Steen geraakt - hoe problematisch is dit?

null

Hi iedereen!

Vandaag over een steen geskied die een behoorlijke kras heeft achtergelaten. Hoe problematisch is dit en wat zijn de beste oplossingen?

*bericht bewerkt door Quinten op 27 nov 2022 16:58

Dit kan gewoon 100% gefixed worden. Wellicht met een iets specifiekere reparatie omdat het wel echt gaat om meer dan een krasje.

Geen probleem, valt bij de meesten gewoon onder “groot onderhoud”

Edwin van Riel

Bedankt voor de snelle reacties!
Houden dergelijke reparaties het lang vol of moet je het na een week skien weer laten herstellen?

Bedankt voor de snelle reacties!
Houden dergelijke reparaties het lang vol of moet je het na een week skien weer laten herstellen?

Quinten op 27 nov 2022 17:10

Als dit goed gedaan wordt, blijft het gewoon netjes zitten.

Edwin van Riel

Bedankt voor de snelle reacties!
Houden dergelijke reparaties het lang vol of moet je het na een week skien weer laten herstellen?

Quinten op 27 nov 2022 17:10

Je kanten zijn niet beschadigd, daarom no problem. Een fix blijft gewoon jaren zitten.

Je kan het ook gewoon zo laten, zoals eerder gezegd, de kanten zijn niet beschadigd, je ziet ook de kern van de ski niet en zo’n krasje voel je echt niet als je aan het skiën bent

Freeride = Life

Ik zou het ook niet repareren. Het is echt een krasje van niks.
Als je zo’n ondiep krasje met PTEX wil vullen dan wordt het ook niet beter.

Merk je dit echt niet als je rechtuit wilt gaan? Geen afwijkingen naar rechts/links?

Merk je dit echt niet als je rechtuit wilt gaan? Geen afwijkingen naar rechts/links?

Geraertshoven op 28 nov 2022 11:05

Hoe dikwijls denk jij dat je echt “plat” skiet? Dwz met de het belag/onderkant van de ski plat tov de sneeuw? Ik heb al met veel erger geskied (en dan pas laten repareren einde seizoen).

Deze kras hoef je inderdaad niet meteen te repareren. Maar het is wel van belang om deze te repareren voordat je de ski laat waxen of als je zelf waxt. Als je eenmaal wax in deze kras hebt zal ptex niet meer lekker houden en schoonmaken is lastig.

Als je je ski’s wegbrengt voor een beurt gewoon mee laten nemen. Hoort bij een grote beurt.

Verder is dit echt prima te repareren en houdt ptex helemaal prima in zo’n kras.

Click. Click. Peace

Merk je dit echt niet als je rechtuit wilt gaan? Geen afwijkingen naar rechts/links?

Geraertshoven op 28 nov 2022 11:05

Niets van gemerkt.

(Laten) vullen met Ptex gaat prima als dit goed gedaan wordt. Ga niet zelf lopen knutselen met van die Kofix staafjes die je aan moet steken… dat is hooguit een NOODreparatie voor op de piste. Meestal verergert dit de kwaal bij het definitief laten fixen met Ptex omdat dan eerst de groef helemaal schoongemaakt moet worden (ontdaan van Kofix) en soms dus uitgediept moet worden. (Net als met wax in de groef) Kortom: zoals al door meerdere personen gezegd… geen probleem, gewoon (groot) onderhoud en klaar.

@evr66 @Rogier zie bij t afkrabben en borstelen van 1 ski dat ik ook een kras over t hoofd heb gezien eind vorig seizoen (krijg je als je 5 paar moet doen). Nu zit er dus wax in de kras, tipje dit er iot te halen voor er P-Tex in gaat???

Merk je dit echt niet als je rechtuit wilt gaan? Geen afwijkingen naar rechts/links?

Geraertshoven op 28 nov 2022 11:05

Hoe dikwijls denk jij dat je echt “plat” skiet? Dwz met de het belag/onderkant van de ski plat tov de sneeuw? Ik heb al met veel erger geskied (en dan pas laten repareren einde seizoen).

Asterino op 28 nov 2022 11:42

Sorry dat ik het vroeg.

Merk je dit echt niet als je rechtuit wilt gaan? Geen afwijkingen naar rechts/links?

Geraertshoven op 28 nov 2022 11:05

Hoe dikwijls denk jij dat je echt “plat” skiet? Dwz met de het belag/onderkant van de ski plat tov de sneeuw? Ik heb al met veel erger geskied (en dan pas laten repareren einde seizoen).

Asterino op 28 nov 2022 11:42

Sorry dat ik het vroeg.

Geraertshoven op 29 nov 2022 11:46

Hey nee, snap de vraag wel! Goede vraag, maar volgens mij (en ben zeker geen expert) ski je relatief weinig echt op het plat van je belag. Meestal kant je toch altijd je ski wel een beetje (bij carven natuurlijk helemaal maar ook bij roetsjen), dus lijkt me het effect van een kras relatief klein.

Vorig seizoen ben ik op 1 dag over een paar forse steentjes gegaan op de forcella rossa piste in Cortina. Dat was begin Februari en ik heb daar gewoon de rest van 't seizoen op blijven skieen. Einde seizoen gewoon bij mijn plaatselijke expert binnengedaan en die hebben dat mooi gerepareerd en het belag mooi bijgeslepen (op vraag). Van die paar grote krassen voelde ik als amateur en beperkte skier helemaal niets van.

@evr66 @Rogier zie bij t afkrabben en borstelen van 1 ski dat ik ook een kras over t hoofd heb gezien eind vorig seizoen (krijg je als je 5 paar moet doen). Nu zit er dus wax in de kras, tipje dit er iot te halen voor er P-Tex in gaat???

Pascal6 op 29 nov 2022 11:39

Ik zou beginnen met een tandenstoker oid een beetje uitkrabben en dan royaal met wat “wax remover”. Spul is er voor gemaakt tenslotte. Mocht je ze wegbrengen, zou ik het er even bij vertellen, wellicht willen ze de kras dan gewoon iets groter/dieper maken, maar daar zou ik zelf niet aan beginnen voor een eigen fix. Als je hem eerder over het hoofd gezien hebt, zal het niet heel veel voorstellen. Dan is gewoon laten zitten (de wax zit er nu toch al over/in) mss ook een optie. En bij het volgende onderhoud even bij vertellen wat er gebeurd is. kan gebeuren, geen probleem.

Edwin van Riel

(Laten) vullen met Ptex gaat prima als dit goed gedaan wordt. Ga niet zelf lopen knutselen met van die Kofix staafjes die je aan moet steken… dat is hooguit een NOODreparatie voor op de piste. Meestal verergert dit de kwaal bij het definitief laten fixen met Ptex omdat dan eerst de groef helemaal schoongemaakt moet worden (ontdaan van Kofix) en soms dus uitgediept moet worden. (Net als met wax in de groef) Kortom: zoals al door meerdere personen gezegd… geen probleem, gewoon (groot) onderhoud en klaar.

Djiebie op 28 nov 2022 20:27

Ik gebruik voor kleine reparaties ook van de staafjes. Ptex ken ik niet, is dat iets heel anders?

Ik dacht dat Ptex (het reparatie materiaal) ook gewoon in staafjes te kopen is? Ken van dit stukje onderhoud/reparatie eigenlijk niets dus gewoon vraag aan de experts.
https://www.skatepro.it/761-23695.htm?stockcode=89174860&gcl…

Plaats een reactie