zoeken op internet. Ik heb een lijstje kunnen maken van opties:

  • Head Supershape E-Titan
  • Elan Wingman 82 CTI
  • Atomic Redster X9 WB
  • Fischer RC One 82 GT
    Hierbij gezegd hebbende dat de Supershape de enige is die ik daadwerkelijk getest heb. De andere heb ik alleen over gelezen en zijn qua specificaties vrij vergelijkbaar. De Redsters zijn wat smaller dan de rest, maar zijn volgens de verhalen hele makkelijk skiënde latten voor mijn ambitie en niveau. Ik heb de Supershape in 170 getest. 177 zou ook kunnen met mijn lengte, maar ik schrok wel van de radius die daarmee ook 1,5 meter omhoog gaat.

Kunnen jullie hier iets mee? Aan- of afraders van dit lijstje, nog andere vergelijkbare ski’s? En misschien als specifiek plekken of sites waar ik een goed model kan kopen voor niet de hoofdprijs (overjarig of tweedehands)?

*bericht bewerkt door Stanro op 14 nov 2022 13:24

Plaats een reactie