Breedte leest skischoenen

Hi allen,

Is het gek dat ik met redelijk brede voeten (108-109 bij MP 28,5) brede schoenen te groot vind? Ik was vanmiddag bij de DAKA, heb mijn voeten laten 3D-scannen en kreeg toen eigenlijk alleen maar brede schoenen aangeraden (alle schoenen in het systeem die ‘matchten’ met mijn voeten waren breed). De lengte was perfect, echter vond ik ze allemaal te groot en hadden mijn tenen net te veel ruimte om te bewegen. Ik had geen tijd meer om andere schoenen te passen maar zou het kunnen zijn dat een smallere schoen beter zou passen, ondanks de breedte van mijn voet? Zit zelf te kijken naar de Salomon S Pro 120 omdat de HV versie daarvan gisteren redelijk goed zat en matchte met mijn voeten (naast het feit dat hij te breed is).

Ik heb ook een brede voet en heb met passen gemerkt dat het per merk verschilt waar de schoen breed is.
Salomon zat me niet lekker net als K2. die zijn op een andere plek wijd als degene die ik nu heb.
ik ben uitgekomen bij Atomic Hawx magna 95. maat 26
iets ruim als ik de standaard zooltjes er in heb maar met mijn eigen zolen van podoloog zitten ze prima.

als ik jou was zou ik ook bij andere shops nog even gaan kijken.

de truc is een schoen te nemen van de juiste lengte en direct te letten op of 't ergens klempt
en als hij ergens klemt, dan is dat nog wel uit te duwen. maar te groot krijg je lastig goed.
maar zoals altijd: ga naar een bootfitter. Anders koop je waarschijnlijk een paar dat toch tegen gaat vallen en dat is uiteindelijk meer zonde van 't geld

Ik heb wat brede voorvoet en smalle hiel. Dus ik kwam uit op een smalle schoen (waar mijn hiel goed in zit) en die vooraan gewoon pijnlijk klemde. Vervolgens vooraan laten verbreden. Tadaa, klaar.
In menig gewone winkel kijken ze naar de brede voorvoet waarop een een schoen krijgt die op dat punt wel klopt, maar verder waarschijnlijk te los zit.

Oh, het probleem bij mij was dat bijvoorbeeld bij de Nordica Cruise 120 de hiel op zich redelijk goed zat maar de voorkant net te breed en hoog was (hij zat eigenlijk net te comfortabel in de voorkant waardoor mn tenen te bewegen waren), is er een model die een zelfde hiel heeft maar net iets smallere voorvoet/wreef? Ik wilde vrijdag weer naar een winkel gaan om te passen, hebben jullie nog advies voor een (goede) winkel? Rond Amsterdam.

*bericht bewerkt door SkiJohan op 09 nov 2022 08:23

Oh, het probleem bij mij was dat bijvoorbeeld bij de Nordica Cruise 120 de hiel op zich redelijk goed zat maar de voorkant net te breed en hoog was (hij zat eigenlijk net te comfortabel in de voorkant waardoor mn tenen te bewegen waren), is er een model die een zelfde hiel heeft maar net iets smallere voorvoet/wreef? Ik wilde vrijdag weer naar een winkel gaan om te passen, hebben jullie nog advies voor een (goede) winkel? Rond Amsterdam.

SkiJohan op 09 nov 2022 08:22

Austria Sport opent medio november als het goed is een vestiging in Amsterdam ( https://www.austriasport.nl/austria-sport-amsterdam… ). Ik kom graag bij Austria Sport en m’n gezin en ik zijn daar altijd top geholpen met het kopen (en eventueel aanpassen) van skischoenen.

*bericht bewerkt door brakes op 09 nov 2022 14:33

Ben zelf ook “gezegend” met wijde voeten (112-113) met daarboven op nog een tailors bunion (soort bult aan de kleine teen die nog eens een halve cm uitsteekt). Ik heb wel relatief smalle hielen.

Ik skiede vroeger altijd op te grote skischoenen. 3 jaar terug ben ik naar een plaatselijke bootfitter geweest en ben ik 1,5 mondopoint gezakt in schoen (van 30 naar 28.5). Als ik de schoenen aandoen zit ik met de tenen echt tegen de voorkant aan, maar als ik dan de schenen naar voor duw is past het perfect. Qua breedte hielp uitduwen (naast het feit dat het al een brede schoen was). Het nam wel wat sessies in beslag, eerst skieen zonder uitduwen, terugkomen, beetje uitduwen, opnieuw skieen, enz enz. Na 2 beurten was het perfect. Naar de bootfitter dus ;-)

Ik ski op Atomic Hawx Magna 130s (leest is 102 breed). Niet dat dat er zake doet want passen en expert advies is de boodschap.

Veel succes.

@Skijohan,
Het verbaasd inderdaad wel een beetje, maar ja, uiteindelijk maakt dat niet uit. Zoals @Suzanne al schrijft, de plek waar de breedte wordt gemeten, en hoe en waar de schoen breed is verschil nogal.
Misschien heb je een brede voet maar ook een lage voet? De meeste schoenen met meer volume (HV) hebben een bredere voorvoeg, maar ook een hogere wreef, dus dan kan ik me goed voorstellen dat je te veel ruimte hebt.

Heb je een schuifmaat? Dan kun je thuis in ieder geval eens meten wat je voorvoet breedte is in zowel belaste als onbelaste toestand. Als je voet veel breder (en langer) wordt als je hem belast (er op staat) dan wordt hij ook lager.
In dat geval kun je (waarschijnlijk) met een goede inleg zool voorkomen dat je voet (veel) langer en breder wordt, waardoor je een kleinere maat schoen en een smaller model kunt nemen, en je voet ‘hoog’ blijft, waardoor je niet te veel speling in de hoogte krijgt, waarmee je dus twee vliegen met een klap vangt.

In ieder geval zou ik een bootffitter bezoeken.

*bericht bewerkt door Slim op 11 nov 2022 17:48

Heb je in t dagelijks leven ook weleens last van je voeten.
Ik heb de zooltjes voor mn werkschoenen ook in mn skischoen liggen. Dat scheelt in de breedte best veel en ook de hoogte is anders.

Ze worden deels vergoed door mn zorgverzekering.

@Skijohan,
Het verbaasd inderdaad wel een beetje, maar ja, uiteindelijk maakt dat niet uit. Zoals @Suzanne al schrijft, de plek waar de breedte wordt gemeten, en hoe en waar de schoen breed is verschil nogal.
Misschien heb je een brede voet maar ook een lage voet? De meeste schoenen met meer volume (HV) hebben een bredere voorvoeg, maar ook een hogere wreef, dus dan kan ik me goed voorstellen dat je te veel ruimte hebt.

Heb je een schuifmaat? Dan kun je thuis in ieder geval eens meten wat je voorvoet breedte is in zowel belaste als onbelaste toestand. Als je voet veel breder (en langer) wordt als je hem belast (er op staat) dan wordt hij ook lager.
In dat geval kun je (waarschijnlijk) met een goede inleg zool voorkomen dat je voet (veel) langer en breder wordt, waardoor je een kleinere maat schoen en een smaller model kunt nemen, en je voet ‘hoog’ blijft, waardoor je niet te veel speling in de hoogte krijgt, waarmee je dus twee vliegen met een klap vangt.

In ieder geval zou ik een bootffitter bezoeken.

Slim op 11 nov 2022 17:47

Ik zie inderdaad dat mijn voet bij belasting van echt 105-6 naar 109-110 gaat als ik in skihouding ga staan. Vandaar waarschijnlijk ook het probleem aangezien de 3D-scan dat niet goed ziet. Een smaller model + goede persoonlijke zooltjes zouden eigenlijk het probleem moeten oplossen?

@Skijohan:
Dat zou je wel verwachten

Plaats een reactie