advies skibril gevraagd (atomic/oakley)

Ik ben opzoek naar een nieuwe skibril
voorkeur: zo veel mogelijk zicht (sferisch), extra contrast en een cat2/3 lens
Ik heb een Atomic revent+ LF helm.

Momenteel heb ik als opties in mijn hoofd de Oakley Flight Deck L Prizm Snow Iridium of de Atomic Count 360 Green HD

Heeft iemand ervaringen met deze merken. is het makkelijk om de glazen te wisselen mocht ik er een lichtere of meekleurende lens in willen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Kijk ook eens naar de Anon M2 met magnetisch verwisselbare lens. Ben daar zeer tevreden over.

die zijn alweer een stukje duurder.

liefst iets max 125. goedkoper is fijner maar ik weet hoe picky ik ben met zonnebrillen.
daar word ik altijd al naar van als ze te klein zijn en ik tegen t montuur aan kijk.

Beste is om in de winkel te gaan passen met je helm. Niet fijn als dat niet goed aansluit of als je helm je bril teveel naar beneden op je neus drukt. Ik heb vorig jaar een nieuwe helm aangeschaft, en toen zat mijn bij mijn vorige helm perfect zittende bril dus niet meer goed.

Kijk ook eens naar de Anon M2 met magnetisch verwisselbare lens. Ben daar zeer tevreden over.

rcpk op 24 nov 2022 19:54

Ik niet zo echt, zou dan eerder voor de Oakley gaan.

Bla, bla, bla.

Kijk ook eens naar de Anon M2 met magnetisch verwisselbare lens. Ben daar zeer tevreden over.

rcpk op 24 nov 2022 19:54

Ik niet zo echt, zou dan eerder voor de Oakley gaan.

bartvwg op 24 nov 2022 20:25

Op dagen met minder gunstige omstandigheden wat betreft zicht onderscheiden de duurdere goggles zich van de goedkopere. Al meermaals meegemaakt dat op dergelijke dagen de mensen met de ‘Aldi-goggles’ enkel nog maar een wit vlak zagen en de anderen nog enigszins de contouren van de piste konden zien.

Mijn bevindingen na meerdere brillen:

Magnetisch klonk leuk, in de praktijk nogal vervelend als je je lens verliest (beugel stoeltjeslift, in lift iemand die tiknertegen geeft, vallen). En zoveel wissel je niet

Zorg dat hij goed op je helm aansluit.

Sferische (bolle) lens geeft meer kans op krassen dan dieper liggende (vlakke) lens waar frame omheen zit.

Oakly prizm lenzen zijn top. Zelf line miner inferno (niet meer te krijgen, maar die is verwarmd tegen beslaan). Gewone line miner ook blij mee.
Julbo aerospace (dacht ik) is ook een aanrader. Kan je goed ventileren en is licht.

Er zijn meerdere goede merken hoor. 2e hands zijn de dure brillen ook nog weleens te vinden.

Ik heb een Julbo Aerospace en die bevalt uitstekend. De lens kun je iets naar voren klikken, dus extra ventilatie. Zicht in alle omstandigheden perfect door de fotochromatische lens.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Ik heb sinds vorig jaar de Atomic Revent+ Amid helm in combinatie met de Atomic Revent Q Stereo bril (die had ik al een paar jaar).
Wat mij betreft een perfecte combinatie. Bril sluit goed aan op de helm.
Lenzen wisselen gaat makkelijk en heb tot nu toe altijd goed zicht gehad in diverse omstandigheden.

Niet lullen, skiën!!!

Ik heb voor rond de 100 euro een Smith XL bril gekocht met Chromapop glazen. Is vergelijkbaar met Prizm van Oakley en ik vind het persoonlijk zeker net zo fijn.

Zoals anderen al zeggen wel even passen met de helm, want als dat niet fatsoenlijk past is het ook tobben.

Hier nog een zeer tevreden gebruiker van de Anon M2. Nog nooit last gehad van lenzen die eruit vielen door een stevige val, beugel van de lift of ski’s dan wel stokken die je tegen je hoofd krijgt bij de in- en uitgang van liften. Pasvorm in combinatie met jouw helm is uitgangspunt 1. En dan staar je niet blind op de prijs. De M2 is inderdaad iets duurder, vaak hebben de duurdere brillen wel betere kwaliteit lenzen waar je alleen maar profijt van hebt. En wellicht kom je met de black friday deals een mooie deal tegen. Of anders later in het seizoen eentje in de uitverkoop kopen. Succes met jouw keuze!

Ik heb een flight deck en vind het een erg fijne bril.

Lenswissel is niet supereenvoudig (je moet echt even een handigheidje leren (filmpje op youtube)).

Maar zit verder prima. De lenzen zijn goed. Ik heb een HiViz Pink lens en een snow rose.

Erg goed.\

Totales Vollidiot

+1 voor de Julbo Aerospace.

Ik gebruik met volle tevredenheid de WM2 van Anon.
Het wisselen van de lenzen gaat snel en ik vind de kwaliteit van de lenzen ook erg goed.
De bril in alle omstandigheden opgehad en inmiddels al meer dan 300 skidagen gebruikt.

Thank God summer is over!

Oakley flight deck is een fijne bril, wisselen van lens is even iets meer werk dan met een magneet systeem. De genoemde Julbo is ook een goed alternatief.
Wellicht een bril van Naked Optics? Dit weekend met een gratis extra lens, kwaliteit hiervan kan ik niks over zeggen overigens

Ik heb gister de oakley flight deck XM besteld met sapphire lens.
Als ik die te donker vind dan staat de rose op mn verlanglijstje.
Ik twijfel of een oranje of een heldere lens er bij handig is.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 26 nov 2022 21:52

Die sapphire lens zal meestal wel voldoen maar voor bij slecht weer schaf je toch best die roze aan. Dat geeft merkbare verschillen.

Bla, bla, bla.

Die rosé is echt fijn bij slecht weer.

Totales Vollidiot

Ik wil niet vervelend doen, maar ik vond het lenzen wisselen bij de Flightdeck een ramp. En hij was te groot voor mijn Giro helm. Daarom toen teruggestuurd.

ook +1 voor de Julbo Aerospace. De ventilatie is top en de chromatische lens werkt erg goed in zowel zonnige als wisselende omstandigheden. Had daarvoor een GIRO bril (herinner me niet meer het model) en dat was een stuk minder.

Geen ervaring met de Atomic / Oakley range, dus mijn kommentaar blijft natuurlijk een beetje “wij van wc eend bevelen wc eend aan”.

Ik wil niet vervelend doen, maar ik vond het lenzen wisselen bij de Flightdeck een ramp. En hij was te groot voor mijn Giro helm. Daarom toen teruggestuurd.

DrPhil op 27 nov 2022 11:56

Zoals al gesteld; het wisselen moet je even met een handigheidje (YouTube) leren. Dan is dat echt geen punt meer.

Te groot is natuurlijk altijd een showstopper,

Totales Vollidiot

Ik wil niet vervelend doen, maar ik vond het lenzen wisselen bij de Flightdeck een ramp. En hij was te groot voor mijn Giro helm. Daarom toen teruggestuurd.

DrPhil op 27 nov 2022 11:56

Zoals al gesteld; het wisselen moet je even met een handigheidje (YouTube) leren. Dan is dat echt geen punt meer.

Te groot is natuurlijk altijd een showstopper,

Kdtl op 27 nov 2022 13:01

Het zal vast helpen als je het oefent, maar ik zie echt niet dat je de lens op de piste kunt verwisselen.

Die rosé is echt fijn bij slecht weer.

Kdtl op 27 nov 2022 11:54

Ik ski nog niet zo goed dat ik met slecht weer de piste op ga. Volgend jaar hoop ik wel😁

Dat wisselen zal wel loslopen. Ben wel handig met prutsen.
Wisselen op de piste lijkt me sowieso niet wenselijk.
Dan moet je de reserve meenemen. En ik denk dat de kans dat ik val groter is dan de kans op een andere lens willen hebben onderweg

*bericht bewerkt door SuzannaE op 27 nov 2022 16:06

Ik wil niet vervelend doen, maar ik vond het lenzen wisselen bij de Flightdeck een ramp. En hij was te groot voor mijn Giro helm. Daarom toen teruggestuurd.

DrPhil op 27 nov 2022 11:56

Zoals al gesteld; het wisselen moet je even met een handigheidje (YouTube) leren. Dan is dat echt geen punt meer.

Te groot is natuurlijk altijd een showstopper,

Kdtl op 27 nov 2022 13:01

Het zal vast helpen als je het oefent, maar ik zie echt niet dat je de lens op de piste kunt verwisselen.

DrPhil op 27 nov 2022 13:32

In de lift. Geen probleem. Echt.

Totales Vollidiot

Tuurlijk.

Ik board al enige tijd met een Sinner Mohawk Trans+ (meekleurend en polariserend) voor 129,99. Zeer naar tevredenheid zowel qua zicht als pasvorm. Is ook in een variant met twee lenzen te koop.

Tuurlijk.

DrPhil op 27 nov 2022 16:46

Dat verschilt natuurlijk per persoon. ‘Dat lukt niet’ staat niet in mijn woordenboek dus ga er vanuit dat t lukt.

Ik heb gister de oakley flight deck XM besteld met sapphire lens.
Als ik die te donker vind dan staat de rose op mn verlanglijstje.
Ik twijfel of een oranje of een heldere lens er bij handig is.

SuzannaE op 26 nov 2022 21:38

Ik zou dan echt voor de hi pink gaan als je een extra lens koopt. Het verschil met de rose is zo klein dat het zonde is van je geld. De hi pink is wel echt een aanrader voor slechte dagen.

Even mijn tekst gekopieerd van een ander topic:
Ik heb de Oakley Flight Deck ( de XM versie) en ben hier zeer tevreden over.
Voor goed weer heb ik de Black Irridium lens. Voor bewolkt weer de Pink Roze. Deze laatste is al erg goed, maar op heel donkere dagen, zou een iets lichtere net wat beter zijn. Daarom heb ik nu de extra lens Hi Pink bijgekocht. Ik kan ze deze winter wel pas uittesten. Maar als ik op een donkere dag al eens buiten kijk, lijkt ze wel goed licht doorlatend.
Goedkoop is deze bril niet.
Even surfen en ik zie hem voor 160 staan. Naar mijn eerlijke mening krijg je er wel wat voor terug.
En je kan achteraf nog extra lenzen kopen want met deze bril kan je ze wisselen.
Het wisselen is een beetje prullen, maar eens je het doorhebt, gaat het wel.
Ik heb een Giro helm en de combinatie sluit goed op elkaar aan.

Ben toch ook maar wezen kijken naar die Oakley met de slechtweerlens.
Viel me danig tegen eerlijk gezegd in vergelijking met de slechtweerlens van de anon M2.
Heb dan de anon M4 eens bekeken en daar zag ik bijzonder goed mee en stukken beter dan die Oakley. Atomic had ook een betere dan Oakley maar het model vond ik maar niks.
Dus ja, het is mijn slechtzichtfrustratie, en de weersverwachting hier, die me dan maar heeft doen beslissen die M4 aan te schaffen.
Morgen sneeuwt het. Krijgt ie zijn vuurdoop.

Bla, bla, bla.

Doe je weer mee aan de skitest in Sulden, @bartvwg?

Plaats een reactie