Advies voor 2e paar skis

Hoi,

Ik heb op dit moment Atomic Redster X9s (2020): een ski om heerlijk te knallen op harde sneeuw vooral in middellange en grote bochten en het gaat nooit te hard voor de skis.

Nu ben ik nog niet uitgekeken op deze skis, maar na ~40 skidagen op deze skis zoek ik nog een paar voor erbij.

De belangrijkste dingen die ik mis aan mijn huidige skis:

  • korte bochten kosten redelijk veel energie
  • offpiste of met een iets te dikke laag verse sneeuw op de piste beleef ik er weinig lol aan

Kortom, ik zoek een iets speelsere ski die ook off-piste zijn mannetje staat, het hoeft niet zo knalhard te gaan maar ik wil wel goed korte bochten kunnen maken.

Ik ben een man van 184cm, 77kg en skiniveau 7.5 - vooral offpiste heb ik nog veel te leren.

Wat ik gevonden heb:

  • Elan Wingman 82 Ti: zijn deze off-piste of bij veel verse sneeuw op de piste leuk genoeg? Wil ik deze in 172cm of 178cm?
  • Black Crows Vertis

Of hebben jullie nog andere ideeën?

Ripstick 96 zou ik zeggen als niet skier. Grote radius laat zich makkelijk ​edelen (korte-bochttechniek gebaseerd op gerütschte parallelle bochten). Lekker in de pow en voor grote gesneden bochten op de piste.

Tukker(ik)

Line Blade in 175

Hoi, ik vorig weekend in Solden de Elan wingman 82 Ti geskied (tijdens testevent) door dikke sneeuw(hopen) en strakke pistes. Heerlijke ski, die het erg lekker deed in de verse sneeuw (op de piste), maar ook nog lekker wilde carven. Ik zocht om precies dezelfde reden een all mountain ski, voor wisselvallige dagen of zachte dagen met slush, waarvoor mijn stijve fischer the curv dtx minder geschikt is. Ik ben 186 (80kg) en heb hem geskied in 172. Voor mij voelde dat lekker.

Ripstick 96 zou ik zeggen als niet skier. Grote radius laat zich makkelijk ​edelen (korte-bochttechniek gebaseerd op gerütschte parallelle bochten). Lekker in de pow en voor grote gesneden bochten op de piste.

Tukker op 14 nov 2022 13:28

edelen = wedelen ;-)

Tukker(ik)

Line Blade in 175

Bennie op 14 nov 2022 13:34

net als de nespresso, “what else”

Edwin van Riel

Ik heb zelf ook 2 paar skis, ook vanwege hetzelfde dilemma als jij hebt. Maar ik zou juist kiezen voor nog een stukje breder, ik heb zelf black crows camox (97mm) en dat vind ik eigenlijk een prima breedte, waarmee ook nog prima te skiën is op stevigere pistes. Echter, over de kwaliteit van de topsheet van black crows ben ik minder tevreden, de topsheet beschadigd echt supermakkelijk door andere skiers die op je skis gaan staan bij rijen. Zeker voor de prijsklasse van black crows had ik toch echt wel meer verwacht. Daarnaast vind ik de afwerking van staalkanten e.d. ook niet supernetjes.

Ik zou dus toch eerder gaan voor een ski als een elan ripstick, head kore, volkl revolt e.d.

Maar het belangrijkste advies wat ik je kan geven is testen, en ga dan ook gewoon een keer een ski testen die een stuk breder en/of langer is, dan weet je tenminste ook hoe dat voelt. Eerst dacht ik namelijk ook dat 97 wel enorm breed is (mijn andere skis zijn slalomskis van 67 breed), maar binnen een paar minuten was ik er eigenlijk al aan gewend.

*bericht bewerkt door dennisdennis12 op 14 nov 2022 20:05

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Head Kore 93.

Plaats een reactie