Val Cenis,sneewverwachting Frankrijk

Hallo, een beetje huiverig volg ik de weersverwachting in Frankrijk. Oudejaarsavond komen we aan in Val Cenis. Ik weet dat dit nog meer dan 7 weken weg is maar het is er nog aardig groen. Geen garantie voor succes maar zijn er mensen vaker daar in de buurt geweest en weten jullie of het andere jaren rond deze tijd ook nog groen was? Ik begin m al een beetje te knijpen…hopelijk overbodig… Bedankt!

Loes, je mag in blinde paniek raken als de Alpen nu al helemaal dichtgesneeuwd zijn. Dan hebben we ofwel een nieuwe ijstijd, ofwel over een paar weken een hoogwaterprobleem.
Tot begin december mag je op groene dalen rekenen, met witte toppen.
Vroeger was de kerst ook al nooit een heel sneeuwzekere periode hoor. Dankzij kunstsneeuw kan er nu veel meer, maar het kan altijd tegenzitten. Als er half december nog niets op de webcam te zien is, dan mag je je zorgen gaan maken.

Loes, je mag in blinde paniek raken als de Alpen nu al helemaal dichtgesneeuwd zijn. Dan hebben we ofwel een nieuwe ijstijd, ofwel over een paar weken een hoogwaterprobleem.
Tot begin december mag je op groene dalen rekenen, met witte toppen.
Vroeger was de kerst ook al nooit een heel sneeuwzekere periode hoor. Dankzij kunstsneeuw kan er nu veel meer, maar het kan altijd tegenzitten. Als er half december nog niets op de webcam te zien is, dan mag je je zorgen gaan maken.

Bennie op 08 nov 2022 17:02

Dankjewel, ik denk dat het komt omdat ik altijd met carnaval ging skiën, altijd veel sneeuw gehad. Deze periode is nieuw voor mij. Ik duim hard door!

Ik las ergens dat er dit jaar helemaal geen sneeuw gaat vallen in Val Cenis. ;)

Denk dat Bennie alles wel gezegd heeft. Wat ook helpt om wat rustiger te worden is bv dit:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/valcenis/sneeuwzekerh…

Voor Val Cenis hoef je je geen zorgen te maken. De hellingen liggen op het noorden, dus wat er valt blijft lang liggen. Ze hebben daarnaast ook een prima kunstsneeuwinstallatie.

Zelfs vorig jaar tot in het dal kunnen skien en zag net op de webcam dat in het dal de sneeuwkanonnen draaien.
Wij komen ook aan op 31 dec.
Deze keer een appartement gehuurd vlak bij vieux molin.

Er is in de regio toch al wel wat gevallen. Wij gaan naar La Norma en daar oogt het boven al aardig wit… geen enkele reden tot paniek. Zeker niet als je op de weersverwachting ziet dat het de komende dagen al gaat sneeuwen…

Dankjulliewel! Hou de cams ook goed en in de gaten en ben nu al weer wat geruster :)

Ik kan me wat dat betreft december 2006 nog goed herinneren. Er lag dat jaar nog bijna nergens in de Alpen sneeuw, alleen een paar dorpjes met ijsplaten (Gstaad) die open waren, verder was alles dicht.

We hadden gezien dat het op nieuwjaarsdag zou gaan sneeuwen, dus toen zijn we naar Les Portes du Soleil gegaan. Bij aankomst op oudjaarsdag was het nog helemaal groen. 's nachts begon het eerst hard te regenen - overal ontstonden enorme plassen water. In de loop van de ochtend ging de regen over in sneeuw en bleef het maar doorsneeuwen. Binnen een uur (!) waren de plassen water dichtgesneeuwd. Vanaf de middag hebben we in diepe poeder op de paar pistes die open waren gespeeld terwijl de pistenbully’s de rest prepareerden en het maar door bleef sneeuwen. De volgende dag was alles open! Dus ik zou me nog niet zo’n zorgen maken - het kan letterlijk in één dag allemaal anders zijn! Bovendien wordt er tegenwoordig zoveel met kunstsneeuw geprepareerd dat we nu veel meer kunnen skiën en betere condities op de pistes hebben dan ooit tevoren, gek genoeg!

Ik kan me wat dat betreft december 2006 nog goed herinneren. Er lag dat jaar nog bijna nergens in de Alpen sneeuw, alleen een paar dorpjes met ijsplaten (Gstaad) die open waren, verder was alles dicht.

We hadden gezien dat het op nieuwjaarsdag zou gaan sneeuwen, dus toen zijn we naar Les Portes du Soleil gegaan. Bij aankomst op oudjaarsdag was het nog helemaal groen. 's nachts begon het eerst hard te regenen - overal ontstonden enorme plassen water. In de loop van de ochtend ging de regen over in sneeuw en bleef het maar doorsneeuwen. Binnen een uur (!) waren de plassen water dichtgesneeuwd. Vanaf de middag hebben we in diepe poeder op de paar pistes die open waren gespeeld terwijl de pistenbully’s de rest prepareerden en het maar door bleef sneeuwen. De volgende dag was alles open! Dus ik zou me nog niet zo’n zorgen maken - het kan letterlijk in één dag allemaal anders zijn! Bovendien wordt er tegenwoordig zoveel met kunstsneeuw geprepareerd dat we nu veel meer kunnen skiën en betere condities op de pistes hebben dan ooit tevoren, gek genoeg!

Claire op 20 nov 2022 12:08

Bijzonder dat t zo kan gaan! Fijn voor jullie in ieder geval! Bedankt voor je reactie:)

Wij zitten in een appartement naast de Colomba stoeltjeslift, zelfde periode en heb er vooralsnog alle vertrouwen in!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

https://www.haute-maurienne-vanoise.com/summer/val-cenis/res… vind de webcams er toch al wel belovend uitzien! Val Cenis deelde nog op instagram dat ze met vier weken wel verwachten gewoon lekker open te gaan!

De Escargot is ook alweer afgesloten voor autoverkeer zodat hij goed vol kan sneeuwen.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 21 nov 2022 15:15

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

https://www.haute-maurienne-vanoise.com/summer/val-cenis/res… vind de webcams er toch al wel belovend uitzien! Val Cenis deelde nog op instagram dat ze met vier weken wel verwachten gewoon lekker open te gaan!

De Escargot is ook alweer afgesloten voor autoverkeer zodat hij goed vol kan sneeuwen.

LoveToSki op 21 nov 2022 15:02 Ik zag het ook ja. T gaat over paar dagen weer wat warmer worden, hopelijk blijft t daarna ff kouder .....bedankt!

Ik vvind dit altijd een fijne weersite voor Frankrijk (klopt eigenlijk altijd): https://meteofrance.com/previsions-meteo-france/lanslebourg-…

Daar vind ik de voorspellingen nog best goed wat sneeuw betreft! Max 6 graden in het dal, elke nacht vorst.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Goedemorgen, zoek me suf maar vind enkel dat er ‘maar’ 15% vd pistes geopend zijn :( het seizoen is wel officeel begonnen dus zou toch wel jammer,zeker met de dip die er mogelijk nog aankomt… andere Val Cenis gangers die positiever ingesteld zijn?

*bericht bewerkt door Loesch83 op 19 dec 2022 05:44

Op de site van Haute Mauriënne Vanoise:
https://www.haute-maurienne-vanoise.com/hiver/val-cenis/ski/…

staat dat in Val Cenis het volgende open is:

46 van de 62 pistes
27 van de 29 liften

40 cm sneeuw in het dal, 80 op de berg…

Ik denk dat je je voorlopig geen zorgen hoeft te maken…

Wel jammer dat het de komende twee weken een stuk warmer wordt…, maar je kunt hoe dan ook skiën met oud en nieuw…

In de komende week is er in ieder geval wel sneeuw nog voorspeld, vanaf woensdag geloof ik!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Goedemorgen, en wordt het stiekem dan toch nog druk in de nieuwjaarsweek met al die NL-ers…;)
En waarom toch allemaal naar Val Cenis, en de andere gebieden in de Maurienne, juist in die week? Ik weet het wel;
Een skivakantie in ons hoogseizoen, voor een laagseizoenprijs, die weten wij wel te scoren, en terecht!
En de keuze op Val Cenis is dan misschien wel een met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Want ondanks dat je minder piste km’s hebt in Val Cenis tov bv Sybelles, Val Cenis heeft bijzondere feiten die het een kleine voorsprong geven:
Pistes boven 2000mtr:
42% voor Sybelles, en voornamelijk op het oosten.
54% voor Val Cenis, en voornamelijk op het noorden.
De mate van kunstsneeuwinstallaties op de pistes onder de 2000mtr is een inschatting;
50% besneeuwd in Sybelles
70% besneeuwd in Val Cenis
En die zie je dus ook terug in de huidige geopende pistes, tov het totaal;
81/144 in Sybelles: 56%
46/62 in Val Cenis: 74%

Ondanks dat Val Cenis minder neerslag krijgt, heeft het hierdoor nu meer pistes open. Daarbij niet te vergeten is dat Val Cenis een microklimaat heeft; door haar zogenaamde inneralpiene ligging, krijgt het dan wel minder neerslag, maar:

  • Veel minder last van Fohn of een warmtefront dan Sybelles;
  • Kou blijft langer in het dal hangen; afgelopen week was de sneeuwgrens in het westen van de Franse alpen aan het begin van het koufront wat vanuit het zuidwesten kwam tussen de 1800-2200mtr! In Val Cenis heeft het de hele middag gesneeuwd (in het begin wel natte sneeuw).

De komende week wordt erg spannend qua weer; maar mijn verwachting is dat Val Cenis er beter uit gaat komen, en dus de betere keuze lijkt voor nu wanneer je in de kerstvakantie gaat skiën.

We zijn al 7x in Val Cenis gaan skiën. In alle tijden van het jaar. We hebben altijd goed kunnen skiën vanwege de noord oriëntatie van de hellingen. We zijn gek op het gedeelte bij Termignon. Dat is ontsloten met twee slepers, maar oh zo mooi en rustig.
Ik vermoed dat ze nog niet alles open hebben vanwege de rustige opstart periode en niet vanwege een gebrek aan sneeuw.

sneeuw witje en de 7 bergen

Goedemorgen, zoek me suf maar vind enkel dat er ‘maar’ 15% vd pistes geopend zijn :( het seizoen is wel officeel begonnen dus zou toch wel jammer,zeker met de dip die er mogelijk nog aankomt… andere Val Cenis gangers die positiever ingesteld zijn?

Loesch83 op 19 dec 2022 05:28

Als je het zelf in de gaten wilt houden kan je de app van Val-Cenis gebruiken:
https://apps.apple.com/nl/app/val-cenis/id1443801142… (Link voor iPhone).

Met het skiën komt het daar wel goed in de nieuwjaarsweek. Ook al wordt het wat warmer komende dagen.

Wij kiezen Val Cenis niet eens vanwege de prijs maar juist omdat het een wat kleiner gebied is als tegenhanger voor het drukke Hinterglemm waar we in februari heen gaan. In de zomer ook in Val Cenis geweest, vind het daar gewoon zo mooi!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ja ook een goede reden om in de nieuwjaarsweek naar Val Cenis te gaan,
Omdat het geen hoogseizoen voor de Fransen is, zullen niet alle bedden bezet zijn, en daarmee is het minder druk. Klein betekent niet altijd minder druk, maar in Val Cenis is de spreiding 's ochtends met de 5(!) verschillende concentraties van overnachten, met elk hun eigen liften ook erg goed.
En de omgeving ook vanwege de afwezigheid van andere skigebieden, bebouwing is erg fraai. Met het spectaculaire zicht op Parc Vanoise en haar tientallen bergen van 3000mtr +

*bericht bewerkt door Derhansel op 19 dec 2022 11:14

Hopelijk voor alle andere wintersporters dit jaar, was de nieuwjaarsweek achteraf gezien de week met de minste condities…
En was het in Val Cenis nog heel goed te doen, in vergelijking tot Les Sybelles…
We hebben echt prima gehad, ondanks de mindere condities. Het microklimaat van de Haute Maurienne, de geweldige kunstsneeuwinstallatie (320 sneeuwkanonnen inmiddels) en de ligging vrijwel geheel op de noordhelling hebben hun nut bewezen.

null
null
null
null

*bericht bewerkt door Derhansel op 08 jan 2023 20:37

Plaats een reactie